نمونه سند قرارداد صلح عمری

نمونه سند قرارداد صلح عمری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

صلح عمری، قراردادی است که به موجب آن، مالک یک ملک، مالکیت عین آن ملک را به شخص یا اشخاص دیگری منتقل کرده، با این شرط که تا زمانی که مالک در قید حیات می باشد، منافع به خود مالک تعلق داشته و وی حق استفاده از آن ملک را داشته باشد. از آنجا که نحوه تنظیم صلح عمری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، پیشنهاد می شود تا پیش از اقدام برای انعقاد آن با دانلود نمونه قرارداد صلح عمری و نمونه سند صلح نامه برای ملک، زمین و آپارتمان از نکات مندرج در این قرارداد، کسب اطلاع شود.

 

 

عقد صلح ، دارای انواع متفاوتی می باشد. در صلح عمری، مالک یک ملک، مالکیت عین آن ملک را به شخص یا اشخاص دیگری منتقل کرده، با این شرط که تا زمانی که مالک در قید حیات می باشد، منافع به خود مالک تعلق داشته و وی حق استفاده از آن ملک را داشته باشد.

قرارداد صلح عمری، معمولا در شرایطی منعقد می گردد که مالک، تمایل داشته تا تکلیف ملک متعلق به خود را در دوران حیاتش مشخص ساخته، با این وجود از آنجا که به منتقل الیه اطمینان کامل نداشته و بیم آن دارد که منتقل الیه پس از انتقال ملک، وی را از ملک بیرون کند، این شرط را ضمن قرارداد صلح عمری به نفع خود درج می کند که تا زمانی که زنده می باشد، منافع ملک به خود انتقال دهنده تعلق داشته و وی حق استفاده از آن ملک را داشته باشد.  بنابراین  همانطور که ملاحظه می شود، نحوه تنظیم صحیح قرارداد صلح عمری از حساسیت زیادی برخوردار بوده و ضروری است که با نکات آن آشنایی داشته باشیم.

به همین دلیل، در این مقاله به معرفی قرارداد صلح عمری پرداخته، سپس نمونه قرارداد صلح عمری برای ملک، نمونه سند صلح نامه برای زمین و نمونه قرارداد صلح عمری برای آپارتمان را جهت دانلود و استفاده شما قرار داده ایم.



 

نمونه قرارداد صلح عمری

یکی از انواع قراردادها، صلح عمری بوده که به موجب آن، مالک یک ملک، مالکیت عین آن ملک را به شخص یا اشخاص دیگری منتقل کرده، با این شرط که تا زمانی که مالک در قید حیات می باشد، منافع به خود مالک تعلق داشته و وی حق استفاده از آن ملک را داشته باشد.

قرارداد صلح عمری، معمولا در شرایطی منعقد می گردد که مالک، تمایل داشته تا تکلیف ملک متعلق به خود را در دوران حیاتش مشخص ساخته، با این وجود از آنجا که به منتقل الیه اطمینان کامل نداشته و بیم آن دارد که منتقل الیه پس از انتقال ملک، وی را از ملک بیرون کند، از شروط ضمن عقد استفاده کرده و این شرط را ضمن قرارداد صلح عمری به نفع خود درج می کند که تا زمانی که زنده می باشد، منافع ملک به خود انتقال دهنده تعلق داشته و وی حق استفاده از آن ملک را داشته باشد.

از آنجا که صلح عمری به عنوان یک عقد رضایی امروزه یکی از عقود و قرارداد های رایج می باشد، در این بخش از مقاله، یک نمونه قرارداد صلح عمری  و نمونه سند صلح نامه را جهت مطالعه و دانلود برای شما قرار داده ایم تا چنانچه قصد انعقاد قرارداد صلح عمری را داشته، با مطالعه این نمونه قرارداد صلح عمری، پیش از تنظیم سند صلح عمری از مندرجات و شروط آن مطلع شوید:

ماده 1- طرفین :

مصالح آقا/خانم ............. فرزند ............. به شماره شناسنامه ............. صادره از ............. متولد ............. به شماره ملی ............. و به نشانی ............. اصالتا از طرف خود یا ولایتا / قیمومتا / وصایتا / وکالتا / به نمایندگی  از طرف .......................... به موجب سند ............................. و با اختیارات تام نسبت به انجام مورد معامله.

متصالح آقا/خانم ............. فرزند ............. .به شماره شناسنامه ............. صادره از............. متولد............. به شماره ملی ............. .به نشانی ............. اصالتا از طرف خود یا ولایتا / قیمومتا / وصایتا / وکالتا / به نمایندگی  از طرف .......................... به موجب سند ............................. و با اختیارات تام نسبت به انجام مورد معامله.

 

ماده 2- مورد صلح، حدود و محل آن :

شش دانگ یک واحد آپارتمان مسکونی در طبقه دوم  واقع در ............. به شماره قطعه............. تفکیکی به مساحت .............  مترمربع دارای پلاک ثبتی و مفروز و مجزی از شماره ............. شماره فرعی ............. از اصلی ............. با جمیع توابع عرفی و قانونی آن « به شرح سند مالکیت » مورد ثبت واقع شده به شماره ............. در یک جلد سند مالکیت قطعی به  شماره ............. در دفترخانه اسناد رسمی شماره ............. واقع در ............. به تاریخ ............. که به صورت قطعی به نام مصالح انتقال یافته و ملک به نشانی ............. می باشد .

 

ماده 3- عدم ممنوع المعامله بودن

بر اساس اقرار مصالح و  متصالحین جزء اشخاص ممنوع ‌المعامله نبوده و نمی‌ باشند و هرگونه مسؤلیت ناشی از اظهارات خود را شخصا بر عهده گرفتند .

 

ماده 4- رفع اشتباه قلمی

مصالح ضمن این سند متصالحین را نماینده خود قرار داد که در صورت بروز هرگونه اشتباه قلمی در تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی شماره ............. حاضر و سند صلح منعقده را ، اصلاح و بدون اختیار در تغییر مندرجات و مفاد و به طور کلی بدون دخالت در ارکان و ماهیت سند اصلاحی را تنظیم و امضاء نماید .

 

ماده 5- وجه المصالحه (مال الصلح)

مبلغ ............. ریال که به اظهار مصالح تماما به وی پرداخت شده و اقرار به دریافت آن نمود .

 

ماده 6- خیارات

اسقاط کافه خیارات خصوصا خیار غبن، غبن فاحش و افحش جزمورد خیار شرط و تدلیس از طرفین به عمل آمد .


تبصره- متصالحین به مدت 30 سال از تاریخ وقوع عقد برای مصالح خیار فسخ قرار دادند تا در صورت لزوم اقدام به فسخ قرارداد توسط داور نماید .

 

ماده 7- منافع مورد صلح

بر اساس اظهار و اقرار مصالح، منافع مورد مصالحه قبلا به شخصی واگذار نشده است ولیکن ضمن همین سند متصالحین مورد مصالحه را به مصالح با حق عمری برای انتفاع از منافع دادند تا مادام ‌العمر خود از منافع آن رایگان استفاده نموده و مورد مصالحه کما فی‌ السابق در تصرف مصالح باقی ماند و همچنین شرط شد مصالح حق واگذاری منافع متعلقه را در زمان حیات خود به ثالث و به غیر بدون کسب اذن و اجازه دارد و مصالح اقرار به قبض مورد صلح نمود .

 

ماده 8- اطلاع متصالحین از شرایط

متصالحین ضمن قرائت سند و اطلاع از محتویات و مندرجات و مستندات و حدود و مشخصات آن و همچنین میزان مورد صلح شده به هر نفر به تفکیک مطلع و با رضایت خود و نزد شهود این سند را امضاء نمودند .

 

ماده 9- هزینه نگهداری

هزینه‌ های اساسی مورد مصالحه به عهده متصالح می باشد و هزینه های مصرفی اعم از برق و آب و تلفن و شارژ و نقاشی و............. به عهده مصالح است .

 

ماده 10 - تعمیرات اساسی

مصالح حق دارد بدون اذن و اجازه متصالحین نسبت به تعمیرات اساسی و حتی تغییر در شکل ظاهری در مورد صلح انجام دهد.

 

ماده 11- اقرار

متصالحین اقرار می نمایند در زمان حیات متصالح هیچ گونه ادعایی نسبت به موضوع صلح و حق عمری  نداشته و ندارند و در صورت هر گونه ادعایی موجبات فسخ با عنوان خیار تخلف از شرط محقق از طرف مصالح برای مصالح و نسبت به سهم وی فراهم خواهند نمود.

 

ماده 12- حل اختلاف

کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا راجع به آن از جمله انعقاد ، اعتبار ، فسخ ، نقض ، تفسیر یا اجرای آن به آقا/خانم ............. وکیل دادگستری ارجاع می گردد که مطابق با قانون و به صورت قطعی رسیدگی و رای صادر نماید ؛ مدت داوری 3 ماه از تاریخ ارجاع می باشد و نحوه ابلاغ رای از طریق اظهارنامه بوده و رای برای طرفین لازم الاتباع بوده و شخصی که موجبات تخطی از شرایط را فراهم آورده است مکلف به پرداخت حق الزحمه داور به میزان ............. می باشد .

تبصره - شرط داوری حاضر ، موافقت نامه ای مستقل از قرارداد اصلی تلقی می‌ شود و فسخ و انفساخ و... تاثیری در آن ندارد و در هر حال لازم الاجراء است.

این قرارداد در مورخ ............. در حضور ............. و ............. و ............. به عنوان شاهد در ............. نسخه در ید هر یک از طرفین و یک نسخه نیز در ید داور تنظیم و منعقد گردید و هر قرارداد دارای اعتبار واحد است و بین طرفین امضا و مبادله گردید.

محل امضا مصالح         محل امضا متصالحین              امضا داور              امضا شهود

 

برای دانلود فایل نمونه قرارداد صلح عمری، بر روی دکمه دانلود فایل کلیک نمایید:

دانلود نمونه قرارداد صلح عمری

  • نمونه قرارداد صلح عمری
  • حجم فایل: 4.5 KB
  • منبع:سایت حقوقی دینا

دانلود فایل

 

حتما بخوانید: عقد صلح، اوصاف و ارکان آن

 

نمونه قرارداد صلح عمری برای ملک

در بخش قبل در مورد مفهوم قرارداد صلح عمری به عنوان یک عقد لازم توضیح دادیم و یک نمونه سند صلح نامه را برای مطالعه و دانلود ذکر کردیم. در این بخش ، فایل دانلود نمونه قرارداد صلح عمری برای ملک را قرار داده ایم تا چنانچه قصد دارید برای انتقال ملک خود از طریق قرارداد صلح عمری اقدام نمایید، از این فایل استفاده کنید:

برای دانلود فایل نمونه قرارداد صلح عمری ملک، بر روی دکمه دانلود فایل کلیک نمایید:

دانلود نمونه قرارداد صلح عمری برای ملک

  • نمونه قرارداد صلح عمری برای ملک
  • حجم فایل: 4.5 KB
  • منبع:سایت حقوقی دینا

دانلود فایل

 

بیشتر بخوانید: تعریف عقد معوض و عقد مجانی و تفاوت آن ها

 

 

 

نمونه قرارداد صلح عمری برای زمین

در بخش قبل، نمونه سند صلح نامه برای ملک را جهت دانلود و استفاده شما قرار دادیم. از آنجا که ممکن است برخی از اشخاص، قصد صلح زمین متعلق به خود را داشته، در این قسمت از مقاله، یک نمونه قرارداد صلح عمری برای زمین را  که از نوع عقد معین بوده  و خیار غبن در آن راه ندارد، برای دانلود این گروه از متقاضیان قرار داده تا پیش از هرگونه اقدام برای تنظیم صلح نامه از این فایل استفاده نمایند. 

برای دانلود فایل نمونه قرارداد صلح عمری برای زمین، بر روی دکمه دانلود فایل کلیک نمایید:

دانلود نمونه قرارداد صلح عمری برای زمین

  • نمونه قرارداد صلح عمری برای زمین
  • حجم فایل: 4.5 KB
  • منبع:سایت حقوقی دینا

دانلود فایل

بیشتر بخوانید: خیار غبن

 

نمونه قرارداد صلح عمری برای آپارتمان

امروزه اکثر افراد در آپارتمان ها زندگی کرده و در مقایسه با سایر انواع ملک، آپارتمان ها از فراوانی بیشتری برخوردار می باشند. در نتیجه تعداد بسیار زیادی از قراردادهای صلح عمری برای انتقال آپارتمان منعقد می گردد. به همین دلیل، در این بخش از مقاله، یک نمونه قرارداد صلح عمری برای آپارتمان را برای دانلود قرار داده تا چنانچه شما نیز قصد صلح آپارتمان خود را به شکل عمری داشتید، از نمونه سند مذکور استفاده نمایید:

برای دانلود فایل نمونه قرارداد صلح عمری، بر روی دکمه دانلود فایل کلیک نمایید:

دانلود نمونه قرارداد صلح عمری برای آپارتمان

  • نمونه قرارداد صلح عمری برای آپارتمان
  • حجم فایل: 4.5 KB
  • منبع:سایت حقوقی دینا

دانلود فایل

در ادامه بخوانید: صلح عمری و مزایای آن

 

برای مطالعه بیشتر درباره نمونه قرارداد صلح عمری در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد صلح عمری پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- در قرارداد صلح عمری چه خیاراتی را سلب می کنند ؟

در نمونه های قرارداد های صلح عمری ، خیارات تخلف شرط و غبن از طرفین ساقط می شود که توضیحات آن در متن مقاله بیان شده است .

 

2- آیا در قرارداد صلح عمری خیار فسخ وجود دارد ؟

طرفین می توانند تا مدت ذکر شده در قرارداد حق فسخ داشته باشند که متن مقاله به این موضوع اشاره شده است .

 

3- هزینه های اساسی در قرارداد صلح عمری به عهده چه کسی است ؟

در صلح عمری هزینه های اساسی به عهده متصالح است که در مقاله درباره آن صحبت شده است .

منبع : نمونه سند قرارداد صلح عمری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9kRB
نظرتان را بنویسید