شرایط اجاره مال مشاع

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی شرایط اجاره مال مشاع می پردازیم . 





هر کسی که نسبت به یک مال حق مالکیت دارد می تواند هر گونه تصرفی که مایل است در آن مال بنماید . این قاعده از دیرباز وجود داشته است و امروزه نیز به افراد به صورت قانونی اجازه تصرف در مایملکشان را داده است . البته همیشه تنها یک نفر مالک یک مال نیست ؛ برای مثال در اموال مشاع ، مال دارای دو یا چند مالک است که همه به یک اندازه در مال مزبور حق مالکیت دارند . حال اگر هر کدام از شرکا قصد داشته باشد در مال مشاع تصرفی بکند باید اجازه سایر شرکا را هم داشته باشد . یکی از انواع تصرف در مال مشاع ، اجاره دادن مال مشاع است . از این رو ما در این مقاله به بررسی شرایط اجاره دادن مال مشاع می پردازیم . 




شرایط اجاره دادن مال مشاع
به طور کلی تصرف در مال مشاع ممکن است اما این تصرف نباید به ترتیبی باشد که منجر به ضرر سایر شرکا شود . بنابراین امکان اجاره مال مشاع به دیگری وجود دارد . حتی این موضوع در قانون نیز اجازه داده شده است به این ترتیب که در ماده 475 قانون مدنی آمده است که : " اجاره مال مشاع جایز است لیکن تسلیم عین مستاجره موقوف به اذن شریک است " . از این رو می بینیم که با توجه به این ماده اجاره دادن مال مشاع ممکن است اما تحویل دادن مال مشاع به مستاجر مستلزم این است که رضایت همه شرکا وجود داشته باشد . اگر اجاره دهنده مال مشاع را بدون اجازه و رضایت سایر شرکا به مستاجر تسلیم کند ، مسئول خواهد بود . 



نحوه اجاره دادن مال مشاع
حال شاید این سوال پیش آمده باشد که نحوه اجاره دادن مال مشاع چگونه است . مال مشاع در صورتی می توان اجاره داد که افراز صورت گرفته باشد . یعنی شرکا مال را بین خودشان تقسیم کنند و بعد از این که سهم هر کس مشخص شد ، هر کدام از آنها هر تصرف قانونی ای که مایل بود در مالش انجام خواهد داد. 

برای مطالعه نحوه افراز مال مشاع کلیک کنید . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط اجاره مال مشاع، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط اجاره مال مشاع پاسخ دهند . 

منبع : شرایط اجاره مال مشاع
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/glgr
مطلب قبلی
سامانه صیاد
مطلب بعدی
زن ناشزه کیست
نظرتان را بنویسید