شرایط طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
مطابق با قوانین و عرف جاری در کشور ما طلاق حق مرد است به طوری که مطابق ماده 1133 قانون مدنی مرد هر موقع بخواهد بدون نیاز به داشتن دلیل و صرفا با پرداخت تمام حق و حقوق مالی زن مثل مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و نحله می تواند زن خود را طلاق دهد . لازم به ذکر است که مرد علاوه بر پرداخت حق و حقو مالی زن به او برای طلاق دادن همسرش نیاز به رعایت تشریفات خاص طلاق دارد مانند ثبت نام در سامانه تصمیم، رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق و تنظیم و ثبت فرم درخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی .

اما با توجه به مواد 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی ایران زن نیز مانند شوهر می تواند درخواست طلاق و جدایی بدهد اما برخلاف مرد ، زن برای طلاق و جدایی نیاز به ارائه دلیل نزد قاضی دادگاه خانواده و اثبات آن دارد . شرایط و دلایلی که زن به واسطه آن می تواند درخواست طلاق بدهد عبارت است از : عسر و حرج ، غیبت مرد ، داشتن حق طلاق زن ، تحقق شروط دوازدگانه طلاق یا شروط ضمن عقد ازدواج . در این مقاله ضمن تعریف طلاق به درخواست زن شرایطی که زن به واسطه آن می تواند طلاق بگیرد نیز بیان شده است .




طلاق به درخواست زن
 گفته شد که زن نیز مانند مرد می تواند درخواست طلاق بدهد اما با این تفاوت که زن برای طلاق و جدایی از شوهرش حتما بایستی دلیل محکمه پپسندی ضمن فرم درخواست طلاق بنویسد و بتواند آن دلیل را در دادگاه خانواده نزد قاضی به اثبات برساند . زمانی که زن در زندگی دچار سختی و مشقت فراوان شد و دیگر ادامه زندگی برای او دشوار و غیر قابل تحمل بود می تواند از دادگاه درخواست طلاق و جدایی کند .

برای طلاق زن نیز مانند مرد باید ابتدا تشریفات خاص طلاق را رعایت کند که همان ثبت نام در سامانه طلاق ، رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق ، گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق و رفتن به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت و تنظیم دادخواست است پس از ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی از آن جا دادخواست همراه ضمائم و مدارک به دادگاه خانواده برای رسیدگی ارسال می شود .

 از شرایط درخواست طلاق توسط زن این است که زن خواهان طلاق باید بتواند دلیل یا دلایلی که برای جدایی در ضمن دادخواست نوشته است را در آن جا به اثبات برساند . اگر زن بتواند دلیل طلاقش را به اثبات برساند دادگاه رای طلاق را صادر خواهد کرد و دیگر اعتراض و عدم موافقت مرد برای جدایی و طلاق تاخیر و مانعی برای درخواست طلاق زن نخواهد بود .



حتما بخوانید: طلاق گرفتن زن بدون دلیل




شرایط طلاق از طرف زن
همان طور که گفته شد زن می تواند درخواست طلاق بدهد اما برای این کار نیاز به داشتن دلیل یا دلایلی دارد که بتواند آن ها را نزد قاضی دادگاه خانواده رسیدگی کننده به پرونده به اثبات برساند .

پس زن علاوه بر رعایت تشریقات خاص طلاق برای جدایی نیاز دارد در زندگی مشترکش هم در شرایطی باشد که این شرایط دلیلی برای طلاق زن محسوب شود . شرایطی که زن هنگام درخواست طلاق می تواند به آن اشاره کند تا دلیل برای جدایی و طلاق محسوب شود عبارت است از :

 عسر و حرج ، عسر و حرج به معنای مشقت و سختی فراوان زن است که ادامه زندگی برای زن را غیر ممکن کرده است در ماده 1130 قانون مدنی به عسر و حرج اشاره شده است و این که عسر و حرج مصادیق مختلفی دارد که بسته به نظر قاضی رسیدگی کننده به پرونده و با اثبات کردن آن می تواند دلیلی برای جدایی و قبول درخواست طلاق از طرف زن باشد .

 غیبت شوهر به مدت چهار سال متوالی ، هنگامی که شوهر 4 سال متوالی غیبت داشته باشد و بالا سر زن و زندگی نباشد مطابق با ماده 1029 قانون مدنی که در آن بیان شده است هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد ، زن او می تواند تقاضای طلاق کند و در این صورت با رعایت ماده 1023 حاکم او را طلاق می دهد .

شروط دوازده گانه طلاق ضمن عقد ازدواج که به زن این اجازه را می دهد در صورتی که این شروط یا کارهایی که مرد تهعد کرده انجام ندهد توسط مرد انجام شود از دادگاه تقاضای طلاق کند . در ماده 1119 قانون مدنی بیان شده است که طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد .

مرد کلا حق طلاق را غیر مشروط به صورت وکالت بلاعزل و وکیل در توکیل به زن واگذار کند که در این صورت زن بدون داشتن دلیل می تواند هر موقع خواست خود را مطلقه کند فقط برای این کار نیاز به وکیل دارد تا به نیابت از مرد او را طلاق دهد .



 لازم است بخوانید: در چه مواردی زن حق طلاق دارد


نکات مهم شرایط طلاق از طرف زن
گفته شد که زن برای جدایی از شوهرش نیاز دارد در شرایطی قرار گرفته باشد که این شرایط دلیل محکمه پسندی برای جدایی او از نظر دادگاه محسوب شود اما نکاتی در مورد این شرایط وجود دارد که به اشاره به این نکات برای زنان خواهان طلاق خالی از لطف نخواهد بود .

 زن خواهان طلاق برای اثبات دلیل یا دلایلی که ضمن درخواست طلاق برای جدایی به آن استناد کرده است باید شاهد و مدرکی هم داشته باشد وگرنه هزینه هایی که برای ثبت دادخواست و هزینه دادرسی کرده است هدر می رود .

 زن خواهان طلاق نمی تواند ضمن دادخواست طلاق صرفا یکی از این شرایط را نام ببرد تا پرونده طلاق در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار بگیرد بلکه باید حتما آن ها را ضمن رسیدگی در دادگاه اثبات کند ، پس بحث اثبات دلیل و شرایط موجود مهم ترین نکته درخواست طلاق از طرف زن است .

 زن خواهان طلاق برای اینکه بتواند با اثبات یکی از شرایطی که بیان کردیم دلیل طلاقش را اثبات کند می تواند از همان ابتدای کار وکیل بگیرد . شاید زن هزینه ای برای دستمزد وکیل پرداخت کند اما چون وکلا به روند کار در دادگاها آشنایی دارند به راحتی قادر به اثبات دلایل خواهند بود .

  مشاوره با وکلا به دلیل آشنایی با راه و چاه های قانونی می تواند کمک بسیار زیادی به زنان خواهان طلاق کند تااگر دلایلاشان برای طلاق مورد قبول دادگاه نیست بیهوده هزینه ای بابت دادرسی پرداخت نکنند .



 در ادامه بخوانید: شرایط طلاق از طرف مرد
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط طلاق از طرف زن ؛ مدارک و مراحل آن به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط طلاق از طرف زن ؛ مدارک و مراحل آن پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- زن برای درخواست طلاق نیاز به داشتن شرایط خاصی دارد ؟
بله زن برای جدایی و طلاق باید در شرایطی باشد که این شرایط دلیلی برای طلاق گرفتن او محسوب شود مثل عسر و حرج ، غیبت شوهر ، شروط دوازدگانه طلاق که در مقاله کامل توضیح داده شده است .


2- زن چه شرایطی هنگام درخواست طلاق باید داشته باشد ؟
زن باید هنگام طلاق دلیل محکمه پسندی به دادگاه برای جدایی از همسرش ارائه کنند به این دلیل شرایط طلاق زن گفته می شود که در متن کامل به توضیح این شرایط پرداخته ایم .


3- آیا صرف نوشتن یک دلیل برای جدایی در دادخواست طلاق از طرف زن برای جدایی کفایت می کند ؟
خیر صرف نوشتن یکی از شرایط و دلایل برای جدایی از طرف زن کافی نیست زن باید بتوانداین دلایل را نزد قاضی دادگاه خانواده به اثبات برساند .

منبع : شرایط طلاق از طرف زن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mvGO
نظرتان را بنویسید