گزارش دهی چیست؟

گزارش دهی چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mohamadali1212

گزارش دهی چیست؟

بسیاری از مدیران و مسئولان سازمان‌ها، شرکت‌ها، و مؤسسات مختلف براساس گزارش‌های که ارائه می‌شوند در زمینه‌های مهم تصمیم‌گیری می‌کنند گاهی اوقات تهیه یک گزارش می‌تواند روی سرنوشت ی آینده یک ارگان یا مؤسسه تأثیر بگزارد و یا آن را تغییر بدهد.
گزارش‌دهی عبارت‌است از ارائه اطلاعات در مورد یک رویداد، اتفاقی که صورت گرفته و یا درحال انجام است. براساس آن اطلاعات ارائه شده، کسی که گذارش را می‌گیرد تصمیمات مهم و دقیقی را می‌گیرد. به‌عبارت دیگر گزارش نوعی نوشتن است که به طور مشخص درمورد شناسایی و بررسی دقیق موضوعات، رویدادها یا یافته‌ها است، مانند حوادثی که دریک سازمان اتفاق افتاده‌اند، یا یافته های حاصل از تحقیقات پژوهشی سازمان یافته است.

گزارش نویسی پروژه های خود را به اندیشینو بسپارید

وبسایت اندیشینو می‌کوشد با استفاده از تجربیات و سوابق حرفه‌ای کارشناسان خود، نیازهای سازمان شما در تمامی زمینه‌های افکارسنجی، داده‌کاوی، امورپژوهشی و تحلیل و آنالیز کیفی و کمی را با موشکافی و دقت کافی برآورده سازد.ما همواره در تلاشیم تا با استفاده از تجربیات و سوابق حرفه‌ای کارشناسان خود، نیازهای سازمان شما در تمامی زمینه‌های افکارسنجی، داده‌کاوی، امورپژوهشی و تحلیل و آنالیز کیفی و کمی را با موشکافی و دقت کافی برآورده سازیم.مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین

انواع روش‌های گزارش‌دهی

گزارش‌دهی با استفاده از روش‌های گوناگون امکان‌پذیر است. رایج‌ترین روش گزارش‌دهی کتبی و نوشتاری است که در ارائه انواع گزار‌ش‌ها کاربرد دارد، اما روش‌های دیگری نیز برای گزارش‌دهی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند و با توجه به نوع گزارش می‌توان از هریک از روش‌های پزارش دهی استفاده کنید. انواع‌روش‌های گذارش‌دهی عبارتند از:

  • کتبی: یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین روش‌های گزارش دهی است. یکی از روش‌های مؤثر و مفید، روش کتبی است که به‌صورت نوشتاری رائه می‌شود.
  • شفاهی: درهر سازمان یا مؤسسه‌ای، گزارش هایی به صورت شفاهی انجام می‌گیرد که می‌تواند حضوری، تلفنی، رادیویی و یا تلویزیونی‌ باشد.
  • تصویری یا نمایشی: یکی‌ دیگر از روش‌های گزارش دهی، تصویری یا نمایشی می‌باشد که می‌تواند به صورت عکس، فیلم، اسلاید و … باشد.

هدف از گزارش‌دهی چیست؟

گزارشها، اطلاعاتی را که در نتیجه تحقیق و تحلیل داده ها و موضوعات گردآوری شده است، را ارائه می دهند. گزارش‌ها می‌توانند طیف گسترده ای از موضوعات را پوشش دهند، اما معمولاً برانتقال اطلاعات با هدف مشخص به مخاطب خاص متمرکز می‌شوند. دامنه و شیوه گزارشات بسیار متفاوت است.

نتایج گزارش‌دهی

عصرزندگی ما، عصر اطلاعات و اطلاع رسانی است. هر گونه تصمیمی گیری در هر زمینه‌ای اعم از سیاسی، اقتصادی، پزشکی، اداری و … براساس و بر پایه‌ی یک سری اطلاعات دقیق و صحیح است. دستیابی به چنین اطلاعاتی، فقط ازطریق گزارش دهی کامل امکان‌پذیر می‌باشد. درواقع نتیجه گزارش‌دهی، رساندن اطلاعات به گزارش‌گیرنده به صورت دقیق و روشن است. بیشتر تصمیم‌هایی که مسئولین سازمان‌ها و مؤسسات می‌گیرند براساس گزار‌ش‌هایی است که دریافت. بطورکل گزارش‌دهی 3 نتیجه دارد:

  • در دستگاه ها و سازمانهای دولتی و شرکت ها و مؤسسات خصوصی مبنای تصمیم مدیران
  • کمک به حل دشواری هایی است که در راه توسعه و گسترش کشور، سازمان و ادارات مختلف پیش می آید.
  • کمک به پیشبرد و توسعه کشور که از طریق دستیابی به آمار و ارقام صحیح، دقیق و منطقی و دریافت گزارش های علمی محقق می شود.
  • انتقال علوم و پژوهش علمی به دانشمندان و دیگر پژوهشگران و علاقمندان
  • عامل عمده و علت اساسی پیشرفت در جهان امروز، دانش است.

ساختار گزارش

ساختار یک گزارش کامل و منسجم شامل موارد زیر است:

  • چکیده
  • مقدمه
  • بدنه اصلی گزارش
  • نتیجه گیری

باتوجه به مطالب ارائه شده در بالا می توانیم به اهمیت گزارش‌نویسی و گزارش‌دهی و کاربرد آن پی ببریم. پس یکی از کارهای ضروری برای هر فرد یادگیری گزارش دهی و روش ارائه آن می‌باشد. مطالب مربوط به گزارش و گزارش‌دهی آنقدر زیاد است که نمی‌تواند در یک مقاله آن را گنجاند اما تا جایی که امکان داشت سعی کردیم مطالب مفید و جامعی را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

لینک مرجع https://teamager.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9kxD
نظرتان را بنویسید