عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته نهم به دهم

عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته نهم به دهم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو

از عوامل موثر در انتخاب رشته نهم به دهم میشه میزان علاقه دانش آموزا به رشته، در نظر گرفتن شرایط روحی و زندگی، شناخت دقیق رشته، کسب نمرات متناسب با ورود به رشته مورد نظر و ... نام برد که دانش آموزا با توجه به هدفی که دارن باید این عوامل رو از لحاظ های مختلفی مثل آینده شغلی، میزان درآمد، میزان تناسب شغل آینده با روحیه فردی، تناسب رشته مورد نظر با توانایی های فردی و ... مورد بررسی قرار بدن.

 

 

یکی از مهمترین مراحل تحصیلی برای هر دانش آموزی، مرحله انتخاب رشتست که در پایه نهم اتفاق میافته. اگه به انتخاب رشته با توجه به پارامترهایی که مهم هستن، اهمیت داده بشه مسلما فرد می تونه آینده شغلی و تحصیلی خوبی رو برای خودش رقم بزنه. در غیر اینصورت ناکامی و شکست طی مراحل مختلف اتفاق دور از انتظاری نیست.

در انتخاب یک رشته عوامل مختلفی مثل علاقه فردی، تیپ شخصیتی دانش آموز، شناخت کامل دانش آموز از تمام رشته ها، شرایط زندگی و ... می تونن دخیل باشن که قراره داخل این مقاله به بررسی عوامل موثر در انتخاب رشته نهم بپردازیم و یکی یکی این عوامل رو تشریح کنیم و از اهمیت اونها آگاه بشیم. با ما همراه باشین.

 

عوامل موثر در انتخاب رشته نهم

در این بخش عواملی از جمله علاقه، شخصیت، شرایط روحی و جسمی و شرایط زندگی، هدف، شناخت دقیق رشته ها رو ذکر کردیم که همگی در کنار هم از اهمیت بالایی برخوردارن و هرکدوم می تونن مکمل همدیگه باشن. یعنی فقط یک عامل نباید دلیل انتخاب رشته باشه بلکه جمع تمامی این موارد در کنار هم و در نظر گرفتن تموم اونها، میتونه نتیجه مطلوب رو برای فرد رقم بزنه.

 

علاقه

 

شاید اولین و مهمترین اصل در انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم، میزان علاقه فرد به اون رشته باشه. بدون علاقه داشتن هیچ کاری درست و موفق پیش نخواهد رفت. دور و بر همه ما هم کم نیستن نمونه هایی که بدون اینکه به رشته شون علاقه ای داشته باشن، اون رشته رو انتخاب کردن و مسلما این قضیه در روند ادامه تحصیل دانشگاهی اون ها هم اثرگذار بوده و بعد هم در شغلی که پیدا کردن حتما بی علاقگی بوجود اومده.

 

شخصیت

 

نوع تفکر و علایق و ارزش های مورد احترام برای هر آدمی، مجموعه شخصیت اون آدم رو می سازه و شخصیت هر فرد، رفتار و منش اون شخص رو خواهد ساخت. کسی که درونگراست و از رویارویی با جمعیت و افراد زیاد، خوشش نمیاد بدون شک نمی تونه یک سخنران قهار و تاثیرگذار باشه. یا برعکس شخصی که برونگراست و به شدت نیاز به برخورد با افراد مختلف رو داره نمیتونه در بایگانی یک اداره به تنهایی مشغول به کار بشه.

 

البته ذکر این حرف ها به این معنی نیست که اگر در یک مسئله ضعف داشتیم، پس دور اون مسئله رو باید خط بکشیم! نه.... با تقویت و تمرین میشه گاهی مسائل رو حل کرد. اما روی صحبت ما با کسانیه که قدرت تغییر کردن رو در خودشون نمی بینن. شخصیت و نوع رفتار و نگاه آدم ها به شغل ها و حرفه های مختلف می تونه یکی دیگه از عوامل موثر در انتخاب رشته نهم باشه.

 

شرایط روحی و جسمی و شرایط زندگی

 

اگر قراره رشته ای انتخاب بشه که در مقاطع بالاتر و دانشگاهی و بعدها در انتخاب شغل، مشخصات فیزیکی و جسمی خاصی باید وجود داشته باشه، بهتره از همین الان که دانش آموز هنوز اون رشته رو انتخاب نکرده، به این مسئله هم فکر کرد. نه تنها در ارتباط با مسائل جسمی که در مورد مسائل روحی هم به همین شکله. این مسائل ممکنه به ظاهر ساده باشن اما خیلی اهمیت دارن.

 

هدف

 

انتخاب رشته در دبیرستان، رشته دانشگاهی و در نهایت شغل آینده یک دانش آموز رو مشخص می کنه. هدف از انتخاب یک رشته هم بسیار اهمیت داره. اینکه یک دانش آموز چرا مثلا رشته علوم تجربی رو انتخاب می کنه سوال مهمیه! آیا فقط به صرف اینکه شغل با شأن اجتماعی خوب مثل پزشکی رو می تونه داشته باشه باعث انتخابه و یا اصل علاقمندی به درمان مردم و بیماران؟

 

شناخت دقیق رشته ها

 

اگر قرار به انتخاب رشته براساس معیارهای بالا باشه، حتما باید به طور دقیق از چند و چون رشته ها و مشاغلی که بعد ها به واسطه اون رشته می تونید داشته باشید، اطلاع داشته باشید. همین طور اینکه چه دروسی رو باید در اون رشته بخونید هم مهمه. اینجا بحث علاقه هم پیش میاد.

 

برای اینکه بدونین چه زمانی باید باید انتخاب رشته کنید و بتونین انتخاب رشته مناسبی رو داشته باشین، پیشنهاد می کنیم که به لینک زیر برین و مقاله زمان انتخاب رشته نهم به دهم رو مطالعه کنین.

 

حتما بخوانید : زمان انتخاب رشته نهم به دهم

 

 

 

 

 

تاثیر بازار کار در انتخاب رشته نهم

یکی از عوامل موثر در انتخاب رشته نهم، اینه که اون رشته در آینده چه نوع مشاغلی رو می تونه برای فرد پیشنهاد بده و هر کدوم از اون مشاغل با توجه به وضع و اوضاعی که در جامعه وجود داره، چقدر می تونه زندگی آینده فرد رو تضمین کنه. یا باید بررسی کنین که رشته انتخابی با مشاغلی که پیش روی فرد میذاره، تا چه حد میتونه در آینده از لحاظ درامدی برای فرد مفید باشه؟

 

البته با توجه به تحولاتی که در چند سال اخیر در حیطه رشته های دانشگاهی و انتخاب مشاغل بعد از پایان تحصیل، رخ داده، فقط می تونیم در مورد آینده شغلی و بازار کار چند تا رشته خاص صحبت کنیم، اما بسیاری از رشته های گروه فنی و حرفه ای هم هستن که اگه در موردشون تحقیق کنین، متوجه میشین که بازار خوبی برای کار شخصی در آینده خواهند داشت.

 

عوامل موثر در انتخاب رشته نهم به دهم

 

اگه علامند به حرفه معلمی هستین با خوندن مقاله زیر می تونین متوجه بشین که برای رسیدن به علاقتون باید در چه رشته ای تحصیل کنین.

 

بیشتر بخوانید: برای معلم شدن چه رشته ای باید خواند

 

تاثیر استعداد در انتخاب رشته نهم

به طور قطع در کنار علاقه، استعداد و توانایی های هوشی یک دانش آموز هم در انتخاب رشته تحصیلی خیلی مهمه. به صرف علاقه محض داشتن، نمیشه در مورد انتخاب یک رشته تصمیم درستی گرفت. مثلا ممکنه شما علاقه زیادی به معماری داشته باشید، اما وقتی نمرات و آزمون هدایت تحصیلی شما بیانگر این موضوعه که شما استعداد بالایی در دروس تجزیه و تحلیلی و حساب و کتابی ندارین، نمیشه ریسک کرد!

 

یک نکته هم گفتنش خالی از لطف نیست و اون هم اینه که استعداد افراد، گاهی فقط به صرف یک امتحان کتبی اون هم در هر شرایطی نمی تونه نشون دهنده توانایی های واقعی یک فرد باشه. شاید یک پروسه زمانی طولانی تقریبا دو یا سه ساله بخواد که بشه کاملا به این موضوع پی برد. پس به طور قطع نمیشه گفت که نتایج آزمون ها صد در صد استعداد شمارو مشخص می کنن.

 

حتما داستان ادیسون و یا انیشتین رو شنیدید که از مدرسه هاشون به دلیل نمرات خیلی پایینی که در دروس مهمی مثل ریاضی می گرفتند اخراج کردند!! اما عاقبت شون کاملا از اون حدسی که مدرسه و معلم ها می زدند، متفاوت و حتی متناقض بود! استعداد یابی پروسه ای کاملا حرفه ای باید باشه که از طریق سیستم آموزشی باید پیگیری بشه.

 

بیشتر بخوانید: آزمون هدایت تحصیلی سایت همگام

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته نهم

طبق دستورالعمل های جدید، مبنای انتخاب رشته برای ورود به پایه دهم، فقط نمرات امتحان نهایی پایه نهم نیست. بلکه در مجموع نمرات 3 سال آخر یعنی هفتم و هشتم و نهم، در انتخاب رشته موثر خواهند بود ( چیزی حدودا 35 درصد) . در انتخاب رشته ای که صورت می گیره، با توجه به رتبه دانش آموز، رشته مورد نظر انتخاب میشه.

 

یعنی مثلا برای انتخاب رشته تجربی حتما باید رتبه اون رشته رو کسب کنین تا بتونید انتخابش کنین. در ضمن این انتخاب رشته حالت رقابتی هم پیدا کرده، با توجه به سهمیه ای که هر منطقه در ارتباط با هر رشته براش در نظر گرفته شده. مثلا ممکنه برای یک منطقه، فقط 300 نفر سهمیه رشته ریاضی داشته باشن. بنابراین در اینجا فقط به صرف اینکه نمرات 3 سال و رتبه تون خوب بوده، نمی تونه برای قبولی در رشته ریاضی، برای شما کافی باشه.

 

یک مورد دیگه هم که از عوامل موثر در انتخاب رشته نهم، میشه از اون نام برد، نظر معلمان و دبیرانه. حدودا 10 درصد هم نظر معلم و دبیران مربوطه می تونه در انتخاب رشته شما اثرگذار باشه.

 

مجموع علاقه دانش آموز و نظر والدین هم چیزی در حدود 15 درصد نقش دارند، عملکردتون در آزمون های هدایت تحصیلی سامانه همگام 30 درصد و نظر مشاور هم حدودا 10 درصد اهمیت پیدا میکنه.

 

مجموع این عوامل می تونن بر روی انتخاب رشته شما در پایه نهم اثرگذار باشند. پس باید شما به تک تک اون ها اهمیت بدین. مخصوصا در ارتباط با نمرات درسی سه سال آخر و مشاوره ها و آزمون های هدایت تحصیلی سایت همگام hamgam.medu.ir که نقش پررنگ تری در این انتخاب خواهند داشت.

 

عوامل موثر در انتخاب رشته نهم

 

ممکنه براتون سوال پیش بیاد که اصلا چطوری باید آزمون های هدایت تحصیلی نهم رو انجام بدین. برای آشنایی با نحوه پاسخگویی به سوالات آزمون مشاوره ای در سایت همگام می تونین مقاله زیر رو بخونین.

 

بیشتر بخوانید: چگونه در سایت همگام آزمون مشاوره ای دهیم

تبعات انتخاب رشته نادرست

ما از ابتدای مقاله تا الان در مورد مسائلی که خیلی می تونن بر روی نوع رشته انتخابی شما در پایه نهم اثرگذار باشن، صحبت کردیم و این مطالب یعنی اینکه اگر به اون ها اهمیت ندین و خیلی سرسری و راحت از مسئله انتخاب رشته بگذرین، عاقبت خیلی خوبی رو نمیشه برای آینده تحصیلی تون در دانشگاه و حتی شغلی که در آینده انتخاب می کنین، متصور باشین! خیلی ساده است. رشته دانشگاهی شما به انتخاب الان شما بستگی داره، شغل شما هم به نوع رشته دانشگاهی تون!

 

اگر عوامل موثر در انتخاب رشته نهم رو دست کم بگیرین، پیامد هایی می تونه در انتظارتون باشه. مهمترین مسئله بی علاقگی به رشته است. علاقه که وجود نداشته باشه، پشتکار و ادامه دادن معنی خودش رو تا حدود زیادی از دست میده! آدم بی انگیزه میشه، ممکنه مرتبا شکست بخوره و بعد از شکست رغبت بلند شدن دوباره رو پیدا نکنه.

 

اینجوری حتی در زمینه هایی که استعداد کافی هم دارین، نمی تونین خودی نشون بدین و این مسئله اثراتش رو ممکنه نه تنها در ارتباط با درس خوندن و درس و دانشگاه، خودشو نشون بده که حتی می تونه در بقیه ابعاد زندگیتون هم اثر خودش رو بذاره و مثلا در هر کاری فکر کنید نمی تونید! یعنی این عدم اعتماد به نفس در بقیه جریان های زندگی تون هم خودشو نشون میده.

 

خیلی از شماها شاید علاقه داشته باشین که پلیس بشن! اما نمیدونین که برای رسیدن به این علاقه باید چیکار کنین و در چه رشته ای تحصیل کنین. برای این موضوع میتونین به لینک زیر سر بزنین.

 

در ادامه بخوانید: برای پلیس شدن چه رشته ای باید خواند

مشاورای مرکز مشاوره تحصیلیکو آمادن تا با خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو در انتخاب رشته پایه نهم به دهم شما رو راهنمایی کرده و پاسخگوی همه سوالای شما در این خصوص باشن. همچنین پیشنهاد می کنیم با عضویت در کانال تلگرام مدارس تحصیلیکو از تمام اخبار مربوط به انتخاب رشته مطلع بشین.

 

 

 

 

 


 

سوالات متداول


 

1- ✔️  چه عواملی در انتخاب رشته پایه نهم دانش آموزا تاثیر گذاره؟

✔️ از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته نهم، توجه به علاقست همینطور بقیه عوامل مهم در این مقاله گفته شده.

 

2- ✔️ انتخاب رشته نهم به چه عواملی بستگی داره؟

✔️ این انتخاب رشته به نمرات هر سه پایه دوره اول متوسطه دانش آموزا، نظر معلم و مشاور مدرسه بستگی داره که بقیه موارد در این مقاله گفته شده.

 

3- ✔️ انتخاب رشته نادرست چه تبعاتی می تونه داشته باشه؟

✔️ همون طور که در این مقاله گفته شد، از جمله تبعات انتخاب رشته نادرست افت تحصیلی دانش آموزاست.

منبع : عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته نهم به دهم

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wo5X
نظرتان را بنویسید