فرم درخواست طلاق از طرف زن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
با توجه به این که در در ماده 1133 قانون مدنی حق درخواست طلاق به مرد داده شده است و در این ماده آورده شده که مرد هر موقع بخواهد می تواند زنش را با رعایت تشریفات خاص مثل پرداخت تمام حق و حقوق مالی طلاق دهد . برخی افراد گمان می کنند زن نمی تواند درخواست طلاق بدهد یا حق چنین درخواستی را ندارد .

در قانون مدنی مطابق با مواد 1119، 1129 و 1130 زن می تواند با داشتن دلایل موجه و اثبات آن دلایل همچنین انجام تشریفات خاص طلاق مثل ثبت نام در سامانه طلاق ، رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق و تکمیل و پر کردن فرم درخواست طلاق از طرف زن در دفتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست طلاق بدهد تا از آن جا این درخواست به دادگاه خانواده فرستاده شود  .

اگر دادگاه دلایل درخواست طلاق زن را که ضمن فرم درخواست طلاق آورده شده است  به جا و درست تشخیص دهد و ثابت شود که زن دلیل موجهی برای درخواست طلاق داشته دادگاه حکم طلاق را صادر می کند و دیگر اعتراض مرد یا عدم موافقت او برای طلاق دادن زن تاثیری در روند رسیدگی به پرونده طلاق از طرف زن نخواهد داشت .

در این مقاله ضمن بیان جزئیات فرم درخواست طلاق از طرف زن و نشان دادن و گذاشتن نمونه ای از فرم درخواست طلاق برای دانلود ، نکاتی که برای برای پر کردن این فرم لازم است بدانید آورده شده است .




جزئیات فرم درخواست طلاق از طرف زن
گفته شد که زن نیز مانند مرد این حق را دارد که درخواست جدایی و طلاق را تقدیم دادگاه خانواده کند . تفاوتی که بین درخواست طلاق از طرف زن و درخواست طلاق از طرف مرد وجود دارد این است که زن برای دادن درخواست طلاق بایستی دلیل محکمه پسند و موجه داشته باشد تا ضمن فرم درخواست طلاق به آن دلیل اشاره کند و بعدا در دادگاه خانواده آن دلایل را نزد قاضی دعوا به اثبات برساند . از جمله دلایلی که زن می تواند با استناد به آن ضمن فرم درخواست طلاق از قاضی دادگاه خانواده درخواست جدایی و طلاق کند عبارت است از :

 خودداری یا عجز شوهر از پرداخت نفقه که در قانون مدنی مطابق بر ماده 1129 به آن اشاره شده است . در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می نماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه .

 عسر و حرج زن که در ماده 1130 قانون مدنی به آن اشاره شده است . عسر حرج به معنای مشقت و سختی فراوان است که ادامه زندگی را برای زن دشوار و غیر قابل تحمل می کند . عسر و حرج مصادیق مختلفی دارد که بسته به نظر قاضی رسیدگی کننده به پرونده و با اثبات کردن آن می تواند دلیلی برای جدایی و قبول درخواست طلاق از طرف زن باشد .

 غیبت شوهر به مدت چهار سال متوالی مطابق با ماده 1029 هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد ، زن او می تواند تقاضای طلاق کند و در این صورت با رعایت ماده 1023 حاکم او را طلاق می دهد .

 شروط دوازده گانه طلاق ضمن عقد ازدواج که به زن این اجازه را می دهد در صورتی که این کار ها توسط مرد انجام شود از دادگاه تقاضای طلاق کند . در ماده 1119 قانون مدنی بیان شده است که طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد .

 مرد کلا حق طلاق را غیر مشروط به صورت وکالت بلاعزل و وکیل در توکیل به زن واگذار کند که در این صورت زن بدون داشتن دلیل می تواند هر موقع خواست خود را مطلقه کند فقط برای این کار نیاز به وکیل دارد تا به نیابت از مرد او را طلاق دهد .

 این مواردی که جداگانه توضیح داده شد هر کدام می تواند جداگانه یا حتی با هم دلیل برای درخواست طلاق از طرف زن محسوب شده و ضمن فرم درخواست طلاق زن به این موارد اگر وجود داشته باشد اشاره کند و با اثبات آن نزد دادگاه از شوهرش طلاق بگیرد . با اثبات هر کدام از این دلایل دیگر مخالفت مرد در طلاق دادن زن موثر نخواهد بود .



حتما بخوانید: نحوه درخواست طلاق توافقی




دانلود نمونه فرم درخواست طلاق از طرف زن
زنی که از ادامه زندگی با شوهرش خسته شده است و می خواهد طلاق بگیرد همان طور که گفتیم باید فرم درخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم کند . در حال حاضر ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود که به صورت آماده کرده این فرم ها در آن جا وجود دارد و فقط زوجه آن را تکمیل می کند . برای هر کدام از دلایلی که گفتیم مثل عدم پرداخت نفقه یا عسر و حرج و عدم تحقق شروطی که ضمن عقد نامه آورده شده است فرم درخواست طلاق می تواند متفاوت باشد یا در ضمن برگه دادخواست در قسمت شرح دادخواست دلایل زن برای جدایی بیان شود . 

الف ) نمونه قابل دانلود فرم دادخواست طلاق بدلیل داشتن حق طلاق یا تحقق شروط ضمن عقد ازدواج :



 برای دانلود فرم دادخواست طلاق بدلیل داشتن حق طلاق کلیک کنید .



ب ) نمونه قابل دانلود فرم دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به علت عدم پرداخت نفقه به زن



 برای دانلود فرم دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه به زن کلیک کنید .



ج ) نمونه قابل دانلود فرم دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به علت عسر و حرج



 برای دانلود فرم دادخواست طلاق به دلیل عسر و حرج کلیک کنید .



د ) نمونه قابل دانلود فرم درخواست معمولی طلاق که زن می تواند هر درخواستی را ضمن آن بیان کند  



 برای دانلود فرم خام دادخواست طلاق کلیک کنید .



حتما بخوانید: دادخواست طلاق توافقی


نکات مربوط به تکمیل فرم درخواست طلاق از طرف زن
 در تیتر دوم مقاله گفتیم که زن با داشتن دلایلی مثل عدم پرداخت نفقه ، عسر و حرج ، غیبت شوهر به مدت 4 سال تمام و داشتن حق طلاق و بیان این موارد در قسمت توضیحات فرم دادخواست طلاق می تواند از دادگاه خانوده درخواست طلاق کند اما نکاتی برای تکمیل فرم درخواست طلاق از طرف زن وجود دارد که بیان آن برای سریع تر کردن روند رسیدگی به پرونده طلاق و صرفه جویی در هزینه درخواست طلاق برای زنان خواهان طلاق خالی از لطف نخواهد بود :

 زنی که خواهان طلاق است اگر از همان اولین اقدام برای انجام طلاق که همان تنظیم و ثبت دادخواست است از وکیل مشاوره و کمک بگیرد ، بدلیل مهارت شغلی وکیل و آشنایی به مواد و راه و چاه های قانونی می تواند روند کار را برای جدایی و طلاقش تسریع کند . همچنین می تواند مطمئن باشد که اقدام و هزینه ای که برای دادن دادخواست طلاق کرده نتیجه بخش خواهد بود و به خاطر اشتباه در راه و روش قانونی هنگام درخواست طلاق و دلیلی که ضمن درخواست برای جدایی ارائه کرده است رد نخواهد شد .

 زنی که خواهان طلاق است باید برای جدایی ضمن فرم درخواست طلاق دلیلش را بیان کند اما صرف آوردن دلیل برای پذیرش درخواست از طرف قاضی کافی نخواهد بود . زن باید بتواند دلیلی که به آن برای جدایی استناد کرده را با مدارک و شواهد نزد دادگاه خانواده به اثبات برساند در غیر این صورت تمامی هزینه هایی که برای تنظیم و ثبت دادخواست کرده است و هزینه دادرسی ای که پرداخت کرده است هدر رفته و دیگر به او بر نمی گردد . پس زوجه اگر خواهان طلاق است اول باید متوجه این امر باشد که آیا توان اثبات حرفهایش را دارد یا نه .





 در ادامه بخوانید: نحوه درخواست طلاق
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرم درخواست طلاق از طرف زن ؛ مدارک و مراحل آن به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون فرم درخواست طلاق از طرف زن ؛ مدارک و مراحل آن پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- فرم درخواست طلاق از طرف زن با فرم درخواست طلاق از طرف مرد متفاوت است ؟  
خیر تفاوتی ندارد زن خواهان طلاق هم می تواند درخواست طلاق را در فرم چاپی مخصوص مثل فرم طلاق بدلیل عسر و حرج بدهد می تواند در فرم دادخواست معمولی بدهد که در مقاله کاملا توضیح داده شده است .


2- دادخواست طلاق ازطرف زن چگونه به دادگاه خانواده تقدیم می شود ؟
زن خواهان طلاق می تواند با پر کردن فرم دادخواست طلاق درخواست خود را به دادگاه خانواده تقدیم کند یا به شعب یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و در آن جا دادخواست خود را تنظیم و ثبت کند که در مقاله کاملا توضیح داده شده است .


3- دلایلی که زن با توجه به آن ها می تواند درخواست طلاق بدهد در کجا نوشته می شود ؟
زن خواهان طلاق باید دلایل خود برای جدایی و طلاق را ضمن دادخواست طلاق در قسمت شرح خواسته بنویسد که در مقاله کاملا توضیح داده شده است .

منبع : فرم درخواست طلاق از طرف زن 
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kqD5
نظرتان را بنویسید