تجدیدنظر خارج از وقت قانونی

تجدیدنظر خارج از وقت قانونی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

 تجدیدنظر خارج از مهلت قانونی، امکانی است که قانون گذار، مورد پیش بینی قرار داده و به واسطه آن، محکوم علیه می تواند، خارج از وقت تجدید نظر، اعتراض خود را به رای، ثبت کند. فوت یا ورشکستگی محکوم علیه، از جمله موارد امکان اعتراض به رای دادگاه بعد از مهلت قانونی می باشند. ذکر علت تقاضای تجدید وقت تجدید نظر و ارائه مدارک مثبت آن، از جمله مواردی است که در ثبت لایحه تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

از جمله طرق شکایت از آرای دادگاه ها که در قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری، مورد پیش بینی قرار گرفته است، تجدیدنظر خواهی می باشد. در این روش، پس از اعتراض، حکمی که در مرحله بدوی یا نخستین صادر شده، دوباره در دادگاه تجدید نظر، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در طی این فرایند، ممکن است که رای صادر شده در مرحله بدوی، در دادگاه تجدیدنظر تغییر یابد.

قانون گذار، در قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری، تشریفات تجدیدنظر خواهی و مهلت های قانونی آن را پیش بینی کرده است. بر اساس قانون، مهلت تجدیدنظر خواهی، برای افراد مقیم ایران، 20 روز و برای افراد مقیم خارج از کشور، 2 ماه از تاریخ ابلاغ رای می باشد. سوالی که مطرح می شود، این است که آیا بعد از انقضای این مواعید، همچنان فرصت تجدیدنظر خواهی وجود دارد یا خیر؟

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص امکان تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی، صحبت کنیم، موارد امکان اعتراض به رای دادگاه بعد از مهلت قانونی را بررسی کرده و یک نمونه لایحه در خواست تمدید وقت تجدید نظر را ارائه دهیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

تجدید نظر خواهی خارج از مهلت قانونی

قبل از پاسخ به این پرسش که تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی یا همان اعتراض به رای دادگاه بعد از مهلت قانونی چیست؟ باید، تجدیدنظر خواهی و مهلت های قانونی تجدیدنظر خواهی را توضیح دهیم. تجدیدنظر خواهی، یک امکان اعتراض به رای صادر شده، توسط دادگاه می باشد و یکی از حقوق اصحاب دعوا است. البته، امکان تجدیدنظر خواهی، صرفا در خصوص آرای مورد نظر قانون گذار، وجود داشته و برای برخی آرا، این امر در نظر گرفته نشده است.

شخصی که می خواهد تجدیدنظر خواهی کند یا همان تجدید نظر خواه، بایستی با مقررات مربوط به آن، آشنا باشد. یکی از نکات مهم در خصوص تجدید نظر خواهی، اطلاع از مهلت تجدیدنظر خواهی و زمان شروع آن است. به این معنا که شخصی که می خواهد دادخواست تجدید نظر بدهد، باید در این مهلت، اقدام نماید و در غیر این صورت، تجدیدنظر خواهی وی، پذیرفته نخواهد شد.

مهلت قانونی تجدیدنظر خواهی، بر اساس آنچه در قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری آمده است، 20 روز از تاریخ ابلاغ رای، به اصحاب دعوا، برای افراد مقیم در ایران و دو ماه از تاریخ ابلاغ رای، برای ساکنان مقیم خارج از ایران خواهد بود. پس از انقاضای مهلت 20 روزه یا 2 ماهه، امکان تجدیدنظر خواهی، صرفا در صورتی وجود دارد که موارد مورد پیش بینی قانون گذار که به آن موارد تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی یا اعتراض به رای دادگاه بعد از مهلت قانونی می گویند، وجود داشته باشد.

بر اساس مقدمه بالا، اعتراض به رای در دادگاه تجدیدنظر، پس از گذشت مهلت 20 روزه یا 2 ماهه تجدیدنظر، تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی یا اعتراض به رای دادگاه بعد از مهلت قانونی، نام دارد. البته، این امر، صرفا در صورت وجود موارد مورد پیشبینی قانون گذار، نظیر فوت، حجر یا ورشکستگی محکوم علیه، امکان پذیر می باشد.

حتما بخوانید: تجدید نظر خواهی چیست و انواع آن 

 

موارد تجدید نظر خواهی خارج از مهلت قانونی

در قسمت قبل، توضیح دادیم که تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی چیست و گفتیم، در صورتی فرد می تواند در خارج از وقت تجدیدنظر، اقدام به ثبت دادخواست اعتراض خود کند که موارد اعتراض خارج از وقت یا همان تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی، وجود داشته باشند. بر اساس قانون آیین دادرسی، موارد تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی، به شرح زیر می باشند:

حجر ، ورشکستگی یا فوت محکوم علیه : در صورتی که محکوم علیه، پس از صدور رای و پیش از ابلاغ آن ، محجور، ورشکسته یا فوت شود، رای باید در مورد محجور به قیم، در مورد ورشکسته به مدیر تصفیه و در مورد متوفی به وراث او ابلاغ گردد و مهلت تجدید نظر، از تاریخ ابلاغ به آن ها، در نظر گرفته خواهد شد.

از بین رفتن سمت نماینده : چنانچه، سمت یکی از اشخاصی که به عنوان نماینده، از قبیل ولایت، قیمومت یا وصایت در دعوا دخالت داشته اند از بین برود، باید مانند مورد قبل عمل بشود. مثلا، اگر محجور از حجر خارج شود یا مثلا وکیل، عزل شود، رای باید حسب مورد به خود شخص یا وکیل جدید او ابلاغ شود و مهلت تجدیدنظر، از تاریخ ابلاغ دوباره رای به آن ها، در نظر گرفته خواهد شد.

عذر تجدیدنظر خواه : محکوم علیه، در صورتی که عذر موجهی داشته باشد، نیز می تواند دادخواست تجدید نظر را خارج از مهلت ارائه نماید. در این صورت، دادخواست تجدید نظر، باید، به همراه مدارک مثبت مصادیق عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی یا کیفری، به دادگاه صادر کننده رای مرحله نخستین ارائه گردد. دادگاه، پس از رسیدگی، در صورتی که آن را موجه تشخیص داد، قرار قبولی و در غیر این صورت، قرار رد دادخواست تجدید نظر را صادر خواهد کرد. 

شایان ذکر است، این عذر، می تواند، مواردی نظیر فوت بستگان درجه یک، تصادف و بیماری به نحوی که حرکت را غیر ممکن کند، حوادث قهریه، توقیف یا حبس باشد. فرد مدعی عذر موجه، باید بتواند تمامی ادله مثبت ادعای خود، نظیر گواهی فوت، نامه بیمارستان و سایر موارد را به دادگاه ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: مهلت تجدید خواهی از رای و زمان آغاز درخواست

 

 

 

نمونه لایحه تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی

در قسمت قبل، در خصوص موارد امکان تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی توضیح دادیم و گفتیم که در صورت وجود آن ها، اعتراض خارج از مهلت تجدیدنظر خواهی در دعاوی حقوقی و کیفری، به رای، ممکن خواهد بود. از آنجا که تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی، به موجب دادخواست، همراه با یک لایحه صورت می گیرد، بهتر است که آن را بر اساس نمونه لایحه تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی نوشت. از این رو، در این قسمت، قصد داریم، یک نمونه لایحه تجدید نظر خواهی خارج از مهلت قانونی، خدمت شما عزیزان، ارائه دهیم که به شرح زیر می باشد:

نمونه لایحه تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی


باسمه تعالی
ریاست محترم دادگاه .............شعبه ......
با سلام
اینجانب......................... در خصوص دادنامه شماره ........................... به شماره پرونده ............................. صادره از شعبه ......................  تقاضای تجدید وقت تجدیدنظر خواهی را استدعا دارم. 
خدمت آن مقام محترم معروضم، اینجانب، به علت تصادف شدید در مورخ ......./......./....... و در کما بودن برای مدت 7 ماه، قادر به حرکت نبوده و از همین جهت، فرصت تجدیدنظر خواهی در مهلت مقرر را از دست داده ام. لذا با عنایت به مراتب فوق، از آن مقام محترم، تقاضای تجدید وقت تجدیدنظر مستدعی است. مدارک مثبت ادعا، به پیوست ضمیمه می گردد. 

جهت دانلود نمونه لایحه تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی، از طریق لینک زیر، اقدام کنید.

نمونه لایحه تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی

  • نویسنده:دینا
  • حجم:244KB

دانلود فایل

در ادامه بخوانید: دادخواست تجدید نظر خواهی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدید خواهی خارج از مهلت قانونی پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- مهلت قانونی تجدیدنظر خواهی چقدر است؟

مهلت قانونی تجدیدنظر خواهی 20 روز پس از ابلاغ رای یا انقضای مهلت واخواهی برای افراد مقیم ایران و 2 ماه پس از صدور و ابلاغ رای یا انقضای مهلت واخواهی برای افراد مقیم خارج از ایران می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی چیست؟

تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی به معنای امکان تجدیدنظر خواهی خارج از مهلتی است که قانون گذار برای تجدید نظر خواهی در نظر گرفته و صرفا منحصر به وجود موارد قانونی آن می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- موارد تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی چیست؟

حجر ورشکستگی یا فوت محکوم علیه از جمله مواردی هستند که در صورت وجود آن ها امکان تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی وجود خواهد داشت که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : تجدیدنظر خارج از وقت قانونی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/o3Mk
نظرتان را بنویسید