برنامه ریزی قبولی در آزمون تیزهوشان

برنامه ریزی قبولی در آزمون تیزهوشان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

هر ساله دانش آموزان بسیاری متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم بوده و برای ورود به مدارس تیزهوشان تلاش می کنند. به دلیل رقابت سنگین بین دانش آموزان مستعد، قبولی در این آزمون نیازمند داشتن برنامه ریزی دقیق و متناسب با نیازها و روحیات دانش آموز است.

 

آزمون تیزهوشان هر ساله به منظور کشف استعدادهای درخشان و جذب دانش آموزان برای تحصیل در مدارس سمپاد پایه هفتم و دهم صورت می گیرد. مدارس تیزهوشان به دلایل متعددی اعم از امکانات آموزشی درجه یک، معلمان برتر و غیره متقاضیان بسیار زیادی دارد. دانش آموزان زیادی از سراسر کشور برای ورود به این مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ با یکدیگر رقابت می کنند.

دانش آموزانی که می خواهند در مدارس تیزهوشان به ادامه تحصیل بپردازند، می بایست با برنامه ریزی صحیح برای آزمون ورودی تیزهوشان، تمامی مباحث مختلف را مطالعه کرده و در این آزمون امتیاز بالاتری را نسبت به رقیبان خود کسب نمایند. داشتن یک برنامه برای موفقیت در آزمون تیزهوشان امری بسیار ضروری بوده و کسب نمره قبولی بدون آن امکان پذیر نخواهد بود. به همین منظور در این مقاله سعی کرده ایم به روش های برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان در سال تحصیلی 1401 - 1402 بپردازیم.

 

زمان بندی آزمون تیزهوشان 1401 - 1402

یکی از مهم ترین عوامل موثر در برنامه ریزی صحیح آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ اطلاع از زمان بندی آزمون تیزهوشان و مواردی همچون آغاز و پایان ثبت نام، زمان دریافت کارت ورود به جلسه، زمان برگزاری آزمون، اعلام نتایج و ... می باشد. به طور کلی زمان ثبت نام درآزمون تیزهوشان اوایل فروردین آغاز و در اواخر همان ماه پایان می یابد.

 

اطلاع از زمان دقیق هر کدام از مراحل شرکت در آزمون ثبت نام برای داوطلبان این آزمون بسیار مهم تلقی می شود. برای اطلاع کامل از این بازه های زمانی، در جدول زیر زمان انجام هر یک از فرایندهای ثبت نام، برگزاری آزمون، اعلام نتایج و ... گفته شده است.

 

زمان بندی آزمون های تیزهوشان 1400 - 1401
زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان
زمان دربافت کارت ورود به جلسه آزمون تیزهوشان
زمان برگزاری آزمون تیزهوشان
زمان اعلام نتایج آزمون تیزهوشان

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت نام آزمون تیزهوشان و سایت انجام این امر پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید: ثبت نام آزمون تیزهوشان

 

 

برنامه ریزی آزمون تیزهوشان 1401 - 1402

با توجه به رقابت سنگین در آزمون تیزهوشان 1401 - 1402 مطالعه برای این آزمون می تواند به امری پر استرس و سنگین تبدیل شود. اما با برنامه ریزی دقیق می توان استرس خود را کاهش داده و به هدف خود برای قبولی در آزمون تیزهوشان، جامه عمل پوشاند. یک برنامه ریزی صحیح شامل موارد مهمی اعم از کیفیت و کمیت مطالعه، منابع مورد نظر، ارزیابی و مدیریت استرس می باشد. در ادامه این مقاله به بررسی روش هایی می پردازیم که داوطلبان آزمون می توانند با به کار گیری آنان، برنامه ریزی مناسبی را برای آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲​ انجام دهند.

 

چگونه برای آزمون تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟

 

خودتان را بیشتر بشناسید

 

عادت ها و روش مطالعه شخصی خود را بررسی کرده و برنامه مطالعه برای آزمون تیزهوشان را نیز بر همان اساس بچینید. به عنوان مثال به روش درس خواندن خود برای امتحانات مدرسه دقت کنید و ببینید با چه روشی موفق تر هستید. مثلا بعضی دانش آموزان با مطالعه با مدت های طولانی درس را بهتر یاد گرفته و برخی دیگر می بایست زمان کوتاه تر اما دفعات بیشتری را مطالعه کرده تا درس را بهتر یاد بگیرند.

 

یک مثال دیگر زمان مطالعه است که برخی دانش آموزان صبح های زود بیشترین کارایی را داشته اما بعضی با مطالعه در شب مطالب بیشتری را یاد می گیرند. بنابراین شناخت خودتان اولین قدم در تدوین برنامه ریزی مناسب برای آزمون تیزهوشان 1401 - 1402 می باشد.

 

اطلاعات کافی درباره منابع آزمون تیزهوشان کسب کنید

 

شناخت منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲​ دومین قدم در برنامه ریزی برای این آزمون می باشد. شما می توانید با مطالعه دفترچه ثبت نام آزمون تیزهوشان از منابع مطلع شده و برنامه خود را بر این مبنا آماده کنید. فراموش نکنید که آزمون تیزهوشان ششم به هفتم صرفا سنجش هوش بوده و سوالات استعداد تحصیلی را شامل نمی شود اما آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل سوالات استعداد تحلیلی و هم استعداد تحصیلی می باشد.

 

بهترین منابع آزمون تیزهوشان 1401 - 1402
بهترین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم
بهترین منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

 

زمان را مدیریت کنید

 

برای مدیریت هر چه بهتر زمان برای برنامه ریزی آزمون تیزهوشان 1401 - 1402 می بایست برنامه روزانه و هفتگی خود را یادداشت کنید. در یک تقویم برنامه مدرسه و کلاس های خود را نوشته و زمانی را که برای مطالعه دروس مدرسه اختصاص می دهید را نیز بنویسید. هم چنین زمان آزمون هایی را که در مدرسه دارید را هم در این تقویم وارد نموده تا بتوانید زمان کافی را برای مطالعه دروس اختصاص دهید.

 

مرتب خود را ارزیابی کنید

 

امتحان گرفتن از خودتان بیشتر اوقات می تواند از مرور صرف دروس و دوباره خوانی بسیار مفید تر واقع شود. کتاب های بسیاری وجود دارد که می توانید از آن ها برای ارزیابی خود استفاده نموده و یا این که از سوالات طرح شده در آزمون تیزهوشان سال های گذشته کمک بگیرید. برای دانلود رایگان نمونه سوالات و پاسخ کلیدی آزمون تیزهوشان سال های گذشته می توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید.

حتما بخوانید: نمونه سوالات آزمون تیزهوشان

 

 

واقع گرا باشید 

 

از آنجایی که داشتن ثبات در برنامه ریزی نه تنها در آزمون تیزهوشان بلکه برای هر آزمون دیگری بسیار با اهمیت است، داشتن اهداف آرمان گرایانه و غیرواقعی آسیب بسیاری به موفقیت شما خواهد زد. پس سعی کنید برنامه ای را برای خود تهیه کنید که اجرای آن برایتان ممکن باشد.

 

چگونه به برنامه خود برای آزمون تیزهوشان پایبند بمانیم؟

 

استراحت و پاداش به خود را فراموش نکنید

 

 

مطالعه دروس پشت سر هم و بدون وقفه نه تنها شما را از درس خواندن دل زده می کند، بلکه بازده شما را کاهش داده و باعث می شود خیلی از مطالب را یاد نگیرید. بنابراین سعی کنید بازه های زمانی کوتاهی بین زمان مطالعه خود برای استراحت قرار دهید. به عنوان مثال می توانید بعد از 50 دقیقه مطالعه برای آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ به مدت 10 دقیقه استراحت کرده و سپس به مطالعه دوباره مشفول شوید.

 

به دیگران جوابگو باشید

 

تحقیقات نشان می دهد ما انسان ها زمانی که اهداف خود را با دیگران به اشتراک می گذاریم، تلاش بیشتری برای رسیدن به آن اهداف می کنیم. از این جهت می توانید برنامه مطالعه و هدف خود برای قبولی در آزمون تیزهوشان را با اطرافیان در میان گذاشته و از آنان بخواهید نتیجه را به طور مرتب از شما پیگیری کنند.

 

همچنین در صورتی که نیاز دارید فردی به صورت تخصصی پیگیر پیشرفت شما در مطالعه برای آزمون تیزهوشان 1401 - 1402 باشد، می توانید از یک مشاور تحصیلی حرفه ای کمک بگیرید. کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا می توانند پیگیر و پشتیبان پیشرفت تحصیلی شما بوده و علاوه بر برنامه ریزی کامل برای آزمون تیزهوشان، در تمامی زمینه های تحصیلی شما را راهنمایی نمایند.

 

انعطاف پذیر باشید

 

هدف از برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ رسیدن به قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بوده و می بایست کارایی شما را در مطالعه دروس مورد نظرتان بالا ببرد. پس اگر حس می کنید برنامه شما برای آزمون تیزهوشان، شما را به اهدافتان نزدیک نکرده و حتی دارد شما را از مسیر دورتر می کند، بر آن پا فشاری نکنید. گاهی اوقات کمی انعطاف پذیری و اعمال تغییرات کوچک در برنامه، می تواند شما را خیلی از رقیبانتان جلوتر بیاندازد.

 

 

به خودتان امیدوار باشید

 

داشتن نگرش مثبت می تواند در حین مطالعه برای آزمون تیزهوشان به شما انرژی بخشیده و بازده شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. پس اعتماد به نفس داشته باشید و مهارت ها واستعداد های ذاتی تان را فراموش نکنید. همچنین به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکرده و حسرت گذشته را هم نخورید. هیچ وقت برای شروع دیر نیست و با اراده قوی و پشتکار می توانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

 

 

چگونه استرس خود برای آزمون تیزهوشان را مدیریت کنیم؟

 

مطالعه را در اولویت قرار دهید

 

مطالعه برای آزمون تیزهوشان را هیچ وقت به زمان های بعد موکول نکرده و در بازه زمانی که در برنامه مشخص کرده اید، مطالعه خود را انجام دهید. شاید با خودتان فکر کنید که اگر مطالعه نکنید، حداقل در آن زمان استراحت کرده و برای درس خواندن در دفعات بعد، انرژی بیشتری خواهید داشت. اما باید به شما بگوییم که اهمال کاری فقط باعث افزایش استرس حتی در زمان استراحت شده و کارایی شما را به شدت کاهش خواهد داد. 

 

 

از دیگران کمک بخواهید

 

اگر در خصوص آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲  تحت فشار بوده و استرس زیادی دارید، سعی کنید نگرانی های خود را با فرد دیگری در میان بگذارید. صحبت با دیگران در مورد دغدغه هایتان می تواند به کاهش استرس شما کمک بسزایی نماید. یکی دیگر از راه ها صحبت کردن با مشاور یا پشتیبان می باشد چرا که این افراد معمولا می توانند راهکاری مناسب برای رفع مشکل شما ارائه دهند.

 

 

چگونه برای آزمون تیزهوشان مطالعه کنیم؟

 

 

یک محل مناسب را برای مطالعه انتخاب کنید (عوامل حواس پرتی را حذف کنید)

 

محلی که برای مطالعه خود انتخاب می کنید می بایست آرام، با نور مناسب و عاری از هر گونه عوامل حواس پرتی اعم از تلویزیون، موبایل و غیره باشد. هم چنین خودتان را به یک محل محدود نکرده و سعی کنید مکان های مختلفی را که از نظرتان مناسب هستند امتحان کنید. همچنین روش صحیح برای مطالعه را یاد بگیرید تا بیشترین بازه را داشته باشید.

 

دروس مورد مطالعه را خلاصه نویسی کنید

 

خلاصه نویسی کردن یک روش بسیار مفید برای بخاطر سپردن مطالب مختلف است. این روش که یکی از روش های یادداشت برداری محسوب می شود به ما کمک می کند تا مطالب و اطلاعات متفاوت را به زبانی تازه و با جزئیات کمتری مطالعه و مرور کنیم. 

 

درصورت تمایل می توانید مقاله زیر که مربوط به شرایط ورود به مدارس تیزهوشان می باشد را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: شرایط ورود به مدارس تیزهوشان

 

 

 

 

مشاوره روز برگزاری آزمون تیزهوشان 1401 - 1402

برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان 1401 - 1402 نیز همانند برنامه ریزی برای مطالعه آن اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که نبود آن می تواند به افزایش استرس منجر شده و کارایی شما را در جلسه آزمون بسیار کاهش دهد. بنابراین می بایست در کمال آرامش برای روز آزمون تیزهوشان برنامه ریزی کرده و با نزدیک شدن روز موعد، از تنش و استرس خود بکاهید.

 

 

راه های کاهش استرس در روز برگزاری آزمون تیزهوشان

 

تغذیه شب قبل از آزمون و صبحانه را فراموش نکنید

 

اهمیت تغذیه و تاثیر آن بر سطح انرژی و توانایی تمرکز بر هیچ کس پوشیده نیست. پس رژیم غذایی خود را نه تنها در روزهای قبل از برگزاری آزمون تیزهوشان 1401 - 1402​ بلکه در تمام مدت به هیچ وجه دست کم نگیرید. شب قبل از امتحان سعی کنید شام را سبک و چند ساعت قبل از خواب میل کنید تا خواب راحتی را تجربه کنید. همچنین خوردن یک صبحانه کامل در روز آزمون را فراموش نکنید.

 

وسایل مورد نیاز را از روز قبل آماده کنید

 

 

کارت ورود به جلسه آزمون تیزهوشان را چند روز قبل از برگزاری آزمون پرینت کرده و شب قبل از امتحان همراه با چند خودکار و مداد کنار بگذارید. برای کاهش استرس صبح روز آزمون، توصیه می کنیم تمامی وسایل خود اعم از لباس ها را از شب قبل آماده کنید.

 

به خودتان ایمان داشته باشید

 

در روز برگزاری آزمون به خود هیچ نگرانی راه ندهید چرا که تنها به استرس شما افزوده می شود. در این مقطع بهترین رویکرد، توکل به خدا و ایمان داشتن به خود و مهارت های خود برای موفقیت در آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ می باشد. در ضمن هرگز این را فراموش نکنید که قبولی در آزمون تیزهوشان می تواند موفقیت بزرگی محسوب شود اما افراد موفق بسیاری هستند که در مدارس تیزهوشان تحصیل نکرده اند.

 

امیدواریم که مطالب این مقاله برای دانش آموزان و اولیای گرامی مفید واقع شده باشد. برای اطلاعات بیشتر برای راه های قبولی در تیزهوشان و آشنایی با نحوه مطالعه دروس مختلف، توصیه می کنیم مقاله ای را که در ادامه قرار داده شده است را مطالعه نمایید.

در ادامه بخوانید: راه های قبولی در آزمون تیزهوشان

 

 

 

برای اطلاع از آخرین اخبار آزمون مدارس تیزهوشان می توانید عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس تیزهوشان هیوا را دنبال نمایید. هم چنین کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا شما را در مسیر برنامه ریزی و موفقیت در آزمون تیزهوشان 1401 - 1402 همراهی نمایند.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چگونه می توان برای آزمون تیزهوشان برنامه ریزی کرد؟

✔️ برنامه ریزی برای آزمون مدارس تیزهوشان بستگی به عوامل مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی تمامی این موارد پرداخته شده است.



 

2- ✔️ برای تیزهوشان چند ساعت درس بخوانیم؟

✔️ میزان مطالعه برای آزمون تیزهوشان به عوامل مختلفی بستگی دارد که اطلاعات بیشتر در این مورد در این مقاله موجود می باشد.



 

3- ✔️ چگونه در آزمون  مدارس تیزهوشان قبول شویم؟

✔️ قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان نیازمند برنامه ریزی دقیق و صحیح می باشد که در این مقاله به نحوه برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان پرداخته شده است.

منبع : برنامه ریزی قبولی در آزمون تیزهوشان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9JBz
نظرتان را بنویسید