نام میدان امام هادی (ع) شهرری و خیابان شنگرف تهران تغییر کرد

نام میدان امام هادی (ع) شهرری و خیابان شنگرف تهران تغییر کرد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
سیروس محبی
نام میدان امام هادی (ع) شهرری و خیابان شنگرف تهران تغییر کرد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در شصت و شمشین جلسه ، به تغییر نام میدان امام هادی (ع) در شهر ری به نام شیخ صدوق و تغییر نام خیابان شنگرف در منطقه 3 به نام استاد عبدالله انوار رای دادند.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این مصوبه اعلام کرد که استاد عبدالله انوار (نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، فهرست‌نویس، ریاضی‌دان و متخصص متون کهن ریاضی) معتقد بودند که می‌خواهند گمنام باشند و محلی به نامشان نامگذاری نشود.

وی نامگذاری ها و تغییر نام خیابان ها را یکی از حوزه‌هایی دانست که جامعه به آن حساس است و آن را پیگیری می‌کند و گفت: در قانون شورای شهر عنوان نشده که نامگذاری‌ها فقط برای اشخاص متوفی باشد و می توان زمانی که اشخاص در حیات هستند، نامگذاری ها را انجام داد.

حق شناس با بیان اینکه نامگذاری هزینه‌ای برای شهرداری نداشته اما دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی زیادی به همراه دارد گفت: در غرب نامگذاری‌ها با عدد و ارقام است اما تلاش می‌کنیم که نامگذاری معابر پاسداشت شخصیت‌ها باشد و آیندگان و جوانان نیز قدردان این بزرگان باشند.

استاد سید عبدالله انوار سال 1303 شمسی متولد شد و از مترجمان ایرانی و از پیش‌کسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران است که بیش از 20 سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بوده و در طول دوران کاری خود حدود 10 جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد.

استادانوار یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرد و اکنون مشغول ترجمه نقد خرد ناب از روی برگردان انگلیسی آن به قلم کمپ اسمیت است؛ عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد.


همچنین اعضای شورای شهر تغییر نام میدان امام هادی(ع) به نام شیخ صدوق را در دستورکار قرار دادند و احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر در این باره اظهار کرد: محبوبیت شیخ صدوق به این دلیل است که وی ناقل روایت‌های امام هادی (ع) بوده و شیخ صدوق منهای امام هادی (ع) معنایی ندارد.

وی افزود: بهتر است گزینه‌ای برای نام‌گذاری امام هادی (ع) مطرح شود و نام میدان امام هادی به شیخ صدوق تغییر نام داده شود.

حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره تغییر نام میدان امام هادی (ع) به شیخ صدوق عنوان کرد: اهالی منطقه خواستار این تغییر نام هستند و در روز شیخ صدوق نیز در این میدان برنامه هایی اجرا می کنند.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/JywD
نظرتان را بنویسید