علائم مادر در بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
تحقیقات کمی در زمینه علائم بارداری مادر انجام نشده است. همچنین مادران علائم بسیار گوناگونی دارند. علایم بارداری در بعضی از افراد دو هفته بعد از لقاح بروز پیدا می کند اما در بعضی دیگر تا ماه ها خبری از این علائم نیست.

قابل اطمینان ترین و تنها راه قطعی برای تعیین بارداری سونوگرافی می باشد. اما نشانه هایی هم وجود دارد که با توجه به آن ها می توان بارداری را حدس زدو مانند تاخیر در قاعدگی بیش از یک دوره، حساسیت به بو و طعم غذا و حالت تهوع. در این مقاله این علائم را عنوان و بررسی می کنیم.



علائم مادر در بارداری از چه زمانی شروع می شود
همانطور که در مقدمه مقاله اشاره کردیم تحقیقات کمی در زمینه علائم بارداری مادر می باشد. برای تعیین بارداری تنها راه قطعی که وجود دارد سونوگرافی می باشد. اما علائم دیگری هم وجود دارد که با توجه به آن ها می توان بارداری را حدس زد. این علائم در افراد مختلف با هم فرق دارد. همچنین شروع علائم بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. اما یک سری مشترکات نیز در میان افراد وجود دارد. برای مثال معمول ترین علائم بارداری مادر به تاخیر افتادن دوره قاعدگی می باشد. اگر قاعدگی بیش از یک دوره تاخیر داشت می توانیم به بارداری مشکوک شویم. همچنین حالت تهوع، حساسیت به بو و طعم غذا ها از علایم بارداری هستند که در افراد زیادی دیده می شود.

در یکی از بهترین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد روی 136 زن آزمایش کردند. این افراد قصد بارداری داشتند بنابراین علائم آن ها از زمان قطع مصرف قرص های بارداری تا هشت هفته بعد از بارداری بررسی شد. هشت هفته بعد از بارداری را از روز اول آخرین دوره قاعدگی حساب می کنند. بررسی هایی که در این تحقیق انجام شد زمان شروع علائم بارداری را به صورت زیر نشان می دهد :

1علائم از هفته پنجم بارداری : در 50 درصد از زنانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند علائم از هفته پنجم بارداری شروع شد.

2علائم از هفته ششم : 70 درصد از زنانی که در تحقیق شرکت کردند علائمشان از هفته ششم بارداری نمایان شد.

3علائم از هفته هشتم : 90 درصد از زنان شرکت کننده در هفته هشتم بارداری علائم را داشتند.

اولین علامت مربوط به بارداری تاخیر در دوره قاعدگی می باشد. بعد از این علامت رایج ترین علائم بارداری مادر عبارتند از تهوع و استفراغ، احساس خستگی، تکرر ادرار و ورم سینه و حساس شدن به لمس. شدت این علائم در افراد مختلف فرق دارد می توانند خفیف یا شدید باشند.

حتما بخوانید: اندازه شکم در بادراری




بررسی هفتگی علائم مادر در بارداری
علائم بارداری مادر در هفته های مختلف بارداری با هم فرق می کند. در این بخش از مقاله علائم بارداری را هفته به هفته بررسی می کنیم.

علائم هفته دوم بارداری :

طبق تقسیم بندی ماماها و پزشکان در هفته های بارداری. هفته دوم بارداری در مرحله ای می باشد که مادر تخمک گذاری می کند و در معرض لقاح می باشد. چیزهایی که در این ماه حس می شود مربوط به چرخه قاعدگی می باشد.

علائم بارداری در هفته سوم :

در اغلب زنان در این هفته علائمی مشاهده نمی شود. اما ممکن است در بعضی از زن ها اولین علائم بارداری در این هفته مشاهده می شود. این علائم عبارتند از لکه بینی که در اثر لانه گزینی اتفاق می افتد، خستگی زیاد، افزایش حساسیت سینه ها، تهوع و استفراغ، قوی شدن حس بویایی و تنفر از برخی غذاها و تکرر ادرار.

علائم بارداری در هفته چهارم :

بهترین علامت در این ماه پریود نشدن است. زیرا زمانی که 4 هفته از اولین روز آخرین قاعدگی می گذرد زن ها پریود می شوند. گروهی از خانم ها در این هفته هم علامتی ندارند. اما در بعضی از آن ها علائمی مانند دردناک بودن سینه، تکرر ادرار، خستگی زیاد، تهوع و استفراغ دیده می شود. یک سوم از خانم ها در این هفته حالت تهوع دارند.

علائم بارداری در هفته پنجم :

در این هفته جنین با سرعت در رحم شما درحال رشد می باشد به همین دلیل علائمی مانند خستگی زیاد، ورم و درد سینه، تهوع و تکرر ادرار در این هفته در خانم ها مشاهده می شود.

علائم بارداری در هفته ششم :

اغلب خانم ها تهوع صبحگاهی را در هفته های ششم و هفتم تجربه می کنند. همچنین خستگی زیاد و تغییرات خلقی نیز در این ماه دیده می شود. تغییرات هورمونی علت تغییرات خلقی و خستگی زیاد است. همچنین استرسی که خانم ها در دوران بارداری دارند باعث می شود تغییرات خلقی داشته باشند.

در 25 درصد از خانم ها در اوایل بارداری لکه بینی مشاهده می شود. این لکه بینی ها عادی می باشد اما برای اطمینان حاصل کردن از سلامت خود می توانید آن را با پزشک یا ماما خود در میان بگذارید.



علائم بارداری در هفته هفتم :

تقریبا تمام خانم ها در این هفته حالت تهوع را تجربه می کنند. همچنین کمی احساس تنگ شدن نسبت به شلوار خود دارند. رحم در این هفته تقریبا سه برابر سایز خود در پنج هفته گذشته شده است. جنین در حال رشد است و فشار زیادی را روی مثانه و کلیه اعمال می کند به همین دلیل شاهد تکرر ادرار خواهید بود.

علائم بارداری در هفته هشتم :

تغییرات بارداری در این هفته شما را بی حال و خسته می کند. احساس تنگ بودن نسبت به سوتینتان خواهید داشت. زیرا هورمون ها باعث شده اند سینه شما برای شیردهی آماده شود. شب ها تکرر ادرار خواهید داشت و احتمالا به دلیل حساس شدن سینه ها نمی توانید روی شکم بخوابید. ممکن است اختلال خواب هم پیدا کنید. از دیگر علائم بارداری در این ماه درد رحمی بدون خونریزی، نفخ شکم، یبوست، سوزش معده، گرفتگی بینی، تنگی نفس، ویار، حس سبکی سر، واریسی شدن سیاهرگ ها و تیرگی بعضی از قسمت های بدن می باشد.

حتما بخوانید: بی خوابی در بارداری


علائم اولیه بارداری چیست
یک سری علائم اولیه بارداری وجود دارد که براساس آن می توان به بارداری شک کرد. این علائم عبارتند از :

تاخیر در پریودی :

اولین علامت تاخیر در پریودی می باشد. اگر یک هفته از زمان پریودی شما گذشت و پریود نشدید از بیبی چک استفاده کنید.

تورم پستان و حساس شدن بافت سینه :

این علامت یکی از اصلی ترین علائمی می باشد که در بارداری مشاهده می شود. تغییرات سینه شامل بزرگ شدن آن ها، نمایان شدن عروق سینه، تغییر رنگ، ترشح پستان و برجستگی های تیره اطراف نوک سینه می باشد.

تهوع :

یکی دیگر از اولین علائم بارداری تهوع و استفراغ می باشد. اما شدت آن در همه خانم ها یکسان نمی شود.

لکه بینی و خونریزی :

یکی از علل خونریزی در زنان باردار جایگزینی می باشد و یکی از علائم بارداری مادر به حساب می آید. اما این علامت در همه آن ها دیده نمی شود.

تکرر ادرار :

یکی از علائم بارداری مادر که رایج می باشد تکرر ادرار است. این علامت معمولا از هفته ششم دیده می شود.

خستگی :

یکی از علائمی که در سه ماهه اول بسیار شایع است و ممکن است در ماه های آخر هم دیده شود.

ویار :

ویار حالتی است که زن از یک غذا بیزار می شود و یا هوس غذا خاصی را دارد. همچنین در این حالت ممکن است زن نسبت به بوهای خاصی حساس شود.

گرفتگی عضلات :

یکی از علائم بارداری گرفتگی عضلات است. مانند گرفتگی عضلات شکم یا پا. کمر درد در بارداری نیز بسیار شایع است.

تغییرات خلق و خو :

نوسانات خلق و خو یکی دیگر از علائم بارداری می باشد که می تواند خفیف یا شدید باشد.

در ادامه بخوانید: استرس بارداری


کلام آخر

در بارداری تغییرات زیادی در بدن اتفاق می افتد و همچنین سطح هورمون های مختلف در بدن تغییر می کند. به همین دلیل علائمی در فرد دیده می شود که می تواند نشان دهنده بارداری باشد. بنابراین بهترین راه برای آگاهی از سالم و عادی بودن علائم مراجعه و مشورت با پزشک است.




سوالات متداول


1- علائم مادر در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟
اولین علامت مربوط به بارداری تاخیر در دوره قاعدگی می باشد که برای افراد متفاوت است و در متن مقاله شرح داده شده است.




2- بررسی هفتگی علائم مادر در بارداری چگونه است؟
​ علائم بارداری مادر در هفته های مختلف بارداری با هم فرق می کند که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.




3- علائم اولیه بارداری چیست؟
یک سری علائم اولیه بارداری وجود دارد که براساس آن می توان به بارداری شک کرد که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : علائم مادر در بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nEVE
مطلب قبلی
علت استرس
نظرتان را بنویسید