زن ناشزه کیست

زن ناشزه کیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله تمکین چیست ، عدم تمکین از شوهر و زن ناشزه کیست را بررسی می نماییم . 





به موجب قانون مدنی ، مرد مکلف است که به همسر خود نفقه بپردازد و در مقابل ، زن نیز مکلف به تمکین از شوهر خود شده است . اما در مواردی ممکن است که زن از تمکین در برابر شوهر خودداری کند . در صورتی که این عدم تمکین از سوی زن بدون دلیل قانونی و شرعی باشد ، زن عنوان ناشزه خواهد گرفت . بنابراین ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم که زن ناشزه یعنی چه و زن ناشزه کیست . به همین دلیل ، ابتدا به بررسی تمکین چیست و عدم تمکین از شوهر پرداخته و سپس زن ناشزه کیست را بررسی می نماییم .




تمکین چیست
بر اساس قانون مدنی ، بعد از عقد نکاح زن موظف است که از شوهر خود تمکین کند . تمکین از همسر دارای دو معنای عام و خاص می باشد . تمکین عام به معنای پذیرش شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی می باشد ؛ اما تمکین خاص را بیشتر در مورد ارتباط زناشویی میان زوجین به کار می برند . به هر حال , تمکین عام و خاص از شوهر به عنوان تکلیفی برای زن شناخته شده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه تمکین از شوهر یعنی چه و معنای تمکین عام و تمکین خاص چیست کلیک کنید .



عدم تمکین از شوهر
همانگونه که گفته شد ، بر اساس قانون ، تمکین زن یکی از وظایف وی تلقی می شود و بدون مانع مشروع زن حق خودداری از تمکین یا عدم تمکین را ندارد . لذا به موجب قانون ، در برخی از موارد که تمکین از شوهر به زیان زن باشد ،  زن حق خودداری از تمکین را دارد . مانند اینکه زن بیمار بوده و نتواند از همسر خود تمکین خاص کند ( روابط زناشویی ) ، یا اینکه مرد دچار بیماری های مقاربتی بوده و این موضوع برای زن خطرناک باشد . در مواردی هم که زندگی مشترک زن با همسر خود سبب خطرات جانی یا مالی یا شرافتی برای زن می شود ، زن می تواند از تمکین خودداری کند و مرتکب عدم تمکین شود که در این شرایط همچنان حق نفقه خواهد داشت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد مجاز عدم تمکین کلیک کنید .



زن ناشزه کیست
در صورتی که زن بدون مانع مشروعی از تمکین در مقابل شوهر خود امتناع کند ، مرتکب عدم تمکین شده است . عدم تمکین از سوی زن سبب بوجود آمدن آثاری همچون نشوز زن می شود . نشوز زن یعنی خودداری زن از تمکین بدون مانع مشروع . بنابراین ، در پاسخ به این سوال که زن ناشزه کیست ، باید گفت به زنی که بدون اجازه قانون از تمکین در مقابل شوهر خودداری می کند ، زن ناشزه گفته می شود . البته برای زن ناشزه در قانون مجازاتی تعیین نشده است ؛ اما ناشزه شدن زن سبب می شود که نفقه وی قطع شده و در مواردی شوهر بتواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آثار نشوز زن کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد زن ناشزه کیست به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون زن ناشزه کیست​ پاسخ دهند .

منبع : زن ناشزه کیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/joly
نظرتان را بنویسید