اشتباهات رایج در انتخاب رشته های کنکور سراسری

اشتباهات رایج در انتخاب رشته های کنکور سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
انتخاب رشته یکی از مراحل های دشوار در فرایند کنکور سراسری می باشد، از این رو آگاهی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 و مشورت با افراد آگاه می تواند در الویت بندی رشته محل های مورد علاقه داوطلب تاثیر بسزایی بگذارد. 




یکی از پر چالش ترین مراحل کنکور سراسری، فرایند انتخاب رشته می باشد که باید در نهایت دقت و درایت صورت گیرد چرا که هر گونه خطا و اشتباه در این مرحله داوطلب را از مسیر دستیابی به کسب رتبه قبولی دور می کند. از این رو در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری برخی داوطلبان به دلیل بی دقتی و عدم آگاهی از نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته 1400، نتیجه مناسبی کسب نکرده و همین امر نارضایتی آن ها را به دنبال خواهد داشت.

این امر سبب می شود که داوطلب در رشته مورد علاقه خود پذیرفته نشده یا از ثبت نام در رشته محل قبول شده، انصراف دهد. در این مقاله اشتباهاتی که داوطلبان ممکن است در انتخاب رشته انجام دهند را آورده ایم تا با انتخاب رشته آگاهانه، داوطلب در رشته محل دلخواه و متناسب با رتبه کنکور خود قبول شود.





اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400
بررسی دقیق کارنامه اولیه کنکور سراسری و درک صحیحی از تعابیر به کار رفته در آن می تواند به داوطلبان برای انجام انتخاب رشته ای صحیح و با شانس قبولی بالا کمک نماید. بنابراین داوطلبان با استفاده از اطلاعات مندرج در کارنامه اولیه کنکور سراسری می توانند درصد خطای خود را در پر کردن فرم انتخاب رشته کنکور کاهش داده و رشته محل های خود را از بین دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان انتخاب نمایند. متقاضیان در انتخاب دوره مورد نظر خود باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند :



1بر اساس توضیحات کارنامه کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته در کدام دوره شده اند.



2قبل از انتخاب رشته، شهریه دوره های غیر روزانه ( شهریه کارشناسی شبانه، شهریه دانشگاه غیر انتفاعی 1400 - 1401 شهریه دانشگاه پیام نور 1400 - 1401 ) را بررسی نمایند.



دوره های تحصیلی در دانشگاه و شرایط آن ها
دوره شهریه تعهد محل تحصیل
روزانه ندارد دارد خود دانشگاه
شبانه ( نوبت دوم ) دارد ندارد خود دانشگاه
پردیس خودگردان ( بین الملل ) دارد ندارد ممکن است در محلی غیر از دانشگاه باشد
غیر انتفاعی  دارد ندارد خود دانشگاه
پیام نور دارد ندارد خود دانشگاه


بنابراین کارنامه اولیه کنکور سراسری 1400 اطلاعات قابل توجهی را در اختیار داوطلبان قرار می دهد. در ادامه به بررسی بیشترین اشتباهاتی که داوطلبان بدون توجه به کارنامه اولیه و عدم مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 دارند می پردازیم.



1یکی از رایج‌ ترین اشتباه های انتخاب رشته بین داوطلبان، بی‌ توجهی آن ها به مقطع تحصیلی ( کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری ) است.



مثال



داوطلب گروه آزمایشی انسانی رتبه خوبی را کسب نموده است و می تواند در دانشگاه خوبی رشته مدیریت قبول شود. این داوطلب به رشته مدیریت بانکی علاقه دارد. با توجه به اینکه این رشته در دو مقطع کارشناسی و کاردانی ارایه می شود بدون توجه به دوره کاردانی انتخاب رشته کرده و کارشناسی این رشته را در دانشگاه های خوب از دست می دهد.



2اشتباه رایج بعدی داوطلبان، توجه نکردن به شهر محل تحصیل است. همچنین بی‌ توجهی به موقعیت مکانی پردیس‌ های دانشگاه‌ ها :



: مثال :



دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شهر تهران واقع شده ولی یکی از پردیس‌ های دانشگاه امیرکبیر در واحد ماهشهر در جنوب کشور قرار دارد. یا در خصوص پردیس های دانشگاه تهران که یکی از پردیس های دانشگاه تهران در جزیره کیش واقع شده است.



3توجه نکردن به دوره های شهریه پرداز



: مثال :



خیلی از داوطلبان بر این باور هستند که تحصیل در واحد بین‌الملل یک دانشگاه دولتی، رایگان است؛ درصورتیکه تحصیل در پردیس های خودگردان صرفا با پرداخت شهریه ممکن است. برای اطلاع از شهریه پردیس خودگردان کلیک کنید.



4اشتباه بعدی، خطا در وارد کردن رقم کد رشته محل انتخابی است که علی رغم متداول بودن ولی با توجه به اینکه بعد از ثبت اولیه انتخاب ها، رشته محل متناظر با هم کد که وارد فرم کرده اید نمایش داده می شود انتظار می رود افراد بعد از ثبت نهایی انتخاب رشته همچنان درگیر این اشتباه بمانند.



5در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری و چینش انتخاب هایتان به این نکته توجه نمایید که هر رشته محلی که علاقه به تحصیل در آن را ندارید در فرم انتخاب رشته خود وارد نکنید چرا که اگر در زمان اعلام نتایج نهایی کنکور 1400 در آن رشته محل قبول شده و در دانشگاه ثبت نام نهایی انجام دهید برای انصراف از آن ملزم به پرداخت هزینه هستید.



بنابراین خواندن مقاله شرایط انصراف از تحصیل دانشجویان دانشگاه های روزانه و شرکت مجدد در کنکور مفید است.

بیشتر بخوانید: شرایط انصراف دانشجویان روزانه و شرکت مجدد در کنکور



6تصور اشتباه در وارد کردن اولویت های انتخابی : یکی از باور های غلط دیگر در بین داوطلبان این است که انتخاب های اول می بایست رشته محل هایی باشد که امکان قبولی در آن قطعی است، در حالی که علاقه مهم ترین موضوعی است که در انتخاب رشته کنکور سراسری تاثیر بسزایی داشته و باید مورد توجه قرار گیرد.



از این رو داوطلبان واجد شرایط انتخاب رشته کنکور سراسری در مرحله اول می بایست رشته محل های مورد علاقه خود را از دفترچه انتخاب رشته کنکور 1400 استخراج نموده و در هنگام چینش رشته محل ها در فرم انتخاب رشته علاوه بر علایق به تمامی عوامل موثر دیگر مانند شهریه، مسافت تا دانشگاه و کیفیت آن توجه نمائید.



توجه داشته باشید که اگر در یک دوره روزانه به عنوان پذیرفته نهایی اعلام شوید و به هر دلیل قصد تحصیل در دانشگاه محل قبولی ( علایق، مسافت و... ) را نداشته باشید، در صورت شرکت در کنکور سراسری 1400، از انتخاب رشته محل های روزانه محروم خواهید بود.



7گاهی بعضی از داوطلبان به دلیل اینکه از همان روزهای ابتدایی انتخاب رشته کنکور سراسری، اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته نمی کنند و این کار را به روزهای پایانی موکول می کنند در نتیجه انتخاب رشته خود را بدون دقت و با استرس انجام می دهند. این کار می تواند اشتباه در پر نمودن فرم انتخاب رشته را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: آیا با رتبه خوب در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کنیم






مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1400
نحوه بررسی فرم انتخاب رشته کنکور سراسری توسط نرم افزار سازمان سنجش به این صورت است که انتخاب های 1 تا 150 داوطلب به ترتیب بررسی می شوند. در بررسی هر یک از انتخاب ها در صورتی که ظرفیت رشته محل توسط رتبه های بالاتر تکمیل نشده باشد آن رشته محل به عنوان قبولی داوطلب اعلام می شود.



در غیر این صورت انتخاب های بعدی داوطلب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که تاکید می کنیم انتخاب های خود را بر اساس علاقه انجام دهید.

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری










کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا نیز آماده اند برای پیشگیری از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400، کارنامه کنکور سراسری داوطلبان را مورد بررسی قرار داده و بر اساس رتبه و تراز اکتسابی اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه آن ها را انجام دهند. از آن جا که انتخاب رشته ای دقیق و بی نقص ملزم به مشورت با کارشناسان مجرب در این زمینه می باشد توصیه می کنیم با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با مشاوران این مرکز در تماس باشید.

در ادامه بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری










سوالات متداول


1- هر داوطلب چند انتخاب می تواند داشته باشد ؟
 حداکثر 150 رشته محل می تواند در فرم انتخاب رشته خود درج نماید که البته در این مقاله لینک دسترسی به راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری قرار داده شده است .




2- هزینه انتخاب رشته کنکور سراسری به چه میزان است ؟
 انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت رایگان انجام می شود که البته توضیحات تکمیلی در متن مقاله ارائه شده است .




3- انتخاب رشته کنکور سراسری در چه سایتی انجام می شود ؟
 در سایت سازمان سنجش انجام می شود که برای اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب رشته می توانید مقاله را مالعه کنید .

منبع : اشتباهات رایج در انتخاب رشته های کنکور سراسری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/oGgK
نظرتان را بنویسید