نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
نحوه برقراری ارتباط با یکدیگر برای هماهنگی در یک رابطه ضروری بوده و رابطه دو نفر مانند یک حساب بانکی است . روشی که ما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم می تواند باعث واریز به حساب بانکی یا برداشت از آن در رابطه شود و ارتباطات صحیح منجر به واریز به حساب بانکی رابطه می شود ، در حالی که ارتباطات ضعیف منجر به برداشت از آن می گردد .

یکی از روش های ارتباط صحیح ، مدیریت انتقاد همسر و آگاهی از رفتار مناسب با زن یا شوهر منتقد است . انتقاد می تواند برای هر رابطه ای به خصوص در ازدواج به شدت آسیب زننده باشد مخصوصاً اگر با همسری زندگی می کنید که دائماً از شما انتقاد می کند .

بنابراین ، یادگیری نحوه پاسخ به انتقادات همسر بسیار مهم بوده و از اختلافات بیشتر میان شما جلوگیری می کند که در ادامه مقاله به نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر و رفتار مناسب با زن یا شوهر منتقد ، بیشتر خواهیم پرداخت .




راهکار اول : بررسی موقعیت در هنگام مورد انتقاد قرار گرفتن
اولین نکته ای که لازم است توجه کنید این است که آیا انتقاد همسرتان درست و ارزنده بوده یا فقط به قصد تخریب شما بیان شده و درست نیست که روش ارزیابی انتقاد بررسی کردن آن است . بدین منظور ، به آن بخش انتقاد که فرد به آن تاکید بیشتری می کند دقت کرده و بفهمید چه چیزی واقعا او را ناراحت کرده است ، به چه چیزی فکر می کند و چه چیزی می خواهد .

همچنین ، می توانید برای بررسی انتقاد همسر ، از رفتارهای مشابه قبلی او نیز کمک بگیرید . بعد از بررسی و پرسیدن جزئیات بیشتر از زن یا شوهر خود متوجه خواهید شد که چه چیزی او را ناراحت کرده است و در این صورت بهتر می توانید در مورد درست یا نادرست بودن انتقاد و نحوه پاسخ دادن به همسر منتقد ، تصمیم بگیرید .



حتما بخوانید: روش های پیشگیری از اختلاف بین زوجین


راهکار دوم : تصدیق انتقاد همسر
یکی از راه های پاسخ دادن به انتقاد همسر تصدیق است . انتقاد در عین حال که آسیب زاست می تواند سازنده نیز باشد . موقعی که پس از بررسی متوجه شدید این انتقاد صحیح است آن را تصدیق کنید و به دنبال فرار از آن نباشید  . وقتی تصدیق می کنید در واقع ، از بحث های شدیدتر و جدی تر پیشگیری می کنید .
" بله حق با توست من فراموش کردم به تو بگویم امشب باز هم دیر خواهم آمد " ، " بله حق با توست من امشب شام آماده نکرده ام " .  تصدیق خود را با کنایه نگویید و سعی نکنید پیامی کنایه آمیز منتقل کنید .  سعی نکنید برای رفتارتان عذر آورده یا دلیل بتراشید و به جای آن از روش های بالغانه تر استفاده کنید .



حتما بخوانید: سبک های ارتباطی بین زوجین


راهکار سوم : منحرف کردن انتقاد همسر
زمانی که همسرتان با هدف تخریب و تحقیر ، از شما انتقاد می کند منحرف کردن انتقاد همسر روشی است که به خلع سلاح کردن او کمک می کند . منحرف کردن در رفتار مناسب با زن یا شوهر منتقد ، 4 روش دارد  :


 تغییر بحث از محتوا به فرایند : در این روش تمرکز بحث را از موضوع گفت و گو ( محتوا ) به آنچه بین شما رخ می دهد ( فرایند ) تغییر دهید . این راهکار برای زمانی که با صدای بلند بحث می کنید و هیجانات شدید است مفید می باشد .

با توجه به مهارت حل تعارض ، در این راهکار احساس ها و افکار خود را در آن لحظه ابراز می کنید ولی مواظب باشید آنها را به حالت حمله و انتقادی بیان نکنید . برای مثال : " من دارم نا امید می شوم همیشه مدت زیادی را به بحث در مورد امور مالی می گذرانیم ، صدایمان را بلند می کنیم و در پایان هم به هیچ نتیجه ای نمی رسیم " .


 واکنش جرات مندانه : برای اینکه به همسر منتقد خود بگویید که دیگر از شما ایراد نگیرد این روش بسیار مناسب است . رفتار جرات مندانه یعنی تایید زن یا شوهر منتقد بدون حمله به او و مخالفت با او بدون عصبانی شدن . مثال : " همسر : ترافیک را نگاه کن ، من که به تو گفتم از راه کناری برویم . شما : می دانم که فکر می کنی راهی که تو گفتی خلوت تر است ولی من باز هم ترجیح می دهم از همین راه بروم " .






 به تاخیر انداختن جرات مندی پاسخ : تاخیر جرات مندانه پاسخ به شما اجازه می دهد به جای اینکه بلافاصله به انتقاد جواب دهید مهلتی را تعیین کنید . این وقفه به شما اجازه می دهد آرام شوید ، در مورد آنچه گفته شده فکر کنید و پاسخ خود را آماده کنید . مثال " تو چیزهای زیادی گفتی و من برای خلاصه کردن و فهمیدن آنها به زمان نیاز دارم ، بعد از ناهار دوباره صحبت می کنیم " . 
در شرایط دعوا امتناع از پاسخ دادن می تواند از تشدید عصبانیت جلوگیری کند . نیازی نیست عذرخواهی کنید یا توضیح دهید فقط پاسخ خود را به تعویق بیندازید .



حتما بخوانید: جرئت مندی و ویژگی های افراد جرئت مند

 بررسی انتقاد و یافتن موارد درست و تایید آن ها : در این روش به دنبال این هستیم که از لابه لای حرف های همسر منتقد ، موارد درست را تایید کنیم . برای این کار باید انتقاد طرف مقابل را به دقت گوش بدهید و ممکن است با قسمتی از حرف ها موافق باشید . مثال : " همسر : اینجا خیلی کثیف است و تو هیچ توجهی نمی کنی . شما : حق با توست خانه خیلی شلوغ است " . 
ممکن است پس از گوش کردن فعال حرف های همسر خود ، با کل موضوع موافقت احتمالی و غیر مستقیم داشته باشید ، مثال " همسر : درامد تو خیلی پایین است ، نمی توانم باور کنم انقدر در مورد مخارج خانه بی مسئولیت هستی  . شما : آره درامد من پایین است . 
 یا ممکن است با اصل موضوع موافقت کنید . مثال : " همسر : اگر تو سخت کار نکنی هرگز نمی توانی ارتقا بگیری . شما : درست است برای ارتقا باید سخت کار کرد " .



 جمع بندی

در نهایت در ارتباط با نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر ، لازم به ذکر است که گاهی اوقات ، در یک رابطه آنقدر انتقاد از طرف همسر صورت می گیرد که می تواند باعث احساسات منفی و نارضایتی در طرف مقابل شود که به نظر می رسد در این شرایط تنها راه متوقف کردن این چرخه ، پایان دادن به رابطه است .

آنچه لازم است بدانید این است که آیا رابطه شما با همسرتان ، ارزش نجات دادن دارد یا باید در مقابل مشکلات تسلیم شوید . اگر می خواهید رابطه با همسرتان را حفظ کرده و به راه حل نهایی یعنی طلاق نرسید ، می توانید به زوج درمانگر مراجعه کرده و از این طریق سبک های سالم تعامل در رابطه را یاد بگیرید .

همچنین ، زوجینی که به خاطر انتقادات بیش از حد در رابطه از یکدیگر طلاق می گیرند معمولاً مشکلات زیربنایی دیگری در رابطه آن ها وجود دارد . به همین دلیل لازم است حتماً در این مورد ، رابطه خود را بیشتر بررسی کرده و ببینید رابطه شما دچار چه مشکلاتی است .

از سوی دیگر ، اگر در مورد تصمیم گیری در ارتباط با ماندن در ازدواج یا جدا شدن ، مردد هستید مراجعه به مشاور روانشناس طلاق به شما کمک می کند که در این مورد بهتر تصمیم گرفته و تا جای ممکن کمترین آسیب را ببینید .



در ادامه بخوانید: مشاوره روانشناسی طلاق


منبع : مهارت های زناشویی ؛ مک کی ، فانینگ ، پالگ . ترجمه محمدعلی رحیمی



سوالات متداول


1-   قدم اول در مقابل انتقادات همسر چیست ؟
  در گام اول ، لازم است موقعیت را بررسی کرده و ببینید آیا انتقاد همسر درست است یا نادرست که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-   اگر انتقاد همسر سازنده باشد ، بهترین واکنش چیست ؟
  اگر متوجه شدید انتقاد همسر صحیح است بهتر است آن را تصدیق کرده و فرار نکنید که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-   اگر انتقاد همسر ، در جهت تحقیر یا توهین باشد چه واکنشی مناسب است ؟
  واکنش به انتقاد مخرب همسر ، شامل منحرف کردن انتقاد است و چهار مرحله دارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Djvx
نظرتان را بنویسید