معرفی به استاد چیست

معرفی به استاد چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانشجویانی که برای فارغ التحصیلی خود تنها چند واحد درسی محدود دارند می توانند بسته به شرایط دانشگاه خود، این تعداد واحد درسی را به صورت معرفی به استاد دریافت نمایند. شرایط معرفی به استاد در هر یک از  دانشگاه های دولتی، پیام نور و آزاد متفاوت می باشد.




به اتمام رساندن واحدهای آموزشی و کسب نمره حد نصاب برای فارغ التحصیلی در هر مقطع تحصیلی الزامی است. دانشجویانی که به هر دلیلی نتوانسته اند در مدت تحصیلی خودشان، چند واحد آموزشی را دریافت و یا نمره حد نصاب در آن کسب نمایند، می توانند خارج از تقویم آموزشی واحدهای مجاز را به صورت معرفی به استاد دریافت کنند و بدون شرکت در کلاس های آموزشی، در امتحان نهایی درس مورد نظر خود شرکت نمایند.

لازم به ذکر است که دانشجویان برای دریافت دروس معرفی به استاد، باید دارای شرایط معرفی به استاد باشند. در غیر این صورت امکان اخذ دروس معرفی به استاد وجود نخواهد داشت. در ادامه، قصد داریم شرایط و نحوه دریافت واحدهای معرفی به استاد را ارائه کنیم.



معرفی به استاد چیست؟
دانشجویانی که قصد دریافت مدرک تحصیلی خودشان را دارند و یا می خواهند در مقطع های تحصیلی بالاتر مانند کنکور ارشد ادامه تحصیل بدهند، می بایست که تمامی واحدهای درسی خود را در دانشگاه گذرانده باشند و نمره قبولی نیز در هر یک از واحدهای درسی دریافت نمایند. در غیر این صورت، امکان فارغ التحصیلی برای دانشجو وجود ندارد و دانشجو باید مجددا در یک نیمسال تحصیلی انتخاب واحد کند.



گاهی اوقات دانشجویان دارای تعداد بسیار کمی واحد برای فارغ التحصیلی می باشند و شاید ارزش انتخاب واحد در این تعداد واحد تحصیلی کم، برای آن ها وجود نداشته باشد. خوشبختانه، در این مواقع دانشگاه ها ترتیبی را برای دانشجویان اتخاذ کرده اند که بتوانند خارج از تقویم تحصیلی دانشگاه، تعداد واحدهای تحصیلی محدودی را دریافت نمایند. دریافت تعداد واحدهای درسی محدود برای دانشجویان، تعریف واحدهای معرفی به استاد می باشد.







تمامی دانشجویان دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه، دانشجویان واحدهای دانشگاهی پیام نور و دانشجویانی که قصد انتخاب واحد دانشگاه آزاد می توانند از این طرح برای گذراندن تعداد واحدهای درسی محدود خود در خارج از تقویم دانشگاه اقدام نمایند؛ اما برای استفاده از این طرح، لازم است که دانشجویان حتما دارای شرایط معرفی به استاد دانشگاه در حال تحصیل خود باشند، در غیر این صورت امکان دریافت این دروس برای دانشجویان وجود نخواهد داشت.



اگر چه که دریافت واحدهای معرفی به استاد بیشتر در مقطع کارشناسی وجود دارد؛ اما به طور کلی دانشجویان می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی در صورت دارا بودن شرایط لازم، این دروس را اخذ نمایند.



لازم به ذکر است که واحدهای معرفی به استاد، خارج از تقویم آموزشی هر دانشگاه دریافت می شود و دانشجویان با دریافت این واحدهای درسی، نیازی به شرکت کردن در کلاس های آموزشی دروس ندارند و می توانند تنها با دریافت جزوه و یا کتاب آموزشی از استاد، در امتحان پایان ترم این واحدهای درسی شرکت نمایند.



بیشتر بخوانید: انتخاب واحد دانشگاه پیام نور





شرایط معرفی به استاد
دانشجویانی که قصد دریافت واحدهای خود به صورت معرفی به استاد را دارند، می بایست که حتما از شرایط معرفی به استاد مطلع باشند تا در صورتی که دارای شرایط لازم برای دریافت این واحدهای آموزشی هستند، این دروس را اخذ نمایند. شرایط استفاده از این طرح برای دانشجویان در دانشگاه های مختلف دولتی، پیام نور و دانشگاه های آزاد به شرح زیر می باشد.



شرایط استفاده از طرح معرفی به استاد در دانشگاه های دولتی



برای فارغ التحصیلی دانشجو فقط یک درس باقی مانده باشد.

دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی در درس مورد نظر مردود شده باشد.

دانشجو در مقطع های تحصیلی بالاتر پذیرش شده باشد.

درس مورد نظر دانشجو در آن نیمسال تحصیلی ارائه نشده باشد.

سنوات تحصیلی دانشجو به اتمام رسیده باشد.



شرایط استفاده از طرح معرفی به استاد در دانشگاه های آزاد



دانشجو برای فارغ التحصیلی در یک نیمسال تحصیلی حداکثر دو درس نظری به ارزش 4 واحد داشته باشد.

دانشجو می تواند تنها یک بار خارج از تقویم تحصیلی دانشگاه از این طرح استفاده نماید.

برای استفاده از این طرح دانشجویان باید نصف شهریه ثابت خود و شهریه واحدهای تحصیلی معرفی به استاد را به دانشگاه پرداخت نمایند.



بیشتر بخوانید: شهریه دانشگاه آزاد


شرایط استفاده از طرح معرفی به استاد در دانشگاه های پیام نور



دانشجویان کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته که تنها دو درس نظری برای فارغ التحصیلی آن ها وجود داشته باشد، می توانند از این طرح استفاده نمایند.

دانشجویان کارشناسی ارشد نیز می توانند در صورتی که دارای یک درس نظری برای فارغ التحصیلی باشند، از این طرح استفاده کنند.

در دانشگاه پیام نور، محدودیتی برای تعداد واحدهای نظری برای استفاده از این درس گرفته نشده است؛ تنها دانشجویان مجاز به دریافت دو درس نظری با هر تعداد واحد درسی می باشند.

دانشجویان برای استفاده از این طرح باید کل شهریه ثابت و شهریه متغیر واحدهای درسی ذکر شده را به طور کامل بپردازند.

امکان استفاده از این طرح برای واحدهای عملی و یا کارآموزی وجود نخواهد داشت.



بیشتر بخوانید: شهریه دانشگاه پیام نور











نحوه ثبت نام معرفی به استاد
دانشجویانی که دارای شرایط معرفی به استاد می باشند، می توانند بر اساس دستورالعمل دانشگاه خود، مراحل مربوط به ثبت نام در این طرح را در سامانه گلستان و یا سایت های آموزشی خود انجام دهند. دقت داشته باشید که برای ثبت نام در این طرح و دریافت چند واحد نظری به صورت معرفی به استاد، لازم است که دانشجویان حتما در ترم آخر تحصیلی در حال تحصیل باشند. همچنین، شرایط دیگری نیز برای استفاده از این طرح وجود دارد که در مقاله ذکر شد.



برای ثبت نام در این طرح و دریافت چند واحد درسی به صورت معرفی به استاد، لازم است که دانشجویان به سایت دانشگاه در حال تحصیل خود مانند آموزشیار دانشگاه آزاد و یا سایر سایت های آموزشی مراجعه نمایند و مراحل دریافت دروس را انجام دهند. لازم به ذکر است که دانشجویان ابتدا باید با استاد و مدیر گروه آموزشی خود برای دریافت این تعداد واحد درسی هماهنگ نمایند و سپس، در سایت دانشگاه اقدام به دریافت دروس کنند.



در بعضی از سایت های دانشگاه، امکان ثبت درخواست به صورت غیر حضوری وجود دارد؛ اما دانشجویانی که قصد دریافت این واحدها را دارند، می توانند به مدیر گروه آموزشی خود مراجعه کنند و با تکمیل فرم های مربوطه، چند واحد درسی خود را به صورت معرفی به استاد دریافت نمایند.



زمان استفاده از این طرح معمولا تا یک ماه بعد از شروع کلاس های دانشجویان می باشد و دانشجویان می توانند در این زمان درخواست خود را برای دریافت این دروس ثبت نمایند. لازم به ذکر است که تعداد واحدهای درسی دانشجویان به احتساب تعداد واحدهای درسی معرفی به استاد نباید به بیش از تعداد واحدهای درسی مجاز در نیمسال های تحصیلی برسد.



کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص نحوه دریافت دروس معرفی به استاد را به دانشجویان ارائه و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین با عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.



در ادامه بخوانید: حذف و اضافه دانشگاه آزاد









سوالات متداول


1- معرفی به استاد چیست ؟
زمانی که دانشجو تمام واحدهای خود را پاس کرده و تنها چند درس نظری باقی مانده می تواند از طرح معرفی به استاد استفاده کرده و فارغ التحصیل شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.




2- شرایط اخذ دروس معرفی به استاد چیست ؟
هر یک از دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور و ... شرایط خاصی را برای معرفی به استاد تعیین کرده اند که در متن مقاله به آن ها اشاره شده است.




3- نحوه دریافت معرفی به استاد چگونه است ؟
دانشجو می بایست پس از هماهنگی با مدیر گروه و آموزش دانشگاه، درخواست معرفی به استاد را ارائه نماید. سایر اطلاعات در متن مقاله نوشته شده است.

منبع : معرفی به استاد چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/BwVQ
نظرتان را بنویسید