پیراپزشکی بدون کنکور

پیراپزشکی بدون کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
در کنکور سال های 94 تا 97 تعدادی از رشته های پیراپزشکی مقطع کاردانی دانشگاه های علوم پزشکی به لیست رشته های بدون کنکور اضافه شدند . وزارت بهداشت به منظور تامین نیروی مورد نیاز خود در برخی مناطق شرایط ویژه ای از جمله بومی بودن ، عدم فارغ التحصیلی در مقاطع کاردانی و بالاتر و... را اعلام و اقدام به جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی نمود .




بر اساس تصمیم وزارت بهداشت در جهت تکمیل نیروی کارآمد در برخی مناطق محروم ، از کنکور سال 94 تا کنکور 97 ، تعدادی از رشته های پیراپزشکی مقطع کاردانی دانشگاه های علوم پزشکی به رشته های بدون کنکور اضافه شدند .

این رشته ها شامل اتاق عمل ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت عمومی ـ بهداشت خانواده ، بهداشت عمومی ـ مبارزه با بیماری ها ، بهداشت محیط ، تكنیسین سلامت دهان ، تكنولوژی رادیولوژی دهان ، فک و صورت ، علوم آزمایشگاهی ، مامـایی و هوشـبری ) بود . 

البته تحصیل در این رشته ها شرایط ویژه ای داشته که به سبب آن تنها داوطلبانی خاص می توانستند برای انتخاب رشته اقدام کنند . به منظور اطلاع و آگاهی داوطلبان از انتخاب رشته کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور در سال 94 لغایت 97 در ادامه این مقاله شرایط ، تسهیلات و نحوه پذیرش کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور ارائه شده است .



شرایط انتخاب رشته کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور
وزارت بهداشت از سال تحصیلی 94 تا سال 97 اقدام به پذیرش رشته های بدون کنکور پیرا پزشکی در برخی مناطق محروم نمود . از آنجا که ارائه این رشته ها به منظور تربيت و تامين نيروی انسانی مورد نياز به ويژه در مناطق محروم بود ، شرایط ویژه ای برای داوطلبان متقاضی در نظر گرفت تا تنها داوطلبانی اقدام به انتخاب رشته کنند که در چهار چوب شرایط وزارت بهداشت قرار داشته باشند . 



شرایط انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی کاردانی پیرا پزشکی :

 دارا بودن شرایط بومی حوزه جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه / دانشكده علوم پزشكی برگزاركننده دوره (شامل : تولد یا محل سكونت فعلی و یا یكی از سه سال محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و یكسال دوره پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام جدید و یا یكی از سه سال آخر دبیرستان و یا هنرستان برای داوطلبان نظام قدیم .



بیشتر بخوانید: آیا ثبت نام پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است ؟

 ( البته در ثبت نام سال 95 تنها محل اخد دیپلم را می شد به عنوان استان بومی معرفی کرد . )



دانش آموختگان مقطع كاردانی ، كارشناسی پیوسته ، كارشناسی ناپیوسته ، كارشناسی ارشد ، دكتری عمومی ، دكتری حرفه ای و همچنین دكترای تخصصی حق ثبت نام و شركت در این دوره ها را ندارند ، مگر با پرداخت شهریه مربوطه .



 ( البته در ثبت نام سال 95 فارغ التحصیلان کلیه واحد های دانشگاهی اعم از کاردانی یا کارشناسی یا کارشناسی ارشد حق ثبت نام در این دوره ها را نداشتند . )



دارا بودن سلامت جسمانی و روانی برای تحصیل در رشته مورد علاقه بر مبنای جدول نقص عضو غیرموثر در فعالیت های مطلوب حرفه ای مندرج در دفترچه و جدول ذیل .









برای دانلود لیست رشته های بدون کنکور کاردانی پیراپزشکی کنکور 97 کلیک کنید .





در نظر داشته باشید شرایط مذکور مربوط به کنکور 94 تا کنکور 97 است و از کنکور 98 پذیرش بدون کنکور در رشته های کاردانی پیراپزشکی لغو شد .

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه آزاد






تسهیلات و نحوه پذیرش کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور
تا سال 97 پذيرش در اين كدرشته محل ها بصورت نيمه متمركز انجام می گرفت به طوریکه داوطلبان واجد شرايط به ميزان چند برابر ظرفيت های اعلام شده برای مرحله مصاحبه معرفی و صلاحیت های عمومی و اختصاصی و سلامت جسمانی آن ها مطابق جدول ارزیابی نقص عضو که توسط وزارت بهداشت تعیین شده بود بررسی می شد . پس از اعلام نتيجه مصاحبه ، اسامی پذيرفته شدگان نهایی از سوی سازمان سنجش آموزش كشور به اطلاع متقاضیان می رسید .

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور پرستاری



  پذيرفته شدگان از مزایای آموزش رايگان برخوردار می باشند .

   تسهيلات اعطایی به پذيرفته شدگان دولتی ، همانند ساير پذيرفته شدگان از محل آزمون سراسری می باشد .

  مدارک تحصيلی اعطایی به پذيرفته شدگان توسط دانشگاه / دانشكده علوم پزشكی مربوطه و برای دوره های برگزار شده در مجتمع ها توسط دانشگاه های علوم پزشكی متولی مجتمع ها ، صادر می شود .

  تعهد خدمت پذيرفته شدگان سه برابر مدت تحصیل است كه می بایست توسط پذیرفته شدگان تعهد لازم به دانشگاه / دانشكده و يا مجتمع محل قبولی ، سپرده شود ( به استثنای فراگیران شهریه پرداز )

  تبصره : كلیه فراگیران اعم از مشمولین آموزش رایگان و شهریه پرداز موظف به گذراندن طرح لایحه نیروی انسانی موضوع قانون پزشكان و پیراپزشكان می باشند .

  ادامه تحصیل دانش آموختگان این رشته ها، مشروط به اتمام تمامی دوره تعهد خدمتی آن ها می باشد .



در نظر داشته باشید موارد مذکور مربوط به پذیرش بدون کنکور کاردانی پیراپزشکی ها در کنکور 94 تا 97 بوده است . چنانچه وزارت بهداشت مجددا اقدام به پذیرش بدون کنکور کاردانی پیراپزشکی نماید در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد .



در ادامه بخوانید: ثبت نام بدون کنکور اتباع خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی












 در صورتی در مورد ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی سوال داشتید ، می توانید  از طریق مشاوره تحصیلی تلفنی با کارشناسان و مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید .














سوالات متداول


1- رشته های بدون کنکور پیراپزشکی شامل چه رشته های بوده است ؟
مطابق متن مقاله رشته هایی نظیر اتاق عمل ، تكنیسین سلامت دهان ، فک و صورت ، مامـایی ، هوشـبری و... بوده که برای اطلاع از لیست کامل این رشته ها می توانید به متن مقاله مراجعه کنید .




2- آیا دارندگان مدرک کارشناسی می توانستند متقاضی رشته های بدون کنکور پیراپزشکی شوند ؟
مطابق متن مقاله دارندگان مدرک کاردانی به بالا حق انتخاب رشته بدون کنکور پیراپزشکی های بدون کنکور کاردانی را ندارند .




3- آیا همه داوطلبان می توانستند متقاضی رشته های بدون کنکور پیراپزشکی باشند ؟
مطابق متن مقاله شرکت در انتخاب رشته بدون کنکور کاردانی های پیراپزشکی دارای یک سری شرایط و ضوابط بوده ، مانند اینکه داوطلب بومی استان هایی باشد که مورد نظر وزارت بهداشت است برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید .

منبع : پیراپزشکی بدون کنکور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wBXr
نظرتان را بنویسید