خصوصیات دانش آموز تیزهوش

خصوصیات دانش آموز تیزهوش
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانش آموزان نخبه از ضریب هوشی بالایی برخوردار بوده و اغلب در مدارس سمپاد در حال تحصیل هستند. چرا که شیوه های آموزشی این مدارس برای دانش آموزانی با سطح هوشی IQ و EQ بالا در نظر گرفته شده و در صورتی که دانش آموز توان درک آن را نداشته باشد موجب افت تحصیلی وی خواهد شد.

 

 

این سوال ممکن است برای تمامی والدین ایجاد شود که آیا فرزندشان از هوش بالایی برخوردار است؟ چرا که می خواهند به بهترین نحو از هوش فرزند خود استفاده کنند. والدین اکثرا اشتیاق دارند که فرزندانشان را در مدارس تیزهوشان ثبت نام کنند تا بتوانند از ویژگی های این مدارس بهره مند شوند.

اما این اشتیاق زمانی می تواند نتیجه مناسب را بدهد که دانش آموز از بهره هوشی بالایی برخوردار باشد چرا که در غیر این صورت نمی تواند در مدارس تیزهوشان خود را با سطح آموزه های آن بالا ببرد. این مدارس با شیوه نامه های آموزشی خاصی که برای افراد باهوش می باشد تاسیس شده اند. در ادامه مقاله سعی کرده ایم ویژگی های افراد باهوش را برایتان بیاوریم تا با توجه به آنها بتوانید فرزندتان را برای ادامه تحصیل راهنمایی کنید.

 

هوش چیست؟

امروزه تعریف های زیادی برای هوش و تیزهوشی ارائه شده است. بهترین و کامل ترین تعریف، تعریف “وکسلر” است که می گوید: هوش شامل توانایی های فرد برای تفکر منطقی، اقدام هدفمندانه و برخورد موثر با محیط است. تیزهوشی، یک پارامتر انتزاعی است و نمونه عینی و محسوس ندارد.

 

این توانایی در تمامی انسان ها موجود است، اما میزان هوش برای هر فرد متفاوت است. محققان و پژوهشگران با گرفتن آزمون هایی از افراد توانستند بهره هوشی آنها را مشخص نمایند. نتایج آزمون ها با توجه به جامعه آماری آنها متفاوت است، اما در مجموع عدد 130 را مرزی برای این مطلب در نظر گرفته اند که افرادی که بهره هوشی بالای آن داشته باشند در دسته افراد تیزهوش قرار می گیرند.

 

هوش به دسته های مختلفی تقسیم می شود. اما چیزی که با به صورت کلی با آن سر و کار داریم بهره هوشی یا همان IQ می باشد. شناخت میزان بهره هوش فردی باعث می شود که فرد بتواند به بهترین نحو آن را به کار بگیرد و استعداد ذاتی خود را تلف نکند. افراد تیزهوش به راحتی می توانند انواع مقالات علمی را در مدارس تیزهوشان به کمک معلمان خود بنویسند.

 

والدین محترمی که قصد دارند فرزندانشان در مدارس تیزهوشان تحصیل کنند اما اطلاعات کافی درباره این مدارس ندارند، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

حتما بخوانید: ویژگی مدارس تیزهوشان

 

 

ویژگی دانش آموزان تیزهوش

محققان در طی سالهای متمادی تحقیقات بسیار زیادی بر روی افراد با بهره هوشی بالا انجام داده اند تا بتوانند به ویژگی های مشترک میان این افراد دست پیدا کنند. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده بر روی فعالیت های دانش آموزان، برای تشخیص دانش آموزان تیزهوش، پژوهشگران به 8 ویژگی نام برده در زیر رسیده اند:

 

این افراد از حافظه ای قوی و قدرت تخیل خوبی برخوردارند.

 

آنان در تحصیل، همیشه از هم سن های خود جلوتر هستند و عاشق یادگیری اند.

 

تیزهوشان، بسیار کنجکاو بوده وخواهان یادگیری مطالب می باشند.

 

مسیر اکثر دانش آموزان تیزهوش به سمت پیروزی و موفقیت است.

 

تیزهوشان معمولا عصبانی نیستند و با خشونت با دیگران رفتار نمی کنند.

 

دانش آموزان تیزهوش سر کلاس درس بی حوصله اند چون مطالب و مفاهیم برای آنها ساده است.

 

دانش آموزان تیزهوش دارای ادراک قوی و سرعت بالایی در کسب اطلاعات هستند و مطالب را به خوبی تحلیل و بررسی می کنند.

 

پر انرژی بودن دانش آموزان تیزهوش یکی از صفاتی است که در زمینه درسی به آنان کمک می کند.

 

اگر قصد شرکت در آزمون تیزهوشان را دارید اما نمیدانید به چه روشی باید مطالعات خود را انجام دهید تا بتوانید در این آزمون پذیرفته شوید، می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

بیشتر بخوانید: راه های قبولی در آزمون تیزهوشان

 

 

 

 

 

ارتباط تیزهوشی با یادگیری

ارتباط میان یادگیری و هوش را می توان از دو جنبه بررسی کرد. یکی رابطه هوش با سرعت یادگیری است، یعنی کسی که با هوش است مطالب را سریعتر و بهتر می آموزد و دیگری ارتباط هوش با سطح پیچیدگی یادگیری است.

 

پژوهش ها نشان میدهند که هوش با هر دو جنبه یادگیری ارتباط نسبتا نزدیکی دارد. شخص باهوش، چنانچه از انگیزه کافی برای یادگیری برخوردار باشد و از ناراحتی جسمی و روانی رنج نبرد مطالب را زودتر، بهترو بیشتر می آموزد.

 

عوامل زیادی به جز هوش، در یادگیری دخالت دارند که به بعضی از آنها مانند انگیزه، سلامت جسمی و روانی و ساخت شخصیت می توان اشاره کرد. یک عامل دیگر پشتکار فرد در یادگیری است که با انگیزه ارتباط دارد ولی مترادف با آن نیست.

 

شخص ممکن است انگیزه کافی برای یادگیری داشته باشد، ولی ازپشتکارخوب برخوردار نباشد. اما پشتکار زیاد معمولا با انگیزه کافی همراه است. وقتی ادعا می کنیم که فرزند با هوش زودتر و بهتر یاد می گیرد منظور این است که در شرایط مساوی روانی، تربیتی و محیطی، افراد با هوش، از نظریادگیری، موفق تر از افراد کم هوش هستند.

 

افراد تیزهوش معمولا کمتر دیگران را عصبانی می کنند. گزافه گویی ، دروغ گویی و بازیهای خطرناک را کمتر می پسندند. اعتماد به نفس استقلال فکری، حس همکاری ،احترام به دیگران ،دوراندیشی،تدبیر واحتیاط و ... در آنان دیده می شود.

 

اینان کمتر از هم سن های خود به کارهای خلاف دست می زنند. کمتر به اغفال دیگران می پردازند و حتی در شرایط دشوار، صداقت و تعهد خود را حفظ می کنند و بهتر از دیگران از افکار و اعمال خود استفاده می کنند.

 

به طور کلی تیزهوشان اغلب شادمان و مورد علاقه دیگران می باشند. اغلب آنها از نظر عاطفی با ثبات و متکی به نفس هستند ودربرابر اختلالات عصبی و روانی کمتر از کودکان معمولی آسیب پذیرند. اغلب تصور می شود کسانی که با هوش ترین هستند، بهترین نیز می باشند. به عبارت دیگر فکر می کنیم که صفات اخلاقی همانند انصاف، شرافت، محبت و عدالت با تیزهوشی همراه هستند.

 

با این حال این حقیقت را باید مد نظر داشت که افراد مستعد ونابغه نیز می توانند از نبوغشان در کارهای جنایی استفاده کنند. لازم به توضیح است که در بین افراد نابغه تفاوت های زیادی وجود دارد و نمی توان همه آنها را یکسان دانست. معمولا افراد تیزهوش ازنظر رفتارهای اخلاقی از افراد معمولی برتر هستند و در کنکور سراسری نتایج مطلوبی را به دست می آورند.

 

اکثر این کودکان در سنین اولیه به مفاهیم انتزاعی خوب و بد، درست و نادرست، عدالت و ظلم، علاقه مند می شوند. فرد نابغه ای که اصول اخلاقی را رعایت نمی کند جنبه استثنایی دارد و نمی تواند آن را یک امر کلی تلقی کرد و تعمیم داد.

 

با توجه به تمامی توضیحات داده شده در این مقاله، دانش آموزانی که قصد ثبت نام آزمون تیزهوشان را دارند باید بدانند که این مدارس برای پذیرش دانش آموزان شرایط ویژه ای دارند که با مراجعه به لینک زیر می توانید از این شرایط مطلع شوید.

 

در ادامه بخوانید: شرایط ورود به مدارس تیزهوشان

 

 

 

 

برای اطلاع از آخرین اخبار ثبت نام آزمون تیزهوشان، عضو کانال تلگرام مدارس تیزهوشان هیوا شده و یا پیج اینستاگرام مدارس تیزهوشان هیوا را دنبال نمایید .ضمناً دانش آموزان و والدین گرامی آن ها می توانند تمامی سوالات خود در خصوص ثبت نام تیزهوشان را از طریق برقراری یک تماس تلفنی با سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوند.



 

سوالات متداول

 

1- ✔ دانش آموزان تیزهوش چه ویژگی هایی دارند؟

✔ دانش آموزان تیزهوش ویژگی هایی مثل سرعت در یادگیری دارند که سایر ویژگیها را به تفصیل می توانید در متن مقاله مشاهده نمایید.



 

2- ✔ نحوه یادگیری دانش آموزان تیزهوش با دانش آموزان عادی چه تفاوتی دارد؟

✔ دانش آموزان تیزهوش به دلیل بهره هوشی بالایی که دارند قدرت درک مفاهیم پیچیده تر را دارند به همین دلیل نحوه یادگیری آنها با دانش آموزان عادی متفاوت است که در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

3- ✔ اساسا هوش چیست و چه تاثیری در یادگیری دارد؟

✔ هوش یک پارامتر انتزاعی است که بر توانایی های فردی تاثیر می گذارد، که در متن مقاله کامل توضیح داده شده است.

منبع : خصوصیات دانش آموز تیزهوش

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/VwwB
نظرتان را بنویسید