راز موفقیت در کنکور

راز موفقیت در کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
برای همه دانش آموزانی که 12 سال درس خوانده اند و البته علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته خوب در دانشگاه های خوب هستند، موفقیت در کنکور برایشان بسیار اهمیت خواهد داشت و برای دستیابی به این موفقیت همه راهها را امتحان می کنند.

موفقیت در کنکور یک شبه به دست نخواهد آمد و به طور حتم احتیاج به برنامه ریزی های بلند مدت و در طول سال تحصیلی داشته که در نهایت منجر به قبولی در رشته دلخواه و یک دانشگاه تراز اول هم خواهد شد. با ما همراه باشید تا امروز در این مقاله به راه های دسترسی به موفقیت در کنکور بپردازیم.



موفقیت در کنکور چه اهمیتی دارد
یک سوال اساسی و آن اینست که اصلا اهمیت موفقیت در کنکور بخاطر چیست؟ چرا باید دنیایی از استرس و فشار و کم خوابی را تحمل کرد؟

به هر حال بر هیچکس پوشیده نیست که قبولی در کنکور و در رشته مورد علاقه، می تواند برآورده شدن خواسته کسی باشد که هدفش ادامه تحصیل و بدست آوردن مدارج عالیه است. محقق شدن این خواسته و هدف، هم احساس رضایت و خشنودی به همراه خواهد داشت و هم اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد.

به علاوه اینکه انتخاب شغل و موقعیت شغلی فرد را تا حدودی می تواند در آینده مشخص کند. عبور از سد کنکور و وارد شدن به دنیایی بزرگتر به نام دانشگاه به همراه کسب تجربه های بیشتر، همه می تواند دستاوردهایی به همراه داشته باشد که در زندگی فرد اثرگذار باشد.

برای موفقیت در کنکور، بهتر است قبل از اینکه فقط به خواندن و بی خوابی و تست زنی فکر کنید، هدف خود را مشخص کنید تا در نهایت، عبور از این مرحله برای شما از لذت بخش ترین تجربه های زندگی به حساب آید. برای رسیدن به این موفقیت باید انگیزه و برنامه داشت.

حتما بخوانید: قدرت ذهن و تمرکز




چه افرادی در کنکور موفق تر هستند
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید راز موفقیت کنکور بعضی از دانش آموزان در چیست؟

باید در نظر داشته باشید که چون برگزاری کنکور یک امتحان بزرگ با تعداد زیادی از داوطلبان است، پس باید نحوه درس خواندن در آن با مدل درس خواندن در مدرسه تفاوت داشته باشد. در مدرسه با تعداد محدود همکلاسی های خود آنهم نه در حالت رقابت، درس می خواندید ولی در کنکور درست عکس این قضیه می باشد و نیاز به پشتکار بیشتری هست.

شما اطلاعات کافی در مورد میزان درس خواندن، برنامه ریزی، روش های و تکنیک های تست زنی، راهکارهایی مانند خلاصه نویسی و جمع بندی مطالب و... را به طور حتم دارید. میخواهیم در رابطه با موارد کمتر گفته شده که می تواند از عوامل مهم قبولی افراد موفق در کنکور، باشد، صحبت کنیم.

 اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و به خودتان باور داشته باشید. شک نکنید اگر این ایمان و خودباوری را نداشته باشید حتی اگر بی نقص ترین مطالعه و تست زنی ها را هم داشته باشید، باز هم زمان امتحان، دچار مشکل و عدم یاری حافظه خواهید شد.

 سعی کنید راهی برای کاهش استرس های خود پیدا کنید. وجود استرس بر روی حافظه و تمرکز شما اثر سوء خواهد گذاشت. هر چقدر آرامش بیشتری داشته باشید، راحت تر می توانید به سوالات پاسخ دهید.

 برنامه ریزی صحیحی برای مطالعات دروس خود در نظر بگیرید. در این برنامه ریزی ها در نظر داشته باشید که با فشارآوردن زیاد بر خود، مسلما از درس خواندن زده خواهید شد. بهتر است طبق زمان باقی مانده تا کنکور، عمل کنید و در این مسیر حتما از مشاوره های افراد متخصص و روانشناس کمک بگیرید.



 با فشار مداوم و کم خوابی های مکرر، نمی توانید پاسخ مناسبی بگیرید. حتما استراحت و خواب کافی داشته باشید تا ذهن شما قوای از دست رفته خود را بتواند در سریعترین زمان ممکن بدست آورد.

 سعی کنید نوع مطالعه شما برای کنکور از کیفیت بالایی برخوردار باشد. فقط ساعت ها را زیاد نکنید. کیفیت مطالعه و تمرکز خود را افزایش دهید. عامل برهم زننده تمرکزتان دوری کنید.

 خلاصه نویسی ها را از دست ندهید. هر مطلب جدیدی را که کاملا خواندید و به شکل مفهومی آن را درک کردید، خلاصه نویسی کنید. نکات مهم و طلایی را خلاصه کنید تا مختصر و مفید بتواند در زمانهای مرور کردن به شما در کنکور کمک کند.

 گاهی اوقات بد نیست بین ساعات درس خواندن خود، استراحت هم قرار دهید. مطالعه پشت سر هم فقط میزان یادگیری شما را کاهش خواهد داد.

حتما بخوانید: کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان


چگونه برای کنکور درس بخوانیم
درس خواندن برای کنکور، قاعده های خاص خود را دارد. حفظ کردن مطالب و یا روخوانی و سرسری گرفتن آنها، راهی نیست که با کمک آن بتوانید به موفقیت در تحصیل و کنکور برسید. مراحل زیر در درس خواندن برای کنکور بسیار کارساز است.

 بالا بودن کیفیت درس خواندن

گفتیم برای کنکور باید برنامه ریزی داشته باشید و برای تنظیم یک برنامه درست و مدون هم نیاز دارید تا شیوه های استاندارد و دقیقی برای مطالعه کتابها در نظر داشته باشید. بهترین مطالعه، مطالعه ای خواهد بود که با صرف زمان کمتر، بازدهی بالاتری را داشته باشد و این یعنی همان بالا بودن کیفیت درس خواندن.

 پیدا کردن نکات مهم برای کنکور

برای رسیدن به این نقطه هم می توانیم از راهکارهای جالبی استفاده کنیم. اول از همه اینکه شما باید متن کتاب را با دقت هر چه تمامتر بخوانید و نقاط مبهم و پیچیده آنها را پیدا کنید. کار سختی است اما در مراحل اولیه. شما باید متن کتاب را برای بار اول روخوانی کنید تا متوجه کلیات درس شوید.

 مطالعه جزوات کنکور

در مرحله بعد در صورتیکه از مطالب دبیران خود راضی هستید و احساس میکنید جزوات آنها کاملند، آنها را مرور و مطالعه کنید. این مرحله هم می تواند به شکل بندی محکم تر مطالب در ذهنتان کمک بسزایی کند.

 استفاده از منابع کمک آموزشی کنکور

مرحله بعدی، را می توانید اختصاص دهید به منابع کمک آموزشی و کتاب های کنکور که مطرح هستند و امتحان خود را قبلا پس داده اند. در این کتاب ها جزئیات و مفاهیم کلیدی و طلایی معمولا گنجانده می شود.

 ارزیابی خود برای موفقیت در کنکور

بعد از انجام این مراحل می توانید به ارزشیابی خود بپردازید و خود را محک بزنید که با کمک این مراحل چقدر از مطلب یک بخش از کتابتان را تمام و کمال فرا گرفته اید. البته به طور حتم شما در مرحله امتحان و تست، به طور صددرصد در ابتدا نمی توانید به همه سوالات پاسخ دهید ولی اگر تا 30 درصد هم بتوانید جواب درست را بزنید، موفق بوده اید. چون تازه اول کار هستید.

 مفهومی خواندن مطالب کنکوری

به مرور و با پیدا کردن تجربه کافی در مفهومی خواندن مطالب می توانید به درصدهای بالاتر هم دست پیدا کنید. مفهومی خواندن هم یعنی به گونه ای مطالب را بخوانید و در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنید که اگر به هر شکل آن مطلب را به شکل سوال برای شما طرح کنند، باز هم بتوانید از عهده پاسخ دادن به آن بربیایید.

 سوالات متفاوت و وارونه در کنکور

سوالات کنکور به این شکل نیستند که عینا یا مشابه مطالب و نکات کتاب باشند باید انتظار وارونه کردن سوالات هم باشید و بدانید از دل یک خط کتاب شما، می توانند چندین تست طراحی کنند.

 برنامه ریزی برای درس خواندن

برای موفقیت در کنکور، حتما برنامه ریزی و مدیریت زمان را در اولویت قرار دهید. به راحتی از کنار گذر زمان نگذرید و سعی کنید زمان باقیمانده تا کنکور را درست مدیریت کنید تا اگر احتمالا نمی توانید بعضی مطالب را بخوانید و یاد بگیرید، لااقل بر روی مطالب خوانده خود تبحر کافی را به دست آورید.

در ادامه بخوانید: مدارس تیزهوشان


 کلام آخر

برای موفقیت در کنکور دانش آموزان والدین باید آن ها را حمایت کرده و در حد توان شرایط مناسب برای درس خواندن فرزند را فراهم کنند. سال کنکور برای افراد استرس زا بوده و فرزندان فشار زیادی را تحمل می کنند بنابراین نیاز به درک و همدلی والدین می باشد.




سوالات متداول


1- موفقیت در کنکور چه اهمیتی دارد؟
بر هیچکس پوشیده نیست که قبولی در کنکور و در رشته مورد علاقه، می تواند برآورده شدن خواسته کسی باشد که در متن شرح داده شده است.




2- چه افرادی در کنکور موفق تر هستند؟
افرادی که پشتکار داشته و اعتماد به نفس خود را در طول دوره درس خواندن برای کنکور حفظ می کنند موفق تر بوده که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




3- چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟
درس خواندن برای کنکور تکنیک های خاص خود را داشته و با درس خواندن در دوران تحصیل مدرسه فرق دارد که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.

منبع : راز موفقیت در کنکور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/owKK
نظرتان را بنویسید