اقوام، سرمایه‌های تمام نشدنی کشور هستند / نباید به اقوام و مذاهب نگاه امنیتی داشت

اقوام، سرمایه‌های تمام نشدنی کشور هستند / نباید به اقوام و مذاهب نگاه امنیتی داشت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
رضا

دوشنبه شب، دومین جلسه کمیته اقوام و مذاهب حزب جمهوریت در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از روابط عمومی حزب جمهوریت ایران اسلامی، دومین جلسه کمیته اقوام و مذاهب این حزب، دوشنبه شب (سوم مردادماه) با حضور اعضا به صورت مجازی برگزار شد. پرویز سارانی، رئیس کمیته اقوام و مذاهب حزب جمهوریت ایران اسلامی در حاشیه این جلسه اظهار داشت: اقوام بسان حلقه های زنجیری هستند که دور مرزهای پرگهر ایران زمین به زیبایی هرچه تمام گسترانده شده اند و هرچه تلاش در انسجام بخشی این حوزه حیاتی بیشتر گردد، قطعاً همانند دژی استوار و محکم در برابر نفوذ اجانب عمل خواهند کرد.
وی افزود: نفت و معادن و دلار و ذخایر ارزی و امثالهم به تنهایی ثروت نیستند ، بلکه سرمایه هایی هستند که با فروش آن، ثروت بدست می آید. درکشور عزیزمان ایران سرمایه ای عظیم و نامحسوس داریم به نام اقوام و‌ مذاهب که هرچه از آن خرج کنیم کم نمی‌شود.
عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ادامه داد: در ظاهر تفاوت های قومیتی باید باعث تفاوت ، تضاد و اختلاف باشند، اما خوشبختانه به دلیل متمدن بودن واقعی ملت ایران و تحمل صحیح، باعث رقابت سالم رفاقتی و نه رقابتی و مخرب می باشند ورچنانچه توسط دولتمردان و مدیران، صحیح مدیریت شوند، می‌توانند بسیار ثروت با پشتوانه ای باشند که با برداشت اصولی ، از سرمایه ملی نیز نه تنها چیزی کم نشود؛ بلکه به غنای آن افزوده گردد. مانند رقابت دو غول بزرگ پپسی و کوکا در جهان که تضادشان باعث ارتقاء شدید صنعت نوشابه سازی در جهان شده است.
این فعال سیاسی تصریح کرد: تنوع قومی و مذهبی در کنار سایر ثروت‌های سرشار و منابع طبیعی بکرایران که در کل سرزمین ایران گسترده است،عامل موثری دراقتصادملی نسبت به کشوری مانند ژاپن و بسیاری دیگرخواهد بود.اگر ایران چنین نشده صرفا بانیت توسعه پایدارملی مورد آسیب شناسی کلان واقع شود تا دلایل و موانع آشکارگردیده و رفع نقص گردد.واگر نه به راحتی فرصت در اختیار مخالفان و بیگانگان جهت بهره برداری ، سواستفاده و اجرایی کردن نقشه های شوم و تجزیه طلبی و استثماری خود علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران مقدس، قرار می گیرد.
وی افزود: یکی از مهمترین جنبه های مغفول واقع شده در مهندسی فرهنگی و پیشرفت و توسعه آتی جامعه، همین عرصه گسترده بهره گیری از تفاوت های مثبت تنوع فرهنگی ، قومی و مذهبی درایران است ، زیرا که تفاوت ها همیشه بازدارنده نبوده و درسطح جامعه هم بد نیستند، مانند مسابقات ورزشی که به منظور تقویت قوای جسمی و شناسایی نخبگان و ایجاد انگیزش بین جوانان برگزار می‌شود. در راستای هدایت و مدیریت فرهنگی براساس اصل وضع موجود و بایدها و نبایدها بهترین راهبرد مبتنی بر عدالت اجتماعی و اسلامی این است که دارایی های فرهنگی سایر اقوام ایرانی را دیده ، پوشش داده ، تقویت کرده و بهره ببریم و از تک منبعی به جدپرهیز کنیم.
سارانی خاطرنشان ساخت: تجلیل از شاعران برجسته ، موسیقی دانان ، نخبگان اقوام ایرانی ، تقویت نگاه زیبایی های تکثر گرایی ، همزیستی مسالمت آمیز ، تحمل دیگران در حوزه حقوق سیاسی و اجتماعی، نیاز مبرم جامعه امروز ایران است، این امر زمینه هضم‌و‌ تحمل کثرت را برای ما آسان تر و مطبوع ترمی کند و از آنجا که تنوع قومی، سرمایه ملی است ، پایداری اقتصادی بالایی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه سامان سلیمانی مرند، نائب رئیس حوزه ادیان و مذاهب، با تأکید بر تنوع ادیان و مذاهب در ایران گفت: پس از چهار دهه که از عمر نظام می‌گذرد، انتظار می رود به جای نگاه امنیتی به اقوام و مذاهب در کشور، نگرشی منطقی و مبتنی بر اصول اخلاقی حاکم شود. اگر نگاه درستی داشته باشیم متوجه می شویم که تنوع اقوام و مذاهب در ایران، نه تنها یک اضطرار امنیتی نیست؛ بلکه یک فرصت استثنائی است. اما متأسفانه برخی مسئولین با نگاه های افراطی و غیراصولی، دست به فرصت سوزی زده و به بهانه های واهی جلوی ورود برخی افراد مستعد که دین و مذهبی متفاوت دارند را به رده های بالای سیاسی گرفته اند.

وی ادامه داد: ما هممچنان می بینیم که برای برخی از مناطق کشور، از خارج آن منطقه تصمیم گیری میشود و بارها مشاهده کردیم که فعالان سیاسی آن استان ها باید تحت نظارت هایی سختگیرانه فعالیت کنند. گویا که این  اقوام در انقلاب سال ۵۷ هیچ نقشی نداشته اند و فقط برخی مسئولین بوده اند که انقلاب کرده اند و حالا فقط همان ها حق انتقاد به نظام حاصل از آن انقلاب را دارند و لاغیر. طبعاً این نگاه، کاملاً متضاد با آرمان های انقلاب ۵۷ است که اقوام مختلف ایران دوشادوش یکدیگر قرار گرفتند و نقش در آینده ایران آفریدند.

رئیس دفتر سیاسی استان تهران حزب جمهوریت افزود: در این شرایط سخت اقتصادی، انتظار ما از مسئولین و به خصوص مراجع امنیتی در برخی استانهای مرزی این است که نه تنها سعه صدر بیشتری در مقابل منتقدان با هر قومیت و مذهبی به خرج دهند؛ بلکه دست یاری برای اعتلای ایران به سوی منتقدان دلسوز دراز کنند و از نظرات ایشان در اداره کشور بهره مند شوند. نباید فراموش شود که پس از خدا، تاریخ ایران شاهد عملکرد افراد در هر پست و سمتی است.

سلیمانی تأکید کرد: ما در کمیته اقوام و مذاهب حزب جمهوریت، بنا داریم تا دلسوزانه صدای اقوام گوناگون کشور باشیم و دغدغه های آنها را از طریق تحزب مبتنی بر مردمسالاری به گوش تصمیم سازان برسانیم. اتحاد برای پیشرفت و اعتلای اسلام و ایران هدف اول و آخر ماست و امید داریم به یاری خداوند و با بهره گیری از تجارب دبیرکل دلسوز حزب، در این مهم موفق باشیم.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jExz
نظرتان را بنویسید