تجاوز جنسی چیست

تجاوز جنسی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
تجاوز جنسی یا آزار جنسی از جمله خشـن تـرین اعمالی اسـت کـه ممکن اسـت علیـه افـراد روی دهد . اثـرات این گونه جرایم روی قربانیان تا مدت ها باقی می ماند و گاه هرگز پاک نمی شود تجاوز جنسـی دخول جنسی به یک کودک یا بزرگسال (واژنی ، دهـانی یـا مقعدی) تعریف می شود که با آلت تناسلی ، انگشت یا هر شیئی انجام شده باشد . تجاوز زمانی اتفاق می افتد که رضایت قربانی به خاطر ترس از مرگ و یا صدمه دیدن باشد و یا اینکه ایـن عمـل از طریـق خورانـدن دارو و با وسیله زور، تهدیـد یـا فریـب صـورت گیرد . اثـرات روانی پس از تجاوز جنسی بسیار زیاد اسـت و شـامل اضطراب ، افسردگی ، گوشه گیری ، تغیـیرات نـاگهـانی رفتـار ، پرخاشگری ، کابوس هـای شـبانه ، وسواسی شدن فرد ، اخـتلال خـواب ، بی بند و باری جنســی ، فـرار از خانـه ، شکایات های جسـمی ، خـود آزاری ، خودکشــی ،  اخـتلال حافظـه ، اختلالات شخصیت ، اختلالات یادگیری ، و سایر  اختلالات روانپزشکی مانند اختلال پانیک ، اختلالات تجزیه ای (شخصیت چند گانه) و ... اســت .

در این مقاله به تعریف تجاوز جنسی ، و شیوع آن در جهان و ایران می پردازیم . 





” تجاوز جنسی یا آزار جنسی از جمله خشـن تـرین اعمالی اسـت کـه ممکن اسـت علیـه افـراد روی دهد . “



تعریف تجاوز جنسی
تجاوز جنسی یا آزار جنسی هـرگونـه رفتار جنسی با استفاده از زور یا تهدید یا استفاده از دارو برای از بین بردن عقل یا انجام عمل جنسی با فردی که به علــت زوال عقـل یـا بیماری روانی یا عقب ماندگی ذهنی قــادر بـه تشـخیص خـوب و بـد نیست . واژه حقوقی تجاوز جنســی را با تاكيد بــر دو جز تعريف كرده اند . يكی رابطه جنسی كاملا نامشروع و ديگرى سلب اراده قربانی جنسی از طريق اعمال زور و اجبار .  مهم تريــن جز تجاوز جنسی ، همان اكراه ، زور و اجبار است كه اراده طرف مقابل را سلب می كند  یا اختیار را از او می گیرد و از او به جای شريک جنسی يک قربانی می سازد و با سلب اراده قربانی او را تا حد وسيله و ابزاری بی ارزش و پست می كاهد و ارزش  انسانی او را ناديده می گيرد و او را تحقير می كند .



حتما بخوانید: تاثیرات تجاوز جنسی در زنان











شیوع تجاوز جنسی در جهان
امروزه تجاوز جنسی و خشونت های جنسی تبديل به يک مشكل عمده در جامعــه جهانی شده است . شیوع این مسئله در جهان از 13 تـا 39 درصـد در زنـان متغیـر است و این میزان در مردان 3 درصد است. آمار مرکز مطالعه ملـی زنـان اشاره می کند که در آمریکا هر ساله بین 680 هزار تا 1.5 میلیـون زن مـورد تجـاوز قـرار مـی گیرنـد بیشترین آمار تجاوزات جنسی در کشـور کنگـو اعـلام شده است . هم چنین گــزارش ســازمان بهداشــت جهانی نشان می دهد که هر پنج دقیقه یک زن مـورد تجاوز جنسی قرار می گیرد . بر اساس مطالعات سازمان ملل درصد زنان گزارش شده به عنوان قربانی تجاوز جنسی از محدوده كمتر از 2 ٪ در جاهايي مثل : مانند لاپاز ( بوليوی ) 1.4٪ ، گابورون ( بوتسوانا ) 0.8 ٪  ، پكــن ( چيــن ) 1.6 ٪ و مانيل ( فيليپيــن ) 0.3٪  تا 5 ٪ يا بيشــتر در تيرانا ( آلبانی ) 0.6 ٪  بوينس آيــرس ( آرژانتين ) 5.8٪ ريودوژانيرو ( برزيل ) 0.8 ٪  و بوگوتا ( كلمبيا ) 0.5٪  بوده است .
در ايالات متحده 6 طرح تحقيقاتی دقيق نشــان می دهد كه بين يک پنجم الی يک هفتم زنان آمريكايی قربانی آزار جنسی بوده اند . همين طور رقم بزرگی از اين تجاوز عليه دختران 15 ساله و كمتر واقع شده است (36 درصد تــا 58درصد ) .





” بالاترین آمار تجاوز در ایران مربوط به استان تهران است . “



شیوع تجاوز جنسی در ایران
تاکنون برای تعیین میزان شیوع تجاوز جنسی در جمعیت عمومی کشور ایران مطالعهای نشـده اسـت . فقط در یک مطالعه در ایران استان های تهران  هر سال با  1650 جرم جنسی و قم هر سال با  1556 جـرم جنسـی دارای بـا لاترین میزان تجـاوزات جنسـی اعـلام شـده انـد . برای اطلاع بیشتر از مشکلات جنسی در کانال تلگرام روان شناسی جنسی ، زوج و خانواده عضو شوید . یا با مشاوران تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید .


منابع  :
فراوانی اضطراب فراگیر در قربانیان تجاوز جنسی ، فاطمه ناهیدی و همکاران 1394
بررسي ميزان شيوع اختلال پس از ضربه در قربانيان تجاوز به (PTSD) عنف مراجعه كننده به پزشكي قانوني در استان كهگيلويه و بوير احمد در سال 1391-1390 دكتر شيرعلي خرامين و همکاران
فراوانی سابقه آزارهای جسمی و جنسی در بیماران بستری در بخش های روانپزشکی ، دکتر بدری دانش اموز و همکاران 1384















سوالات متداول


1- تعریف تجاوز جنسی چیست؟
تجاوز جنسی یا آزار جنسی هـرگونـه رفتار جنسی با استفاده از زور یا تهدید نسبت به فرد دیگر است که در متن مقاله توضیح داده شده است.




2- شیوع تجاوز جنسی در جهان چه مقدار است؟
امروزه تجاوز جنسی و خشونت های جنسی تبديل به يک مشكل عمده در جامعــه جهانی شده است که در متن آمار آن ارائه شده است.




3- شیوع تجاوز جنسی در ایران چیست؟
تاکنون برای تعیین میزان شیوع تجاوز جنسی در جمعیت عمومی کشور ایران مطالعهای نشـده اسـت که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.

منبع : تجاوز جنسی چیست 
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/M19m
نظرتان را بنویسید