بارم بندی امتحانات پایه دهم رشته انسانی

بارم بندی امتحانات پایه دهم رشته انسانی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
یکی از بهترین روش ها برای برنامه ریزی متناسب امتحانات آگاهی از بارم بندی و نمره هر درس می باشد . بارم بندی امتحانات نسبت به هر رشته متفاوت می باشد و با آگاهی از بارم بندی سوالات امتحانات هر درس می توان بر اساس اولویت ها برای مطالعه امتحانات برنامه ریزی نمود . در این مقاله بارم بندی امتحانات هر درس پایه دهم رشته انسانی 98 - 99 قابل مشاهده است .

دانش آموزان تمام مقاطع می بایست پیش از فرا رسیدن فصل امتحانات تمامی دروس خود را جمع بندی کرده و آمادگی لازم را برای امتحانات پایانی سال داشته باشند . اولویت بندی قسمت های مختلف هر کتاب یکی از بهترین روش ها برای تضمین موفقیت در امتحانات است . اما بدون داشتن یک برنامه ریزی مناسب و آگاه نبودن از میزان نمره اختصاص داده شده به هر درس ،  موفقیت در امتحان میسر نخواهد بود .

با دانستن بارم بندی هر درس می توانید توجه بیشتری به بخش های مهم تر کتاب اختصاص داده و مطالعه خود را براساس آن اولویت بندی نمایید . در ادامه بارم بندی امتحانات دروس پایه دهم رشته انسانی را ارائه می دهیم تا دانش آموزان بتوانند بر اساس این بارم بندی عملکردی مطلوب در امتحانات داشته باشند . 

دروس پایه دهم رشته انسانی شامل جامعه شناسی 1 ، منطق ، اقتصاد ، جغرافیای ایران ، ریاضی و آمار 1 نگارش 1 ، کارگاه کارآفرینی و تولید ، آمادگی دفاعی ، تفکر و سواد رسانه ای ، دین و زندگی 1 ، انگلیسی 1 ، عربی ، زبان قرآن 1 ، علوم و فنون ادبی 1 ، تاریخ 1 ( ایران جهان و باستان ) و فارسی 1 می باشد که در ادامه می توانید بارم بندی و نمره امتحانات مربوط به هر درس پایه دهم رشته انسانی را مشاهده نمایید . 


بارم بندی امتحانات دروس عمومی پایه دهم انسانی

 بارم بندی درس جغرافیای ایران پایه دهم رشته انسانی :

در آزمون کتبی نوبت اول کتاب جغرافیای ایران ، 10 نمره با توجه به حداقل و حداکثر نمره برای هر درس ، سوال طراحی می شود . و آزمون نوبت دوم ( خرداد ، شهریور ) کتاب جغرافیای ایران ، 15 نمره دارد که به بخش اول کتاب ( دروس 1 الی 5 ) 5 نمره و به بخش دوم کتاب ( دروس 6 الی 10 ) 10 نمره تعلق می گیرد .

 
شماره درس     نوبت اول دی ماه     نمره     نوبت اول استان شناسی     نمره     پایانی نوبت دوم خرداد - شهریور     نمره     پایانی نوبت دوم استان شناسی     نمره
1     2     15     50
درصد کتاب
استان شناسی     5           5     50
درصد کتاب
استان شناسی     5
2     2      
3     3      
4     4      
5     4      
6                             3     10
7                             2
8                             1
9                             2
10                             2                  



 بارم بندی درس فارسی 1 پایه دهم رشته انسانی :

در درس فارسی 1 پایه دهم رشته انسانی سوال های معنایی می بایست در جمله پرسیده شوند و در املای واژگان تشدید ارزش املایی ندارد . هم چنین گسسته یا پیوسته نویسی واژه هایی که ساخت ترکیبی دارند ( مانند کتابخانه یا کتابخانه ) ، یکسان است و ارزش املایی ندارد .

 
ردیف     قلمرو ها     موضوع ها     نمره
1     زبانی 7 نمره     معنی واژه     1.5
املای واژه     1.5
دستور     4
2     ادبی 5 نمره     آرایه های ادبی     2.5
تاریخ ادبیات     1
حفظ شعر     1.5
3     فکری 8 نمره     درک مطلب     4
معنی و مفهوم نثر     2
معنی و مفهوم نظم     2
جمع نمره     20



 بارم بندی درس نگارش 1 پایه دهم رشته انسانی :

در درس نگارش 1 دهم انسانی ، زمان تدریس این کتاب ، 2 ساعت در هفته و نوع آزمون ، کتبی است هم چنین ، درآزمون های نوبت دوم و شهریور ماه ، سوال از کل کتاب طبق بارم بندی جدول زیر ، طرح خواهد شد .

 
ردیف     موضوع     سنجه های ارزشیابی     نمره
1     بازشناسی     توانایی بازشناسی آموزه های درس     2
2     تولید متن     1 . خوش آغازی ( جذابیت و گیرایی ، نشان دادن نمایی کلی ازمحتوای نوشته )     1

2 . پرورش موضوع یا شیوه بیان نوشته

( بیان ساده و صمیمی ، بیان احساس متناسب با موضوع ، سیر منطقی نوشته ، فکر و نگاه نو )
    9
3 . خوش فرجامی ( جمع بندی مطالب - تاثیر گذاری و تفکر برانگیز
بودن )     1
4 . رعایت نشانه های نگارشی     1
4 . املای واژگان ( نداشتن غلط املایی )     2
3     سازه های
نوشتاری     مثل نویسی / حکایت نگاری / شعر گردانی ( درک و دریافت هسته معنایی مثل ، حکایت و شعرو پروراندن موضوع )     3
رعایت املا و نشانه های نگارشی     1
جمع     20



 بارم بندی درس تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم رشته انسانی :

نمره گذاری در درس تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم رشته انسانی در امتحانات بر اساس نمره گذاری 20 نمره ای است . 20 نمره به ارزشیابی مستمر و 20 نمره به ارزشیابی تراکمی تخصیص می یابد . توزیع نمره به در درس تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم انسانی به شرح زیر است :

 
ردیف     اهداف و عملکرد / دروس و بارم     فصل     درس     نوبت اول     نوبت دوم
1     محتوای تولیدات رسانه ای را تحلیل و پیام های آشکار و پنهان آنها
را درک می کند .     1،2،3،4،5     ،8 ،7 ،6 ،5 ،4 ،3 ،2 ،1
،13 ،12 ،11 ،10 ،9
19 ،17 ،16 ،15     5     4
2     بازنمایی ها و کلیشه ها را در تولیدات رسانه ای تشخیص می دهد     2،5     4,5,16     4     2
3     روش ها و فنون اقناع را در تولیدات رسانه ای تشخیص می دهد     2     9,8,7     5     2
4     فرستنده پیام را تشخیص می دهد     3     9     2     3
5     توانایی تحلیل و ارزیابی اهداف تولیدات رسانه ای را دارد     3     10,11     4
6     ویژگی ها و نشان گرهای مخاطب فعال و منفعل را می شناسد     4     13           1
7     حقوق خود در برابر رسانه ها و مصادیق آن ها را می شناسد     4     14           2
8     مولفه های سبک زندگی در تولیدات رسانه ای را تشخیص می دهد
و آن ها را با ارزش ها و هنجار های جامعه مقایسه می کند     5     15,16,17,18           4
9     برای مدیریت مصرف بهینه از رسانه ها ، اصول و قواعدی برای
خود وضع می کند     6     20,21           1
10     بی اخلاقی های رسانه ای را در تولیدات و جریان های رسانه ای تشخیص می دهد     6     22           1
جمع نمرات     29     20



 بارم بندی درس آمادگی دفاعی پایه دهم رشته انسانی :

نمره عملی دانش آموزان در درس آمادگی دفاعی بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش آموزی تعیین و توسط مربی بخش عملی محاسبه و اعلام می گردد . هم چنین عناوین برنامه های گذرانده شده توسط هر دانش آموز در درس آمادگی دفاعی پایه دهم رشته انسانی همراه با ثبت چگونگی عملکرد او ( در مقیاس کمی و کیفی ) در کارنامه جداگانه ای تنظیم و با عنوان درس " برنامه ویژه مدرسه " در کارنامه ثبت می شود .

 
شماره و نام درس     نوبت اول     نوبت دوم     شهریور     بزرگسالان
تئوری     عملی     تئوری     عملی     تئوری     عملی
درس اول : امنیت پایدار     2           1           1           2
درس دوم : اقتدار دفاعی     1.5           0.5           1           1.5
درس سوم : انقلاب اسلامی و بسیج     1.5           0.5           1           1.5
درس چهارم : علوم و معارف دفاع مقدس     2.5           1           1           2
درس پنجم : حماسه های ماندگار     2           0.5           1           2
درس ششم : درس آزاد                                          
درس هفتم : شناخت و دفاع در برابر جنگ نرم     2.5           1           1.5           2.5
درس هشتم : پدافند غیرعامل                 2           1.5           2.5
درس نهم : من یک رزم آورم                 1           1           2
درس دهم: ایمنی و پیشگیری                 1.5           1           1.5
درس یازدهم : آشنایی با خدمت مقدس سربازی                 1           1           1
درس دوازدهم : امداد و نجات                 2           1           1.5
جمع     12     8     12     8     12     8     20
20     20     20     20





 بارم بندی درس انگلیسی پایه دهم رشته انسانی :



آزمون های پایانی درس انگلیسی پایه دهم انسانی شامل موارد زیر است :.

 SPEAKING شامل 4 نمره می شود .

- تک گویی (MONOLOG) :
از دانش آموزان خواسته می شود در مورد موضوع (THEME) درس های خوانده شده ، مطالبی را به صورت تک نفره بازگو نمایند .


- گفتگو (DIALOG) :
در این بخش مکالماتی بین دانش آموز و معلم و یا دو یا چند دانش آموز در حیطه موضوعات کتاب صورت می گیرد .


- ایفای نقش (ROLE PLAY) :
در این بخش از آزمون ، به هر یک از دانش آموزان نقشی مرتبط ، شبیه به بخش مکالمه اول کتاب یا کار گروهی (PAIRWORKS) بخش WHAT YOU LEARNED ارائه می گردد و دانش آموزان به صورت دو یا چند نفره به ایفای نقش می پردازند . هدف از این بخش به هیچ وجه حفظ عین مکالمات یا عبارات کتاب نیست و دانش آموزان می بایست به تولید خلاقانه بپردازند .


- مصاحبه (INTERVIEW) :
در این بخش دبیر گرامی ، پرسش هایی را در قالب مصاحبه از دانش آموزان مطرح می کند و دانش آموزان با توجه به اطلاعات به سوالات ایشان پاسخ می دهند.



 LISTENING شامل 4 نمره می شود .

سه متن در حد مطالب کتاب و در سطح معلومات دانش آموزان به صورت پخش فایل صوتی در کلاس درس صورت می گیرد. سوالات ، مشابه تمرین های موجود در بخش های شنیداری کتاب است .



 READING شامل 4 نمره می شود .

در این بخش دو متن در سطح معلومات دانش آموزان و مطالب کتاب درسی ارائه می گردد . پرسش ها شبیه به موارد مطرح شده در کتاب های دانش آموز و کار می باشد .



 WRITING شامل 4 نمره می شود .

تمرینات موجود در کتاب کار و کتاب دانش آموز می تواند به عنوان الگوی سوال مورد استفاده قرار گیرد .



GRAMMAR شامل 2 نمره می شود .

در این بخش نیز نمونه سوالات موجود در کتاب دانش اموز و کار در سه سطح form - meaning - use مورد استفاده خواهد بود .



VOCABULARY شامل 2 نمره می شود .

در این بخش نمونه سوالات موجود در کتاب دانش آموز و کار می تواند به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد .



 بارم بندی درس کارگاه کار آفرینی و تولید پایه دهم رشته انسانی :

ارزشیابی درس کارگاه کارآفرینی و تولید در پایان هر بخش انجام می گیرد و تحت عنوان پوشه عملکرد (کار پوشه) می تواند مورد استفاده قرار گیرد . 


روش های پیشنهادی در این درس ارزیابی کیفی عملکرد و پاسخ های دانش آموزان است . در این نظام نمره دهی به منظور ارزیابی عملکرد ، باید برای هر بخش مراحل زیر را اجرا کنید .


1 . کیفیت را تعریف کنید
2 . معیارهای کیفیت را تعیین نمایید
3 . نحوه نمره دهی را به معیارهای سنجش کیفیت در یک نظام چهار سطحی به ترتیب زیر اجرا کنید :


الف ) نمره 4 تسلط دارد
ب ) نمره 3 مهارت دارد
پ ) نمره 2 نیاز به کمک دارد
ت ) نمره 1 به تنهایی قادر به انجام کار نیست.

بارم بندی امتحانات دروس تخصصی پایه دهم انسانی

 بارم بندی درس علوم و فنون ادبی 1 پایه دهم رشته انسانی :

در بارم بندی آزمون نوبت دوم درس علوم و فنون ادبی 1 پایه دهم رشته انسانی به نسبت 6 نمره ( نوبت اول ) / 14 نمره ( نوبت دوم ) و شهریور طبق بارم بندی جدول زیر از کل کتاب خواهد بود که می بایست برای نمره گذاری پرسش های هر فصل ، به تنوع موضوعی و تعداد درس ها توجه نمود .

 
ردیف     موضوع     نمره
1     

مبانی تحلیل متن ، تاریخ ادبیات و سبک شناسی
    4
2     موسیقی شعر     6
3     زیبایی شناسی     6
4     نقد و تحلیل نظم و نثر     4
جمع     20

 


 بارم بندی درس منطق پایه دهم رشته انسانی :

در درس منطق پایه دهم رشته انسانی بارم بندی ذکر شده در جدول زیر می تواند به اختیار دبیران تا نیم نمره افزایش یا کاهش داشته باشد . هم چنین مطلبی که در کتاب مطرح نشده است ( مثلا تعریف یک اصطلاح به صراحت نیامده است ) یا در بخش هایی قرار دارد که در بخش مطالعه آزاد کتاب قرار می گیرد ، نباید در امتحانات از آن ها سوالی طرح شود .

 
ارزشیابی مستمر
نوبت نخست و دوم     نمره     عنوان درس     پایان
نوبت
نخست     پایان
نوبت
دوم و
شهریور
فعالیت در طول تحصیل ، شامل تمامی مواردی است که نشان از پویایی و مشارکت دانش آموز در این درس داشته باشد . به عنوان نمونه به مواردی اشاره می شود :
انجام تمرین های کلاسی و تکمیلی ، انجام تحقیقاتی که دبیر مشخص می کند ، همکاری در جمع آوری نمونه های مغالطات ، طرح سوالات خوب و به جا و مشارکت در بحث ، ارائه مطلب در کلاس با نظر دبیر ، آزمون های شفاهی و عملکردی و کتبی
( ارزشیابی مستمر نوبت دوم همانند نوبت
اول انجام می شود )           درس نخست : منطق ترازوی اندیشه     2     0.5
درس دوم : لفظ و معنا     3     1
درس سوم : مفهوم و مصداق     4     1
درس چهارم : انواع و شرایط تعریف     4     2
درس پنجم:  اقسام استدلال و کاربردهای آن     4     1.5
درس ششم : قضیه حملی     3     1
20     جمع     20     7
      درس هفتم : احکام قضایا     3
درس هشتم : قیاس اقترانی     3.5
درس نهم : قضیه شرطی و قیاس استثنایی     3.5
درس دهم : سنجشگری در تفکر     3
      جمع     13
جمع     20     جمع کل     20



 بارم بندی درس اقتصاد پایه دهم رشته انسانی :

بارم بندی درس اقتصاد پایه دهم رشته انسانی در هر نوبت شامل دو بخش متن و فعالیت می شود که بخش متن شامل سوالات تئوری بوده و بخش فعالیت به سوالات حل کردنی تعلق دارد .

 
بخش     پایانی نوبت اول     پایانی نوبت دوم     شهریور
متن     فعالیت     متن     فعالیت     متن     فعالیت
اول     9     3     4     1     4     2
دوم     8     3
سوم                 3     2     3     1
چهارم                 4     3
پنجم                 6     4
جمع     20     20     20




 بارم بندی درس جامعه شناسی 1 پایه دهم رشته انسانی :

بارم بندی درس جامعه شناسی 1 پایه دهم رشته انسانی از 20 نمره محاسبه می شود که به تفکیک هر درس در جدول زیر آمده است . لازم به ذکر است از بخش مطالعه آزاد کتاب سوالی طرح نخواهد شد .

 
درس ها     نوبت اول     نوبت دوم     دی ماه ، شهریور و بزرگسالان
اول     2.5     5 نمره     1
دوم     2.5           1
سوم     2.5           1
چهارم     2.5           1
پنجم     2.5           1.5
ششم     2.5           1.5
هفتم     2.5           1.5
هشتم     2.5           1.5
نهم           2     1
دهم           1.5     1
یازدهم           2     1
دوازدهم           2     1.5
سیزدهم           2     1.5
چهاردهم           1.5     1
پانزدهم           2     1.5
شانزدهم           2     1.5
جمع     20 نمره     20 نمره     20 نمره




 بارم بندی درس ریاضی و آمار 1 پایه دهم رشته انسانی :

در امتحان نوبت اول درس ریاضی و آمار 1 پایه دهم رشته انسانی تا صفحه 62 فصل دوم کتاب مورد امتحان قرار میگیرد و این دروس 7 نمره را در نوبت دوم به خود اختصاص می دهند که در جدول زیر می توانید جزئیات آن را مشاهده نمایید .

 
پایان نوبت اول     پایان نوبت دوم و شهریور
تا فصل 3     تا آخر کتاب
فصل 1     10     3.5     5
فصل 2 : تا ص 62     10     3.5     6
فصل 2 :درس 4           2
فصل 3           6.5     5
فصل 4           4.5     4




 بارم بندی درس دین و زندگی 1 پایه دهم رشته انسانی :

از هر دانش آموز در هر امتحان پایانی دو نیم صفحه ازآیات شریفه ابتدای هر درس ، امتحان قرائت به عمل می آید . شیوه نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزش یابی مستمر انجام می گیرد .

 
درس     پایانی نوبت اول     پایانی نوبت دوم     شهریور ، بزرگسال و دی ماه
اول،دوم و سوم     6     5     3
چهارم و پنجم     5     2
ششم و هفتم     5     2
هشتم و نهم           3     2.5
دهم ، یازدهم و دوازدهم           5     4
سیزدهم و چهاردهم           3     2.5
جمع     16     16     16





بارم بندی درس تاریخ 1 ( ایران و جهان باستان ) پایه دهم رشته انسانی :

در آزمون نوبت دوم ( خرداد ) و شهریور از بخش نخست کتاب ، دو مجموعه سوال مجزا ، هر کدام به ارزش 5 نمره ، مطابق جدول زیر طراحی و دانش آموزان مجاز به انتخاب فقط یکی از این مجموعه ها هستند .

 
شماره درس     نوبت اول     نوبت دوم / خرداد / شهریور
1     1-4     0 - 0.25     5     5
2     1-4     0 - 0.25
3     1-3     0 - 0.25
4     1-5     0 - 3     5
5     1-3     0 - 0.25
6     1-3     0 - 0.25
7     1-4     0 - 0.25
8     1-4     0 - 0.25
9     20 نمره     1-3     15
10     1-3
11     1-3
12     1-3
13     1-3
14     1-3
15     1-3
16           1-3
      20 نمره



بارم بندی کیفی درس تاریخ 1 ( ایران و جهان باستان ) پایه دهم رشته انسانی :

 
ردیف     نوع پرسش     نمره
1     

به خاطر آوردن ، مانند :
پرسش های کوتاه پاسخ ، جور کردنی ، چند گزینه ای ، صحیح و غلط ، تکمیل کردنی ( جا خالی )
توجه : 1 . در سوال های جور کردنی ، تمامی واژگان یا اصطلاحات مربوط به ستون پاسخ از یک جنس یا نوع باشد .

2. طراحی سوال های تکمیل کردنی یا جای خالی توصیه نمی شود ، چنان چه تمایل به طرح چنین پرسش هایی دارید ، واژگان و یا اصطلاحات مهم حذف شده را در
پرسش نامه درج نمایید و از دانش آموزان بخواهید که واژه یا اصطلاح مناسب را در جای خالی درج نمایند .
    حداکثر 3
2     تعریف اصطلاحات یا مفاهیم تاریخی     حداکثر 3
3     توصیف ، فهرست و طبقه بندی اجزا یا ویژگیهای پدیده های تاریخی     حداکثر 5
4     تلخیص ، تشریح و تحلیل زمینه ها ، علل ، دلایل ، آثا ر، نتایج و پیامد های پدیده های تاریخی     حداقل 8
5     مقایسه پدیده های تاریخی نقش و عملکرد شخصیت ها ، شرایط ظهور و سقوط تمدن ها و حکومت ها ، رویداد ها و تحولات مهم و ....
توجه : محتوا های مقایسه شده می تواند مربوط به درس ها و فصل های مختلف باشد و نه صرفا یک درس یا فصل     حداقل 2
6     کاربست شواهد و مدارک تاریخی نقشه ها ، نمودارها ، آثار و بناها ، کتیبه ، اسناد ، متون و استخراج و استنباط دلالت های آن ها
توجه : در طراحی چنین سوال هایی ، یک یا چند مورد از شواهد و مدارک تاریخی را در پرسش نامه ارائه و ذیل آن پرسش هایی را طرح نمایید .
لازم به توضیح است که شواهد و مدارک تاریخی می تواند از خارج کتاب درسی نیز طرح شود ، مشروط به آن که کاملا مرتبط با محتوای آموزش داده شده و در سطح شواهد و مدارک کتاب درسی باشد .     حداقل 3
7     اظهار نظر و قضاوت 
توجه : اظهار نظر و قضاوت می تواند درباره شخصیت های بزرگ ، رویدادهای مهم و تاثیر گذار تاریخی ، آثار و بناهای باستانی موجود در سایت های تاریخی و موزه ها که مورد بازدید دانش آموزان قرار گرفته و یا موضوع هایی که راجع به آن جست و جو و پژوهشی کرده اند ، انجام شود .
لازم به یادآوری است که هدف از این گونه پرسش ها ، دست یابی دانش آموزان به پاسخی یکسان نیست و لذا ارزش گذاری و تخصیص نمره به پاسخ های چنین سوال هایی بر اساس تناسب جواب با پرسش و نحوه استدلال و سامان دهی مطلب انجام شود .     حداکثر 2
 
 
 
 بارم بندی درس عربی ، زبان قرآن 1 پایه دهم رشته انسانی :
 
بارم بندی امتحان کتبی عربی زبان قرآن 1 پایه دهم نوبت اول رشته ادبیات و علوم انسانی از درس اول تا پایان درس چهارم :
 
مهارت های زبانی     موضوع     نمره
الف :
مهارت واژه شناسی     نوشتن معنای کلمه از عربی به فارسی در جمله ، ( زیر کلمات خط کشیده می شود . )     2
مترادف و متضاد ( همانند تمرینات کتاب )
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه ( دو مورد )
نوشتن مفرد یا جمع اسم ( در حد اسم های موجود در کتاب های هفتم تا دهم )
ب :
مهارت ترجمه به
فارسی     ترجمه جمله های عربی به فارسی     7
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی ( دو جمله )
تکمیل ترجمه ناقص
ج :
مهارت شناخت و
کاربرد قواعد     ترجمه فعل های ماضی ساده ، ماضی استمراری ، ماضی منفی ، مضارع منفی ، امر، نهی و مستقبل و نیز مصدر در جمله     7.5
تشخیص فعل ماضی، مضارع، امر و نهی و نیز مصدر مناسب برای جای
خالی در جمله یا تشخیص نوع فعل یا تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر
معنا میان چند کلمه
کاربرد عدد های اصلی و ترتیبی
ساعت خوانی
تشخیص ضمیر و اسم اشاره مناسب برای جای خالی در جمله با توجه
به قرائن و در قالب سوال چند گزینه ای یا شناخت آن ها مانند تمرین هفتم
درس اول
د :
مهارت درک و فهم     وصل کردن کلمات ستون اول به « سؤال جورکردنی از مفهوم واژگان
چهار مورد ( یا ارائه پنج کلمه که یکی اضافه ) » توضیحات ستون دوم
است و چهار جمله دارای جای خالی که باید جای خالی با کلمه مناسب
کامل شود .
و یا پر کردن جاهای خالی با گزینه های مناسب ( سوال دو گزینه ای )     2
درک مطلب ( ارائه متن و طراحی چهار سوال با چهار کلمه پرسشی
خوانده شده ) یا ( ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آنها بر
اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی )
ه :
مهارت مکالمه     پاسخ کوتاه به جمله های پرسشی     1.5
طرح سوال از الحوارات ( مانند جمله سازی با کلمات پراکنده حداکثر
شش تکه از عبارت های کتاب ( پر کردن جای خالی با کلمات ارائه
شده ، دو گزینه ای و ... )



بارم بندی امتحان کتبی عربی زبان قرآن 1 پایه دهم نوبت دوم رشته ادبیات و علوم انسانی :

 
مهارت های زبانی     موضوع     نمره
الف :
مهارت واژه شناسی     نوشتن معنای کلمه از عربی به فارسی در جمله ، ( زیر کلمات خط کشیده می شود . )     2
مترادف و متضاد ( همانند تمرینات کتاب )
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه ( دو مورد )
نوشتن مفرد یا جمع اسم ( در حد اسم های موجود در کتاب های هفتم تا دهم )
ب :
مهارت ترجمه به
فارسی     ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی از متن ، تمرین ، اِعلَموا ، فن الترجمه و ...     7
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی ( دو جمله )
تکمیل ترجمه ناقص ( دارای شش جای خالی )
ج:
مهارت شناخت و
کاربرد قواعد     ترجمه فعل هایی مانند ماضی ساده ، معادل ماضی استمراری ، ماضی منفی ،
مضارع منفی و مستقبل و نیز مصدر در جمله . ( یکی از فعل ها دارای نون وقایه
باشد . )     7.5
تشخیص فعل ماضی ، مضارع ، امر و نهی و نیز مصدر مناسب برای جای
خالی در جمله یا تشخیص نوع فعل یا تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر
معنا میان چند کلمه
ذکر صیغه دو فعل در جمله
کاربرد عدد های اصلی و ترتیبی یا ساعت خوانی
تشخیص فاعل ، مفعول ، مبتدا ، خبر ، نایب فاعل ، مضاف الیه ، صفت ، جار و
مجرور در جمله و ذکر نام اِعراب آنها
ترجمه فعل ماضی و مضارع مجهول و تشخیص آنها از فعل معلوم ، و یا کاربرد
فعل مجهول در قالب پرسش چندگزینه ای
کاربرد درست حروف جر در قالب پرسش چند گزینه ای با توجه به معنای جمله
یا تشخیص گزینه صحیح در مجرور به حرف جر
د :
مهارت درک و
فهم     وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات « سوال جور کردنی از مفهوم واژگان
( چهار مورد ) » ستون دوم
یا ارائه پنج کلمه که یکی اضافه است و چهار جمله دارای جای خالی که باید
جای خالی با کلمه مناسب کامل شود .
یا پر کردن جاهای خالی با گزینه های مناسب ( سوال دو گزینه ای )     2
درک مطلب ( ارائه متن و طراحی چهار سوال با چهار کلمه پرسشی خوانده
شده ) ، یا ( ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آنها بر اساس مفهوم هر
جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی )
ه :
مهارت مکالمه     پاسخ کوتاه یک یا دو کلمه ای به جمله های پرسشی     1.5
طرح سوال از الحوارات مانند جمله سازی با کلمات پراکنده حداکثر شش تکه
از عبارت های کتاب ، پر کردن جای خالی با کلمات ارائه شده ، دو گزینه ای
و ... 



بارم بندی امتحان شفاهی عربی زبان قرآن 1 پایه دهم میان نوبت اول و دوم رشته ادبیات و علوم انسانی :

 
مهارت ها     شماره     موضوع     نمره
مهارت های
خواندن ،
شنیدن و
سخن گفتن     1     روان خوانی ( بدون درنگ و خطا ، و با تلفظ نسبتا درست مخارج حروف )
یا حفظ سرود درس اول و اجرای گروهی آن
اجرای نمایشی متن برخی درس ها     6
2     مکالمه ساده در حد کتاب درسی به صورت پاسخ کوتاه به جمله های
پرسشی
( سوال با جملات دارای ما ، ماذا ، ما هوَ ، ماهیَ ، بِمَ ، مَنْ ، لِمَنْ ، أینَ ، مِنْ أینَ ، مِمَّن، کَم ، هَلْ ، أ ، متی ، کیف ، لماذا ، لِمَ ، عَمَّ ، أَیّ )
یا حفظ مشابه مکالمات کتاب درسی و اجرای آن در گروه دو یا چند نفره
یا اجرای گروهی مکالماتی متفاوت با مکالمات کتاب درسی در کلاس     4
جمع نمره ها     10




برای اطلاع از آخرین اخبار بارم بندی دروس پایه دهم رشته انسانی می توانید عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال کنید . هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال درباره بارم بندی هر درس پایه دهم رشته انسانی می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید .


سوالات متداول

1- چگونه می توان اولویت بندی و زمان بندی مناسبی برای امتحانات دروس پایه دهم رشته انسانی داشت ؟

با آگاهی از بارم بندی سوالات امتحانات نهایی هر درس می توان بر اساس اولویت ها برای امتحانات برنامه ریزی نمود که در این مقاله بارم بندی امتحانات پایه دهم رشته انسانی آمده است .


2- آیا آگاهی از بارم بندی دروس پایه دهم رشته انسانی می تواند برای معلمان نیز مفید باشد ؟

همان طور که در این مقاله به آن اشاره شده است ، مطالعه بارم بندی دروس پایه دهم رشته انسانی می تواند به معلمان جهت طراحی سوالات امتحانات مفید باشد .


3- بارم بندی امتحانات پایه دهم رشته انسانی به چه صورت می باشد ؟  

در هر درس ، مباحثی وجود دارد که از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و با توجه به اهمیت هر مبحث میزان نمره ای برای آن در نظر گرفته می شود که در این مقاله می توانید بارم بندی امتحانات پایه دهم رشته انسانی را مشاهده نمایید 

منبع : بارم بندی امتحانات پایه دهم رشته انسانی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/AZA1
نظرتان را بنویسید