پیگیری پرونده شورای حل اختلاف

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
پرونده هایی که در شورای حل اختلاف رسیدگی می شوند را می توان به صورت الکترونیک و بدون مراجعه به شورا از طریق سامانه و سایت ثنا مورد بررسی و پیگیری قرار داد . پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با در اختیار داشتن اطلاعاتی همچون رمز پرونده ، شماره پرونده ، ردیف فرعی پرونده و کد ملی در سامانه ثنا امکانپذیر است و همچنین پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با پیامک نیز مقدور است .





شوراهای حل اختلاف به موجب قانون، صلاحیت رسیدگی به برخی از دعاوی حقوقی را دارا شده اند و امروزه بخش زیادی از پرونده های حقوقی به موجب قانون و ابتدائا در شوراهای حل اختلاف مورد طرح و رسیدگی قرار می گیرند و طرفین دعوا برای پیگیری پرونده های حقوقی خود باید در این شوراها طرح دعوا نمایند .

در همین راستا ، در طی چند سال اخیر سامانه ای به نام سامانه ثنا توسط قوه قضاییه راه اندازی شده است که از طریق آن می توان پرونده های قضایی را به صورت الکترونیک پیگیری کرده و ابلاغیه ها و خلاصه پرونده را مشاهده نمود . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که پیگیری پرونده های مطروحه در شورای حل اختلاف با چه روش هایی امکان پذیر است و سایت یا سامانه ای که به منظور پیگیری پرونده شورای حل اختلاف وجود دارد چیست .

همانطور که اشاره شد ، از طریق سامانه ثنا می توان به صورت غیر حضوری و الکترونیکی اقدام به پیگیری پرونده های شورای حل اختلاف نمود و با استفاده از روش هایی همچون پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با رمز پرونده ، پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با کد ملی و پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با پیامک از جزییات مربوط به پرونده مطلع شد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت .




سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف
 بر اساس قانون ، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به برخی از دعاوی حقوقی را دارد که از جمله می توان به دعاوی مالی راجع به اموال منقول  تا سقف 20 میلیون تومان ، برخی دعاوی خانوادگی ، دعاوی مربوط به گواهی حصر وراثت ، تحریر ترکه و مهر و موم آنها ، دعاوی مربوط به تعدیل اجاره بها ، تخلیه عین مستاجره  ، تامین دلیل ، جرایم تعزیری با مجازات جزای نقدی درجه هشت اشاره نمود .

این شورا در موارد ذکر شده به رسیدگی پرداخته و رای صادر می کند و به همین دلیل ، اشخاصی که پرونده آنها نزد شورا مطرح است قاعدتا باید بتوانند نسبت به پیگیری پرونده در شورای حل اختلاف اقدام نمایند . در حال حاضر ، پیگیری پرونده های شورای حل اختلاف همچون ثبت دادخواست شورای حل اختلاف ، با استفاده از سامانه ثنا امکان پذیر شده است . سامانه ثنا قوه قضاییه امکان مشاهده کلیه ابلاغیه های دادگاه ها و مراجع قضایی ، مشاهده خلاصه پرونده و مشاهده آرای صادر شده توسط مراجع قضایی را امکان پذیر نموده است .

لازم به ذکر است که سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف یا همان سامانه ثنا از طریق سایت عدل ایران قابل دسترسی است و متقاضیان برای پیگیری پرونده در شورا ، می توانند با در اختیار داشتن اطلاعاتی همچون کد ملی ، رمز شخصی ورود به سامانه ثنا ، رمز پرونده و شماره پرونده نسبت به دریافت خلاصه پرونده شخصی اقدام نمایند که در ادامه این روش ها توضیح داده شده است .

حتما بخوانید: موارد صدور رای در شورای حل اختلاف


پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با رمز پرونده
اولین و مهم ترین روشی که طرفین دعوا در شورای حل اختلاف می توانند با استفاده از آن پرونده شان را پیگیری کنند ، پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با استفاده از شماره پرونده و رمز پرونده می باشد . ذکر این نکته ضروری است که شماره پرونده ، همان شماره شانزده رقمی است که به هر پرونده اختصاص می یابد و دو رقم اول آن نشان دهنده سال طرح دعواست و همچنین رمز پرونده ، یک رمز 5 رقمی است که هر دوی رمز پرونده و شماره پرونده را می توان از طریق شورای حل اختلاف دریافت کرد .

به منظور پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با استفاده از رمز پرونده شخصی ، ابتدا متقاضی باید در سامانه ثنا عضو شده باشد و پس از احراز هویت در سامانه ثنا  با انجام مراحل زیر پرونده خود را پیگیری نماید :

1ابتدا باید عبارت adliran.ir را وارد مرورگر خود نمایید . سپس صفحه ای مطابق با تصویر زیر قابل مشاهده است که می توانید از سمت راست صفحه ، قسمت " اطلاع رسانی با رمز پرونده " را انتخاب نمایید .







2در صفحه ای ملاحظه می کنید ، باید کد ملی و رمز شخصی که موقع ثبت نام در سامانه ثنا آن را دریافت کرده اید وارد نمایید و در صورتی که این رمز را فراموش کرده اید می توانید اقدام به بازیابی رمز عبور سامانه ثنا نمایید . کد موقتی هم به گوشی شما پیامک می شود را باید وارد کنید .







3در صورتی که مراحل قبل را با موفقیت طی کرده باشید ، صفحه ای مشابه تصویر زیر را می توانید ملاحظه کنید که از طریق آن ، پیگیری پرونده های مطروحه در شورای حل اختلاف امکان پذیر است .







4در این مرحله کافیست شماره پرونده 16 رقمی و ردیف فرعی را وارد نموده و رمز پرونده 5 رقمی را نیز در قسمت مربوطه بنویسید و در خاتمه ، برای پیگیری اقدامات شورا در مورد پرونده ، بر روی گزینه " روند کار پرونده " و یا " خلاصه پرونده " کلیک کنید .

لازم به ذکر است که اگر ردیف فرعی پرونده را نمی دانید ، می توانید فقط شماره پرونده و رمز پرونده را وارد کرده و بر روی گزینه ردیف فرعی کلیک کنید .

بیشتر بخوانید: پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده


پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با کد ملی
در قسمت قبل به توضیح پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با رمز پرونده پرداختیم و همانطور که بیان شد ، در اختیار داشتن رمز پرونده در این روش الزامی است . اما ممکن است که متقاضی به رمز پرونده خود دسترسی نداشته و بخواهد اقدام به پیگیری دادخواست قضایی مطروحه در شورای حل اختلاف نماید . در این شرایط ، می توان با کد ملی و شماره پرونده ، پرونده شورا را مورد پیگیری قرار داد که در این قسمت به بررسی آن می پردازیم .

1اولین مرحله پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با کد ملی به این صورت است که متقاضی عبارت adliran.ir را در مرورگر خود وارد نماید و در صفحه ای که ملاحظه می کند ، این بار عبارت " اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی " را انتخاب کند .







2در صفحه ای که قابل مشاهده است ، باید کد ملی متقاضی به همراه رمز شخصی ورود به سامانه ثنا وارد شود و سپس کد موقتی که به تلفن همراه ارسال می شود در کادر مربوطه وارد شود .







3در صورتی که ورود به سامانه و سایت با موفقیت انجام شده و شخص وارد حساب کاربری خود شده باشد ، صفحه ای مطابق تصویر زیر نشان داده می شود که کد ملی ( شماره یا شناسه ملی ) متقاضی به صورت اتوماتیک در آن درج شده و فقط باید شماره پرونده 16 رقمی مربوطه که از شورای حل اختلاف دریافت شده ، به صورت دقیق در کادر مربوطه وارد شود .

همچنین اگر متقاضی چند پرونده در شورای حل اختلاف یا سایر مراجع قضایی دارد می تواند با تنظیم تاریخ مربوطه ، راحت تر آن را پیدا کند و با استفاده از گزینه پرونده های مختومه شده یا مختومه نشده ، آن را مشاهده کند  .





پس از تیک زدن پرونده ، گزینه " بازیابی اطلاعات " را از پایین صفحه انتخاب کرده و کلیه جزییات مربوط به آن را مشاهده و پیگیری نماید و حتی در صورت لزوم از آن پرینت بگیرد .

بیشتر بخوانید: پیگیری پرونده قضایی با کد ملی


پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با پیامک
علاوه بر اینکه سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف یا همان سامانه ثنا در دسترس عمومی افراد است ، گاهی برخی اشخاص نمی توانند از این سامانه و سایت استفاده کنند و همچنین قادر نیستند اقدام به مشاهده ابلاغیه با موبایل نمایند . در چنین شرایطی ، امکان پیگیری پرونده های شورای حل اختلاف به صورت پیامکی نیز فراهم شده است . البته برای پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با پیامک باز هم باید اطلاعاتی همچون شماره پرونده ، ردیف فرعی پرونده و رمز شخصی را در اختیار داشته باشیم .

برای دریافت راهنمای مشاهده خلاصه پرونده و انجام پیگیری های مربوطه می بایست عدد یک را به شماره 1000493 پیامک نمود .

برای پیگیری پرونده شورا و دریافت خلاصه پرونده شخصی آن باید کد زیر را در قالب یک پیام کوتاه به شماره 1000493 ارسال کرد .

 1 # شماره پرونده # شماره فرعی پرونده # رمز شخصی

به عنوان نمونه ، چنانچه می خواهید خلاصه پرونده شخصی به شماره پرونده 9912345678900000 ، به شماره فرعی 2 ، به رمز شخصی 1234 را بدست آورید ، باید کد زیر را از چپ به راست به شماره 1000493 پیامک نمایید :

1#9912345678900000#2#1234

در صورتی هم که به رمز شخصی پرونده دسترسی ندارید ، می توانید کد زیر را به صورت پیامک ، از چپ به راست به سرشماره 1000493 ارسال نمایید .

شماره پرونده#2

البته تنها اشخاصی می توانند نسبت به روش پیگیری پیامکی پرونده شورای حل اختلاف اقدام نمایند که شماره تلفن همراه آنها در سیستم مدیریت پرونده قضایی ثبت شده باشد .

در ادامه بخوانید: سامانه پیامکی پیگیری پرونده دادسرا
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیگیری پرونده شورای حل اختلاف در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پیگیری پرونده شورای حل اختلاف پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- پیگیری پرونده های شورای حل اختلاف به چه روشی امکان پذیر است ؟
پیگیری پرونده های شورای حل اختلاف به سه شیوه امکان پذیر است که عبارتند از پیگیری پرونده با رمز پرونده ، شماره ملی و همچنین به روش پیامکی که جزییات کامل در خصوص این روش ها را در مقاله توضیح داده ایم .


2- برای پیگیری پرونده شورا در سامانه ثنا چه اطلاعاتی نیاز است ؟
در روش اول باید به شماره پرونده و رمز پرونده دسترسی داشت و در دومین روش وارد کردن کد ملی با شماره پرونده کافیست که راهنمای تصویری پیگیری پرونده های شورای حل اختلاف در مقاله درج شده است .


3- برای پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با پیامک چه اقدامی باید انجام داد ؟
برای استفاده از سامانه پیامکی باید شماره تلفن متقاضی در سیستم مدیریت پرونده قضایی ثبت شده باشد و اطلاعاتی همچون شماره پرونده و شماره فرعی و رمز پرونده را به سامانه پیامکی که در مقاله قید شده است ارسال نمود که برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص آن می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : پیگیری پرونده شورای حل اختلاف
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vPL8
نظرتان را بنویسید