رشته های نیمه متمرکز چیست

رشته های نیمه متمرکز چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
در پاسخ به این سوال که رشته های نیمه متمرکز چیست؟ می توان گفت به رشته هایی از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نیمه متمرکز گفته می شود که پذیرش در آن ها بیش از یک مرحله دارد. لذا داوطلبان جهت شرکت در این رشته محل ها علاوه بر شرکت در کنکور سراسری می بایست در مصاحبه علمی - عملی، آزمون شفاهی و یا معاینات پزشکی نیز شرکت نمایند.





انتخاب رشته یکی از مهم ترین مراحل زندگی بسیاری از داوطلبان کنکوری محسوب می شود. در بسیاری موارد شاهد هستیم که انتخاب رشته به نوعی مسیر اصلی زندگی افراد را مشخص می کند. به عبارت ساده تر فرد با انتخاب رشته تصمیم می گیرد که در ادامه مسیر تحصیلی و حتی شغلی خویش کدام راه را انتخاب نماید.

با سنگین شدن رقابت در کنکور سراسری، امروزه این رقابت به ماراتنی نفسگیر تبدیل شده و انتخاب رشته یکی از مراحل اصلی و حساس آن به شمار می رود. شرایط پذیرش تمامی رشته و دانشگاه های سراسر کشور به یک شیوه نمی باشد.

به همین خاطر سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده کنکور سراسری رشته های ارائه شده در این مقطع تحصیلی را با توجه به نوع و مراحل پذیرششان به سه دسته متمرکز، متمرکز با شرایط خاص و نیمه متمرکز تقسیم کرده است. در ادامه این مقاله رشته های نیمه متمرکز معرفی شده و نحوه انتخاب رشته و اعلام نتایج این قسم از رشته ها توضیح داده شده است.



رشته های نیمه متمرکز چیست؟
ورود به رشته های دانشگاه های سراسری از طریق سازمان سنجش صورت می گیرد. به عبارتی تمامی دانشگاه های سراسری در دوره های مختلف اعم از روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و پیام نور ظرفیت های خالی خود را به سازمان سنجش اعلام می کنند و این سازمان از طریق کنکور سراسری یا براساس سوابق تحصیلی بسته به نظر دانشگاه، اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.



پذیرش در برخی از رشته و دانشگاه ها بر اساس شرایط خاصی صورت می گیرد. به طور مثال برای ورود به رشته تربیت بدنی فرد نیازمند فیزیک و سلامت جسمانی مناسب می باشد که این سلامت از طریق آزمون عملی سنجیده می شود. رشته هایی که علاوه بر شرکت در کنکور سراسری مراحل گزینش دیگری نیز دارند را نیمه متمرکز گویند.



به طور کلی می توان گفت رشته های نیمه متمرکز دارای شرایط خاصی هستند. این شرایط خاص که بر اساس نیاز ارگان خاصی از کشور طراحی شده باعث می شود تا متولیان پذیرش دانشجو دست به گزینش هایی مانند مصاحبه علمی، آزمون عملی و معاینات پزشکی از میان داوطلبان واجد شرایط (رتبه کنکور) بزنند.



تمامی رشته های دانشگاهی در سه گروه متمرکز، متمرکز با شرایط خاص و نیمه متمرکز دسته بندی می شوند. از آن جایی که رشته های نیمه متمرکز با رشته های دارای شرایط خاص به نوعی هم تراز بوده و روشی موازی با یکدیگر برای پذیرش دانشجو داشتند، چندین سالی است وزارت علوم این دو گروه را با هم ادغام کرده و امروزه تبدیل به "رشته های متمرکز با شرایط خاص" شده اند.



نکته مهم دیگری که در خصوص رشته های نیمه متمرکز باید در نظر داشته باشید این است که رشته های نیمه متمرکز لزوما دارای تعهد شغلی نیستند. به طور کلی هر رشته محلی که دارای شرایط خاص باشد نیاز به داشتن یک مرحله گزینش بیشتر نسبت به کنکور است. ممکن است این شرایط خاص داشتن یک قدرت علمی خاص باشد که در کنکور سنجیده نمی شود. به هر حال در نظر داشته باشید که رشته محل های نیمه متمرکز به معنی رشته محل های تعهد دار نیست. در ادامه لیست برخی از رشته ها و دانشگاه هایی که به صورت نیمه متمرکز اقدام به پذیرش دانشجو می کردند، ذکر شده است.



رشته های نیمه متمرکز
نام دانشگاه نام رشته
دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی امنیت اطلاعات
امنیت اقتصادی
امنیت بین الملل
امنیت نرم
پژوهشگری امنیت
حفاظت اطلاعات
ضد تروریسم
علوم فنی امنیت
فناوری اطلاعات و ارتباطات
مرکز آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه – قم تربیت مروج سیاسی
مربیگری عقیدتی
دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران پزشکی
دندانپزشکی
اتاق عمل
پرستاری
تکنولوژی پرتوشناسی
علوم آزمایشگاهی
فناوری اطلاعات سلامت
هوشبری
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان ( ویژه داوطلبان آزاد ) علوم ورزشی
آموزش تربیت بدنی


بیشتر بخوانید: در انتخاب رشته کنکور رتبه مهم است یا تراز





نحوه انتخاب رشته های نیمه متمرکز
انتخاب رشته های نیمه متمرکز همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری انجام می گیرد. بنابراین افراد علاقمند به رشته های نیمه متمرکز کنکور سراسری توجه داشته باشند که جهت انتخاب این رشته ها نیازی به مراجعه به سایتی جز سایت سنجش نمی باشد. این دسته از افراد می بایست در مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری وارد سایت سنجش شده و اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور بر اساس اولویت های خود نمایند.



مهم ترین نکته در مورد رشته های نیمه متمرکز این است که باید شرایط رشته مورد نظر خود را به طور کامل از طریق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مطالعه کرده و مورد بررسی قرار دهید. زیرا شرایط هر کد رشته محل نیمه متمرکز با دیگری متفاوت می باشد. معمولا این شرایط در انتهای دفترچه به صورت مجزا برای هر رشته محل آورده شده است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد انتخاب این رشته محل ها را دارید بهتر است که آن ها را در ردیف های ابتدایی بنویسید.



نکته مهم دیگر که باید در مورد انتخاب رشته نیمه متمرکز بدانید این است که شرایط تحصیل و احتمالا شرایط شغلی آن را به طور کامل مطالعه نمایید. انتخاب این رشته محل ها و شرکت در مرحله دوم پذیرش آن به معنای قبول تمامی شرایط است. این شرایط می تواند هر چیزی باشد. بنابراین علاوه بر علاقه، استعداد، شرایط شغلی و ... محدودیت های اعمال شده در این کد رشته ها را نیز کاملا در نظر بگیرید، تا دچار مشکل نشوید.

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری









اعلام نتایج رشته های نیمه متمرکز
یکی از مهم ترین سوالاتی که در مورد رشته های نیمه متمرکز در ذهن افراد نقش می بندد در خصوص زمان و نحوه اعلام نتایج این نوع رشته ها می باشد. به طور کلی می توان گفت که نتایج انتخاب رشته های نیمه متمرکز طی دو مرحله اعلام می شود.



مرحله اول پس از انتخاب رشته صورت می گیرد و در آن افراد تا چند برابر ظرفیت هر رشته محل برای ورود به مرحله دوم می باشد. سپس نتایج نهایی این آزمون که در آن اسامی پذیرفته شدگان نهایی کنکور سراسری می باشد، اعلام  می شود. معمولا نتایج هر یک از مراحل پذیرش رشته های نیمه متمرکز زمان مشخصی ندارند، اما پیش بینی می کنیم نتایج اولیه چند هفته پس از اتمام مهلت انتخاب رشته اعلام می شود و نتایج نهایی در اواخر شهریور ماه اطلاع رسانی می گردد.

بیشتر بخوانید: نتایج کنکور سراسری 1400







کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعاتی را که متقاضیان برای مشاهده کارنامه و انتخاب رشته کنکور سراسری نیاز دارند از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیارشان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به اعلام نتایج و انتخاب رشته کنکور سراسری عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید.

در ادامه بخوانید: نتایج رشته های متمرکز با شرایط خاص



سوالات متداول


1- رشته های نیمه متمرکز چیست؟
مطابق متن مقاله رشته های نیمه متمرکز دارای شرایط خاصی هستند و این شرایط بر اساس نیاز ارگان خاصی از کشور طراحی شده باعث می شود که متولیان امر دست به گزینش میان داوطلبان واجد شرایط بزنند.




2- پذیرش رشته های نیمه متمرکز در چند مرحله صورت می گیرد؟
داوطلبان متقاضی این رشته ها علاوه بر شرکت در کنکور سراسری می بایست بسته به نوع پذیرش رشته در مصاحبه یا آزمون عملی نیز شرکت نمایند البته جزئیات دقیق تر در متن مقاله گفته شده است.




3- رشته های نیمه متمرکز شامل چه رشته هایی می باشد؟
همانطور که در این مقاله اشاره شد رشته های نیمه متمرکز با رشته های متمرکز با شرایط خاص ادغام شدند که لیست آن در متن مقاله قرار داده شده است.

منبع : رشته های نیمه متمرکز چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vPMV
نظرتان را بنویسید