اعتیاد به غذا خوردن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
برخی از افراد از اصطلاح اعتیاد به غذا برای اشاره به یک فشار اجباری یا غیرقابل کنترل برای غذا خوردن استفاده می کنند که مربوط به احساس گرسنگی نبوده و این رفتار ممکن است در پاسخ به احساساتی مانند استرس ، غم یا عصبانیت رخ دهد . با این حال ، تعریف اعتیاد به غذا چالش برانگیز  بوده و در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ، یک طبقه بندی مستقل برای تشخیص اعتیاد به غذا وجود ندارد .

بدن انسان برای تأمین انرژی و تغذیه نیاز به غذا دارد . با این حال ، افراد وقتی وابسته به انواع خاصی از غذاها هستند می توانند به غذا اعتیاد داشته باشند و هر غذایی می تواند باعث این گرایش بشود . در این مقاله ، اعتیاد به غذا ، نشانه ها و دلایل بروز اعتیاد به غذا خوردن مطرح خواهد شد .




اعتیاد به غذا چیست
افراد معتاد به غذا کسانی هستند که به احساس خوب ناشی از مصرف غذاهای خاص وابسته شده اند که این مسئله می تواند باعث احساس نیاز دائمی آن ها به غذا خوردن شود حتی اگر گرسنه نباشند و این رفتار می تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند . از آنجایی که فرد معتاد به غذا به پرخوری غذاهایی که برای او احساسات لذت بخش به همراه دارد ادامه می دهد او بیشتر از حد طبیعی و سیر شدن  به خوردن غذا ادامه می دهد .

اعتیاد به غذا می تواند منجر به پیامدهای جسمی ، عاطفی و اجتماعی متعددی مانند مشکلات قلبی ، گوارشی ، چاقی ، عزت نفس پایین ، افسردگی و انزوا شود و افراد معتاد به غذا به دلیل نیاز به احساس لذت ناشی از خوردن ، اغلب بی توجه به این پیامدهای ناخواسته همچنان به این رفتار مخرب خود ادامه می دهند .



حتما بخوانید: انواع اختلال تغذیه و خوردن


نشانه های اعتیاد به غذا
در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ، به طور معمول ، اعتیاد به غذا شامل رفتارهایی مثل پرخوری ، ولع و عدم کنترل در غذا خوردن است . نشانه های اعتیاد به غذا می تواند جسمی ، عاطفی و اجتماعی باشد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید .

ولع وسواسی در مورد غذا

دل مشغولی در مورد تهیه و مصرف غذا

پرخوری یا غذا خوردن اجباری مداوم

تلاش های مداوم برای متوقف کردن پرخوری و به دنبال آن عود دوباره

از دست دادن کنترل برای مقدار ، نظم و مکان غذا خوردن

تأثیر منفی بر زندگی خانوادگی ، تعامل اجتماعی و مسائل مالی

نیاز به خوردن غذا برای رهایی عاطفی

به تنهایی غذا خوردن برای عدم جلب توجه

غذا خوردن تا حد ناراحتی جسمی یا درد

بعد از مصرف اجباری مقادیر زیادی غذا ، فرد ممکن است احساسات منفی را نیز تجربه کند مانند شرم ، احساس گناه ، درد و ناراحتی و کاهش خودارزشمندی . اعتیاد به غذا همچنین می تواند باعث واکنش های جسمی فرد نیز بشود که این واکنش ها عبارت اند از : محدودیت های غذایی شدید ، ورزش اجباری و استفراغ عمدی .



حتما بخوانید: پرخوری و ویژگی های آن


علل اعتیاد به غذا
برای علل اعتیاد به غذا دلایل زیادی شناسایی شده است که برخی از تحقیقات نشان داده اند این نوع اعتیاد ، مولفه ژنتیکی دارد اما به نظر می رسد سایر عوامل نیز در ابتلا به اعتیاد به غذا دخیل هستند . در ادامه با علل اعتیاد به غذا بیشتر آشنا می شوید .



 شیمی مغز

غذاهایی که سرشار از چربی و قند هستند می توانند مراکز پاداش مغز را به همان روش مواد مخدر و الکل تغییر دهند . برای مثال ، وجود غذاهای پرشکر باعث کاهش مصرف کوکائین و هروئین در موش های آموزش دیده برای فشار دادن اهرمی برای دریافت داروهای داخل وریدی می شود و موش ها مقدار بیش از اندازه قند را به مصرف مواد ترجیح می دهند . این مطالعه نشان می دهد که قند در واقع می تواند تأثیر بیشتری در سیستم پاداش مغز نسبت به این داروها داشته باشد .



 هیجانات و استرس

افرادی که به غذا خوردن معتاد می شوند ممکن است بخاطر تقویت احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی خود غذا بخورند . برای مثال ممکن است شما به عنوان پاداش برای خود یک پیتزا خریده و بخورید اما ممکن است گاهی اوقات نیز یک استرس و اتفاق بدی برای شما رخ داده باشد و به خاطر اینکه فکر می کنید لیاقت این اتفاق بد را داشته اید پیتزا بخورید .







 ژنتیک

یکی دیگر از علل اعتیاد به غذا می تواند ژنتیک باشد . مطالعات نشان می دهند در زنانی که سابقه خانوادگی اعتیاد به الکل دارند 49 درصد احتمال چاقی نسبت به زنانی که دارای این سابقه نیستند بیشتر است . اگرچه همه افراد چاق مبتلا به اعتیاد به غذا نیستند اما این مسئله نشان می دهد که بین اعتیاد به الکل و اعتیاد به غذا رابطه وجود دارد .



 آسیب

مطالعات در مورد زنان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ، نشان می دهد در زنانی که بیشترین علائم این اختلال را دارند ، شیوع اعتیاد به غذا دو برابر است و هنگامی که آسیب و اختلال استرس پس از سانحه در سنین پایین تری اتفاق بیفتد احتمال ابتلا به اعتیاد به غذا بیشتر است . این مسئله نشان می دهد که آسیب روحی در کودکی می تواند باعث خطر بیشتر ابتلا به اعتیاد شود .



حتما بخوانید: علائم پرخوری عصبی


پیامدهای اعتیاد به غذا
اعتیاد به غذا می تواند پیامدهای جسمی ، روانشناختی و اجتماعی بسیار زیادی داشته و باعث مشکلات مزمن برای افراد مبتلا به این اختلال شود . از جمله پیامدهای جسمی اعتیاد به غذا می توان به ابتلا به دیابت ، سردرد ، بیماری قلبی ، چاقی ، خستگی مزمن و مشکلات خواب اشاره کرد .

از سوی دیگر ، اعتیاد به غذا می تواند منجر به مشکلاتی روانشناختی نظیر عزت نفس پایین ، افسردگی ، اضطراب ، بی قراری ، افکار خودکشی و غیره شده که این پیامدها به نوبه خود می توانند بر روی روابط فرد تاثیر بگذارند . افراد معتاد به غذا ، عملکرد نامناسبی در محل کار یا تحصیل داشته و ممکن است از دیگران فاصله بگیرند .

همچنین ، کمتر احتمال دارد که افراد مبتلا به اعتیاد به غذا ، از سرگرمی ها و فعالیت هایی که قبلاً دوست داشتند لذت ببرند و همچنین بیشتر احتمال دارد که از اتفاقات اجتماعی اجتناب کنند . از سوی دیگر ، احتمال دارد که امور مالی یا شغلی این افراد به خطر بیفتد .



 کلام آخر

همانطور که مطرح شد اعتیاد به غذا می تواند پیامدهای منفی بسیار زیادی داشته و سایر ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار دهد . به همین دلیل لازم است افراد در صورتی که این نشانه ها را در خود یا نزدیکان خود دیدند ، برای درمان و انجام راهکارهای مقابله با اعتیاد به غذا اقدام کنند . در این صورت می توان از مزمن شدن نشانه ها جلوگیری کرده و از عواقب منفی اعتیاد به غذا پیشگیری کرد .

چند نوع درمان برای اعتیاد به غذا در نظر گرفته شده که در کنار آن برخی از نکات سبک زندگی می تواند به افراد در ترک این نوع اعتیاد کمک کند . یکی از راهکارهای مقابله با اعتیاد به غذا ، گرفتن رژیم غذایی مناسب است که  اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: رژیم غذایی گرفتن


سوالات متداول


1-  اعتیاد به غذا چه نشانه هایی دارد ؟
 برخی از نشانه های این اختلال عبارت اند از : ولع وسواسی در مورد غذا و پرخوری یا غذا خوردن اجباری مداوم که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  چه عواملی باعث اعتیاد به غذا می شوند ؟
 برخی از علل این اختلال عبارت اند از : ژنتیک ، هیجانات و استرس و آسیب های کودکی که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  اعتیاد به غذا چه پیامدهایی دارد ؟
 پیامدهای این اختلال شامل پیامدهای جسمی ، روانشناختی و اجتماعی می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : اعتیاد به غذا خوردن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8Vgl
نظرتان را بنویسید