دریافت و استعلام کد رهگیری املاک

دریافت و استعلام کد رهگیری املاک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
جهت ثبت قرار داد های معاملات ملکی، ساماندهی امور مسکن و جلوگیری از جرایم معاملاتی املاک سامانه استعلام کد رهگیری املاک برای صدور کد رهگیری ملک و یا کد پیگیری اجاره نامه طراحی و ارائه شده است که طرفین قرار داد با استفاده از این کد به راحتی از صحت قرار داد خود مطلع شوند.

برای مشاوره دریافت کد رهگیری املاک و نحوه استعلام آن

هنگام انجام معاملات ملکی دریافت کد رهگیری ملک و یا کد پیگیری اجاره نامه یکی از موارد الزامی می باشد زیرا دریافت این کد مزایای بسیاری برای طرفین معامله به همراه خواهد داشت. دریافت کد رهگیری برای تمام قراردادهای ملکی به عنوان مثال ثبت اجاره نامه اجباری بوده و به هیچ وجه اقدام به دریافت این کد اختیاری نمی باشد.

کد رهگیری املاک جهت جلوگیری از جرایم معاملات ملکی و اطمینان خاطر بخشیدن به طرفین معامله برای انواع معاملات اعم از رهن و اجاره، خرید و فروش املاک می باشد. در ادامه مطلب توضیح جامع در رابطه با کد رهگیری ملک، نحوه دریافت آن و موارد مرتبط با کد رهگیری ملک برای طرفین معاملات ملکی آورده شده است.




کد رهگیری املاک چیست
کد پیگیری جهت امنیت بخشیدن به معاملات ملکی است زیرا طی بررسی های دولت به دلیل نداشتن اعتبار کافی قرارداد های دست نویس در معاملات ملکی بخشنامه ای از سوی دولت در سال 1387 برای اصناف و بازرگانان صادر شد.

در بخشنامه دولت ذکر شد که تمامی مشاورین املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی خود اعم از ثبت قرار داد های خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک را می بایست در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نموده و کد رهگیری مربوط به ملک را دریافت نمایند. افراد نیز با دریافت کد رهگیری ملک به راحتی می توانند استعلام بدهی به شهرداری و یا بانک ها برای ملک مورد نظر را دریافت نمایند. مشاورین املاک در تصویر زیر می توانند این بخشنامه را ملاحظه نمایند.







حتما بخوانید: سامانه ثبت معاملات و املاک کشور







مراحل دریافت کد رهگیری املاک iranamlaak.ir
جهت دریافت کد رهگیری ملک می بایست مراحل ثبت قرار داد را مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند که در ادامه مطلب نحوه ورود به سایت ثبت معاملات املاک و موارد مورد نیاز جهت دریافت کد رهگیری ملک آورده شده است.

مشاورین املاک جهت ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ابتدا عبارت سامانه ثبت معاملات املاک را در مرورگر اینترنتی خود جستجو نمایند.







مشاورین پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک مطابق تصویر زیر جهت ورود به سامانه املاک می توانند گزینه ورود به سامانه سبز رنگ را انتخاب نمایند.







تمامی مشاورین املاک پیش از ورود به سامانه، ثبت قرار داد و دریافت کد رهگیری می بایست در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت نام انجام داده باشند.



برای ورود مستقیم به سامانه ثبت معاملات املاک کلیک نمایید.



برای دریافت کد رهگیری لزوم است موارد زیر صورت گیرد:



در زمان ثبت قرارداد در دفاتر مشاورین املاک، اصل مدارک هویتی نظیر کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی به همراه اصل مدارک مالکیت در اختیار مشاور املاک قرار گیرد.

مدارک مالکیت می‌تواند به‌ صورت سند تک برگی، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر ارائه گردد همچنین وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه نیزمی بایست به مشاور ارائه شود.

در زمان ثبت قرارداد هر طرف معامله، یک شاهد برای ثبت قرارداد همراه خود می بایست داشته باشد که مدارک شناسایی آن‌ها نیز برای دریافت کد رهگیری الزامی می باشد.

پس از تکمیل فرم پیش نویس قرار داد، مشاور املاک، اطلاعات را در سامانه بارگذاری می‌ نماید.

تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله هم از اسناد مورد نیاز دیگر برای دریافت کد رهگیری می باشد.

پس از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه دیگر در اختیار طرفین معامله قرار خواهد گرفت.



در نهایت پس از ثبت قرار داد و دریافت کد رهگیری در بالای صفحات قرار داد، یک بار کد دوبعدی وجود دارد که شامل تمامی مشخصات معامله صورت گرفته اعم از آدرس دقیق ملک، نام و نام خانوادگی طرفین معامله، نام مالک و نام مستاجر است و با استفاده از بارکد خوان قابل خواندن می باشد.



بیشتر بخوانید: سامانه ثبت املاک


کد رهگیری اجاره نامه چند رقمی است
پس از ثبت قرار داد در سامانه ثبت معاملات املاک برای طرفین قرار داد یک کد رهگیری 13 رقمی به صورت پیامکی ارسال خواهد شد که کد پیگیری اجاره نامه نیز همانند دیگر معاملات یک عدد 13 رقمی می باشد و شایان به ذکر است که کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه نیز چاپ شده است.



بیشتر بخوانید: دانلود اپلیکیشن املاک و اسکان


نحوه استعلام کد رهگیری املاک
افراد جهت استعلام کد رهگیری می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک کشور و وارد نمودن کد ملی و کد رهگیری ملک 13 رقمی صحت قرارداد خود را بررسی نمایند. آنان برای استعلام از طریق سامانه کد رهگیری املاک، مراحل زیر را دنبال نمایند.

کاربران می بایست پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک در بالای صفحه قسمت خدمات، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب نمایند.







در صفحه جدید می بایست کد ملی شخصی که از طرفین قرارداد می باشد و کد رهگیری را به ‌همراه کد امنیتی وارد نموده و بر روی دکمه جستجو کلیک نمایند.







در صورت صحت اطلاعات، قرارداد مورد نظر در صفحه نمایش داده خواهد شد و می‌توانند یک نسخه از آن را چاپ نمایند.



بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
هزینه دریافت کد رهگیری املاک
 طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، هیچ مشاور املاکی حق ندارد برای ارائه کد رهگیری از متعاملان هزینه‌ای دریافت نماید.

همانطور که بیان شد دفاتر مشاوره املاک برای ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری نباید هزینه‌ ای از طرفین معامله دریافت نمایند. البته سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، هزینه دریافت کد رهگیری را از دفاتر املاک و در هنگام ثبت قرارداد، دریافت می نماید.

مشاورین می توانند برای مشاهده آخرین تعرفه جهت دریافت کد رهگیری، به صفحه تعرفه صدور کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه نمایند.

منبع : دریافت و استعلام کد رهگیری املاک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0W8G
نظرتان را بنویسید