سیگار کشیدن نوجوانان

سیگار کشیدن نوجوانان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
سیگار معضل بزرگی است اما سیگار کشیدن نوجوانان موضوعی بسیار خطرساز و البته غم انگیز است! اینکه سن سیگار کشیدن به سمت خردسالی کشیده شده است دلایل مختلفی دارد اما آنچه جلوی بحران سیگار کشیدن نوجوانان را می گیرد ریشه یابی موضوع است. اینکه علت اصلی چیست؟ چقدر می توان با علت اصلی سیگار کشیدن نوجوانان کنار آمد و چطور می توان آن را ریشه کن کرد؟

مادرها نگران هستند اما نگرانی برای برخورد با این موضوع کافی است؟ قطعاً تفکر بدون عمل راه به جایی نمی برد. آماری که در مورد سیگار کشیدن دیده می شود واقعا هولناک است طبق این آمار از هر 10 سیگاری، 9 نفر اولین تجربه سیگار کشیدن خود را پیش از 18 سالگی داشته اند! در این مقاله به بررسی سیگار کشیدن نوجوانان می پردازیم.



علت سیگار کشیدن نوجوانان چیست
وقتی مشکلی ایجاد می شود، باید در ابتدا به دنبال ریشه بود . حقیقت این است که دلایل مختلفی در خصوص سیگار کشیدن نوجوانان وجود دارد. یکی از موارد بسیار مهم و پر تکرار، حلقه دوستان است! نوجوانی سن عجیب و غریبی است! نوجوان اغلب تحت فشار همسالان خود از و اگر بعضی از دوستان سیگار بکشند، سایر دوستان نیز وسوسه می شوند و یا احساس قدرت و تقلید در آنان بارور می شود.

اما همه چیز به جمع های دوستانه ختم نمی شود! گاه نوجوان شما فقط می خواهد از والدین خود پیروی کند و دست به سیگار می زند! او با دیدن سیگار کشیدن بزرگتر خانواده احساس می کند که وقتش رسیده تا سیگار را تجربه کند. نوجوانان در سنینی هستند که دوست دارند سریعاً بزرگ شوند و یا ادای بزرگ شدن را در آورند و سیگار کشیدن یکی از راه های بسیار آسان برای مستقل نشان دادن است.

استرس از دیگر دلایل سیگار کشیدن نوجوانان است به طوری که نوجوان خود را از نظر مالی بسیار ضعیف تر از سایر افراد می بیند و یا این تصور در او وجود دارد که بسیار ضعف تحصیلی دارد و به نوعی با سیگار کشیدن خود را آرام می کند.

حتما بخوانید: دلایل اعتیاد چیست











عوارض سیگار کشیدن نوجوانان
سیگار کشیدن نوجوانان تنها از نظر جامعه عام مشکل ساز نبوده و یک سری خطرات جسمی و روحی نیز ایجاد می کند. یکی از مشکلاتی که نوجوان سیگاری با آن روبرو است افزایش فشار خون است. در واقع سیگار سبب ترشح آدرنالین از غدد فوق کلیوی می شود و این رویکرد ضربان قلب و مشکلات تنفسی ایجاد می کند. 

سیگار پر از مواد شیمیایی سمی است و چندین ماده شیمیایی مضر اعم از مونوکسید کربن، آمونیاک و سیانور و فرمالدهید در آن آزاد می شود که تاثیر نامطلوبی بر روی سلامت نوجوان شما می گذارد. این روزها سیگار در بین دختران نوجوان نیز دیده می شود و اینطور که آمار نشان می دهد زنان سیگاری سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری با مسائل ناباروری روبرو هستند و همینطور تاثیرات عجیبی روی پوست و مو فرد می گذارد. 

در صورتی که سیگار کشیدن نوجوانان در دوره طولانی باشد سبب بروز سرطان و سایر بیماری ها شده و دهان و حلق و حنجره درگیر می شوند. 



آسیب سیگار کشیدن نوجوانان تنها به موارد بالا ختم نمی شود! متاسفانه طبق ارزیابی های صورت گرفته از سوی نظام پزشکی مرگ های تصادفی در بین نوجوانان سیگاری بسیار بیشتر از گروه غیر سیگاری است به طوری که نوجوان درگیر نفس تنگی شدید شده و یا ایست قلبی می کند. 

بیشترین آسیبی که سیگار کشیدن نوجوانان ایجاد می کند رنگ دندان و پیری پوست است. به طور کلی خرابی دندان ها از همان سنین نوجوانی شروع می شود و تا سنین بالاتر نیز ادامه دار خواهد بود. مشکلات پوستی مربوط به سیگار در بین رده های سنی 15 الی 25 سال به طور واضح دیده می شود. یک سری مشکلات روحی و روانی و ایجاد خلا عاطفی و همینطور تصمیم به خودکشی نیز می تواند بخش مهمی از آسیب سیگار کشیدن نوجوانان محسوب شود. مشکلات تنفسی رایج ترین آسیب سیگار کشیدن نوجوانان است. 

حتما بخوانید: دلایل خودکشی افراد


راه های ترک سیگار کشیدن برای نوجوانان
ترک سیگار کشیدن نوجوانان آسان نیست اما غیر ممکن هم نیست هرچه دیرتر اقدام کنید سخت تر می شود! بنابراین هر چه سریع تر از راه های زیر برای ترک سیگار استفاده کنید.

1صحبت با نوجوان برای ترک سیگار: نصیحت را کنار بگذارید چون نوجوانان از نصیحت بیزار هستند. سعی کنید آداب صحبت با نوجوان را یاد بگیرید تا حس امنیت در او ایجاد شود. فقط و فقط از آسیب های سیگار برای او بگویید بدون اینکه امر و نهی کنید که سیگار کشیدن باعث سرخوردگی شما شده است! به او بگویید که حق انتخاب دارد.

2برای ترک سیگار هدف گذاری کنید: مثلاَ اگر نوجوان شما متقاعد شد که سیگار کشیدن را ترک کند بهتر است تاریخ مشخصی برای ترک اعتیاد در نظر داشته باشید و مدام به نوجوان انگیزه دهید. این کار سبب می شود تا نوجوان شما احساس قدرت داشته باشد و پیوستگی هدف بیشتر و بیشتر می شود.

3دایره دوستی نوجوان را متفاوت کنید: اگر دوستان سیگاری دارد بدون صحبت در این مورد، فرزند خود را متقاعد سازید که تعدادی دوست غیر سیگاری هم داشته باشد و روند زندگی و معاشرت آنها را بررسی کند شاید خوشش آمد!

4ورزش کردن برای ترک سیگار فراموش نشود: ورزش معمولاً گزینه مورد علاقه بسیاری از نوجوان است پس سعی کنید او را تشویق به ورزش کنید. بگذارید ورزش های مختلف را دنبال کنید و مدام تکرار نکنید که باید درسش را بخواند!

5مراقبه یا مدیتیشن را برای سیگار نکشیدن جدی بگیرید: بسیار مهم است که از صداها، عبارات، تصاویر و نحوه تنفس برای تمرکز ذهن کمک بگیرید. اگر این کار را با یک مشاور دنبال کنید نتیجه زودتر و بهتری خواهید دید. مراقبه و مدیتیشن کمک می کند تا استرس دور شود و فرد بتواند خود را به آرامش دعوت کند.

6صبور باشید: ترک سیگار نوجوان موضوعی نیست که در عرض یک هفته یا یک ماه حل شود و خیالتان راحت شود پس باید صبور باشید و فرزند خود را تشویق به دنیای دیگری کنید. نقاط مثبت نوجوان خود را ببینید و تعریف کنید و اجازه پیشرفت به او دهید.

حتما بخوانید: ارتباط والدین با فرزندان
پیشگیری از سیگار کشیدن نوجوان
پیشگیری بهتر از درمان است به خصوص در مورد سیگار که رهایی از آن دردسرهای عجیبی دارد! بنابراین از راه های زیر برای پیشگیری از سیگار کشیدن نوجوانتان استفاده کنید.

الگوی خوبی باشید: همه چیز از بزرگترها آغاز می شود. بهتر است والدین یک نوجوان خودشان سیگار را کنار بگذارند و یا سعی کنند در مقابل نوجوان خود سیگار نکشند! نوجوان با دیدن دود سیگار تحریک می شود. والدینی که سیگار هستند همیشه از سیگار کشیدن خود احساس پشیمانی و نارضایتی داشته باشند و نوجوان را متوجه کنند که اگر به عقب برگردند هرگز سیگار نمی کشند.

افزایش مهارت نه گفتن: یک موضوع بسیار مهم که می تواند اصول پیشگیری از سیگار کشیدن نوجوانان را در پیش بگیرد آموزش مهارت نه گفتن است. نوجوانان در سنی هستند که دوست دارند خودشان را جدی بگیرند بنابراین به آنها یاد دهید که یکی از نشانه های بزرگ شدن نه گفتن است!

مثال های فوری بیاورید: یکی از دیگر از روش های پیشگیری سیگار کشیدن نوجوانان این است که از رنج های سیگار بگوییم، اینکه وقتی جایی درد می گیرد بگوییم که بابت ضررهای سیگار است. مثلاً دندان درد و دردهای دیگر.

بررسی هزینه های پولی: نوجوان باید بداند که مصرف سیگار در طول سال برایش هزینه های زیادی دارد بنابراین می تواند این هزینه را صرف اموراتی کند که به آنها علایق بیشتری دارد.

تشویق به عادت های سالم: معمولاً نوجوانی سن خوبی برای ورزش و هنر و سایر مهارت ها است بنابراین سعی کنید این بخش را در نوجوان خود تقویت سازید تا او تمام ذهن خود را به عادت های سالم معطوف سازد.

درک نوجوان: نوجوانی سن عجیبی است! نوجوانان امروز یک روز عاشق هستند و یک روز فارغ! دوست دارند راه های صد ساله را یک شبه طی کنند، احساس سر خوردگی دارند و همیشه خود را مقایسه می کنند. هیچ چیز به اندازه درک و همدلی نوجوان نمی تواند او را یاری کند! بهتر است در برابر اشتباهات نوجوانان گارد نگیریم و با آنها رفیق باشیم.

در ادامه بخوانید: پیشگیری از اعتیاد
کلام آخر

بنابراین همانطور که ذکر شد سیگار کشیدن که یکی از عادت های رایج بسیار آسیب زننده در سراسر جهان است امروزه از سنین پایین تری شروع شده و عوارض بیشتر و مخرب تری را به بار می آورد. بنابراین برای حفظ فرزند و نوجوان خود از این خطر راه های ذکر شده را به طرزی درست و بدون فشار پیش گیرید.













سوالات متداول


1- علت سیگار کشیدن نوجوانان چیست؟
دلایل مختلفی در خصوص سیگار کشیدن نوجوانان وجود دارد. یکی از موارد بسیار مهم و پر تکرار، حلقه دوستان است که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- عوارض سیگار کشیدن نوجوانان چیست؟
سیگار کشیدن نوجوانان تنها از نظر جامعه عام مشکل ساز نبوده و یک سری خطرات جسمی و روحی نیز ایجاد می کند که در متن مقاله ارائه شده است.




3- راه های ترک سیگار کشیدن برای نوجوانان چیست؟
ترک سیگار کشیدن نوجوانان آسان نیست اما غیر ممکن هم نیست در متن مقاله راه های ترک سیگار کشیدن نوجوانان به همراه روش های پیشگیری ارائه شده است.

منبع : سیگار کشیدن نوجوانان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0Jz3
نظرتان را بنویسید