تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد 1400

تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد 1400
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
متقاضیانی که پس از اعلام نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 از نتیجه پذیرش خود راضی نبوده و قصد تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد را دارند می بایست با مراجعه به سایت سازمان سنجش ، درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد را تکمیل نموده تا در صورت امکان و موافقت سازمان سنجش ، در یک رشته و گرایش دیگری پذیرفته شوند .



هر چند انتخاب رشته کارشناسی ارشد مرحله ای سرنوشت ساز بوده و تاثیر بسزایی در اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد دارد اما برخی داوطلبان به دلیل بی دقتی و عدم آگاهی از نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته ، نتیجه مناسبی کسب نکرده و همین امر نارضایتی آن ها را به دنبال خواهد داشت .

سال گذشته سازمان سنجش برای داوطلبان متقاضی تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد و محل پذیرش قابلیتی فراهم کرده بود که بر اساس آن می توانستند درخواست تجدید نظر در انتخاب های خود را داشته باشند . بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد فقط مختص چند مورد خاص مانند درخواست تغییر دوره قبولی ، شرکت در آزمون سال بعد و یا بررسی الویت های بعدی می باشد که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد پرداخته و در انتها نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 را توضیح می دهیم .



درخواست تغییر دوره قبولی کارشناسی ارشد 1400
درخواست تغییر دوره قبولی مختص داوطلبانی است که در رشته محلی پذیرفته شده اند اما از دوره مربوط به آن رضایت ندارند . به طور مثال داوطلبی در دوره روزانه رشته محلی پذیرفته شده اما درخواست تغییر دوره به شبانه یا پردیس خودگردان را دارد .

مسلما موافقت با این درخواست به عوامل مختلفی از جمله ظرفیت پذیرش دوره مورد نظر ، موافقت دانشگاه محل قبولی و ... بستگی دارد . ضمنا جزئیات مربوط به تغییر دوره های قبولی فعلا مشخص نشده که در صورت اعلام سازمان سنجش توضیحات مذکور را بروزرسانی خواهیم کرد . 



از جمله موارد دیگری که داوطلبان برای آن ها اقدام به ارسال درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته می نمایند به شرح زیر می باشد :



درخواست تغییر دوره قبولی

درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی

درخواست مجوز شرکت در آزمون سال بعد

درخواست بررسی اولویت های بعدی



بیشتر بخوانید: تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد 1400





درخواست به حد نصاب نصاب نرسیدن محل قبولی کارشناسی ارشد 1400
طبق تجربیات سالیان گذشته ممکن است امسال نیز با داوطلبانی مواجه باشیم که در یکی از رشته محل های انتخابی خود پذیرفته شده باشند ، اما در هنگام مراجعه به دانشگاه محل قبولی به دلیل " به حد نصاب نرسیدن " موفق به ثبت نام نشوند . این داوطلبان می توانند اعتراض خود را در سیستم سازمان سنجش ثبت کرده و با انتخاب گزینه " به حد نصاب نرسیدن محل قبولی " به دنبال راه چاره ای از سوی این سازمان باشند . سازمان سنجش معمولا برای این دسته از داوطلبان دانشگاه دیگری را برای ثبت نام معرفی می کند .

بیشتر بخوانید: سایت انتخاب رشته ارشد سازمان سنجش









درخواست مجوز شرکت در آزمون سال بعد کارشناسی ارشد 1400
طبق قوانین مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در صورتی که داوطلبی در دوره روزانه پذیرفته شود ، حق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سال بعد را نخواهد داشت . هر چند این نکته مهم هر ساله در دفترچه های ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد درج می شود اما هم چنان با داوطلبانی مواجه هستیم که به دلیل اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد در دوره روزانه رشته محلی پذیرفته می شوند که علاقه ای به ثبت نام در آن ندارند .

این داوطلبان با انتخاب گزینه " مجوز شرکت در آزمون سال بعد " می توانند محرومیت خود را رفع نموده و بدون هیچ مشکلی ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1400 را انجام دهند . 








درخواست بررسی اولویت های بعدی کارشناسی ارشد 1400
در کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد 1400 رتبه اکتسابی داوطلب به همراه رتبه آخرین نفر قبولی درج می شود . مزیت کارنامه سبز کارشناسی ارشد این است که تنها رشته محل قبولی داوطلب نشان داده نمی شود بلکه تمامی انتخاب های داوطلب به ترتیب و با جزئیات درج می شود .

از این رو متقاضیان می توانند شانس قبولی خود در انتخاب های پایین تر را نیز مشاهده نمایند . در صورتی که داوطلبی از رشته محل قبولی خود رضایت نداشته و قصد تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد خود را دارد می تواند گزینه " درخواست بررسی اولویت های بعدی " را انتخاب نموده و در کادر مقابل آن کد رشته محل مورد نظر خود را وارد نماید .

این کد عددی 5 رقمی است که از کارنامه نهایی ارشد 1400 قابل استخراج می باشد . ضمنا قبل از درج کد رشته محل مورد نظر حتما کارنامه نهایی را مورد بررسی قرار داده و مطمئن شوید که شانس قبولی در آن رشته محل را دارید . 



نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400
برای ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 می بایست به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه کرده و از منوی سمت چپ گزینه " ورود به سیستم پاسخگویی " را انتخاب نمایید . در صورتی که تاکنون در این سیستم ثبت نام نکرده اید با کلیک بر روی گزینه " عضویت در سایت " یک حساب کاربری برای خود ایجاد نمایید . برای اطلاعات بیش تر در این خصوص مطالعه مقاله نحوه ثبت درخواست سایت در سازمان سنجش را به داوطلبان توصیه می کنیم . 
در هنگام ثبت درخواست جدید در زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد 1400 گزینه ای با عنوان " بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای بررسی اولویت بعدی " در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت . پس از انتخاب این گزینه وارد صفحه ای خواهید شد که می بایست شماره داوطلبی و شماره پرونده خود را وارد نمایید . در ادامه با گزینه هایی که در قسمت بالا به آن اشاره شد رو به رو خواهید شد . تصویر زیر گویای این مطلب است . 







ممکن است این سوال برای داوطلبان پیش آید که آیا امکان ثبت دو درخواست وجود دارد ؟ بله . به طور مثال در صورتی که داوطلبی هم زمان درخواست " تغییر دوره قبولی " و " بررسی اولویت های بعدی " را بدهد هر دو درخواست او بررسی می شود اما مشخص نیست با کدام یک از درخواست های او موافقت شود . به علاوه هر داوطلب تنها یک بار حق ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد را دارد .


در صورتی که در ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد 1400 با مشکل مواجه بودید می توانید از کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا کمک بگیرید . مشاوران این مرکز از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا درخواست های شما را ثبت می نمایند .

در ادامه بخوانید: نحوه ثبت درخواست سایت در سازمان سنجش



سوالات متداول


1- نحوه ارسال درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد چگونه است ؟
برای ثبت درخواست اشتباه در انتخاب رشته ارشد ابتدا به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و با توجه به توضیحات متن اقدامات لازم را انجام دهید .




2- آیا داوطلب پذیرفته شده در دوره روزانه می تواند با ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته در کنکور ارشد سال بعد شرکت کند ؟
با توجه به متن مقاله در صورت رفع محرومیت از وی می تواند در کنکور کارشناسی ارشد سال بعد شرکت نماید .




3- در صورت به حد نصاب نرسیدن محل قبولی کارشناسی ارشد چه باید کرد ؟
مطابق متن مقاله ، با ارسال درخواست مبنی بر به حدنصاب نرسیدن کد رشته محل قبولی ارشد در صورت امکان در رشته و گرایش دیگری پذیرفته خواهید شد .

منبع : تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jpAR
نظرتان را بنویسید