اسکیزوفرنی در ادبیات

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اختلالات روانی از گذشته در ادبیات و هنر دیده شده اند و مورد توجه بوده اند  و حتی بسیاری از افراد معروف مانند ونگوگ ، هیتلر و ... دچار بیماری های روانی بوده اند . بسیاری از هنرمندان نیز در آثار خود شخصیت هایی را که مبتلا به بیماری روانی بوده اند به تصویر کشیدند . این افراد در آثار خود نوع نگاه به این افراد راه به خوبی نشان داده اند . نگاهی که حاصل علم و جو جامعه ی ان روزگاران بوده است . در ادامه این مقاله به اسکیزوفرنی در ادبیات و آثاری می پردازیم که در آنها اثری از اسکیزوفرنی و بیماری های روانی هست . 




اسکیزوفرنی در آثار شکسپیر
شرح پرداختن به اسکیزوفرنی در آثار شکسپیر :

در " هملت " ، شکسپیر تراژدی افلیا را به تصویر می کشد که ظاهرا در او نشانه های کلاسیک اسکیزوفرنی نمود یافته است . افلیا پس از آنکه شاهد به قتل رسیدن پدرش به دست هملت می شود و هملت او را طرد می کند به بیماری روانی شدیدی گرفتار می شود و سخنان نیمه مفهومی می گوید که دیگران آن را نمی فهمند ولی از سویی فکر می کنند معنایی در آن نهفته است . " اتللو " و " بانو مکبث " نیز نمونه ای از فروپاشی روانی هستند یکی از حسد و دیگری از گناه . روشن است که شکسپیر در مورد رفتار با بیماران روانی نیز تحقیقاتی انجام داده است . در " داستان شب دوازدهم " وقتی مالوولیو در حالی که لباس عجیبی بر تن دارد ظاهر می شود با این پندار که مایه سرگرمی الیویا خواهد شد او را بیمار روانی به شمار می آورند و در اتاقک تاریکی محبوس می کنند . در " شاه لیر " ادگار خود را به شکل تام بیچاره ، گدای دیوانه یا به عبارت دیگر یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی در می آورد و یکی از نشانه هایی که به ان وانمود می کند توهم شنوایی است و مدعی است روح شروری با صدای بلبل او را به تسخیر خود درآورده است . 

حتما بخوانید: انواع اسکیزوفرنی



اسکیزوفرنی در آثار شارلوت برونته
یکی از شناخته شده ترین توصیف هایی که در اسکیزوفرنی بودن آن تردیدی نیست در " جین ایر " اثر شارلوت برونته است  . خانم روچستر به بیماری روانی دچار شده و در اخرین طبقه خانه محبوس می شود . او سرانجام خود را به آتش می کشد ، خانه را به اتش می کشد و آقای روچستر را مجروح می کند .



اسکیزوفرنی در آثار امیلی برونته
در " بلندی های بادگیر " اثر امیلی برونته زمانی که کارتین متوجه شد که ازدواجش مانع ادامه رابطه او با هیت کلیف می شود به افت شدید جسمی و روحی دچار شد . کاترین که بین خشم و اندوه در نوسان بود بدون اینکه به فکر سلامتی خود باشد با پوششی اندک خود را در معرض سرمای خلنگ زار قرار می دهد . او پرهای بالش را بیرون می کشد و انها را بر اساس تفاوت نوعشان روی تخت مرتب می کند و این پرها براساس اینکه به کدام پرنده تعلق دارند برای او معنی دار می شوند ، احتمالا رنج درونی کاترین سبب بروز اختلال اسکیزوفرنی حاد در او شده بود . 


جان کلر 
جان کلر ، شاعر نورت همپتون شایر از دوره های متناوب اسکیزوفرنی که منجر به بستری شدنش در آسایشگاه روانی محلی می شد رنج می برد و اکثر اشعار او قبل از اینکه به اسکیزوفرنی پارانوییدی مبتلا شود سروده شده اند ولی او شرح تکان دهنده ای از پریشانی خود به هنگامی که تشخیص می داد بیماری اش بازگشته و او را از خانه اش و در خواهند کرد ، نوشته است . 

منبع : زندگی با اسکیزوفرنی ؛ دکتر مهشید فروغان

در ادامه بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوتایپال



سوالات متداول


1- اسکیزوفرنی در آثار شکسپیر چگونه است ؟
در هملت ، شکسپیر تراژدی افلیا را به تصویر می کشد که ظاهرا در او نشانه های کلاسیک اسکیزوفرنی نمود یافته است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- اسکیزوفرنی در آثار شارلوت برونته چگونه است؟
یکی از شناخته شده ترین توصیف هایی که در اسکیزوفرنی بودن آن تردیدی نیست در جین ایر اثر شارلوت برونته است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




3- اسکیزوفرنی در آثار امیلی برونته چگونه است؟
در بلندی های بادگیر اثر امیلی برونته زمانی که کارتین متوجه شد که ازدواجش مانع ادامه رابطه او با هیت کلیف می شود به اسکیزوفرنی دچار می شود.

منبع : اسکیزوفرنی در ادبیات
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6OyQ
نظرتان را بنویسید