هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
هفته بیست و سوم بارداری فرا رسیده و شما تقریبا نصف راه را آمده اید، در حال حاضر بارداری شما کاملا مشخص بوده و افراد در این مورد به احتمال زیاد اظهار نظر هایی می کنند. در این هفته کودک شما صداهای دنیای بیرون را شنیده و  درک می کند.

در هفته 23 حاملگی شما باید مراقبت های ویژه انجام داده و با پزشک خود برای به دست آوردن اطلاعات لازم در مورد بارداری صحبت کنید، در این مقاله اطلاعاتی در مورد هفته بیست و سوم بارداری، وضعیت مادر، جنین، علائم و تغذیه سالم در این هفته ارائه شده است.



وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری
در هفته 23 بارداری همراه با برجستگی بیشتر شکم شما به دلیل رشد جنین، تورم در پا و مچ پا مشاهده می کنید و برای مدتی مجبور به عدم استفاده از کفش های قدیمی خود می شوید. تعجب نکنید حتی اگر بعد از بارداری نیز این تورم وجود داشته و شما مجبور به خرید کفش جدید شدید.

افزایش وزن در هفته 23 بارداری حدود 5/5 کیلوگرم تا 6/8 بوده و این افزایش وزن گاهی منجر به خط افتادن بر روی شکم، ران و پستان شما می شود. البته در برخی مواقع این خطوط تا هفته ها خود را نشان نمی دهد.

در بیست و سومین هفته بارداری پستان های شما شروع به تولید آغوز (Colostrum)، اولین شیری که از پستان مادر ترشح شده، می کند. این شیر کمی غلیظ تر از شیر تولیدی بعد از زایمان است. در صورتی که در هفته بیست و سوم حاملگی آغوزی مشاهده نکردید جای نگرانی نبوده و مشکلی در آینده پیش نخواهد آمد زیرا گاهی تا نزدیک زایمان این شیر تولید نمی شود.

حتما بخوانید: بی کیفیت بودن شیر مادر


وضعیت جنین در هفته 23 بارداری
جنین شما در هفته 23 بارداری حدود 0/453 کیلوگرم بوده و قد او حدود 30 سانتی متر است که تقریبا اندازه یک انبه یا گریپ فروت می باشد. افزایش وزن کودک تا این لحظه آرام و تقریبا ثابت بوده اما از این هفته به بعد جنین شروع به رشد بیشتری می کند. موهای نرم و لطیفی که بیشتر بدن کودک را پوشانده، به احتمال زیاد در هفته بیست و سوم بارداری تیره شده و در سونوگرافی معمولا مشخص می شود.

ریه های کودک نیز در این هفته در حال رشد بوده اما آماده کار کردن نیستند، ولی کودک حرکات تنفسی را تمرین می کند. همچنین کودک در هفته 23 حاملگی بیشتر حرکت کرده و این حرکات در حوزه کنترل شما نیست بلکه در مواقعی موقع خواب نیز شما این حرکات را مشاهده می کنید.



در طول بارداری به دلایل مختلفی خوابیدن سخت بوده و گاهی دچار بی خوابی می شوید، در این هفته نیز به دلیل حرکات اضافی کودک به احتمال زیاد خواب شما به هم میریزد.

حتما بخوانید: بی خوابی در بارداری


نشانه های حاملگی در هفته بیست و سوم بارداری
علائم خستگی و تهوع معمولا در هفته 23 حاملگی وجود نداشته اما در صورتی که همچنان این علائم را تجربه می کنید جای نگرانی نیست. علائم دیگری نیز در این هفته بروز یافته که در این جا ارائه شده است.

 تورم پا و مچ آن در هفته 23 بارداری

در این هفته برخی پف ها در بدن و پاها طبیعی بوده و نیاز به نگرانی نیست. برای حل این موضوع پاهای خود را بالا نگه داشته، به طور منظم پیاده روی کرده و مقدار زیادی آب بنوشید. در صورت مشاهده تورم زیاد در پا حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 انقباضات برکستون هیکس در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته 23 حاملگی انقباضات برکستون هیکس (Braxton Hicks) مشاهده می شود، انقباضات کاذب یا تمرینی گرفتگی های قبل از زایمان بوده که در ناحیه شکم مادر حس شده و کوتاه مدت و خفیف می باشد. این انقباضات برای آماده شدن زایمان طبیعی یا سزارین مادر بوده و به تدریج شدت بیشتری پیدا می کند.

این گرفتگی ها در صورتی که زود رفع شود طبیعی است و در این زمان باید آب بیشتری مصرف کرده و مدام حالت خود را برای راحتی عوض کنید.

 کمر درد در هفته 23 حاملگی

کمر درد در این هفته به دلیل حرکت زیاد جنین در حال رشد وجود داشته زیرا کودک به ستون فقرات و عضلات پشت مادر فشار زیادی وارد می کند. بنابراین استراحت کرده و وسایل سنگین بلند نکنید.

 خونریزی و تورم لثه ها در بیست و سومین هفته بارداری

احتمالا توقع علائم بارداری در دهان را نداشته اما هورمون های بارداری جریان خون شما را افزایش داده و لثه های شما را دچار تورم و خونریزی می کند. اگر لثه های شما در این دوران حساس تر شده خمیر دندان و نوع مسواک خود را عوض کنید.

حتما بخوانید: ورزش در دوران حاملگی
تغذیه مادر در هفته 23 بارداری
در رژیم غذایی بارداری در این هفته مصرف کلسیوم فراموش نشود زیرا برای سلامتی شما و جنین داخل شکمتان بسیار واجب است، همچنین مصرف غذاهای زیر به شما پیشنهاد می شود.

مصرف لبنیات مثل شیر پاستوریزه، ماست و پنیر

ماهی با استخوان های خوراکی مثل ساردین

آجیل و دانه ها به خصوص بادام و دانه کنجد

انجیر یا زردآلو

سبزیجات سبز مثل کلم پیچ و اسفناج

نوشیدنی های غنی شده با کلسیم مثل شیر سویا

 کلام آخر

در هفته بیست و سوم بارداری استراحت فراموش نشود، مراقبه یا مدیتیشن کرده و کار های سنگین نیز انجام ندهید. برای جذب ویتامین D هر روز 5 تا 30 دقیقه بیرون از منزل و جلوی آفتاب سر کنید زیرا این وینامین برای شما و کودکتان بسیار واجب است.

در ادامه بخوانید: رابطه جنسی تا چه ماهی از بارداری باشد


سوالات متداول


1- وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری چیست؟
در هفته 23 بارداری همراه با برجستگی بیشتر شکم شما به دلیل رشد جنین، تورم در پا و مچ پا مشاهده می کنید که در متن مقاله توضیحاتی ارائه شده است.




2- وضعیت جنین در هفته 23 بارداری چگونه است؟
جنین شما در هفته 23 بارداری حدود 0/453 کیلوگرم بوده و قد او حدود 30 سانتی متر است که در متن مقاله توضیحات آن شرح داده شده است.




3- علائم هفته 22 بارداری چیست؟
علائم خستگی و تهوع معمولا در هفته 23 حاملگی وجود نداشته و علائم دیگری جایگزین می شود که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : هفته بیست و سوم بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rzqE
مطلب قبلی
فواید سکس
نظرتان را بنویسید