چرا کودکان دوستان خیالی دارند؟

چرا کودکان دوستان خیالی دارند؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
سپیده

دوست خیالی چیست؟

دوستان خیالی دوستان وانمودی هستند که کودکان در تخیلات خود می سازند. آنها معمولاً جای نگرانی ندارند.

دوستان خیالی در هر شکل و اندازه ای هستند. آنها می توانند بر اساس فردی باشند که فرزندتان از قبل می شناسد، یک شخصیت کتاب داستان یا حتی یک اسباب بازی نرم. گاهی اوقات آنها صرفاً از تخیل کودک شما می آیند. آنها بیشتر انسان هستند، اما می توانند حیوان نیز باشند.

این دوستان ممکن است همیشه آنجا باشند، یا ممکن است بیایند و بروند. آنها ممکن است فقط در نقاط خاصی مانند خانه کوچک یا میز آشپزخانه وجود داشته باشند. و ممکن است بدون دلیل ظاهر شوند و ناپدید شوند.

نزدیک به دو سوم کودکان دوستان خیالی دارند. 

چرا کودکان دوستان خیالی دارند؟

خوب، بیشتر، به این دلیل که آنها سرگرم‌کننده هستند. کودکان به طور طبیعی تخیلی هستند و به کار بردن تخیل آنها برای سلامت عاطفی و روانی آنها مفید است. بچه هایی که دوستان خیالی دارند از آنها لذت می برند، بنابراین اگر احساس تنهایی یا بی حوصلگی کنند، همیشه کسی را دارند که با او بازی کنند.

گاهی اوقات، دوستان خیالی نیز ممکن است شکافی را پر کنند که سایر همبازی ها آن را پر نمی کنند. برخی کودکان دوستان کمی دارند آنها در خیال خود می توانند انتخاب کنند که با دوست خیالی خود چه بازی کنند.

برخی والدین به اشتباه بر این باورند که بچه ها برای جبران نبود خواهر یا برادر دوست خیالی دارند، اما این تفکر درست نیست زیرا دو سوم کودکانی که دوست خیالی دارند خواهر و برادری ندارند.
والدین باید هوشیار بوده و همیشه نسبت به تغییر رفتار و وضعیت فرزندانشان حساس باشند. نکته‌ای که در این مورد اهمیت دارد این است که والدین يا پرستار کودک در منزل بداند این مسئله در مقایسه کودک با هم‌سن وسالان خود بررسي می‌شود

آیا دوستان خیالی واقعی هستند؟

البته که، دوستان خیالی واقعا واقعی نیستند، اما چقدر برای فرزندان شما واقعی هستند؟ بیشتر کودکان می‌دانند که دوستانشان واقعی نیستند. در کودکان خردسال، دوستان خیالی نشانه رشد تخیل هستند. بنابراین لازم نیست نگران باشید. 

اینکه چقدر باید با دوست خیالی فرزندتان بازی کنید واقعاً به شما و فرزندتان بستگی دارد - اما محدودیت هایی را تعیین کنید.

در بیشتر موارد، می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید تصمیم بگیرد که چقدر می‌توانید درگیر فانتزی او شوید. به فرزند خود احترام بگذارید و اجازه دهید او رهبری را به عهده بگیرد. اگر "دوست" اغلب سوار ماشین خانواده می شود، نپرسید که آیا امروز به شما ملحق می شود یا خیر؛ صبر کنید تا به شما گفته شود.

وقتی فرزندتان به او اجازه داد، صحبت کردن با دوست خیالی یا در مورد او خوب است، اما برای بچه ها مهم است که تخیل را کنترل کنند. دخالت بیش از حد می تواند باعث اصطکاک، عصبانیت یا جنگ قدرت شود.

دوستان خیالی چه زمانی مشکل ساز می شوند؟

اجازه ندهید دوست خیالی فرزندتان به راهی تبدیل شود که فرزند شما کنترل گسترده ای بر خانواده داشته باشد. گذاشتن یک بشقاب اضافی با غذای خیالی خوب است. اما سرو کردن یک شام کامل پیام اشتباهی را ارسال می کند.

دوستان خیالی معمولا زمانی مشکل ساز می شوند که کودک رفتار نادرست خود را به گردن دوست خیالی بیاندازد. در این صورت باید به کودک آموزش داده شود که هر کاری که خود یا دوست خیالی‌اش انجام دهد، پاسخگو خواهد بود.

پرچم قرمز دیگری که باید مراقب آن بود!

 ترجیح دادن دوست خیالی به دوست واقعی، که غیر معمول است و می تواند نشانه چیز دیگری باشد. عموما کودکانی که دوستان خیالی دارند، معمولاً بیشتر از سایر کودکان اجتماعی هستند. اما اگر یکی از والدین متوجه شود که کودک از فرصت‌های ارتباط با کودکان دیگر خودداری می‌کند و در عوض با دوست خیالی خود بازی می‌کند، می تواند یک پیام هشداردهنده باشد.

در حالت عادی نگهداری صحیح از کودکان کار دشواری است و اگر کودک مشکل خاصی داشته باشد این کار دشوارتر خواهد بود. این روزها با اشتغال هم‌زمان مادر و پدر این نگرانی برای والدین ایجاد می‌شود که نگهداری از کودک خود را به چه شکلی انجام دهند تا میزان استرس آن‌ها درباره‌ی امنیت، سلامتی، حالات روحی روانی فرزندشان کاهش یابد. 

متأسفانه دوستان خیالی با هوش مرتبط نیستند، اما خوشبختانه هیچ ارتباطی با بیماری روانی نیز ندارند.

طی تحقیقات انجام شده کودکانی که دوستان خیالی دارند در مهارتی به نام چشم انداز مهارت بیشتری دارند آنها می توانند مسائل را از دیدگاه شخص دیگری ببینند

کودکانی که دوستان ساختگی ایجاد می کنند، تخیل قوی تری دارند، واژگان غنی تر و کامل تری دارند و بهتر می توانند خود را سرگرم کنند. خوانندگان همچنین کودکان با دوستان خیالی با همکلاسی های خود بهتر کنار می آیند.

پس کی می روند؟ آیا داشتن یک دوست خیالی در 13 سالگی طبیعی است؟

دوستان خیالی معمولاً در حدود 9 سالگی عقب نشینی می کنند - اما برخی از آنها درنگ می کنند و این اشکالی ندارد.

اغلب اوقات، دوستان خیالی به خودی خود از بین می روند زیرا کودکان تمایل بیشتری برای بازی با همسالان (واقعی) خود دارند. بیشتر دوستان خیالی با محو شدن دوران کودکی محو می شوند.

در برخی موارد، دوست واقعاً از بین نمی‌رود، اما کودک از ترس اینکه مورد تمسخر قرار بگیرد، صحبت در مورد او را متوقف می‌کند. اگر کودک شما دوست خیالی خود را برای مدت طولانی تری نگه می دارد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

در واقع، برخی تصمیم می گیرند که دوستان خیالی خود را تا بزرگسالی حفظ کنند. 

بنابراین دوست خیالی فرزندتان ممکن است آزاردهنده باشد اما نگران نباشید داشتن یک دوست یا دوستان خیالی احتمالاً به بخشی از افسانه‌های خانوادگی تبدیل می‌شود - برای دهه‌های آینده دوباره مورد بازگویی قرار می‌گیرد و همه اعضای خانواده را خوشحال می‌کند.

در حالت عادی نگهداری صحیح از کودکان کار دشواری است و اگر کودک مشکل خاصی داشته باشد این کار دشوارتر خواهد بود. این روزها با اشتغال هم‌زمان مادر و پدر در شهرهای بزرگی مانند تهران و کرج این نگرانی برای والدین ایجاد می‌شود که نگهداری و مراقبت از کودک در منزل تهران خود را به چه شکلی انجام دهند تا میزان استرس آن‌ها درباره‌ی امنیت، سلامتی، حالات روحی روانی فرزندشان کاهش یابد. 

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kGoE
نظرتان را بنویسید