آشنایی با مراحل طلاق

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
شاید تا به حال این جمله را بسیار شنیده باشید که برخی از افراد ادعا دارند که اگر می دانستم طلاق می گیرم ، هیچوقت ازدواج نمی کردم . طلاق در زندگی بسیار غمگین کننده و عذاب آور است حتی اگر زندگی خوبی نداشته و از همسر خود راضی نباشد . 

در کل طلاق گرفتن حتی پس از یک زندگی بسیار نا آرام نیز غمگین کننده است ، در نتیجه می توان گفت به همان اندازه که ازدواج خوب است در مقابل طلاق و جدایی از همسر دردناک است . گاهی ممکن است طلاق از طرف زن و گاهی نیز از سمت مرد باشد ، در هر صورت برای طرفین ناراحت کننده است .

شاید این سوال برایتان به وجود آید که چرا افراد به دنبال بازسازی زندگی خود نیستند ؟ چرا افراد به طلاق فکر می کنند ؟ آیا گزینه اول آن ها برای رهایی از مشکلات و حل آن ها تنها طلاق است ؟



مفهوم طلاق
طلاق به معنای پایان قانونی ازدواج و جدایی زن و مرد از یکدیگر است ، در پی آن تعهداتی که زوجین به یکدیگر داشته اند نیز از بین خواهد رفت . همانطور که می دانید طلاق در زمانی که دیگر زن و مرد با هم تفاهم نداشته باشند یا پایه های زندگی آن ها سست شده باشد ، اتفاق خواهد افتاد .

شیوه و مراحل طلاق در کشور های مختلف دنیا تفاوت داشته و در اغلب کشور ها نیاز به تایید یک دادگاه و یا یک مرجع رسمی و حقوقی می باشد . طلاق در اسلام به اختیار شوهر می باشد اما زن در شرایط خاص نیز ممکن است حق طلاق را بدست آورد .

طلاق علاوه بر اینکه روی فرد تاثیر می گذارد روی خانواده ، جامعه ، فرزندان ، شغل ، جایگاه اجتماعی و دیگر نزدیکان فرد نیز تاثیر خواهد داشت . در واقع می توان گفت در زندگی زوجین ممکن است از مدت ها قبل نشانه های طلاق وجود داشته و طلاق قابل مشاهده باشد . 

مراحل طلاق نیز مانند طلاق ممکن است نشان دهنده مشکلات زن و مردی باشد که تصمیم به طلاق گرفته اند ، همچنین مشخص خواهد شد که این نشانه ها از چه زمانی شروع شده و آیا می توان مانع طلاق عاطفی شد یا خیر ؟

در ادامه قصد داریم دو دسته بندی از مراحل طلاق را معرفی کنیم تا زوجین بدانند که در کدام مرحله از طلاق قرار داشته و طلاق آن ها قابل پیش بینی بوده و یا می توان جلوی آن ها را گرفت یا خیر ؟

حتما بخوانید: صفر تا صد طلاق


طلاق سه مرحله ای
همانطور که گفتیم هیچکس برای اینکه طلاق بگیرد ازدواج نمی کند ، اغلب افرادی که تصمیم به طلاق گرفته ، مرحله های مختلفی از زندگی را طی کرده و حتی ممکن است دچار طلاق عاطفی نیز شده باشند و سپس تصمیم به جدایی گرفته است که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد .


گام اول : تصمیم گیری

در این مرحله اختلافات به اوج خود رسیده و زوجین از یکدیگر ناراضی هستند ، در نتیجه تجربه تلخی از زندگی را تجربه کرده و از کنار هم بودن لذت نخواهند برد . اغلب در زندگی زناشویی یکی از طرفین احساس نارضایتی بیشتری خواهد داشت در نتیجه :

شریک ناراضی نه تنها به فکر جدایی است بلکه ممکن است به دنبال اطلاعات مختلف طلاق گرفتن نیز باشند . او ممکن است برای آینده تصمیم هایی بگیرد ، که شریک زندگی اش در آن دخیل نیست . اغلب این افراد با دوستان ، آشنایان و یا حتی خانواده و فرزندان خود در مورد طلاق نیز صحبت خواهند کرد . اغلب زنان با دوستان خود در این مورد درد و دل کرده و همچنین آن ها بیشتر از مردان دچار تنش و استرس خواهند شد .



گام دوم : تغییر و تحول

در این مرحله فرد نه تنها به جدایی فکر کرده بلکه وضعیت جامعه ، مشکلات اقتصادی ، نوع زندگی ، نحوه سرپرستی و غیره را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد . در این مرحله فرد جدی تر بوده به همین دلیل احساس ترس ، سردرگمی ، خشم و یا سرخوشی نیز خواهد کرد .



گام سوم : زندگی بعد از طلاق

افراد پس از طلاق شروع به شناسایی تجربه های جدید در زندگی کرده ، همچنین به خودشناسی رسیده و دیگر می داند از زندگی چه می خواهد و دنبال اهداف خود خواهد رفت . نام دیگر این مرحله بازسازی بوده زیرا فرد از مرحله طلاق گذر کرده و با زندگی پس از طلاق آشنا خواهد شد .

بیشتر بخوانید: خیانت زوجین


طلاق چهار مرحله ای
در این دسته بندی چهار مرحله در زندگی زناشویی را معرفی خواهیم کرد که منجر به طلاق شده که در این مرحله تعارضات زناشویی منجر به طلاق خواهند شد :



مرحله اول

این مرحله اغلب در اوایل زندگی زناشویی رخ داده ، در زمانی که اختلافات زندگی کم بوده و زن و مرد تنها دچار تعارضات و اختلاف نظر می شوند . در این مرحله آن ها برای رفع و بررسی تفاوت هایشان با یکدیگر مذاکرده کرده تا مشکل خودشان را حل کنند .



مرحله دوم

در این مرحله اختلافات و تعارضات میان زوجین به یک مشکل بزرگ تبدیل شده که تا به حدی پیشرفت کرده است که زن و مرد دیگر به صورت آشکارا با یکدیگر دعوا می کنند . ارتباط آن ها قطع نشده اما در زندگی کشمکش و مشکلات نیز بسیار شده تا به حدی که ممکن است شریک ناراضی حتی به طلاق هم فکر کند .



مرحله سوم

در این مرحله زوجین اضطراب بالاتری را تحمل می کنند و همچنین ممکن است یکی از طرفین ناراضی بیشتر با دیگری مخالفت کرده و یا به دنبال برانگیختن مخالفت شریک زندگی خود باشد . آن ها دیگر برای هم احترام قائل نبوده و برای هم تلخ و غیرقابل تحل خواهند شد و همچنین دیگر خبری از صحبت های محبت آمیز نمی باشد و با طعنه و کنایه با یکدیگر صحبت خواهند کرد .

زوجین در مرحله در خانه و کنار شریک زندگی خود آرامش نداشته و دچار سردرگمی ، انکار و دوگانگی خواهند شد . اغلب زن و مرد در این مرحله ادعا دارند که همه چیز خوب است اما تلاش می کنند همسرشان گذشته را به یاد بیاورد و مانند گذشته رفتار کند .

در این مرحله از زندگی که منجر به طلاق خواهد شد زن و مرد دچار آشفتگی ، غم ، پریشانی ، سردرگمی ، شکست و ناراحتی هستند . ممکن است یکی از طرفین برای دریافت حمایت عاطفی و یا حل کردن مشکل زندگی اش و یا تحریک همسر به خانواده و یا دوستانش روی بیاورند .



مرحله چهارم

در این مرحله دیگر زوجین تصمیم خود را گرفته و برای جدایی مصمم هستند . حتی تعارضات و اختلافات آن ها اغلب در این مرحله شدید تر شده و به دنبال وکیل و یا دیگر کارهای طلاق خود هستند .




در نهایت
لازم است بدانید که زن و مرد که تصمیم به جدایی می گیرند باید بدانند که در کدام مرحله از طلاق بوده ، آیا مشکل آن ها قابل حل بوده و می توانند بار دیگر کنار هم زندگی کنند یا خیر ؟ به همین دلیل توصیه می کنیم پیش از آنکه به جدایی فکر کنید از خانواده و یا یک مشاور کمک بخواهید .

در ادامه بخوانید: طلاق ، خطری برای آینده فرزندان



سوالات متداول


1- آیا لازم است زوجین با مراحل طلاق آشنا شوند ؟
بی شک بله ممکن است گاهی کار به جدایی رسیده و زوجین تصمیم به طلاق بگیرند بنابراین آشنایی با مراحل آن لازم می باشد .




2- از طلاق سه مرحله ای چه می دانید ؟
تصمیم گیری ، تغییر و تحول و مرحله سوم که در متن مقاله توضیح داده شده است .




3- از طلاق چهار مرحله ای چه می دانید ؟
وجود اختلافات کم ، تعارضات میان زن و مرد و غیره که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : آشنایی با مراحل طلاق
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5PMx
نظرتان را بنویسید