شرایط تاسیس داروخانه

شرایط تاسیس داروخانه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
معاونت غذا و داروی سازمان علوم پزشکی 99 ، لیستی از شرایط و ضوابطی که برای تاسیس داروخانه ها لازم است را در طی ابلاغیه ای به اطلاع واجدین شرایط می رساند . شرایط تاسیس داروخانه در قالب جداول امتیازبندی شده ای در اختیار متقاضیان قرار گرفته و به این معناست که متقاضیان دارای نمره بالاتر ، شانس بیشتری برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه دارند .




معمولا اکثر فارغ التحصیلانی که رشته تحصیلیشان داروسازی و یا رشته های مرتبط به آن بوده ، علاقه مند به تاسیس داروخانه و یا اداره آن هستند . همچنین سایر دانشجویانی که در رشته های شیمی و یا شیمی دارویی مدرک تحصیلی خود را دریافت نموده اند علاقه مند به دانستن شرایط تاسیس داروخانه هستند تا نسبت به دایر کردن آن اقدام نمایند .

شرایط تاسیس داروخانه با توجه به جمعیت هر شهر ، مدرک تحصیلی فرد موسس ، بومی بودن وی و بر اساس میزان برخورداری از سهمیه ایثارگران امتیاز بندی شده است . علاوه بر این شرایطی نیز برای ثبت نام متقاضیان در نظر گرفته شده که باعث می شود فقط افراد واجد شرایط امکان اخذ مجوز تاسیس داروخانه ها را داشته باشند .

در آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه ها شرایط و ضوابطی برای تاسیس داروخانه ها نوشته شده که اکثر متقاضیان دریافت مجوز از آن ها بی اطلاع هستند . گاهی این شرایط آنچنان ساده و در دسترس عموم افراد هست که اطلاع از آن ها شانس پذیرش و دریافت مجوز تاسیس داروخانه را تسهیل می کند . به همین دلیل در ادامه قصد داریم شرایط و ضوابط تاسیس و اداره داروخانه ها را به طور کامل توضیح دهیم .



شرایط تاسیس داروخانه
افرادی که متقاضی تاسیس داروخانه هستند می بایست جداول زیر را به دقت مطالعه نموده و سپس با توجه به امتیازی که هر سطر به خود اختصاص داده ، امتیاز کل خود را به دست آورند . هر چه مجموع این امتیاز عدد بیشتری باشد ، شانس دریافت مجوز تاسیس داروخانه نیز به مراتب بیشتر است .



 امتیاز شهر ها :



هر شخص واجد الشرایط می تواند درصورت کسب حداقل امتیاز لازم به شرح زیر و تأیید صلاحیت از کمیسیون امور داروخانه ها اقدام به تاسیس داروخانه کند .



جدول امتیاز شهر ها
برای شهر تهران 2850
برای شهر های با جمعیت یک میلیون نفر و بیشتر 2800
برای شهر های با جمعیت 500 هزار الی یک میلیون 2700
برای شهر های با جمعیت 300 الی 500 هزار نفر 2600
برای شهر های با جمعیت 100 الی 300 هزار نفر 2400
برای شهر های با جمعیت 50 الی 100 هزار نفر 2200
برای شهر های با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر 2000


 امتیاز مدرک تحصیلی متقاضیان :



داشتن مدرک تحصیلی بالاتر یکی از ملاک های امتیاز دهی است که در جدول زیر امتیاز لازم برای هر مقطع ارائه شده است .



جدول امتیاز مدارک تحصیلی
مدرک دیپلم 500
مدرک دانشگاهی در رشته های غیر علوم پزشکی 600
مدرک کاردانی و کارشناسی در رشته های علوم پزشکی 800
مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های علوم پزشکی 1000
مدرک کارشناسی داروسازی 1600
مدرک کارشناسی ارشد داروسازی 1750
مدرک دکتری عمومی داروسازی 2000
مدرک دکتری تخصصی phd با پایه داروسازی 2200


 سابقه داروساز بودن از تاریخ فارغ التحصیلی رشته داروسازی به ازای هر سال 15 امتیاز محاسبه می شود .

 کسب امتیاز سوابق اشتغال داروساز در داخل کشور جهت تاسیس داروخانه بر اساس " آخرین جدول ضریب محرومیت مناطق " و با ارائه مدارک زیر میسر است :



 گواهی اشتغال به مسئولیت فنی داروخانه یا قائم مقامی با تأیید دانشگاه



 اشتغال با مدرک داروسازی در حرف مرتبط با ارائه حکم کارگزینی استخدام یا هر مدرک مورد تأیید



 امتیاز اشتغال متقاضی دارای مدرک غیر داروسازی پس از ارائه گواهی از داروخانه محل اشتغال و شعبه سازمان تأمین اجتماعی محل و تأیید دانشگاه مربوطه به میزان 30 درصد امتیاز مطب برای آن محل محاسبه می گردد



 گواهی خدمت طرح الزام و پیام آوران بهداشت و طرح نیروی انسانی داروسازان از محل اعزام و یا گواهی پایان طرح



 ارائه گواهی از اداره نظام وظیفه عمومی یا کارت پایان خدمت جهت داروسازانی که پس از فارغ التحصیلی دوره خدمت را طی کرده اند . ( هر سال خدمت نظام وظیفه 30 امتیاز دارد ) .



بیشتر بخوانید: طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت


 امتیاز بومی بودن متقاضیان :



ملاک بومی بودن متقاضی ، تولد در محل یا 5 سال سابقه کار پیوسته در شغل های مربوط به داروسازی و یا حداقل 5 سال تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی استان مورد تقاضا است .



جدول امتیاز بومی بودن 
بومی بودن متقاضی در استان 50
بومی بودن متقاضی در شهرستان مورد نظر 100


در مورد شهرهای جدیدی که طبق تقسیم بندی کشوری از شهر های بزرگتر جدا می شوند ملاک بومی بودن همان شرایط شهرهای بزرگتر خواهد بود .



 امتیاز ویژه ایثارگران :



جدول امتیاز ایثارگران
رزمندگان حاضر در دفاع مقدس به ازای هر روز 0/33
تا 25 درصد جانبازی 50
هر 5 درصد افزایش میزان جانبازی 30
جانباز یا فرزند جانباز 70 درصد و بالاتر 300
فرزند شهید 300
همسر ، پدر و مادر شهید 200


متقاضیانی که قصد تحصیل مجدد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی را دارند با مطالعه مقاله زیر می توانند اطلاعات لازم را دریافت کنند . علاوه بر این با عضویت در کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرامی هیوا از اخبار مربوطه مطلع شوید .

بیشتر بخوانید: تحصیل مجدد در رشته های پزشکی و داروسازی









شرایط ثبت نام متقاضی تاسیس داروخانه
متقاضیانی که علاقه مند به تاسیس داروخانه هستند در ابتدا باید شرایط ثبت نام و اخذ مجوز را مطالعه نموده تا متوجه شوند آیا واجد شرایط تاسیس داروخانه هستند یا خیر ؟ برای آشنایی بیشتر با این ضوابط در ادامه به توضیح شرایط تاسیس داروخانه می پردازیم .



 داشتن حداقل امتیاز محل با تأیید دانشگاه مربوطه از طریق سامانه



 دارا نبودن همزمان مجوز یا پروانه تاسیس در یکی از مراکز یا موسسات پزشکی



 در صورتی که 2 نفر متقاضی تاسیس مشترک داروخانه باشند ، علاوه بر احتساب حد نصاب امتیاز محل برای هر یک ، امتیازات مربوط به ایثارگری ، بومی بودن و اشتغال هر یک جداگانه محاسبه می شود . همچنین امتیاز مدرک تحصیلی و سابقه داروساز بودن یکی از متقاضیان که بیشتر باشد لحاظ می گردد .



دانلود فرم ثبت نام تاسیس داروخانه



بیشتر بخوانید: مدارک لازم جهت تاسیس داروخانه
 درخواست متقاضی جهت تاسیس مجدد داروخانه به شرح زیر است :



 اگر داروسازی از طریق الویت بندی و تأیید کمیسیون ، مجوز تاسیس داروخانه ای را اخذ نموده و با تقاضای وی و نظر کمیسیون نسبت به ابطال و تاسیس همزمان داروخانه بنام فرد واجد الشرایط دیگری در همان محل صورت گرفته باشد ، دیگر نمی تواند در نوبت تاسیس از طریق الویت بندی قرار گیرد .



 اگر داروسازی تا قبل از ابلاغ آیین نامه 5 / 12 / 1393 مبادرت به ابطال و درخواست تاسیس همزمان داروخانه نموده ، در صورتی که به هیچ وجه از طریق الویت بندی موفق به اخذ مجوز نشده باشد ، می تواند در نوبت الویت بندی قرار بگیرد .



متقاضیان علاقه من به ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد علوم پزشکی می توانند از طریق مطالعه مقاله زیر ، با انواع رشته های پزشکی آشنا شوند . متقاضیان در صورت داشتن هر گونه سؤال درباره تاسیس و اداره داروخانه ها با کارشناسان مشاوره هیوا تماس گرفته تا از طریق سیستم مشاوره تلفنی هیوا راهنمایی های لازم را دریافت نمایند .

در ادامه بخوانید: لیست رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت











سوالات متداول


1- داوطلبان دارای مدرک کارشناسی ارشد داروسازی دارای چه امتیازاتی برای تأسیس داروخانه می باشند ؟
هر چه مدرک تحصیلی داوطلبان بالاتر باشد ، امتیاز دریافتی آنان برای اخذ مجوز تأسیس داروخانه نیز به مراتب بیشتر می شود . برای مشاهده امتیازات به جدول داخل مقاله مراجعه کنید .




2- داوطلبان تأسیس داروخانه که فرزند ایثارگر می باشند ، چگونه می توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند ؟
همانطور که در جدول امتیاز بندی ویژه ایثارگران توضیح داده شد ، فرزندان جانبازان بالای 70 درصد شامل 300 امتیاز می شوند . برای مشاهده سایر امتیازات به متن مقاله مراجعه شود .




3- در صورتی که دو نفر متقاضی تأسیس مشترک داروخانه باشند ، مدارک چه کسی پذیرش می گردد ؟
امتیازات هر دو نفر برای تأسیس داروخانه مورد بررسی قرار می گیرد . اما این امر شامل جزئیاتی می شود که بهتر است برای مطالعه آن به متن مقاله مراجعه کنید .

منبع : شرایط تاسیس داروخانه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4OMn
نظرتان را بنویسید