ویژگی های افراد درونگرا

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
درون گرایی یک ویژگی شخصیتی است که با تمرکز بر احساسات درونی و نه بر روی منابع خارجی تحریک ، مشخص می شود . درون گرایی و برون گرایی اغلب به صورت متقابل در دو سر طیف در نظر گرفته می شوند اما واقعیت این است که بیشتر افراد در وسط طیف قرار دارند .

در حالی که افراد درونگرا 25 تا 40 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند هنوز تصورات غلط زیادی درباره این نوع شخصیت وجود دارد . توجه به این نکته نیز مهم است که درونگرایی با خجالتی بودن و اضطراب اجتماعی متفاوت است . در ادامه با ویژگی های افراد درونگرا بیشتر آشنا می شوید .




درونگرایی چیست
درون گرایی یکی از اصلی ترین حصوصیات شخصیتی است که در بسیاری از نظریه های شخصیت به آن اشاره شده است . افرادی که درونگرا هستند به جای جستجوی تحریک بیرونی ، بیشتر به درون خود متمرکزند یا بیشتر بر روی افکار ، احساسات و خلقیات درونی تمرکز می کنند .

درونگرایی معمولاً به عنوان بخشی از یک طیف که در سر دیگر آن برونگرایی قرار دارد در نظر گرفته می شود و اصطلاحات درونگرایی وبرونگرایی از طریق کارل یونگ محبوبیت یافت و بعدها به هسته های اصلی دیگر نظریه های برجسته از جمله نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت تبدیل شد .

بر طبق بسیاری از نظریه های شخصیت ، هر کس درجاتی از درونگرایی و برونگرایی را دارد اما با این حال یکی از این ویژگی ها در هر فرد غالب تر است . افراد درونگرا ، تمایل دارند ساکت تر ، کم حرف تر و درون نگر باشند و بر خلاف برون گرایانی که از تعامل اجتماعی انرژی می گیرند ، افراد درونگرا مجبورند در موقعیت های اجتماعی انرژی مصرف کنند . به طوری که بعد از شرکت در مهمانی یا گذراندن وقت در گروه بزرگی از افراد ، افراد درونگرا اغلب به یک زمان تنهایی برای انرژی گرفتن مجدد نیاز دارند .



حتما بخوانید: مهارت ارتباطی


ویژگی های افراد درونگرا
آیا فکر می کنید می دانید چه کسانی درونگرا هستند و چه کسانی درونگرا نیستند ؟ ممکن است فکر کنید افراد درونگرا ، آدم هایی خجالتی هستند که ترجیح می دهند به جای ارتباط با دیگران ، در خانه بمانند اما لازم است بدانید که درونگراها ، خصوصیات مختلفی دارند . موارد زیر تنها برخی از ویژگی های افراد درونگرا است که با آن ها در ادامه آشنا می شوید .



 بودن با تعداد زیادی از افراد باعث تخلیه انرژی شما می شود

آیا بعد از گذراندن وقت زیاد با افراد احساس خستگی می کنید ؟ آیا بعد از یک روز تعامل با دیگران ، نیاز به تنها بودن در مکانی آرام دارید ؟ یکی از مهم ترین ویژگی های افراد درون گرا این است که بر خلاف افراد برون گرا که در تعاملات اجتماعی ، انرژی می گیرند در این موقعیت ها انرژی مصرف می کنند .

همه درونگراها به طور کلی از موقعیت های اجتماعی دوری نمی کنند . بسیاری از این افراد از گذراندن وقت با دیگران لذت می برند اما تمایل دارند که این وقت گذراندن با دوستان نزدیک باشد . در مقابل ، برونگراها دوست دارند با آدم های جدید آشنا شده و در موقعیت های جدید قرار بگیرد .



 از خودآگاهی بالایی برخوردارید

از آنجا که درونگراها تمایل به تمرکز بر درون خود دارند ، آن ها همچنین زمان زیادی را صرف بررسی تجربیات درونی خود می کنند . ا گر احساس می کنید دانش و بینش بسیار خوبی نسبت به خود ، انگیزه ها و احساسات خود دارید ، ممکن است بیشتر درونگرا باشید . خودآگاهی و درک خود برای درونگراها حائز اهمیت است ، بنابراین آنها اغلب وقت زیادی را برای یادگیری بیشتر در مورد خود اختصاص می دهند .



حتما بخوانید: روش های افزایش مهارت خودآگاهی


 گروه کوچکی از دوستان نزدیک دارید

یک تصور غلط رایج در مورد درونگراها این است که آنها مردم را دوست ندارند . در حالی که افراد درونگرا از معاشرت کردن زیاد لذت نمی برند و معمولاً چند دوست صمیمی دارند که بیشتر با آن ها وقت می گذرانند . آن ها ترجیح می دهند به جای داشتن روابط سطحی با افراد مختلف ، با تعداد کمی از افراد روابط عمیق و صمیمانه داشته باشند .



 از تنهایی لذت می برید

به عنوان یک فرد درونگرا ، اینکه زمانی برای خودتان داشته باشید تا از سرگرمی ها و علاقه های خود لذت ببرید ایده بسیار خوبی است . وقتی چند ساعت به تنهایی کتاب می خوانید ، فیلم می بینید یا پیاده روی می کنید می توانید انرژی گرفته و تجدید قوا کنید اما این بدان معنا نیست که همه درونگراها می خواهند همیشه تنها باشند بلکه بدین معنی است که فرد درونگرا بعد از یک روز طولانی فعالیت اجتماعی ، برای تفکر و انرژی گرفتن مجدد نیاز به تنهایی دارد .







 دیگران ، اغلب شما را به عنوان فردی آرام توصیف می کنند

درونگراها معمولاً به عنوان آرام ، کم حرف و مهربان توصیف می شوند و گاهی دیگران ، آن ها را با افراد خجالتی ، اشتباه می گیرند . اگرچه ممکن است برخی از افراد درونگرا خجالتی باشند اما این بدین معنی نیست که همه افراد درونگرا خجالتی هستند یا ترس از تنها ماندن دارند . در بسیاری از موارد ، افراد با این نوع شخصیت به سادگی ترجیح می دهند کلمات خود را با دقت انتخاب کنند و وقت و انرژی خود را در صحبت های بیهوده هدر ندهند .



 جذب مشاغلی می شوید که در آن ها استقلال وجود دارد

در ارتباط با نشانه های درون گرایی ، همانطور که ممکن است تصور کنید ، مشاغلی که نیاز به تعامل اجتماعی بسیاری دارند ، معمولاً برای افراد درون گرا جذابیت زیادی ندارد . از طرف دیگر ، مشاغلی که مستلزم کار مستقل هستند ، اغلب انتخاب خوبی برای افراد درونگرا هستند . به عنوان مثال ، یک درونگرا ممکن است از کار کردن به عنوان نویسنده ، حسابدار ، برنامه نویس ، طراح گرافیک ، داروساز یا هنرمند لذت ببرد .



حتما بخوانید: انتخاب شغل مناسب


تفاوت درون گرایی و خجالتی بودن
توجه به این نکته ضروری است که درونگرایی لزوماً با کمرویی برابر نیست . کمرویی نشانگر ترس از مردم یا موقعیت های اجتماعی است . از طرف دیگر ، درونگراها به سادگی دوست ندارند وقت زیادی را برای تعامل با افراد دیگر بگذرانند . این در صورتی است که افراد خجالتی ، در جمع احساس تنش و ناراحتی کرده و دچار بازداری رفتاری هستند .

همچنین افراد درون گرا از پرحرفی بیزارند اما از داشتن مکالمات عمیق و پرمعنی لذت می برند . از سوی دیگر ، افراد درون گرا تمایل دارند قبل از صحبت کردن به حرف های خود فکر کنند زیرا آن ها می خواهند قبل از ابراز عقیده ، درک کاملی از یک مفهوم داشته باشند یا سعی کنند توضیح خوبی ارائه دهند .



جمع بندی

به یاد داشته باشید که درون گرایی یک ویژگی صفر و یکی نیست و افراد درونگرا می توانند در برخی از موقعیت ها مانند افراد برونگرا رفتار کنند . درون گرایی و برون گرایی در یک پیوستار قرار دارند که اکثر افراد در وسط این طیف قرار می گیرند . بیشتر افراد بسته به موقعیت و نیازهای خود در یک زمان خاص ، تمایل دارند که هم از وقت خود لذت ببرند و هم به تنهایی وقت بگذرانند .

نکته مهم دیگر این است که هیج یک از ویژگی های شخصیتی درون گرا و برون گرا بهتر از همدیگر نیستند و هر گرایش بسته به شرایط می تواند دارای مزایا و مشکلاتی باشد . با خودآگاهی و درک بهتر شخصیت خود ، می توانید یاد بگیرید که چگونه بر اساس نقاط قوت خود رفتار کنید . اگر درون گرا هستید و تحریکات ناشی از دنیای خارج بیش از حد شد ، روش هایی برای مقابله پیدا کنید و مکانی آرام پیدا کنید تا در آن بتوانید از سر و صدا فاصله گرفته و دوباره انرژی بگیرید .

همچنین  اگر متوجه شوید که تمایلات درونگرایانه شما نتیجه اضطراب است که بر عملکرد شما تأثیر می گذارد ، با یک روانشناس مشورت کنید .اگر دچار ترس از جمع بوده و در موقعیت های اجتماعی دچار اضطراب می شوید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کرده و با راه های کنترل اضطراب آشنا شوید .



در ادامه بخوانید: خودتان اضطرابتان را کنترل کنید



سوالات متداول


1-  افراد درونگرا چه ویژگی هایی دارند ؟
 این افراد معمولاً دوستان کم اما صمیمی داشته و در موقعیت های اجتماعی انرژیشان تخلیه می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  آیا همه افراد یا درونگرا هستند یا برونگرا ؟
 خیر ، در اکثر موارد ، افراد در وسط طیف قرار دارند و در برخی موقعیت ها درون گرا بوده و در برخی موقعیت ها برونگرا هستند ولی یکی از این ویژگی ها در آن ها غالب تر است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  آیا درونگرا بودن با خجالتی بودن یکسان است ؟
 خیر ، خجالتی بودن به معنای علاقه به موقعیت های اجتماعی اما ترس داشتن از آن است . در مقابل افراد درون گرا به تعاملات اجتماعی علاقه زیادی ندارند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : ویژگی های افراد درونگرا
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nyLY
نظرتان را بنویسید