قرار بایگانی پرونده و شرایط صدور آن

قرار بایگانی پرونده و شرایط صدور آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی اینکه قرار بایگانی پرونده چیست و شرایط صدور آن می پردازیم .

 

 

 

یکی از مهمترین اهدافی که حقوق در پی دستیابی به آن است ، موضوع رعایت حقوق همه افراد و احترام به آن است از این رو مواد قانونی روز به روز در توسعه این هدف کامل تر و کارآمدتر می شوند از جمله اقداماتی قانون گذار ما برای دستیابی به این هدف صورت داده است نوآوری ها و اصولی است که در قانون آیین دادرسی کیفری در زمینه رعایت حقوق متهم آورده است و در مواد متعددی از این قانون به حفظ حقوق متهم در مراحل مختلف رسیدگی اشاره شده است .  یکی از این اقدامات نوین تبیین قراری تحت عنوان قرار بایگانی پرونده است که با بایگانی پرونده در موارد صدور قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب متفاوت است اگرچه بازهم منتهی به بایگانی پرونده می شود . از این رو ما در این مقاله به بررسی قرار بایگانی پرونده ، شرایط صدور قرار بایگانی پرونده و اعتراض به قرار بایگانی پرونده می پردازیم . 

 



 

قرار بایگانی پرونده چیست

قرار بایگانی پرونده تاسیس جدیدی است که قانون گذاردر سال 1392 در جهت اصلاح و بازاجتماعی کردن متهمان و نیز قضازدایی ابداع کرده است . درباره اینکه قرار بایگانی پرونده چیست ماده 80 قانون آیین دادرسی کیفری جدید مقرر می دارد که : " در جرائم تعزیری درجه هفت و هشت ، چنانچه شاکی وجود نداشته باشد یا گذشت کرده باشد ، در صورت فقدان محکومیت موثر قضایی ، مقام قضایی می تواند پس از تفهیم اتهام با ملاحظه وضع اجتماع و سوابق متهم و اوضاع و احوالی که موجب وقوع جرم شده است و در صورت ضرورت با اخذ التزام کتبی از متهم برای رعایت مقررات قانون ، فقط یک بار از تعقیب متهم خودداری نماید و قرار بایگانی پرونده را صادرکند . این قرار ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ ، قابل اعتراض است " . بنابراین این قرار ، قراری است که در صورت وقوع جرم خاص و در شرایط خاص منجر به عدم رسیدگی به پرونده می شود .

 

شرایط صدور قرار بایگانی پرونده

از آنجایی که قرار بایگانی پرونده ، قراری در ارتباط با جرائم تعزیری درجه هفت و هشت می باشد و با توجه به اینکه این دسته از جرائم مطابق قانون به طور مستقیم در دادگاه رسیدگی می شوند ، می توان گفت صدور این قرار تنها توسط قاضی ممکن است و دادستان وسایر قضات دادسرا اختیاری در این مورد ندارند . به این ترتیب قاضی می تواند در صورت وجود شرایط لازم قرار بایگانی پرونده را صادر کند . شرایط صدور قرار بایگانی پرونده از قرار زیر است :

1 – جرم ارتکابی از نوع تعزیر درجه هفت یا هشت باشد ؛ 

2- شاکی وجود نداشته باشد یا گذشت کرده باشد ؛ 

3- متهم فاقد سابقه محکومیت کیفری موثر باشد ؛ 

4- در صورت ضرورت ، متهم به طور کتبی به رعایت مقررات قانونی التزام داده باشد ؛ 

5- وضع اجتماعی و سوابق متهم و اوضاع و احوال موثر در ارتکاب جرم لحاظ شده باشد . 

 

 

 

اعتراض به قرار بایگانی پرونده

قرار بایگانی پرونده فقط برای یک بار صادر می شود و با صدور آن تعقیب متوقف می شود . این قرار ظرف ده روز از تاریخ صدور قابل اعتراض است . با توجه به شرایط مندرج در ماده 80 قانون آیین دادرسی کیفری و اشاره به گذشت شاکی و التزام کتبی متهم به رعایت مقررات قانونی ، سوالی که پیش می آید این است که چه کسی می تواند به این قرار اعتراض کند ؟ در جواب می توان گفت پیش بین حق اعتراض به قرار بایگانی پرونده می تواند از این جهت باشد که دادگاه ممکن است بدون احراز شرایط در نظر گرفته شده برای این قرار ، اقدام به صدور آن نماید و از این جهت شاکی می تواند با این ادعا که گذشت نکرده است و یا به حقوق او توجهی نشده است و متهم نیز با اظهار اینکه به خود را بی گناه می دانسته و به همین دلیل التزامی نداده است و یا اینکه دادگاه ضرورتی به گرفتن التزام از او ندیده است ، به قرار صادره اعتراض نمایند . 
مرجع رسیدگی به اعتراض به قرار بایگانی پرونده ، دادگاه تجدیدنظر استان است . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرار بایگانی پرونده چیست و شرایط صدور آن به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار بایگانی پرونده چیست و شرایط صدور آن پاسخ دهند .

منبع : قرار بایگانی پرونده و شرایط صدور آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kYOY
نظرتان را بنویسید