چالش های پیش روی نوجوانان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvamag
دوران نوجوانی که یکی از حساس ترین دوران های زندگی فرد می باشد با چالش های مختلفی نیز همراه است ؛ آشنایی و شناخت ویژگی های این دوران نه تنها برای نوجوانان بلکه برای خانواده آن ها نیز بسیار ضروری می باشد .

لازم است بدانید که شناخت ویژگی های نوجوانان و درک صحیح از این ویژگی ها نه تنها به والدین بلکه به اطرافیان آن ها نیز کمک خواهد کرد تا بتوانند به گونه ای بهتر و همچنین با نوجوانان برخورد داشته باشند .

در صورت شناخت و آگاهی از ویژگی های دوران نوجوانی و بلوغ ؛ فرد نیز نه تنها به خودآگاهی بلکه به رشد بهتر دست پیدا خواهد کرد . در نتیجه شناخت ویژگی های دوران نوجوانی و درک آن ها برای فرد و همچنین والدین او الزامی می باشد .



ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ
هر فردی در هر دوره ای از زندگی ویژگی های مختلفی داشته که با دیگر افراد متفاوت می باشد ؛ نوجوانی و بلوغ نیز یکی از همین دوره ها می باشد . در نتیجه می توان گفت نه تنها ویژگی های نوجوانان بلکه تجربیات آن ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد .

برخی از ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ و یا همان نوجوانی با یکدیگر یکسان بوده ؛ که این ویژگی های مشترک سبب خواهد شد تا آن ها تجربیات یکسانی نیز داشته باشند که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :



ماجراجویی و ریسک پذیری

نوجوانان در این دوران نه تنها ماجرا بوده و به دنبال تجربه کردن های شخصی می باشند ؛ بلکه ریسک پذیر هستند . نوجوانان در دوران بلوغ به قدری پر انرژی و شجاعانه عمل خواهند کرد که عواقب و نتایج تمامی اعمال خود را خواهند پذیرفت .

در واقع می توان گفت بروز رفتارهای ماجراجویانه و یا ریسک پذیر غیرمعمول نبوده و بخشی از ویژگی های مشترک نوجوانان در این دوران می باشد . گاه ممکن است بر اثر ویژگی ریسک پذیری شان درگیر خطرات احتمالی مانند آزمایش مواد مخدر نیز شوند .

حتما بخوانید: صفر تا صد بلوغ


تمایل به مستقل شدن و احساسی بودن

اکثر نوجوانان در این دوران تمایل بسیاری برای مستقل شدن داشته ؛ به همین منظور ممکن است درگیر مشکلات بسیاری با خانواده و دیگر اطرافیان خود شود . از جمله تغییرات خلق و خو در نوجوانان می توان به پرخاشگری و یا بهانه گیری اشاره کرد .

لازم است بدانید که تصمیم به مستقل شدن در نوجوانان نوعی آمادگی برای تشکیل یک زندگی مستقل می باشد ؛ در این دوران آن ها با حس استقلال و همچنین آشنایی با هویت شخصی آشنا خواهند شد . آن ها ممکن است در این دوران دچار بحث های کلامی و یا غیر کلامی نیز شده باشند زیرا کنترل خشم خود را نیز ندارند .



هیجان و کسب تجربه

یک نوجوان در دوران بلوغ خود به دنبال کسب تجربه های مختلف می باشد ؛ به همین دلیل با توجه به تفاوت در ویژگی های فردی نوجوانان ، تجربه های آن ها نیز متفاوت می باشد . لازم است بدانید که هر کدام از نوجوانان دوران بلوغ خود را منحصر به فرد و متفاوت تجربه خواهند کرد .

نکته مهم این است که نه تنها والدین بلکه ویژگی های فرهنگی فرد نیز در رشد و گذراندن دوره بلوغ نوجوانان تاثیر خواهد گذاشت . اما لازم است بدانید که بیشترین تاثیرات دوران نوجوانی تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات جسمی فرد می باشد که به حس مستقل شدن آن ها کمک خواهد کرد .




دیگر ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ
حس افسردگی

افسردگی و تمایل به گوشه گیری و تنهایی اغلب برای برخی از نوجوانان به وجود خواهد آمده و از ویژگی های مشترک این دوران نیست . در جهت افسردگی نوجوان آن ها اعتماد به نفس خود را از دست داده ، علاقه به حضور در جامعه و همچنین حتی در جمع دوستان خود را نیز ندارند .

گاه این حس نوجوانان گذرا بوده و قابل حل می باشد ؛ اما ممکن است نوجوانان به دلایل متفاوتی در این دوران به افسردگی حاد دچار شوند که لازم است به مشاور و یا روانشناس مراجعه کنند . در صورت بی توجهی به این افراد ممکن است حتی به خودکشی نیز روی بیاورند .

حتما بخوانید: افسردگی
رشد فکری و دیدگاه نوجوان

تمامی نوجوانان در دوران بلوغ نه تنها از لحاظ جسمی بلکه فکری نیز رشد خواهند کرد ؛ آن ها در این دوران توانایی تصمیم گیری برای آینده خود و همچنین ترسیم اهدافشان را نیز دارند . یک نوجوان در دوران بلوغ به دلیل توانایی درک کردن شروع به شناسایی و بررسی موقعیت های مختلف خواهد کرد .

گاه ممکن است برخی از نوجوانان توانایی تحمل نظرات والدین خود را نیز نداشته و همچنین نظرات و عقیده آن ها را نیز زیر سوال ببرند . آن ها در این دوران پیش از بررسی عواقب و بدون فکر کردن ممکن است نظرات و ایده های خود را نیز بیان کنند .



رشد جسمی و اجتماعی

بی شک تمامی افراد از تغییرات جسمی و یا رشد نوجوانان آگاه بوده و این مراحل را گذرانده اند ؛ تغییرات دوران بلوغ در دخترها و پسرها متفاوت است . نوجوانان رشد قابل توجهی در سنین 13 تا 18 سالگی را تجربه خواهند کرد که اغلب از این تغییرات رنج می کشند .

دختران در سن بلوغ به دلیل تولید استروژن اضافه وزن پیدا کرده و همچنین قاعدگی آن ها نیز آغاز خواهد شد . پسران نیز در جهت تغییرات هورمونی تولید تستوسترون را شروع کرده و دچار تغییراتی همچون رشد موهای زائد بدن ، بم شدن صدا ، اگاهی های جنسی و غیره خواهند شد .




در نهایت

بی شک تمامی افراد این دوران را پشت سر گذاشته و یا می خواهند بگذرانند ؛ از دوران بلوغ و تغییرات آن نترسید . بلوغ از دوران های حساس زندگی بوده که نه تنها به کمک فرد و درک او بلکه به کمک والدین نیز آسان خواهد شد .

حتما بخوانید: رفتار والدین با فرزندان در زمان بلوغ

منبع : چالش های پیش روی نوجوانان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4Oj7
نظرتان را بنویسید