۲۰ دانشگاه برتر ایران

۲۰ دانشگاه برتر ایران
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع

بهترین دانشگاه های ایران با معیار‌های متعددی قابل ارزیابی و رتبه بندی هستند. این معیارها ترکیبی از سطح علمی، تعداد دانشجو و اساتید، وسعت دانشگاه و… خواهد بود. پراکندگی دانشگاه‌های برتر در ایران به طوری است که بسیاری از شهرها و استان ها دانشگاه هایی در سطح جهانی دارند.

بسیاری از این دانشگاه‌ها در رتبه های 300 تا 1000 جهانی هستند و مقالات متعددی از آنها در مراجع بین المللی به انتشار رسیده است. در ادامه این مقاله به بررسی 20 دانشگاه برتر ایران خواهیم پرداخت تا در انتخاب شما از بین این دانشگاه‌ها راهنمای مسیر شما خواهد بود.

معیار‌های رتبه بندی دانشگاه های برتر ایران

اولین نکته مهم که در واقع به این مقاله اعتبار میبخشد، روشنگری در خصوص معیار‌های تشخیص دانشگاه های برتر است. یکی از مهمترین مواردی که در مقایسه و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها آن را در نظر خواهیم گرفت، مرجع قرار دادن سیستم رتبه بندی QS است. وبسایت‌ها و ارگان‌های زیادی اقدام به آنالیز دانشگاه‌ها و در نهایت نمره دهی به آنان میکنند اما سایت topuniversities.com یا همان qs یکی از معتبرترین آنها در میان مراجع آموزشی و ارگانها و شرکت های معتبر است.

اما بر خلاف بسیاری از مقالات، بجز QS، معیار های دیگری نیز در نظر خواهیم داشت تا قضاوت ما به حق مطلب بیشتر نزدیک باشد. از این معیار‌ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد دانشجویان
  • تعداد اساتید و هیئت علمی
  • مساحت فضای آموزشی، فرهنگی و ورزشی
  • تعداد مقالات ISI ارائه شده
  • تعداد مقالات داخلی
  • تنوع رشته های دانشگاهی
  • جامعیت رشته ها
  • امکانات جانبی نظیر خوابگاه، دسترسی و…
  • قدمت دانشگاه
  • افتخارات و دستاوردها و…

لیست بهترین دانشگاه های ایران

دانشگاه‌های ایران را میتوان به طور کلی و با توجه به رتبه بندی‌ها در جدول زیر گنجاند. قطعا دانشگاه‌های دیگری نظیر بسیاری از واحد‌های دانشگاه آزاد، دانشگاه الزهرا، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و… نیز دانشگاه های بسیار خوبی هستند و در آموزش و پرورش دانشجویان خود دریغ نخواهند کرد. اما از آنجا که محوریت این مقاله بر آمار و ارقام است، 20 دانشگاه برتر ایران از قرار زیر هستند.

دانشگاه های برتر ایران
دانشگاه تهراندانشگاه شهید بهشتیدانشگاه علامه طباطبائیدانشگاه صنعتی شریفدانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تبریزدانشگاه محقق اردبیلیدانشگاه شیرازدانشگاه اصفهان
دانشگاه ارومیهدانشگاه علوم و صنعت ایراندانشگاه خوارزمیدانشگاه مازندراندانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه گیلاندانشگاه خواجه نصیردانشگاه صنعتی امیرکبیردانشگاه یزددانشگاه رازی

منبع: https://irantahsil.org/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

نظرتان را بنویسید