انتخاب رشته پایه نهم

انتخاب رشته پایه نهم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
مهم ترین تصمیم دوران دانش آموزی پیش از شرکت در کنکور سراسری انتخاب رشته مناسب با توجه به روحیات و علاقه دانش آموز در پایه نهم می باشد . این انتخاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و انتخاب درست در این مقطع می تواند راه موفقیت را برای هر فردی میسر نماید .



یکی از مهمترین سوالاتی که این روزها ذهن دانش آموزان پایه نهم را درگیرکرده ، انتخاب رشته پایه نهم می باشد ، سوال اینجاست که کدام رشته را انتخاب کنند ؟ سوالاتی است اعم از : رشته ریاضی بهتر است یا تجربی ؟ با رشته انسانی چه آینده شغلی خواهیم داشت ؟

سوالاتی مانند سوالات بالا ذهن اکثر خانواده ها و دانش آموزان پایه نهم را به خود درگیر کرده است . به همین منظور سعی کرده ایم در این مقاله به این سوالات پاسخ داده و با توجه به معیار های هر فرد ، رشته های مناسب برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم را معرفی نماییم .



معیار های انتخاب رشته پایه نهم
مسائل مهمی در انتخاب رشته پایه نهم دخیل هستند که می توان از آن ها به شناخت ویژگی های فردی ، شناخت بازار کار ، ظرفیت دانشگاه ها و مشاوره با افراد متخصص نام برد که در ادامه این مقاله به شرح هر یک از این موارد پرداخته ایم .



ویژگی های فردی



مهم ترین مساله در انتخاب رشته در پایه نهم ، شناخت توانایی های شخصی است و هر دانش آموز می تواند با بررسی علاقه مندی ها و مهارت های خود در انواع دروس مانند دروس مفهومی ؛ استدلالی و حفظی و همین طور بررسی مباحثی که برای او جذابیت بیشتری را دارد ، شناخت نسبتا خوبی نسبت به خود پیدا کرده و در نتیجه بتوانند رشته مناسبی را برای تحصیل در پایه دهم با انجام مراحل هدایت تحصیلی سایت همگام انتخاب نماید .

به عنوان مثال ، برخی افراد در درس های مفهومی و استدلالی توانایی بیشتری دارند که در نتیجه ، احتمال موفقیت آن ها در رشته ریاضی بیشتر خواهد بود . یا اینکه بعضی دانش آموزان در دروسی مانند علوم ، علاقه و مهارت بیشتری نسبت به دیگران دارند و این امکان موفقیت آنان را در رشته تجربی افزایش می دهد .

هم چنین دانش آموزانی هستند که از نظر دروس تئوری قوی تر هستند ، یا به عنوان مثال به یادگیری زبان های دیگر مانند عربی یا مطالعه مباحث نظری مانند علوم اجتماعی ، ادبیات و زبان فارسی علاقه بیشتری دارند . به این افراد توصیه می شود که رشته علوم انسانی را برای ادامه تحصیل در اولویت قرار دهند .

و اما در آخر تعدادی از دانش آموزان علاقه بسیاری به کارهای عملی و فنی دارند و مهارت بیشتری در مباحث عملی داشته و بی صبرانه مشتاق ورود به بازار کار هستند . به این دانش آموزان انتخاب رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و انتخاب زیر شاخه مناسب بر اساس علایق و توانایی ها توصیه می شود . برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر رشته می توانید به مقاله معرفی رشته های انتخاب رشته پایه نهم مراجعه نمایید .



شناخت بازار کار



یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته دبیرستان درست به شما کمک کرده و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد ، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد . مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند .



ظرفیت پذیرش رشته ها



در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم دانشگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن ، شرایط  و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است . پس اگر به دنبال قبولی کم دردسر در یک دانشگاه در آینده و گرفتن مدرک لیسانس به راحتی هستید حتما به سراغ رشته هایی بروید که از لحاظ دانشگاه ها و رشته های بدون کنکور ، تعداد بالایی را به خود اختصاص دهند .



مشاوره با افراد متخصص



 یکی از موثرین کارهای در انتخاب درست رشته نهم ، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد . یکی از راه های دریافت مشاوره ، سایت همگام می باشد که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به مقاله راهنمای آزمون مشاوره ای در سایت همگام رجوع نمایید .

یادمان باشد مسئولیت انتخاب رشته دبیرستان ما به عهده ی خودمان است مشاوره و پدر و مادر و دوست و... همگی جنبه راهنمایی برای انتخاب را دارند و این دانش آموز است که باید تا سالیان طولانی با توجه به رشته انتخابی وارد بازار کار شود و در همان حرفه مشغول به کار شود .



درآمد زایی یا علاقه ؟



 شاید سوال بسیاری از دانش آموزان باشد که کدام رشته درآمد زایی بهتری یا به قول خودشان آینده کاری بهتری دارد . جواب سوال کاملا واضح می باشد . همه ما دیده ایم که شخصی با فارغ التحصیلی در رشته خاصی مانند حقوق یا مهندسی یا پزشکی بعد از چند سال توانسته به سطح درآمد مطلوبی برسد اما گاهی اوقات هم دیده شده که اشخاص پس از دریافت مدارک بالا نتوانسته اند در زمینه کاری موفقیت لازم را کسب نمایند و سوالی که پیش می آید این است که علت این موفقیت یا عدم موفقیت چیست ؟



علاقه ! 



علاقه تنها فاکتوری است که شخص را تحریک کرده تا در رشته خود علاوه بر مدرک گرایی ، علم گرا نیز شود . طبیعتا همه افراد جامعه برای برآورده شدن نیاز خود تلاش می کنند تا به بهترین متخصص مراجعه کنند  و مطمئنا کسی که با علاقه به دنبال شغل و حرفه خود باشد و بتواند با یادگیری های دانشگاهی خود و ترکیب با نوآوری بهترین خدمات را عرضه کند موفق تر خواهد بود.



 چرا انتخاب رشته پایه نهم تا این حد مهم می باشد ؟



عدم انتخاب صحیح باعث افت تحصیلی خواهد شد. اولین تبعات افت تحصیلی سرخوردگی دانش آموز است و طبیعتا فرد سرخورده قادر به شکوفایی استعداد خود نخواهد بود و حتی اگر وارد بازار کار شود از شغل خود رضایت کافی را نداشته و از زندگی لذت نمی برد به نوعی می توان گفت فرد دچار درجا زدن و هدر دادن عمر میشود برای جلوگیری از این اتفاق ، میتوان با انتخاب رشته صحیح به موفقیت رسید .

توصیه می کنیم در ادامه مقاله هدایت تحصیلی پایه نهم را که اطلاعات تکمیلی درباره نحوه انجام هدایت تحصیلی در آن موجود می باشد را مطالعه نمایید .



در ادامه بخوانید: هدایت تحصیلی پایه نهم





برای اطلاع از آخرین اخبار انتخاب رشته پایه نهم عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایید . هم چنین می توانید در صورت نیاز به مشاوره جهت انتخاب رشته پایه نهم با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل نمایید .




سوالات متداول


1- انتخاب رشته پایه نهم به چه عواملی بستگی دارد؟
برای انتخاب صحیح رشته پایه نهم می بایست به عوامل مختلفی اعم از ویژگی های فردی ، بازار کار و غیره توجه کرد که در این مقاله به شرح این موارد پرداخته شده است .




2- رشته ریاضی فیزیک بهتر است یا تجربی ؟
همان طور که در این مقاله به آن اشاره شد ، هر فرد می بایست با توجه به توانایی ها و علایق خود ، رشته مورد نظر خود را انتخاب کند و رشته بهتر یا بدتری وجود ندارد .




3- چرا انتخاب رشته پایه نهم از اهمیت بالایی برخوردار است ؟
همان طور که در این مقاله به آن پرداخته شده ، انتخاب صحیح در این مقطع می تواند مسیر شغلی و موفقیت فرد را مشخص نموده و انتخاب غلط ممکن است به سرخوردگی دانش آموز بیانجامد .

منبع : انتخاب رشته پایه نهم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p1lX
نظرتان را بنویسید