درمان اختلالات دوران کودکی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
انتخاب روش درمان برای کودکان بخش مهمی از فرآیند درمان است و باید روش مناسبی انتخاب شود تا نتیجه خوبی از درمان به دست بیاید . برای کودکان و نوجوانان انواع رویکردهای مختلفی استفاده می شود مثل رویکر رفتاری ، شناختی رفتاری ، روان تحلیلی  و ... . برای درمان برخی اختلالات کودکان مثل درمان بیش فعالی ، نافرمانی مقابله ای و درمان اوتیسم علاوه بر روش درمان ، والدین نیز در درمان کودکان نقش مهمی دارند و باید آموزش ببینند تا بتوانند روش درست رفتار با کودک را بیاموزند به خصوص که کودکان خودشان متوجه مشکلاتشان نمی شوند بلکه زمانی متوجه مشکل می شوند که پدر و مادر به او اطلاع می دهند که نیاز به درمان دارد ، بنابراین والدین از ابتدا تا انتهای درمان نقش موثری در درمان کودکان دارند . در ادامه این مقاله به بیان روش های درمان اختلالات دوران کودکی می پردازیم .




رفتار درمانی برای اختلالات دوران کودکی
در رویکرد رفتاری تاکید می شود که فقط دو نوع رفتار نابهنجار وجود دارد : 

مشکلات رفتاری ناشی از اختلال در یادگیری 
مشکلات رفتاری که حاصل یادگیری رفتارهای نامناسب . 


رفتاردرمانی بر اساس این نظریه عمل می کند که همه رفتارها یاد گرفته می شوند و همه رفتارها می توانند تغییر کنند . در درمان با رویکرد رفتاری بر اصول یادگیری مانند سرمشق دهی ، بازی نقش ، تقویت ، شکل دهی ، پاداش ، تنبیه ، حساسیت زدایی و غرقه سازی برای از بین بردن رفتارهای نا مناسب تاکید می شود . رفتاردرمانی بر مشکلات موجود رفتاری تمرکز کرده و سعی می کند آنها را حل کند ، در مورد تاثیر گذاری این روش نیز تحقیقات زیادی روی اختلالات گوناگون انجام شده و تاثیر گذاری آن به اثبات رسیده است . 



حتما بخوانید: اختلال یادگیری در کودکان




درمان شناختی رفتاری برای درمان اختلالات دوران کودکی
موضوع مورد تاکید در درمان شناختی رفتاری این است که کودکان و نوجوانان چگونه با چهارچوب بندی مجدد شناختی می توانند افکار و رفتارهای نامناسب خود را با افکار و رفتارهای مناسب جایگزین کنند . در این درمان هدف درمانگر آموزش راهبردهای مقابله موثر در موقعیت های مشکل آفرین و کمک به بازنگری و جایگزینی تحریفات شناختی کودک یا نوجوان با شناخت های دقیق تر و موثرتر است . 



بازی درمانی برای درمان اختلالات دوران کودکی
بازی درمانی حاصل نظریه روانپویشی است و درمانگر بازی را به عنوان وسیله ای برای ابراز افکار و عواطف کودک به کار می گیرد ، این روش از شهرت کم و بیش خوبی برخوردار است . هم چنین در برخی روش های درمانی از بازی نه به عنوان وسیله ای برای ابراز عواطف و افکار کودک بلکه برای کسب تجربه علمی که برای درمان کودک در نظر گرفته شده است استفاده کرده و کودک را به آن مشغول می کنند . ویژگی های رفتاری کودکان مثل قدرت رهبری ، پرخاشگری ، افسردگی و ... در طول بازی مشخص می شود و درمانگر روی حل مشکل کودک تمرکز می کند و خود کودک نیز راه حل کردن بسیاری از مشکلات را در طی بازی می آموزد .



حتما بخوانید: بازی برای کنترل خشم کودکان
دارودرمانی برای درمان اختلالات دوران کودکی


برخی درمان های دارویی نیز برای درمان اختلالات کودکی به کار می رود ، ریتالین و ریسپریدون داورهایی هستند که برای درمان بیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرند ولی به طور کلی دارو درمانی تاثیر زیادی در درمان اختلالات کودکان ندارد و به علاوه استفاده از برخی داروهای برای کودکان ممکن است عاره های جانبی بسیار شدیدی داشته باشد . 

والدین نقش مهمی در زندگی کودکان دارند و تاثیر والدین یا دیگر اعضای خانواده در مشکلات و درمان مشکلات کودکان بسیار اهمیت دارد و برای درمان حتما باید والدین نقش داشته باشند زیرا این درمان ها فقط در کلینیک کافی نیستند و باید در زندگی کودک جاری شوند .





در ادامه بخوانید: رفتار والدین با کودکان بیش فعال


سوالات متداول


1- رفتار درمانی برای اختلالات دوران کودکی چیست ؟
رفتاردرمانی بر اساس این نظریه عمل می کند که همه رفتارها یاد گرفته می شوند و همه رفتارها می توانند تغییر کنند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .




2- درمان شناختی رفتاری برای درمان اختلالات دوران کودکی چیست ؟
درمان شناختی رفتاری در کودکان و نوجوانان بسیار کارساز است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .




3- بازی درمانی برای درمان اختلالات دوران کودکی چیست ؟
بازی درمانی حاصل نظریه روانپویشی است و درمانگر بازی را به عنوان وسیله ای برای ابراز افکار و عواطف کودک به کار می گیرد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .

منبع : درمان اختلالات دوران کودکی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lGw5
نظرتان را بنویسید