موارد ضم امین به ولی قهری

موارد ضم امین به ولی قهری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی موارد ضم امین به ولی قهری خواهیم پرداخت .

 

 

بر اساس ماده 1184 قانون مدنی ، اگر ولی قهری به واسطه کبر سن و یا بیماری و امثال آن قادر به اداره اموال مولی علیه نباشد و شخصی را هم برای این امر تعیین ننماید ، فردی به عنوان امین به ولی قهری منضم می‌گردد . علاوه بر این ، طبق ماده 1186 قانون مدنی ، در مواردی که برای عدم امانت ولی قهری نسبت به دارایی طفل ، امارات قوی موجود باشد ، دادگاه در این مورد رسیدگی کرده ، در صورتی که عدم امانت او معلوم باشد اقدام به ضم امین به ولی قهری می نماید . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که موارد ضم امین به ولی قهری کدامند و در چه مواردی دادگاه اقدام به ضم امین می کند . از جمله موارد ضم امین به ولی قهری می توان به عدم امانت ولی قهری ، عدم لیاقت ولی قهری ، کبر سن ، بیماری و امثال آن اشاره نمود .



 

عدم امانت ولی قهری

عدم امانت داری یا خیانت در امانت ، عبارت است از تعدی و تفریط کردن در اداره امور محجور . طبق قانون مدنی ، در مورد ولی قهری می توان گفت که تعدی ، تجاوز از حدود قانون یا متعارف بوده و تفریط عبارت از ترک عملی است که به موجب قانون یا متعارف برای حفظ مال مولی علیه لازم بوده است . مثلا اگر ولی قهری مال مولی علیه را حیف و میل کند ، یا از آن استفاده شخصی نماید ، یا برای خدمت به دیگری مال محجور را به کمتر از بهای عادلانه بفروشد و یا به قیمت گزاف برای وی مالی بخرد ، یا در اثر عدم مراقبت ولی قهری مال محجور تلف شود ، مرتکب خیانت شده و صفت امانت را از دست داده است . بنابراین ، حیف و میل اموال مولی علیه که در ماده 1184 ذکر شده است ، یکی از مصادیق عدم امانت است که در ماده 1186 به کار رفته است . برای آشنایی با عزل ولی قهری و انعزال ولی قهری کلیک کنید .

 

عدم لیاقت ولی قهری

هرگاه ولی قهری به علتی مانند بی عرضگی ، بی حالی ، نداشتن معلومات کافی و یا اطلاعات لازم ، قادر به اداره امور مولی علیه تحت سرپرستی خود ( فرزند یا نوه ) نداشته باشد ، دادگاه می تواند اقدام به ضم امین به ولی قهری کند ؛ یعنی اینکه یک نفر امین به ولی قهری منضم نموده تا با همکاری ولی قهری منافع شخص محجور را حفظ و امور وی را اداره نماید . برای آشنایی بیشتر با ضم امین به ولی قهری کلیک کنید .

 

 

 

کبر سن ، بیماری و امثال آن

ممکن است ولی قهری به علت کبر سن یا مرض یا امثال آن ( مانند اعتیاد به مواد مخدر ) ، قادر به اداره کردن امور مولی علیه به تنهایی نباشد . در این مورد نیز دادگاه می تواند در راه حمایت از محجور ، ضم امین نماید . البته بر اساس ماده 1184 قانون مدنی ، ضم امین در موارد کبر سن ، بیماری و امثال آن ، اختیاری است و بسته به تشخیص و مصلحت اندیشی قاضی دارد . برای آشنایی با وظایف امین منضم به ولی قهری کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد ضم امین به ولی قهری در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد ضم امین به ولی قهری پاسخ دهند .

منبع : موارد ضم امین به ولی قهری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p426
نظرتان را بنویسید