حذف سهمیه آزمون کارشناسی ارشد

حذف سهمیه آزمون کارشناسی ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

وزارتین علوم و بهداشت به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعدادها و علاقه مندی های داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد لایحه ای را تقدیم دولت کرده اند که در صورت تایید، باعث تغییرات قابل توجهی در سهمیه ها و تسهیلات کنکور کارشناسی ارشد خواهد شد.

 

 

سازمان سنجش و مرکز سنجش پزشکی هر ساله تسهیلاتی را به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد اختصاص می دهند که در صورت داشتن شرایط لازم می توانند از آن بهره مند شوند . هر چند استفاده از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1400 - 1401 تاثیر بسزایی در نتیجه قبولی یا عدم قبولی داوطلب دارد اما این دیدگاه که مشمولین این سهمیه ها قطعا جزو پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد خواهند بود غلط می باشد.

با این حال به دلیل تخصیص بخشی از ظرفیت رشته محل ها به داوطلبان مشمول سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد، همواره با اعتراضات برخی داوطلبان مواجه هستیم که با وجود کسب رتبه و تراز مناسب تر در این آزمون پذیرفته نشده اند. 

بر این اساس وزارت علوم و بهداشت برای رسیدگی به شکایات داوطلبان و اصلاح سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد لایحه ای تقدیم دولت کرده اند که در صورت تصویب، تغییرات قابل توجهی را در پی خواهد داشت. در ادامه به بررسی اجمالی سهمیه ها و تسهیلات مذکور پرداخته و جزئیات مربوط به لایحه حذف سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد را در اختیار داوطلبان قرار می دهیم. 

 

تسهیلات و سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد

چندین سال است که برای برخی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، سهمیه و تسهیلاتی در نظر گرفته می شود. از جمله این سهمیه ها و تسهیلات که هر ساله در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد درج شده و بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم

 

سهمیه های این آزمون شامل ایثارگران ( 25 درصدی و 5 درصدی )، رزمندگان و آزاد می باشد که تحت شرایط و ضوابط خاصی به داوطلبان مشمول تعلق می گیرد. بر اساس مندرجات دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1400 - 1401:

 

رزمندگان دارای 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل و پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که علاوه بر میزان موظفی حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند مشمول سهمیه رزمندگان بوده و در صورت کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده بهره مند شوند.

 

« جانبازان 25 %و بالاتر و همسر و فرزندان آنان »، « جانبازان زیر 25 % و همسر و فرزندان آنان » ، « آزادگان و همسـر و فرزنـدان آنـان »، « همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه » و همچنین « همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر » نیز مشمول سهمیه ایثارگران بوده و در صورت کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد می توانند از این سهمیه استفاده نمایند.

 

نکته 1 : بیست و پنج درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به « همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر »، « آزادگان و همسر و فرزندان آنان »، « جانبازان 25 % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان » اختصاص دارد. ( سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت )

 

نکته 2 : پنج درصد از ظرفیت هر کدرشته محل نیز به « جانبازان زیر 25 % و همسر و فرزندان آنان » و « همسر و فرزندان رزمندگان بـا حـداقل شـش مـاه حضور داوطلبانه در جبهه » اختصاص دارد. ( سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت )

 

نکته 3 : پیرو قوانین و مقررات مندرج در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد ، در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشود ، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند ، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند ، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد

 

تسهیلات کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم

 

به منظور اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید نیز امتیازی در نظر گرفته شده که داوطلبان واجد شرایط می توانند از آن استفاده نموده و موفق به اخذ مدرک دوره های آموزش عالی شوند. 

 

دانشجویان ممتاز و برتر مقطع کارشناسی که جزو استعدادهای درخشان و یا شاگرد اول این مقطع بوده و موفق به کسب 90 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد می شوند می توانند از تسهیلات برگزیدگان علمی کنکور کارشناسی ارشد استفاده نمایند. لازم به ذکر است سازمان سنجش حداکثر 10 درصد ظرفیت مازاد را به این داوطلبان اختصاص می دهد.

بیشتر بخوانید: ثبت نام استعداد درخشان کارشناسی ارشد

 

 

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت

 

وزارت بهداشت برای متقاضیان کارشناسی ارشد علوم پزشکی نیز سهمیه ها و تسهیلاتی در نظر گرفته که تمامی شرایط و ضوابط آن هم چون وزارت علوم می باشد. بر این اساس سهمیه های کنکور ارشد وزارت بهداشت به دو دسته آزاد و رزمندگان و ایثارگران تقسیم شده و تسهیلاتی نیز برای استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است مشمولین این سهمیه ها می بایست شرایط ذکر شده در بندهای فوق را داشته باشند.

 

همین سهمیه ها و تسهیلات در چند سال اخیر نارضایتی هایی را به دنبال داشته و باعث تبعیض، بی عدالتی و دو دستگی بین داوطلبان آزاد و سهمیه دار شده که همگی فرزندان و آینده سازان این کشور هستند. پیرو این اعتراضات سازمان سنجش موافقت خود را با حذف سهمیه ها و تسهیلات اعلام کرد و وزارتین علوم و بهداشت از ارائه لایحه ای برای اصلاح سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد خبر دادند.

بیشتر بخوانید: نحوه برگزاری کنکور کارشناسی ارشد

 

 

 

 

لایحه حذف و اصلاح سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد

همان طور که گفتیم وزارتین علوم و بهداشت به منظور ساماندهی سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ و ایجاد توازن و تعادل در ورودی های مقطع فوق لیسانس لایحه ای به دبیرخانه هیات دولت ارسال کرده اند که بندهای آن به شرح زیر می باشد:

 

در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته، سهمیه های پذیرش به صورت آزاد و ایثارگران می باشد.

تمامی ظرفیت هر کد رشته محل به کلیه داوطلبان و به صورت آزاد و رقابتی اختصاص می یابد.

5 درصد از ظرفیت تعیین شده در هر کد رشته محل به صورت اضافه بر ظرفیت (مازاد) به ایثارگران اختصاص می یابد. بر این اساس سهمیه های کارشناسی ارشد به صورت زیر اصلاح می شود.

 

تبصره : در استفاده از سهمیه های فوق اولویت با همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان ایشان، آزادگان و همسر و فرزندان ایشان، رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه و جانبازان زیر 25 درصد است. در صورتی که این ظرفیت تکمیل نشود، خالی مانده ظرفیت به خانواده شهدا ( پدر ، مادر ، خواهر و برادر )، همسر و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، اختصاص می یابد و در صورت تکمیل این ظرفیت در هر کد رشته محل، سایر ایثارگران با داوطلبان غیر ایثارگر رقابت می نمایند.

 

در آزمون کارشناسی ارشد حداکثر سقف ظرفیت پذیرش دانشجوی استعداد درخشان که مشمولین آن توسط شورای هدایت استعدادهای درخشان تعیین می شود، حداکثر 10 درصد مازاد بر ظرفیت هر کد رشته محل بوده که به 5 درصد مازاد بر ظرفیت در هر کد رشته محل اصلاح و حسب مورد با نظارت کامل سازمان یا مرکز انجام می شود.

حد نصاب مربوط به ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد 70 درصد بوده که به 85 درصد حد نصاب گزینش آزاد اصلاح می شود.

هر داوطلب فقط یک بار مجاز به استفاده از سهمیه کنکور کارشناسی ارشد می باشد.

تمامی قوانین و مقررات مربوط به نحوه اعمال تسهیلات حافظان قرآن مجید حذف می شود.

 

همان طور که پیداست هدف اصلی لایحه تغییرات سهمیه کنکور کارشناسی ارشد پذیرش عادلانه داوطلبان می باشد با این دیدگاه که اگر قرار است امتیازی داده شود تنها به صورت مازاد بر ظرفیت باشد تا حق افرادی که با وضعیت علمی مناسب در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می کنند ضایع نشود.

در ادامه بخوانید: راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

 

 

بر این اساس کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا پیگیر اخبار و اطلاعیه های مختلف در خصوص اصلاح و حذف سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد بوده و آخرین اخبار مربوط به این لایحه را از طریق کانال تلگرام کارشناسی ارشد و صفحه اینستاگرام کارشناسی ارشد اطلاع رسانی می کنند. داوطلبان نیز در صورت داشتن هر گونه سوال در این خصوص می توانند از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان این مرکز در ارتباط باشند.



 

سوالات متداول

 

1- ✔ سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد به چند دسته تقسیم شده و به کدام یک از داوطلبان تعلق می گیرد؟

✔ این سهمیه ها به سه دسته ایثارگران، رزمندگان و آزاد تقسیم شده و داوطلبان بر اساس شرایط و ضوابط خود از آن بهره مند می شوند که برای جزئیات بیش تر می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.



 

2- ✔ در صورت اصلاح سهمیه های کنکور ارشد چند درصد ظرفیت رشته محل ها به ایثارگران تعلق می گیرد؟

✔ طبق لایحه ارسال شده به هیات دولت ، 5 درصد ظرفیت رشته محل ها به صورت مازاد، به این داوطلبان اختصاص می یابد که برای اطلاع از سایر بندهای این لایحه می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.



 

3- ✔ مشمولین سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد ملزم به کسب چه نمره ای می باشند؟

✔ این داوطلبان می بایست 80 درصد نمره آخرین نفر قبولی در گزینش آزاد را کسب کنند که اصلاحات مربوط به این بند در متن مقاله قرار داده شده است.

منبع : حذف سهمیه آزمون کارشناسی ارشد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/EY1m
نظرتان را بنویسید