تفسیر صورت در نقاشی آدمک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بیشتر کودکان دوست دارند در نقاشی شان آدمک بکشند هم چنین همواره در لابلای نقاشی کودکان تصویری از خانواده هایشان مشاهده می شود . زمانی که کودک شکل آدم می کشد ، قبل از هر چیز شکل خود و یا درکی را که از بدن و تمایلاتش دارد ، بیان می کند . در کل اگر آدمک هماهنگ باشد احتمال بسیاری وجود دارد که کودک کاملاً سازگار است . در تحلیل آدمک همه اجزای بدن تفسیر می شود یکی از این اجزا صورت است . در  تفسیر صورت در نقاشی آدمک قسمت هایی مانند چشم ، مژه ها ، ابروها ، دهان ، دندان ها ، بینی ، گوش ، موها ، گردن ، چانه و گونه بررسی می شود . در این مقاله به بررسی تفسیر صورت در نقاشی آدمک می پردازیم .





” لب های پهن و کلفت ، علامت پرخاشگری است . “



چشم
چشم آینه روح و منعکس کننده عمق وجود فرد است . ابعاد چشم ها ، حد تمایل به " دیدن " را در فرد مشخص می کنند . چشمان بزرگ ، نشانه برونگرایی و کنجکاوی و چشمان کوچک ، نشانه درونگرایی ، و حذف آن ها نشانه امتناع از دیدن است . به هنگام مرحله ادیپی که از 4-5 سالگی شروع می شود و کودک مسائل بسیاری را در مورد جنسیت برای خود مطرح می کند ، شاهد ترسیم چشم های بزرگ و گردی هستیم که نشانه تماشاگری جنسی و یا میل به دیدن چیزهای پنهانی است .
در برخی از موارد ، چشم ها به صورت دایره های بزرگی رسم می شوند که در وسط آنها یک نقطه گذاشته می شود . اگر این شیوه ترسیم در یک ردیف نقاشی تکرار شود نشانه ترس و وحشتی است که باید علت آن را جستجو کرد . پرخاشگرها و پارانویا گونه ها به ترسیم چشم های خشن و دلهره انگیز می پردازند و اضطراب ناشی از احساس گناهکاری نیز به تشدید خطوط چشم ها و یا حذف آنها منتهی می گردد .
از سوی دیگر ، از طریق چشم ها است که اغواگری صورت می گیرد . بنابراین چشم دارای خصیصه زیبایی شناختی وابسته به اغوا گری است که براساس ترسیم چشم های درشت با مژه های بلند و منظم ، متجلی می گردد . به همین دلیل است که ترسیم جزئیات چشم ها در دختران به مراتب بیش از پسران به چشم می خورد و می توان این شیوه ترسیم را در دختران به معنای تایید هویت زنانه و در پسران ، نشان دهنده حالت دخترانه محسوب کرد .



مژه ها و ابروها
در کل ترسیم مژه ها و ابروها نشانه دل مشغولی های زیبائی شناختی و یا بازخوردی تحریک آمیز است . نحوه ترسیم ابرو ها نیز بر حالت نگاه موثر است و آن را برحسب موارد ، عمیق تر ، حساس تر و خشن تر ، جاذب تر و یا دلهره انگیز تر جلوه گر می کند . از آنجا که معمولاً موهای بدن معرف نیروی خشن و حیوانی هستند که در هر موجود انسانی وجود دارد ، بنابراین ترسیم ابروها به صورت منظم نشان دهنده توجه به زیبایی شناختی و توانائی مهار خود است و ترسیم آن ها به صورت درهم و برهم و پرخاشگرانه ، نشانه مشکلات فرد در مهار کردن غریزه ها و خشم محسوب می شود .



” چشمان بزرگ ، نشانه برونگرایی و کنجکاوی است . “



دهان
دهان نشانه عضوی بسیار معنادار محسوب می شود به ویژه در دختران از اهمیت زیادی برخوردار است . دهان که در وهله نخست ، جایگاه ارضاء های لیبیدوی از راه تغذیه است بعدها به وسیله سخن گفتن ، به منزله ابزار ارتباط با دیگری در می آید و براساس بوسیدن واجد بار شهوت زا می باشد .
ترسیم دقیق خطوط هر دو لب ، نشانه شهوت گرایی است و رنگ آمیزی لب ها با رنگ قرمز ، به منزله یک نشانه خاص زنانه محسوب می شود . لب های به هم فشرده و خطی ، نشانه وجود تنش است و لب های پهن و کلفت ، علامت پرخاشگری است . ترسیم دهان به صورت مدور ، نشانه کودک درمانده ، وابسته و فعل پذیری است . در افراد دچار بی اشتهایی عصبی و یا بیماران دچار خموشی ، دهان به صورت بسیار کوچک ترسیم می گردد و یا کاملاً حذف می شود و یا آن که براساس مکانیزم جبران ، بسیار بزرگ کشیده می شود . حذف دهان با احساس گناهکاری دهانی مرتبط است .



دندان ها
ترسیم دندان ها که معمولاً بسیار نادر است در نقاشی کودکان کم سن از فراوانی بیشتری برخوردار است . دندان ها کم و بیش نوک تیز غالبا نشانه پرخاشگری کودک هستند . گاهی اتفاق می افتد که خنده آدمک موجب نمایان شدن دندان ها می شود و در این صورت می توان گفت که نوعی دو سو گرایی عاطفی یعنی در عین حال پرخاشگری و محبت در کودک وجود دارد . هم چنین می توان رابطه دندان ها با جنسیت و قدرت را مورد نظر  قرارداد . دندان های سالم نماد نیرو و سلامت هستند و افتادن دندان ها نشانه از دست دادن نیروی حیاتی و مردانگی محسوب می شود . از این زاویه می توان دندان ها را به عنوان یک نماد احلیلی تلقی کرد . هم چنان که چانه نیز که با تاخیر قابل ملاحضه ای ترسیم می شود ، برحسب درجه برجسستگی آن ، نشان دهنده نیروی مردانه و اراده نقاش و یا تمایل به نمایش این نیرو است .



بینی
بینی به دلیل شکل کشیده آن ، اغلب به منزله معادل احلیل تفسیر  می شود . تغییر شکل و یا تاکید بر خط بینی را باید با مسائل جنسی مانند استمناء و یا ترس از اختگی در رابطه گذاشت . مثلاً پسرانی که از اختگی می ترسند ، ترس خود را براساس ترسیم نمادهای متعدد احلیلی ، ناهشیارانه جبران می کنند .



گوش
گوش ها به ندرت ترسیم می شوند ( فراوانی ترسیم گوش ها ، 4درصد در 5 سالگی و 17 درصد در 12 سالگی است ) اما در صورتی که کودک به ترسیم آن ها بپردازد می توان پذیرفت که می خواهد " بشنود  و  بداند " . معمولاً کودکانی که تمایل زیادی به دانستن دارند و یا آن هایی که از آنچه می شنوند رنج می برند ( دعوای زیاد ، فریاد ها ، تهدیدهای لفظی ) گوش ها را می کشند . در مورد اخیر ، گاهی با کودکان بسیار حساسی مواجه می شویم که در برابر تذکرهای والدین و یا مربیان ، واکنش شدیدی نشان می دهند ( بررسی مجموعه نقاشی می تواند فقدان اعتماد به نفس را در آن ها برجسته سازد ) .
برحسب موارد می توان توجه خاص نسبت به گوش ها را به منزله نشانه کنجکاوی ( شنیدن آنچه گفته می شود ) ، رغبت نسبت به موسیقی و یا اختلال شنوایی  تفسیر  کرد . اغلب در کودکانی که دچار اختلال شنوایی هستند ،  کوشش برای شنیدن براساس ترسیم گوش های بزرگ نمایان می گردد ، هر چند عده ای از کودکان ناشنوا نیز گوش ها را نمی کشند . هم چنین ترسیم گوش ها می تواند به معنا حساسیت نسبت به انتقاد و بازخورد کم و بیش پارانویائی باشد . اما اوبن متذکر می شود که ایجاد تغییر شکل در خطوط پیرامونی گوش ها بیش از ترسیم و یا بزرگ کشیدن آن ها جنبه مرضی دارد . هنگامی که گوش ها ، در کودکی که به سن کشیدن آنها رسیده است ، حذف می شوند . می توان فرضیه امتناع از شنیدن را مطرح کرد . در چنین موردی ، چشم ها و دهان که مشخص کننده حد رابط با دنیای پیرامون هستند ، درجه ارتباط و یا پناه بردن به خموشی را در کودک نشان می دهند .



موها
موها نشانه یک نیروی حیوانی کم و بیش هدایت شده هستند . اما باید سن کودک در نظر گرفته شود . چون کودکان کم سن معمولاً موها را به صورت انوار خورشید ترسیم می کنند . از  آن جا که موها نشانه یک ویژگی جنسی محسوب می شوند در دختران به مراتب بیش از پسران مورد توجه قرار می گیرند و این توجه در سنین نوجوانی به حداکثر می رسد . هنگامی که دختران نسبت به جاذبه جنسی خود هشیار می شوند به ترسیم موها با دقت و همراه با حلقه ها و پیچ و تاب هایی می پردازند و این گونه ترسیم در پسرانی که گرایش خود دوستدارانه دارند نیز دیده می شود . بنابراین ، موها دارای معنای شهوی و جنسی هستند ، هر چند فرافکنی چنین مسائلی در موها ، نسبت به آنچه در ترسیم بینی دیده می شود ، ابتدایی تر و کودکانه تر است . عده ای از کودکان نیز از موها به منزله نقاب و یا پرده ای که مسائل اصلی آنها  را پنهان می کند سود می جویند  . از ریش و سبیل غالباً برای مشخص کردن جنسیت آدمک استفاده می شود . وجود آن ها نشانه معلومات جنسی و گاهی نیز وجود دل مشغولی هایی در این زمینه است . کودکان از شش سالگی به بعد برای متمایز کردن جنسیت آدمک به کشیدن ریش و سبیل می پردازند .



گردن
گردن نشانه عضو رابط سر و تنه و یا بین فکر و غریزه محسوب می شود و در نقاشی کودکان کمتر از 5 سال به ندرت مشاهده می شود . گردن کوتاه و پهن ، نشان دهنده زیادی غرایز و خشونت است . گردن طویل و ظریف ، نشانه میل به مهار کردن کشاننده است و هم چنین میل به بزرگتر و یا برتر شدن از لحاظ جسمانی یا روانی را نشان می دهد و گاهی نیز می توان آن را به عنوان علامت جاه طلبی و تکبر محسوب کرد . فقدان گردن از 10-9 سالگی به  بعد ، نشان دهنده غلبه مادی نگری است .



چانه و گونه
ترسیم چانه به صورت کاملاً مشخص ، نشانه  مردانگی ، تمایل به تایید خویشتن و قدرت است . ترسیم گونه ها که حدوداً در ده درصد از نقاشی ها پس از  7 سالگی دیده می شود نشانه سلامت ، شادی و خوش خلقی است  .

 برای اطلاعات بیشتر در مورد مهارت های فرزند پروری در زندگی مانند اهمیت نقاشی در زندگی کودکان ، سن شروع نقاشی در کودکان ، نقاشی متناسب هر سن ، تفاوت نقاشی پسرها با دخترها و ... در کانال تلگرام روان شناسی کودک و نوجوان متعلق به سایت مشاوره خانواده فیلیا عضو شوید . یا اگر در مورد مسائل مربوط به کودکان مانند سن شروع حرف زدن و راه رفتن ، نقاشی ، بازی ، دوستیابی ، انگشت مکیدن ، ناخن جویدن ، مسائل و مشکلات مدرسه مانند مشکلات ریاضی ، خواندن و نوشتن ، ترس از تنهایی ، ترس از تاریکی و ... سوال دارید و نیاز به راهنمایی دارید با مشاوره تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید . 






سوالات متداول


1- تفسیر چشم در نقاشی کودک چیست؟
چشم آینه روح و منعکس کننده عمق وجود فرد است ابعاد چشم ها ، حد تمایل به دیدن را در فرد مشخص می کنند که در متن مقاله توضیح داده شده است.




2- تفسیر مژه ها و ابروها در نقاشی چیست؟
در کل ترسیم مژه ها و ابروها نشانه دل مشغولی های زیبائی شناختی و یا بازخوردی تحریک آمیز است که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- تفسیر دهان در نقاشی چیست؟
دهان نشانه عضوی بسیار معنادار محسوب می شود به ویژه در دختران از اهمیت زیادی برخوردار است که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : تفسیر صورت در نقاشی آدمک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rAAE
نظرتان را بنویسید