جرم قتل شبه عمد

جرم قتل شبه عمد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی جرم قتل شبه عمد چیست ؟ و مجازات آن می پردازیم .

 

 

قتل به معنای کشتن یک انسان زنده ، که امکان دارد به قصد و عمد ارتکاب یابد که یا اینکه فرد قاتل قصد کشتن دیگری را نداشته باشد در واقع قانونگذار در قانون مجازات اسلامی قتل را به سه نوع تقسیم کرده است ، قتل عمد ، قتل شبه عمد و قتل خطای محض که قتل شبه عمد در صورتی ارتکاب می یابد که فرد قصد انجام عمل را داشته باشد ولی قصد کشتن فرد را ندارد به عنوان مثال اگه مرتکب فرد جوانی را هول دهد در این صورت مرتکب قصد هول دادن یا سیلی زدن دارد ولی قصد کشتن ندارد که در این صورت قتل شبه عمد رخ داده است و قانونگذار در قانون برای آن مجازات تعیین کرده است . در این  مقاله به بررسی قتل شبه عمد و مجازات قتل شبه عمد می پردازیم .



 

جرم قتل شبه عمد چیست ؟

در پاسخ به این سوال که جرم قتل شبه عمد چیست ؟ باید گفت که بر طبق قانون مجازات اسلامی جنایت در موارد زیر شبه عمدی محسوب می شود :
الف - هرگاه مرتکب نسبت به مجنیٌ علیه قصد رفتاری را داشته لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می گردد ، نباشد.
ب - هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد مانند آنکه جنایتی را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار وی شیء یا حیوان و یا افراد مشمول ماده ( ۳۰۲ ) این قانون است به مجنیٌ علیه وارد کند ، سپس خلاف آن معلوم گردد .
پ - هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب واقع شود ، مشروط بر اینکه جنایت واقع شده یا نظیر آن مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد .

 

مجازات قتل شبه عمد

جنایت و عمل ارتکاب یافته ممکن است بر نفس ، عضو و منفعت باشد که بر سه صورت عمدی و شبه عمدی و یا خطا محض انجام می شود که برای هر یک قانونگذار مجازات های مجزایی در قانون تعیین کرده است که مجازات قتل شبه عمد در قانون مجازات اسلامی به دلیل اینکه قتل عمد نیست مجازات آن را مقام قضایی تعیین می کند که حسب مورد پرداخت دیه و یکی از مجازات های تعزیری ( معمولا حبس ) است . 

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم قتل شبه عمد چیست ؟ و مجازات آن ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم قتل شبه عمد چیست ؟ و مجازات آن پاسخ دهند .

منبع : جرم قتل شبه عمد

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m1Y0
نظرتان را بنویسید