تفسیر سر در نقاشی آدمک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
برای بررسی شخصیت و روان کودکان یکی از بهترین روش ها توجه و بررسی نقاشی کودکان است ، چون که کودکان نمی توانند چیزی که در درون و فضای ذهنیشان اتفاق می افتد را به درستی بیان کنند و حتی گاهی عمداً آن را پنهان می کنند . در کل نقاشی زبان کودکان است ، آن ها از طریق نقاشی کشیدن و قصه گویی شناخته می شوند . نقاشی بیان کننده احساسات و شخصیت کودک است و باعث رشد خلاقیت آن ها می شود و به آن ها تعادل فکری و روحی می دهد نقاشی به افراد کمک می کند تا به دنیای درونی و روح کودک پی ببرند این که افراد چه نیازهایی دارند آیا کودک ناسازگار یا بیمار است و در بزرگسالی می خواهد چه کاره شود . در تفسیر آدمک همه اجزای بدن تفسیر می شود یکی از اجزای بدن سر است . در تفسیر سر انسان در نقاشی آدمک کودکانی که سر آدمک را بسیار بزرگ نقاشی می کنند نشانه خود دوستداری ، تکبر اخلاقی است البته برخی کودکان عقب مانده ذهنی هم به عنوان یک واکنش جبرانی ، سر را بزرگ نقاشی می کنند .
سر کوچک نشانه ناارزنده سازی خود است ، که معمولا ً با افسردگی همراه است . هم چنین کودکانی که پنهان کاری می کنند هم سر آدمک را کوچک می کشند . در کل می توان گفت کودکانی که سر آدمک را کوچک نقاشی می کنند مشکل ارتباطی دارند . بعضی کودکان سر آدمک را عجیب و غریب نقاشی می کنند ( مثلاً  ممکن است سر را به صورت مثلث یا دایره یا دندانه دار بکشند ) که نشانه اختلالات عضوی یا عصبی است . بعضی کودکان سر را می کشند و با یک خط افقی آن را قطع می کنند و این نشانه عقب ماندگی ذهنی است . در این مقاله به بررسی تفسیر سر در نقاشی آدمک می پردازیم .





” نقاشی زبان کودکان است . “



تحلیل سر در نقاشی انسان
از دیدگاه روانشناسان مختلف ، سر را می توان به عنوان جایگاه رمزی " من " در نظر گرفت . همه خطوط افقی بین سر و لگن خاصره  ( خاصره استخوان لگن است ) ، نشانه کوشش من برای غلبه بر غرایز هستند که " تنه " معرف آن ها است . سر به منزله جایگاه تفکر ، جاه طلبی عقلی ، مهار ارادی غریزه ها و هم چنین زندگی تخیلی در نظر گرفته شده است . به گونه ای ابتدایی تر و عاطفی تر ، می توان سر را به عنوان جایگاه روابط اجتماعی دانست چون شامل اعضایی مانند چشم ، گوش و زبان است که در ارتباط با دیگری به کار می روند . اندازه ، شکل و تاکید بر برخی از اجزای سر ، نشان دهنده بازخوردهای روانی متفاوت هستند .

سر بزرگ ، خود دوستداری ، فزون گستردگی من و تکبر اخلاقی و عقلی را نشان می دهد و گاهی نیز نشانه ارزنده سازی گسترده هوش به دلیل یک  تاخیر عقلی است . 
سر کوچک نشان دهنده ناارزنده سازی خود و یا وجود زمینه افسردگی است و از آن جا که سر به منزله کانون تفکر ، تعمق و مهار کشاننده ها است بنابراین ترسیم یک سر کوچک نشانه غلبه کشاننده ها و یا وجود مشکلات ارتباطی محسوب می شود . به همین علت ارزشیابی اندازه سر باید با در نظر گرفتن تحول نسبت های آن در رابطه با تنه انجام گیرد ، چون این نسبت ها براساس سن ترسیم کننده تعبیر می شود  و کودکان کم سن تر نسبت به کودکان 8 تا 12 ساله ، سر را با ابعاد بزرگتری ترسیم می کنند .
سر به شکل متفاوت ترسیم می شود که از آن میان دایره و بیضی ( که در ازای آن به صورت عمودی قرار گیرد ) فراوانی زیادی دارد . در صورتی که در ازای بیضی به صورت افقی قرار داده شود ، با مادی نگری ترسیم کننده مواجه هستیم .
ترسیم سر بدون چانه که مستقیماً به گردن وصل شده باشد نشان دهنده نوعی کندی روانی است . نقاشی جمجمه به وسیله یک خط افقی در کودکان کودن و یا آن هایی که خود را کم هوش می دانند دیده می شود . در کل ترسیم جمجمه و سر به شکل های عجیب ، معمولاً در نقاشی کسانی که دارای اختلالات عضوی و یا نابهنجاری های عقلی هستند قابل مشاهده است . 
خطوط چهره ( بینی ، چشم ها ، دهان و به خصوص گوش ها ) نشانه ابزار ارتباط اجتماعی در روان گسیخته های در خود فرو رفته یا اسکیزوفرن ها ، اغلب کشیده نمی شود ، یا تغییر شکل می یابند و یا به شکل های عجیب و غریب به تصویر کشیده می شوند .
 برای اطلاعات بیشتر در مورد مهارت های فرزند پروری در زندگی مانند اهمیت نقاشی در زندگی کودکان ، سن شروع نقاشی در کودکان ، نقاشی متناسب هر سن ، تفاوت نقاشی پسرها با دخترها و ... در کانال تلگرام روان شناسی کودک و نوجوان متعلق به سایت مشاوره خانواده فیلیا عضو شوید . یا اگر در مورد مسائل مربوط به کودکان مانند سن شروع حرف زدن و راه رفتن ، نقاشی ، بازی ، دوستیابی ، انگشت مکیدن ، ناخن جویدن ، مسائل و مشکلات مدرسه مانند مشکلات ریاضی ، خواندن و نوشتن ، ترس از تنهایی ، ترس از تاریکی و ... سوال دارید و نیاز به راهنمایی دارید با مشاوره تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید . 





سوالات متداول


1- تفسیر نقاشی کودک چیست؟
برای بررسی شخصیت و روان کودکان یکی از بهترین روش ها توجه و بررسی نقاشی کودکان است که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- تحلیل سر در نقاشی آدمک چیست؟
از دیدگاه روانشناسان مختلف سر را می توان به عنوان جایگاه رمزی من در نظر گرفت که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




3- اجزای سر در نقاشی آدمک نشانه چیست؟
اندازه ، شکل و تاکید بر برخی از اجزای سر ، نشان دهنده بازخوردهای روانی متفاوت هستند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : تفسیر سر در نقاشی آدمک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Gkm8
نظرتان را بنویسید