پیگیری سهام های قدیمی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
پس از رونق چشمگیری که اخیرا در بازار سرمایه متشکل از بورس و فرابورس مشاهده شد بسیاری از افراد تصمیم به ورود در این بازار و انجام معاملات سرمایه گذاری جهت کسب سود گرفتند، همچنین بسیاری از سهامدارنی که در گذشته و قبل از راه اندازی سامانه سجام اقدام به خرید سهام شرکت های مختلف فعال در بازار کرده بودند اما هیچگونه معامله ای بر روی آن ها انجام نداده اند نیز در پی وارد کردن مجدد این سهام ها به بازار سرمایه می باشند.

 اما با توجه به اینکه در هنگام خرید این سهام ها سامانه سجام وجود نداشته و در نتیجه دارندگان آن ها سجامی نبوده و کد بورسی خود را به روش سنتی دریافت کرده اند لذا سوالی که برای آن ها وجود دارد این است که برای ورود سهام های قدیمی خود به حسابشان در کارگزاری از چه طریقی باید اقدام کنند؟

یکی از روش های پیگیری سهام های قدیمی از طریق کد ملی می باشد که برای استفاده از این روش لازم است تا قبل از هر چیزی اقدام به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه سجام و دریافت کد بورسی از این طریق کنند. در ادامه مقاله به ارائه مطالبی در رابطه با آموزش نحوه پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی پرداخته شده است.




انواع روش های پیگیری سهام های قدیمی
به طو کلی در حال حاضر دو روش برای پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی وجود دارد که شامل پیگیری سهام های قدیمی به صورت حضوری و آنلاین می باشد. در ادامه به تشریح هر دوی این روش ها پرداخته شده است.

 پیگیری سهام های قدیمی با مراجعه حضوری:

در این حالت افراد پس از ثبت نام سامانه سجام و دریافت کد بورسی کافیست تا با در دست داشتن برگه سهام مربوطه به یکی از دفاتر پیشخوان موجود در سطح شهر مراجعه کرده و مستقیما اقدام به فروش سهام مورد نظر کنند .

 پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی:

برای پیگیری سهام های قدیمی به صورت اینترنتی کافیست تا سهامداران به سایت اصلی سامانه سمات مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی وارد حساب کاربری خود در این سامانه شده و به مشاهده سهام های قدیمی و فروش آن ها بپردازند.



لازم به ذکر است که در هر دوی این روش ها ثبت نام و احراز هویت سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی برای افراد الزامی می باشد.

بیشتر بخوانید: احراز هویت سجام در منزل




نحوه پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی
با توجه به هزینه و زمان بر بودن استفاده از روش مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان جهت پیگیری سهام های قدیمی لذا بسیاری از سهامداران تمایل به استفاده از روش پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی و به صورت اینترنتی دارند، در نتیجه این موضوع در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با آموزش تصویری و گام به گام نحوه مشاهده و پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی پرداخته شده است.

مراجعه به صفحه اصلی سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی به نشانی csdiran.ir و انتخاب درگاه DDN که با فلش قرمز رنگ مشخص شده است. مانند تصویر زیر :







در انتهای صفحه باز شده بر روی گزینه " ورود مستقیم به درگاه " که با فلش قرمز رنگ مشخص شده است کلیک کنید. مانند تصویر:







در صفحه باز شده باید کد ملی خود را در کادر مربوطه وارد کنید و پس از وارد کردن کد امنیتی ارائه شده توسط سامانه بر روی گزینه ورود کلیک کنید. مطابق با تصویر:







 در مرحله بعد یک کد فعالسازی به شماره تلفن ثبت شده شما در سامانه جهت احراز هویت ارسال می گردد که باید در کادر مشخص شد وارد شود . مانند تصویر:







پس از وارد کردن کد مربوطه لازم است تا رمز شخصی که قبلا توسط شما مشخص شده را وارد کنید. همانند تصویر:



چنانچه برای اولین بار است که قصد وارد شدن به سامانه را دارید لازم است تا یک رمز شخصی جهت احراز هویت برای خود انتخاب کنید.







در مرحله بعد وارد حساب کاربری خود در این سامانه می شوید و می توانید به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود در رابطه با بازار سرمایه و فعالیت های حساب خود دسترسی پیدا کنید. همچنین در قسمت سبد دارایی می توانید تمامی سهام های خریداری شده به ویژه سهام های قدیمی خود به علاوه میزان ارزش هر سهم و سایر اطلاعات مرتبط با آن را در این سبد مشاهده کنید. همانند تصویر:









لازم به ذکر است که استعلام برگه سهام قدیمی یک هفته پس از ثبت نام سجام در حساب کاربری سرمایه گذاران ظاهر می گردد.





برای ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان کلیک کنید.

پس از وارد شدن به حساب کاربری خود در سامانه سمات و دسترسی پیدا کردن به دارایی سهام خود این امکان برای سهامداران وجود خواهد داشت تا اقدام به دریافت گواهی سهام قدیمی متعلق به خود از کارگزاری فعلی به جهت تغییر کارگزار سهام مورد نظر کنند. برای آموزش چگونگی دریافت گواهی سهام قدیمی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

بیشتر بخوانید: دریافت گواهی سهام در سامانه سمات


نحوه ثبت سهام قدیمی در حساب کارگزاری
ممکن است سرمایه گذاران بعد از استعلام برگه سهام قدیمی خود به دنبال فروش و انتقال آن ها باشند که برای این کار نیز از دو طریق میتوانند اقدام کنند. این دو روش عبارتند از:



تغییر کارگزار ناظر رایگان بوده و هیچ هزینه ای در بر ندارد .

مراجعه حضوری:

 در این حالت سهامدار با در دست داشتن برگه سهام مربوطه به یکی از شعبات کارگزاری های مربوطه مراجعه کرده و در آنجا درخواست فروش سهام خود را ثبت می کند .

 به صورت غیر حضوری:

در این حالت افراد به حساب کاربری خود در کارگزاری که مد نظر دارند سهام خود را برای فروش به آن انتقال دهند مراجعه کرده و اقدام به تغییر کارگزار ناظر در آن می کنند. برای تغییر کارگزار ناظر لازم است تا مراحل زیر را طی کنیم:

مراجعه به حساب کاربری خود در کارگزار 

ی مربوطه و رفتن به منو " دیده بان کلاسیک " که باکادر قرمز رنگ مشخص شده است . مطابق با تصویر:





در منو باز شده گزینه تغییر کارگزار ناظر که با کادر قرمز رنگ مشخص شده است را انتخاب کنید. مانند تصویر:







در بالای صفحه باز شده یک علامت مثبت وجود دادر که به منظور ثبت درخواست جدید باید روی آن کلیک کنید. مانند تصویر:







در صفحه ای که باز می شود نحوه تغییر کارگزاری از شما سوال می شود که باید گزینه دوم را انتخاب کنید. این گزینه برای شرایطی است که در گذشته هیچ معامله ای در کارگزاری مربوطه انجام نداده اید و از طریق درگاه DDN برای دریافت گواهی سهام خود اقدام کرده اید. مطابق با تصویر :









لازم به ذکر است که روش اول برای تغییر کارگزار ناظر برای شرایطی مناسب است که سرمایه گذار آخرین معامله سرمایه گذاری خود در از طریق کارگزاری مربوطه انجام داده است که برای تغییر کارگزار ناظر سهام های قدیمی کارایی ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: احراز هویت آنلاین سجام




سوالات متداول


1- انواع روش های پیگیری سهام های قدیمی به چه صورت است ؟
به طو کلی در حال حاضر دو روش برای پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی وجود دارد که شامل پیگیری سهام های قدیمی به صورت حضوری و آنلاین می باشد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است


2- نحوه پیگیری سهام های قدیمی با کد ملی چگونه است ؟
برای این کار لازم است تا به صفحه اصلی سایت سمات به نشانی csdiran.ir مراجعه کرده و درگاه DDN را انتخاب کنند که در متن مقاله به طور کامل آموزش داده شده است


3- روش های فروش سهام های قدیمی به چه صورت است ؟
برای این کار از دو روش مراجعه حضوری و به روش ایترنتی می توانند استفاده کنند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

منبع : پیگیری سهام های قدیمی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vGJV
نظرتان را بنویسید