ویژگی شادی ، افسردگی و اضطراب در نقاشی کودکان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
در بین فعالیت های کودک ، نقاشی یک پیام است آن چه را کودک نمی تواند با کلمات بیان کند با کشیدن تصویر انتقال می دهد هم چنین نقاشی در تشکیل شخصیت و روان کودک خیلی مهم است ، نقاشی مانند خواب و رویا به کودک کمک می کند تا اطلاعاتی را که از دنیای اطراف و بیرون به دست می آورد از هم جدا کند و سپس آن ها را دوباره تنظیم کند . در نقاشی مانند خواب ، کودک خود را از بازداری ها و ممنوعیت ها رها می کند و با حالتی ناخودآگاهانه در مورد مسائل مختلف ، نگرانی ها و اضطراب هایش صحبت می کند . در واقع تفسیر نقاشی کودکان ، اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد عواطف درونی کودک در اختیار می گذارد . نقاشی کردن یکی از سرگرمی های مورد علاقه کودکان است و صفحه نقاشی دنیای کودک است ، چون که کودکان نمی توانند به خوبی احساسات خود را در دنیای واقعی بیان کنند ، نقاشی را فرصت خوبی است برای ابراز احساسات خود می داند .
ویژگی های خلقی در نقاشی کودکان شامل بررسی هیجان پذیری ، هیجان ناپذیری ، ملایمت ، خشونت ، حس نگری ، بازداری ، صداقت ، دروغگویی ، خود دوستداری ، ناپایداری روانی حرکتی ، احساس رها شدگی ، احساس حقارت ، احساس گناهکاری ، تاخیر تحول عاطفی و  شادی ، افسردگی ، و اضطراب است که در این مقاله به بررسی ویژگی شادی ، افسردگی و اضطراب در نقاشی کودکان می پردازیم .





” نقاشی کودکان افسرده کمرنگ و سایه دار و یا بدون رنگ است و برخی از نواحی را کاملاً سیاه می کشند . “



ویژگی نقاشی کودکان شاد
کودکی که شاد است با ریتم خوبی کار می کند و فقدان بازداری خود را به وسیله حرکت نشان می دهد حرکتی که با یک حالت تعادل کلی در شکل ها همراه است یعنی فعالیت حرکتی خوبی دارد و از رنگ های متعدد ، زنده و شاد استفاده می کند . در کودکی که شاد است معمولاً در نقاشی بازوها به طور طبیعی از بدن فاصله دارند و گاهی نیز به سوی بالا جهت یافته اند . در این کودکان صورت آدمک با حالت است یعنی نقاشی نگاه زنده و صورت خندانی که دارای حالت تمسخر و یا ریشخند نیست دارد . هم چنین در نقاشی این کودکان نمادهای خوشبختی مانند خورشید و گل مشاهده می شود . 














ویژگی نقاشی کودکان افسرده
کودکی که افسردگی دارد ، معمولاً خطوط را مبهم می کشد و اغلب به سوی پایین جهت دارند . نقاشی کودکان افسرده کمرنگ و سایه دار و یا بدون رنگ است و برخی از نواحی را کاملاً سیاه می کشند . در نقاشی این کودکان رنگ سیاه همراه با رنگ قرمز نشانه خون و پرخاشگری است و این رنگ ها به خصوص در نواحی دلهره انگیزه ، به صورت هاشور چهره ، خانه و سایه روشن کشیده می شوند . 
نبود عوامل پیرامونی یا اطراف نقاشی نشان دهنده احساس انزوا و تنهایی است . اما گاهی بر عکس ، کودک تمام سطح کاغذ را به شکلی یکنواخت و نامتناسب با نقاشی می پوشاند و یا آن که با ترسیم یک دایره حفاظت کننده  یک گنبد و یا یک مانتو از آدمک حمایت می کند . تاکید بر نقاشی خط مشخص کننده سطح زمین ، توام با گیاهان نوک تیز ، نشانه پرخاشگری نقاش است . 



حتما بخوانید: روش های کاهش اضطراب کودکان


” کودکی که اضطراب دارد به کندی نقاشی می کشد و از مداد پاکن زیاد استفاده می کند . “



ویژگی نقاشی کودکان مضطرب
کودکی که اضطراب دارد به کندی نقاشی می کشد و از مداد پاکن زیاد استفاده می کند . کودک فرآیند کار خود را به طور کلامی بیان می کند ، درباره آن ها اظهار نظر می نماید ، به بی ارزش سازی و توجیه کردن می پردازد . هم چنین کودکان که اضطراب دارند در نقاشی خطوط را یا بسیار کمرنگ و یا بسیار پر رنگ می کشند و اغلب خطوط کشیده شده را از سر می گیرند ، آن ها آدمک را کوچک و گاهی در حاشیه کاغذ می کشند . برخی از کودکان نیز به جای نقاشی یک شخص به کشیدن چندین شخص می پردازند . 
در کودکان اضطرابی نقاشی آدمک اغلب معلول و فاقد تنه و اندام های زیرین یا اعضای زبرین است و یا آن که این اعضا به صورت ناقص و چسبیده به بدن کشیده می شوند ، پاها کوچک و نااستوار کشیده می شوند و فقدان امنیت را نشان می دهد و دهان به صورت خطی ، نامنظم و گاهی واجد حالت خنده ای عصبی است . هم چنین این کودکان بر نقاشی چشم ها بسیار تاکید می کنند ، یا آن که کودک از نقاشی آن ها خودداری می کند . این کودکان از رنگ های سرد و تیره استفاده می کنند .

 برای اطلاعات بیشتر در مورد مهارت های فرزند پروری در زندگی مانند اهمیت نقاشی در زندگی کودکان ، سن شروع نقاشی در کودکان ، نقاشی متناسب هر سن ، تفاوت نقاشی پسرها با دخترها و ... در کانال تلگرام روان شناسی کودک و نوجوان متعلق به سایت مشاوره خانواده فیلیا عضو شوید . یا اگر در مورد مسائل مربوط به کودکان مانند سن شروع حرف زدن و راه رفتن ، نقاشی ، بازی ، دوستیابی ، انگشت مکیدن ، ناخن جویدن ، مسائل و مشکلات مدرسه مانند مشکلات ریاضی ، خواندن و نوشتن ، ترس از تنهایی ، ترس از تاریکی و ... سوال دارید و نیاز به راهنمایی دارید با مشاوره تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید . 

















سوالات متداول


1- ویژگی نقاشی کودکان شاد چیست؟
کودکی که شاد است با ریتم خوبی کار می کند و فقدان بازداری خود را به وسیله حرکت نشان می دهد که در متن مقاله مطرح شده است.




2- ویژگی نقاشی کودکان افسرده چیست؟
کودکی که افسردگی دارد ، معمولاً خطوط را مبهم می کشد و اغلب به سوی پایین جهت دارند که در متن مقاله توضیحات آن شرح داده شده است.




3- ویژگی نقاشی کودکان مضطرب چیست؟
کودکی که اضطراب دارد به کندی نقاشی می کشد و از مداد پاکن زیاد استفاده می کند که در متن مقاله توضیحاتی مطرح شده است.

منبع : ویژگی شادی ، افسردگی و اضطراب در نقاشی کودکان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G310
نظرتان را بنویسید