سطوح روان در نظریه یونگ

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
یونگ ، مانند فروید ، نظریه شخصیت خود را بر این فرض استوار کرد که ذهن یا روان هم سطح هشیار هم ناهشیار دارد . اما یونگ برخلاف نظر فروید معتقد بود که مهم ترین قسمت ناهشیار از تجربیات شخصی حاصل نمی شود ، بلکه از گذشته دور وجود انسان شکل می گیرد که آن را ناهشیار جمعی نامید . در نظریه یونگ ، هشیار و ناهشیار شخصی از اهمیت کمتری برخوردار است . به عبارت دیگر سطح های روان در نظریه یونگ شامل هشیار ، ناهشیار شخصی ، و ناهشیار جمعی است .
در این مقاله به بررسی سطوح روان در نظریه یونگ می پردازیم .





” ناهشیار شخصی از تحربیات فرد تشکیل می شود و بنابراین برای هر کسی منحصر به فرد است . “



سطوح روان در نظریه یونگ
سطح های روان در نظریه یونگ شامل هشیار ، ناهشیار شخصی ، ناهشیار جمعی است :

هشیار 
ناهشیار شخصی
 ناهشیار جمعی
در ادامه مقاله به صورت کامل تری در مورد ابعاد روان در نظریه یونگ می پردازیم .





هشیار
در نظریه شخصیت یونگ تصورات هشیار آن هایی هستند که خود درک می کند ، در حالی که عناصر ناهشیار با خود رابطه ای ندارند . مفهوم خود ( ایگو ) یونگ از خود فروید محدودتر است . یونگ خود را مرکز هشیاری می دانست نه محور شخصیت . خود ، شخصیت کامل نیست ، بلکه باید خود گسترده تری که مرکز شخصیت و عمدتاً ناهشیار است آن را کامل کند . خود ( ایگو ) در فردی که از لحاظ روانی  سالم است ، نسبت به خود ناهشیار است ، مقام دوام دارد . بنابراین هشیاری در روانشناسی تحلیلی نقش نسبتا جزئی دارد ،  و تاکید زیاد بر گسترش دادن روان هشیار فرد می تواند به عدم تعادل روانی منجر شود . البته افراد سالم با خودشان و دنیای بیرون تماس دارند ، اما آن ها به خودشان اجاره می دهند که خود ناهشیار را نیز تجربه کنند و از این رو  به تفرد برسند .

حتما بخوانید: تیپ های شخصیتی یونگ


ناهشیار شخصی
ناهشیار شخصی همه تجربیات سر کوب شده ، فراموش شده ، و آن هایی که به صورت نهفته درک می شوند در بر می گیرد . ناهشیار شخصی ، خاطرات و تکانه های کودکی ، رویدادهای فراموش شده ، و تجربه هایی را شامل می شود که زیر آستانه هشیاری درک می شوند . ناهشیار شخصی از تحربیات فرد تشکیل می شود و بنابراین برای هر کسی منحصر به فرد است . برخی از تصورات موجود در ناهشیار شخصی را می توان به راحتی به یاد آورد  ، برخی به دشواری یادآوری می شوند و برخی دیگر ، در دسترس هشیاری قرار ندارند . مفهوم ناهشیار شخصی یونگ با نظر فروید درباره ناهشیار و نیمه هشیار آمیخته ، اندکی تفاوت دارد .
محتویات ناهشیار شخصی ، عقده نامیده می شود . عقده ، در هم آمیختگی عقاید مرتبطی است که حال و هوای هیجانی دارند . برای مثال ، تجربیات شخص در رابطه با عقده مادر ممکن است پیرامون جوهر هیجانی ای گروه بندی شده باشند که مادر فرد ، یا حتی کلمه " مادر " پاسخ هیجانی را تحریک کند ، که جلوی جریان آرام تفکر را بگیرد . عقده ها عمدتاً شخصی هستند ، اما می توانند تا اندازه ای از تجربه جمعی انسان حاصل شوند . در مثال ما ، عقده مادرانه نه تنها از رابطه شخصی فرد با مادر ، بلکه از تجربیات کل گونه انسان با مادر حاصل می شود . علاوه بر این ، عقده مادر تا اندازه ای از تصور هشیار فرد درباره مادر شکل می گیرد . بنابراین ، عقده ها می توانند تا اندازه ای هشیار باشند و امکان دارد از ناهشیار شخصی و جمعی ناشی شده باشند .     

حتما بخوانید: ویژگی افراد درونگرا


ناهشیار جمعی
برخلاف ناهشیار شخصی که از تجربیات فرد ناشی می شود ، ناهشیار جمعی در گذشته نیاکان کل گونه انسان ریشه دارد . این مفهوم بسیار بحث برانگیز و احتمالاً برجسته ترین مفهوم یونگ است . محتویات ناهشیار جمعی به ارث برده شده است و از یک نسل به نسل بعدی ، به صورت پتانسیل روانی منتقل شده اند . تجربیات نیاکان دور درباره مفاهیم همگانی مانند خدا ، مادر ، آب و غیره نسل به نسل منتقل شده اند ، به طوری که هر فرد در هر اقلیم و دوره ای ، تحت تاثیر تجربیات ابتدایی نیاکان بدوی شان قرار داشته اند .  

در ادامه بخوانید: ویژگی افراد برونگرا



سوالات متداول


1- سطوح روان در نظریه یونگ چیست؟
سطح های روان در نظریه یونگ شامل هشیار، ناهشیار شخصی، ناهشیار جمعی است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- در نظریه شخصیت یونگ تصورات هشیار چیست؟
در نظریه شخصیت یونگ تصورات هشیار آن هایی هستند که خود درک می کند ، در حالی که عناصر ناهشیار با خود رابطه ای ندارند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




3- ناهشیار جمعی چیست؟
برخلاف ناهشیار شخصی که از تجربیات فرد ناشی می شود ، ناهشیار جمعی در گذشته نیاکان کل گونه انسان ریشه دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : سطوح روان در نظریه یونگ
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RE1V
نظرتان را بنویسید