اصول طراحی باغ ویلا چیست ؟ + نکات طراحی آن

اصول طراحی باغ ویلا چیست ؟ + نکات طراحی آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
yeganeh1379

اصول طراحی باغ ویلا

 

اصول طراحی باغ ویلا به این موضوع اشاره دارد که اثرگذاری فضای سبز بر روحیه و سلامت انسان امری طبیعی و غیرقابل انکار است. طراحی باغ ویلا بایستی بر طبق یک سری اصول صورت گیرد که در این مقاله به آن بپردازیم. باغ ویلا به نوعی محل زندگی گفته می شود که در مساحت وسیعی از زمین اجرا می شود و در آن باغ  به عنوان چشم انداز اصلی طراحی برای به نمایش گذاشتن آبنما، گیاهان و دیگر عناصر مطرح می شود. در اصل طراحی باغ ویلا، طراحی فضاهای وسیع نظیر باغ و یا قسمتی از دشت های وسیع و بزرگ است که با فضای معماری ویلا تلفیق شده است. طرح ویلا و باغ ویلا برگرفته از سبک های ویژه معماری و طراحی لنداسکیپ می باشد. به طور معمول اجرای باغ ویلا در زمین ها و سکونت های اطراف شهر ها و روستا ها صورت می گیرد. ساخت ویلا در باغ و طراحی لنداسکیپی ویژه برای آن سبب می شود که از فضایی زیبا، جریان هوای تازه در فضاهای داخلی ویلا و بسیار موارد دیگر برخوردار شوید. به منظور طراحی ویلا به سبک مدرن و یا هر سبکی که مدنظرتان باشد می توانید تمامی مراحل طراحی و ساخت را به تیم حرفه ای و با تجربه ما در ویلا‌سازی بسپارید تا آنچه ذهن خود تجسم می کنید برای شما به واقعیت تبدیل کنیم.

مراحل طراحی باغ ویلا

 

مراحل طراحی باغ ویلا به این صورت می‌باشد که در ابتدا بایستی منطقه باغ را بر اساس موقعیت ویلا و مناطق اطراف آن جانمایی کنید. این مسئله مهم را می توان به وسیله مسیرهای دسترسی، طرح و شکل باغ و پوشش گیاهی تحت کنترل قرار داد. سپس با در نظر گرفتن نیازهای موجود از جمله نیاز ها و نظرات کارفرما، میزان بودجه و نیاز های اساسی و کلی منطقه، استارت طراحی نهایی زده می شود.

انجام نقشه برداری از وضعیت فعلی زمین باغ ویلا

انجام نقشه برداری از وضعیت فعلی زمین باغ ویلا به این علت است تا پستی و بلندی های موجود در زمین و مقدار پوشش گیاهی که می‌خواهیم حفظ و نگهداری کنیم و موارد ضروری دیگر باید مشخص شوند. نقشه برداری صحیح و درست از زمین باغ ویلا سبب می شود که فضای سبز و همینطور وضعیت زمین های خالی مشخص شود، در این زمان است که اقدامات مربوط به توپوگرافی زمین ویلا و بررسی تمام جوانب آن شروع می شود.

اقدامات لازم مربوط به طراحی نقشه باغ ویلا

اقدامات لازم مربوط به طراحی نقشه باغ ویلا شامل مواردی است که ما را به آنچه در ذهنمان است نزدیکتر می کند. طراحی پلان و نقشه باغ ویلا شامل مواردی از جمله جانمایی مناسب باغ ویلا، مشخص کردن تعداد طبقات با در نظر گرفتن ظرفیت و پتانسیل زمین و همینطور توجه داشتن به محدودیت های موجود و سایر موارد دیگر است. خوب است بدانید که طراحی باغ ویلا با یک نمای کلی از منطقه پروژه شروع می شود که به وسیله آن میتوان عناصر گوناگون را به آن اضافه کرد و نسبت به آن تصمیم گیری های لازم را انجام داد.

طراحی محوطه باغ ویلا

طراحی محوطه باغ ویلا به این صورت است که باید بر اساس نیازها و درخواست کارفرما مشخص شود که چه المان هایی باید در فضای انتخابی وجود داشته باشد و این المان ها می توانند آلاچیق، استخر، پاسیو، مسیر پیاده روی، فضای تفریحی و سایر موارد باشد که باید در فضا جانمایی شوند. همینطور بایستی به مسیر های دسترسی پیاده و ماشین رو و راه های ارتباطی بسیار توجه شود و در آخر بایستی نسبت به تهیه نقشه های فاز دو معماری و طراحی فضای سبز، تاسیسات و سازه ها اقدامات لازم صورت گیرد.

نکته ای که وجود دارد این است که در مراحل طراحی باغ ویلا باید به مواردی از جمله طراحی سازه، تسطیح و آماده سازی زمین، ایجاد زیرساخت های محوطه، انتخاب و تهیه مبلمان توجه داشته باشید.

 

اصول اساسی طراحی باغ ویلا

جهت توضیح اصول اساسی طراحی باغ ویلا لازم است در ابتدا بگوییم که محوطه سازی بخشی از معماری و طراحی است که به معمول با عنوان معماری منظر مطرح می شود، اما اگر بخواهیم این توضیح را ساده کنیم، شامل مورد استفاده قرار دادن عناصر مختلف در یک محیط خاص و ویژه به منظور شکل دادن به آن بر طبق طرح های از پیش تعریف شده است. هدف از محوطه سازی ویلا، زیبا کردن محیط و به وجود آوردن فضایی آرام و دلنشین جهت تقویت ارتباط انسان و طبیعت است.  در ادامه به توضیح این موضوع اصول اساسی و اصلی می پردازیم، چرا‌که رعایت کردن آنها در محوطه سازی بسیار مهم هستند.

وحدت

وحدت به معنی یکپارچگی و ارتباط بصری است که باید  در محوطه سازی باغ ویلا به کار گرفته شود. به این صورت که هنگامی که به محوطه باغ ویلا وارد می شوید اجزای تشکیل دهنده آن را جدا از هم احساس نکنید. وجود وحدت و پیوستگی در چیدمان سبب می شود که باغ ویلا از محوطه ای چشم نواز برخوردار شود.

نحوه چیدمان:

نحوه چیدمان در زمان طراحی یک فضای بیرونی بر اساس پیشنهاد تیم ما در مجموعه ویلا‌سازی به این صورت است که شما باید با همان تفکری که یک ویلا جدید را طراحی می کنید، با همان  تفکر به طراحی فضای بیرونی بپردازید. در طراحی فضای بیرونی باغ ویلا باید بدانید که هر فضای بیرونی باید به طور صحیح و منطقی با فضای داخلی در ارتباط باشد. به عنوان مثال در طراحی پلان ویلا توصیه می شود که اتاق خواب مهمان در نزدیکی ورودی در نظر گرفته شود.

تاکید:

طراحی ما باید به گونه ای باشد که به یک بخش تاکید و توجه بیشتری داشته باشیم. به ویژه که در طراحی باغ ویلا این تاکید اهمیت بیشتری پیدا می کند. نحوه اجرای تاکید باید اینگونه باشد، هنگامی که به محوطه باغ ویلا نگاه می کنید، به خوبی بتوانید آن یک بخش را از دیگر اجزای تشکیل دهنده محوطه باغ جدا کنید. حال یک جزء می تواند استخری با طراحی ویژه و یا یک درخت یا گیاهی خاص و منحصر به فرد باشد.

وجود تعادل

وجود تعادل و یا تقارن یکی از مشخصاتی است که بایستی همیشه در طراحی محوطه باغ ویلا ها مورد توجه قرار گیرد و معمولا تعادل محور ورودی ساختمان باغ ویلا را به دو بخش تقسیم بندی می کند. بر این اساس نحوه چیدمان در دو طرف محور ورودی باغ ویلا باید به شیوه ای باشد که عدم تعادل در آن احساس نشود.

ریتم

ریتم به معنی تکرار می باشد که ما می توانیم در طراحی خود با مورد استفاده قرار دادن عناصر شبیه بهم محوطه باغ ویلا خود را زیبا و چشم نواز کنیم. به عنوان مثال می توانیم در راستای محور ورودی در دو طرف آن درخت های یک شکل و با قد یکسان مورد استفاده قرار دهیم و یا با به کارگیری از آبنما در دو طرف ورودی می توان فضای دلچسب ایجاد کرد.

سادگی

آنطور که همیشه می گویند زیبایی در سادگی است؛ چرا‌که هر چه فضای طراحی شده ساده تر باشد جذابیت آن دو چندان می شود. سادگی از با اهمیت ترین اصولی است که باید در طراحی مورد توجه قرار گیرد و به این معنی می باشد که با ما کمترین متریال و امکانات در دسترس بیشترین کاربرد را فراهم آوریم.

موارد گفته تا به الان از اساسی ترین اصول طراحی باغ ویلا هستند که رعایت کردن آنها منجر می شود به نتیجه ای مطلوب دست یابید. تیم حرفه ای ما در ویلا‌سازی با رعایت کردن تمامی اصول و اجرای آن ها به درستی باعث می شوند که شما در فضای ایجاد شده احساسی مطلوب و به یاد ماندنی به دست آورید. شما میتوانید به منظور انجام هر گونه امور مربوط به طراحی و موارد ساخت و اجرا و یا مشاوره پیش از طراحی از طریق واتس آپ به شماره 09121360868 با ما در ارتباط باشید.

 

اصول طراحی باغ ویلا|مجموعه ویلاسازی

 

نحوه طراحی ورودی باغ ویلا

نحوه طراحی ورودی باغ ویلا یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید در طراحی آن دقت و توجه ویژه ای به کار گرفته شود. ورودی اولین نقطه ای از خانه است که وقتی مهمانان وارد می شوند به چشمشان می خورد. به منظور طراحی ورودی باغ ویلا روش های بسیاری وجود دارد، نظیر مشخص کردن مسیر ورودی توسط سنگریزه ها، به کارگیری از چارچوب به منظور مشخص کردن مسیر حرکت و یا مورد استفاده قرار دادن گیاهانی خاص که همه این موارد می توانند به ایجاد ورودی جذاب و زیبا کمک کنند.

 

ویژگی های طراحی باغ ویلا خوب

در این قسمت می خواهیم ویژگی های طراحی باغ ویلا خوب را معرفی کنیم. طراحی خانه باغ در وهله اول به منظور برنامه ریزی چیدمان یک فضای باز قبل از ساخته شدن صورت می گیرد؛ این طرح می تواند یک باغ شخصی باشد که کارفرما قصد دارد در آن زندگی کند و یا می تواند یک طرح تجاری باشد که به عنوان فضای عمومی از آن استفاده شود. یک طراحی خوب بایستی از اصول طراحی منظر جهت تقویت ارتباط انسان با محیط اطرافش برخوردار باشد. رعایت اصول طراحی باغ ویلا  و اجرای درست آنها همگی منجر‌به ایجاد باغ ویلایی رویایی برای شما که مهمترین ویژگی های این طراحی به شرح زیر می باشد:

  • وجود پیوستگی و انسجام بین زیبایی و عملکرد بنا با محیط اطرافش
  • استفاده از حداکثر فضا به منظور ایجاد تعادل بین فضاهای مختلف
  • برخوردار بودن از نور و سایه در طراحی کلی باغ ویلا
  • در نظر گرفتن عناصر گوناگون محیطی در چشم انداز باغ نظیر روشنایی، آبنما، پوشش گیاهی و سایر موارد دیگر

 

سبک های طراحی باغ ویلا

معرفی سبک های طراحی باغ ویلا به این علت است که افراد بتوانند بر اساس بودجه و سلیقه یکی از این سبک ها را انتخاب کنند. با توجه به این که طرح و چشم انداز داخلی و خارجی ویلا بر روی روحیه افراد تاثیر گذار است، بایستی در انتخاب نوع سبک معماری آن دقت لازم به کار برده شود و آن را به گونه ای انتخاب کرد که موجب آرامش و تقویت روحیه افراد شود. در ادامه شما را با انواع سبک ها آشنا می کنیم تا بتوانید در مورد انتخاب سبک راحت تر تصمیم بگیرید.

طراحی باغ ویلا به سبک مدرن

طراحی باغ ویلا به سبک مدرن به عنوان یکی از پرطرفدارترین سبک ها می باشد که به نسبت دیگر سبک ها بیشتر به کار گرفته می شود. برای ویژگی های باغ ویلا مدرن می توان به مواردی از جمله سادگی در طراحی، مورد استفاده قرار دادن المان ها و به کارگیری از دیگر عناصر ساده در محیط اشاره کرد.

طراحی باغ ویلا به سبک کلاسیک

طراحی باغ ویلا به سبک کلاسیک نوع دیگری از طراحی باغ ویلا است که از طرفداران مخصوص به خود برخوردار است. از مهمترین ویژگی های این سبک می توان به حالتی شاهانه، سلطنتی و پر زرق و برق اشاره کرد. متریال مورد استفاده در ساختمان ها و نمای این سبک از ویلا، اغلب سنگ نمای رومی می باشد و در فضای سبز این خانه ها از درختانی بزرگ استفاده می شود.

طراحی باغ ویلا به سبک روستیک

طراحی باغ ویلا روستیک یکی دیگر از سبک هایی است که در ساخت باغ ویلا از آن استفاده می شود. از ویژگی های شاخص این سبک می توان به انتخاب عناصر طبیعی و به کار بردن آنها در محوطه اشاره کرد. در طراحی باغ ویلا به این سبک از مصالح بوم آورد استفاده می شود تا حس نزدیکی به طبیعت در شما ایجاد شود.

اصول طراحی باغ ویلا|مجموعه ویلاسازی

 

سوالات متداول:

1.در طراحی باغ ویلا باید به چه مواردی توجه کنیم؟

  • در نظر گرفتن یکپارچگی و هماهنگی بین بنا و محوطه
  • حداکثر استفاده از فضا برای ایجاد تعامل بین فضاهای مختلف باغ ویلا
  • توجه به نور
  • سایه و رنگ‌ها در طراحی فضاها
  • طراحی عناصر مختلف باغ برای به وجود آمدن چشم‌انداز زیبا

2.در طراحی باغ ویلا از چه عناصر و المان‌هایی استفاده کنیم؟

پوشش گیاهی، ایوان، آلاچیق، سایبان، چشمه‌ها و نهرها، استخر و آبنما باغ، مجسمه و اشیاء تزئینی، نورپردازی محوطه، مبلمان فضای باز و شومینه فضای باز را می‌توانید در طراحی باغ ویلا مورد استفاده قرار دهید.

3.طراحی باغ ویلا چه نکاتی دارد؟

ویلا ها باید دارای استقامت ساختاری و هماهنگی با فضای طبیعی پیرامونی و زیبایی و جذابیت های بصری و فضایی باشند.

 

سخن پایانی

طراحی باغ ویلا بایستی با در نظر گرفتن اصول زیباشناسی و عملکرد بهینه فضا صورت گیرد. هر چه طراحی بر اساس نیاز کارفرما و شبیه به آن باشد و بر طبق روحیات او باشد، آن طراحی موفق تر خواهد بود. در مقاله اصول طراحی باغ ویلا در سایت ویلا‌سازی سعی کردیم به شما مراحل طراحی باغ ویلا، اصول طراحی و هر آنچه که در این زمینه به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار دهیم و در صورتی که قصد ساخت باغ ویلا را دارید می توانید با طراحان حرفه ای ما در مجموعه ویلا‌سازی از طریق شماره تماس دفتر 02188912114  ارتباط برقرار نمایید و یا به آدرس ما واقع در تهران – خیابان کریم خان مراجعه کنید.

 

نظرتان را بنویسید