پمپ آب شناور چیست ؟

پمپ آب شناور چیست ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
عباس

کمبود آب مشکلی رایج در اکثر نقاط کشورمان است و از طرفی بارش های پراکنده و وجود غیر یکنواخت منابع آبی مانند رودخانه ها، چشمه ها و ... نیاز به برداشت آب های زیرزمینی را ایجاد می کند. راه حل استحصال آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، صنعتی، خانگی و ... استفاده از پمپ آب است. پمپ آب انواع مختلفی دارد که بسته به نوع کاربرد و سیال مورد نظر تقسیم بندی می شوند. یکی از این موارد پمپ آب شناور است. پمپ آب شناور از دو قسمت جداگانه پمپ و الکتروموتور (دینام شناور) تشکیل شده است که کاملاً آب بندی شده و عموماً توسط فلنج و پیچ به هم کوپل می شوند. در این مقاله به بررسی پمپ آب شناور پیکاتک می پردازیم.

پمپ آب شناور چیست؟
این نوع الکتروپمپ نوعی پمپ گریز از مرکز است که از دو قسمت الکتروموتور و پمپ تشکیل شده و به صورت شناور یا غوطه ور در آب قرار می گیرد و وظیفه آن حذف آب شرب، کشاورزی است. و اهداف صنعتی از چاه است.

مشخصات پمپ آب شناور


این پمپ ها در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می شوند. این محصول در آب قرار می گیرد و آب داخل الکتروموتور قرار می گیرد که هم نقش روان کننده یاتاقان ها را ایفا می کند و هم سیم پیچ را در موتور الکتریکی خنک می کند. معمولاً بدنه اصلی این پمپ از فولاد یا چدن و ​​پروانه آن فولادی است. معمولاً از نوع بدنه و پروانه برنزی این پمپ آب برای استخراج آب نمک استفاده می کنند.

 این پمپ ها در ابعاد 10 تا 25 سانتی متر و تا ارتفاع 400 متر تولید می شوند. از نوع تک فاز در چاه های کم عمق و نوع سه فاز در چاه های عمیق استفاده می شود. این نوع پمپ ها برای کاربردهای چاه غوطه ور در آب طراحی شده اند و موتور الکتریکی شناورها توسط مایع خنک کننده و جریان آب روی پوسته موتور خنک می شود. 

معمولاً در خروجی پمپ های شناور از شیر یک طرفه استفاده می شود تا از برگشت جریان آب و در نتیجه آسیب به پمپ جلوگیری کند. پمپ های آب شناور معمولا دارای 1.5 متر کابل انعطاف پذیر یا بیشتر با مقاومت بالا در برابر رطوبت هستند.

 بنا به نیاز می توان پمپ را با طول کابل بیشتر سفارش داد. سیستم دوار در موتور شناور ( دینام شناور ) می تواند از نوع بلبرینگ یا ته گرد باشد. خنک کاری و روانکاری در موتورهای شناور بلبرینگ توسط روغن های خوراکی و در موتورهای شناور ته گرد با محلول آب و گلیکول (ضد یخ) انجام می شود. مایع روان کننده معمولاً در کارخانه سازنده به پمپ اضافه می شود، اما قبل از راه اندازی پمپ باید از روی پیچ نصب شده روی بدنه موتور شناور کنترل شود.

مزایای پمپ آب شناور


با توجه به غوطه ور بودن شناورها در آب، این پمپ ها مانند پمپ های گریز از مرکز زمینی نیازی به هواگیری ندارند. همچنین استفاده از آنها به صورت غوطه ور باعث عدم صدای ناشی از کار موتور نمی شود. پمپ های شناور معمولا دارای چندین طبقه (چند ملخ و دیفیوزر) هستند که باعث کاهش مصرف انرژی پمپ در مقایسه با پمپ های زمینی تک طبقه می شود. 

همچنین به دلیل غوطه ور بودن پمپ های شناور و فشار ثابت آب در ورودی پمپ، انرژی صرف مکش آب در ورودی پمپ نمی شود که باعث افزایش راندمان پمپ شناور می شود. منبع تامین آب پمپ های میله ای عمدتاً چاه های آب است که به دلیل در دسترس بودن مداوم آب، کاربر می تواند هر زمان که بخواهد از آب مورد نیاز استفاده کند اما در شبکه شهری ممکن است در ساعات خاصی فشار آب کم باشد. از روز و شب کمی یا کامل قطع شود.

 استفاده از شیر یک طرفه در خروجی پمپ های چاه از برگشت آب به پمپ جلوگیری می کند و نیازی به تامین شیر یک طرفه جداگانه نیست.
کاربرد پمپ آب شناور
این پمپ ها به دلیل جنس بدنه فولادی از دوام بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل در انواع مصارف کشاورزی کاربرد فراوانی دارند. در زیر به برخی از کاربردهای مهم این دستگاه اشاره می کنیم:

پمپ شناور برای تامین آب خانگی
کشاورزی برای تامین آب مزارع و باغات
در صنایع استفاده می شود
سیستم های آتش نشانی
سیستم های مدیریت فاضلاب
شناور حفاری
چاه های کم عمق، نیمه عمیق و عمیق
آب نما و چشمه
پمپ های الکتریکی شناور خورشیدی (سیستم های خورشیدی)

نظرتان را بنویسید