راهکارهای افزایش ساعت مطالعه برای آزمون

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvamag
برخی از افراد وجود دارند که تا به اندازه ای انگیزه آن ها قوی بوده که توانایی درس خواندن بی وقفه را نیز دارند ؛ در مقابل افرادی دیگر نیز قدرت جسمی بسیاری برای درس خواندن دارند . اما در این میان کسانی که این ویژگی ها را نداشته چطور می توانند ساعات مطالعه خود را افزایش دهند ؟

برای شرکت و همچنین قبولی در هر آزمونی مانند کنکور و یا حتی امتحانات درس خواندن و همچنین میزان ساعات مطالعه بسیار اهمیت دارد . اما بی شک دانش آموزان بسیاری را دیده اید که هنگام مطالعه دچار خستگی و یا خواب آلودگی خواهند شد ؛ اما چاره چیست ؟

افرادی که توانایی درس خواندن زیاد را نداشته و یا هنگام درس خواندن خسته می شوند ؛ نمی توانند ساعات متوالی و یا با کیفیت درس بخوانند . گاهی ممکن است فرد به اندازه کافی استراحت کرده باشد اما به دلیل عدم انگیزه و یا هدف توانایی درس خواندن زیاد را نداشته باشد .

نکته مهم این است که در زندگی برای درس خواندن تغذیه و یا سلامت جسمانی خود را به هدر ندهید ؛ حتی در زمان درس خواندن نیز رژیم غذایی و یا ورزش خود را رها نکنید . آنچه اهمیت دارد میزان کیفیت مطالعه درس می باشد نه کمیت آن و هدف تنها یادگیری است .



روش هایی برای درس خواندن هر چه بیشتر بدون خستگی
همانطور که گفتیم تعداد بسیاری از دانش آموزان وجود دارند که به دلایل مختلفی در هنگام درس خواندن خسته شده و یا انگیزه ای برای ادامه درس خواندن ندارند ؛ در ادامه برخی از روش های درس خواندن برای مبارزه با خستگی را بیان خواهیم کرد :



داشتن یک برنامه درسی اصولی و منسجم

برنامه ریزی مناسب از جمله مواردی می باشد که باید به آن توجه کرده ؛ لازم است بدانید که برنامه ریزی مناسب شامل اولویت بندی اصولی نیز می شود . در نتیجه کارهای دشوار را در زمانی که انرژی بیشتری داشته و اغلب صبح هنگام انجام دهید .

کارهای سخت درس خواندن شامل خواندن درس های سخت و مفهومی می باشد که اغلب افراد به صبح اختصاص خواهند داد . هر چقدر که زمان به سمت عصر و یا شب رفته میزان قدرت ذهنی و همچنین کارایی آن کاهش پیدا کرده ؛ در نتیجه خواندن این گونه دروس سخت خواهد شد .

گاهی ممکن است افراد از خواندن درس ها سخت و مفهومی شانه خالی کرده و زمان آن را به تعویق بیاندازند که در نهایت آن درس را رها کنند . به دلیل پیشگیری از بروز این مشکل بهتر است کارهای سخت را در اولویت برنامه خود قرار دهید .

حتما بخوانید: روش های مختلف یادگیری سریع
 ورزش کرده تا نیرو پیدا کنید

ممکن است برخی از افراد بر این باور باشند که ورزش کردن سبب خستگی جسم فرد شده و در نتیجه او توانایی خود را برای درس خواندن از دست خواهد داد ؛ اما اینطور نیست . ورزش و یا فعالیت های بدنی توانایی یادگیری و حافظه فرد را تقویت کرده و همچنین اضطراب و استرس او را نیز کنترل خواهد کرد .

از دیگر فواید ورزش و انجام فعالیت های بدنی می توان به تاثیرات مثبت در انگیزه ، تمرکز و همچنین هوشیاری فرد اشاره کرد . با وجود اهمیت و فواید ورزش کردن به شما کمک خواهد کرد ساعات مطالعه خود را بیشتر کرده و همچنین توانایی ذهنی بالاتری نیز داشته باشید .

البته نکته مهم این است که هر نوع ورزشی مناسب نبوده و باید با توجه به میزان قدرت جسمانی فرد نوع فعالیت های بدنی را نیز انتخاب کرد .  به همین دلیل پیش از انتخاب یک رشته ورزشی عواملی همچون قدرت ، انعطاف پذیری ، قوای جسمی و سلامت بدنی خود را نیز در نظر بگیرید .

انرژی و انگیزه لازم را داشته باشید

انرژی و انگیزه می تواند در کیفیت و همچنین کمیت درس خواندن بسیار تاثیرگذار باشد ؛ در واقع می توان گفت مغز انسان نوسانگر انرژی فرد می باشد در نتیجه با پرورش و یا جریان رفتن افکار غلط آن را خسته نکنید .

از جمله افکار مخرب ذهن می توان به فکر کردن به نتیجه آزمون و یا عواقب شکست در آزمون اشاره کرد . لازم است از روش مبارزه با این افکار استفاد کنید به طوریکه همان لحظه این افکار را در برگه ای نوشته و زمان دیگری را برای فکر کردن به آن ها اختصاص دهید .

بیشتر بخوانید: رمز موفقیت در کنکور


دیگر روش ها برای درس خواندن بیشتر
به تغذیه و رژیم غذایی خود اهمیت دهید

درس خواندن و همچنین کیفیت آن به میزان قابل توجهی به مغز شما ارتباط داشته که لازم است این قاعده را برای موفقیت تحصیلی رعایت کنید . مغز شما تنها 2 درصد از وزن بدن را تشکیل داده اما 20 درصد از میزان انرژی روزانه را مصرف خواهد کرد .

به همین دلیل لازم است به تغذیه خود در زمان درس خواندن و یا آزمون اهمیت دهید ؛ در نتیجه مصرف گلوکوز را افزایش داده و از غذایی همچون آجیل ، لبنیات کم چرب ، غلات ، سبزیجات و همچنین انواع میوه ها و ماهی استفاده کنید .

غذایی همچون کیک ، فست فود ، نوشابه ، شکلات و غیره نه تنها مفید نبوده بلکه تاثیر منفی نیز در ذهن و توانایی های آن خواهد گذاشت . بنابراین توصیه می شود تا جایی که امکان دارد مصرف این مواد غذایی را به حداقل رسانده و حذف کنید .



برنامه مناسبی برای استراحت و خواب داشته باشید 

استراحت باید به اندازه ای باشد که نه تنها خستگی فرد را رفع کرده بلکه به تمرکز مجدد فرد نیز کمک کند . هر چند می توان گفت استراحت و خواب به موقع در افراد منجر به آرامش بیشتر ، افزایش تمرکز و همچنین انرژی یافتن خواهد شد .

یکی از شایع ترین برنامه های استراحت افراد این است که پس از 50 دقیقه درس خواندن و فعالیت های ذهنی به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید . در این زمان هر کاری به جز درس خواندن انجام دهید ، می توانید قدم بزنید ، آهنگ گوش دهید و یا حتی چیزی بخورید ؛ انتخاب با خودتان است .





نتیجه گیری

افرادی که توانایی درس خواندن نداشته و یا به سرعت انرژی شان تحلیل می رود لازم است این موارد را رعایت کرده تا نه تنها میزان ساعت درس خواندن آن ها بلکه کیفیت نیز افزایش پیدا کند .

در ادامه بخوانید: برنامه ریزی برای کنکور

منبع : راهکارهای افزایش ساعت مطالعه برای آزمون
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MGn1
نظرتان را بنویسید