کاندوم چیست و برای چه کاری استفاده می شود

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
قبل از برقراری رابطه جنسی ، لازم است افراد در مورد روش های پیشگیری از بارداری و ابتلا به بیماری های مقاربتی اطلاعات کاملی داشته باشند تا در این صورت ، خطر حاملگی و بیمار شدن را به حداقل برسانند که یکی از این روش ها استفاده از کاندوم است و میزان کارایی آن در پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی ، بارها اثبات شده است .

کاندوم انواع و جنس های مختلفی دارد که کسب اطلاعات در این مورد به افراد کمک می کند بهترین کاندوم را برای رابطه جنسی انتخاب کنند . در ادامه مقاله با کاندوم ، میزان اثربخشی و اینکه کاندوم برای چه کاری استفاده می شود بیشتر آشنا می شوید .




کاندوم چیست ؟
کاندوم ها کیسه های نازکی هستند که از ورود اسپرم به داخل واژن جلوگیری می کنند و به دو نوع کاندوم مردانه و زنانه تقسیم می شوند . کاندوم مردانه ، آلت تناسلی مرد را می پوشاند  و معمولاً از لاتکس ( latex  ) نوعی لاستیک ساخته شده است اما به دلیل اینکه برخی از افراد به جنس لاتکس حساسیت دارند ، برخی از انواع آن از پلی اورتان ( polyurethane ) یا پلی ایزوفرن ( polyisoprene ) ساخته شده است .

کاندوم زنانه در واژن قرار می گیرد و یک حلقه انعطاف پذیر در هر دو انتهای خود دارد . یک طرف آن بسته است و به داخل واژن می رود و انتهای دیگر باز است و حلقه آن در بیرون از واژن قرار می گیرد . کاندوم های زنانه ای که در حال حاضر در دسترس هستند از مواد بی خطری ساخته شده اند که برای افرادی که به لاتکس آلرژی دارند قابل استفاده است .



کاندوم برای چه کاری استفاده می شود ؟
برای چه کاری استفاده می شود​ ؟ کاندوم از ورود مایع منی که حاوی اسپرم است به واژن جلوگیری می کند و نوع مردانه آن در زمان ارضا شدن مرد بر روی آلت تناسلی قرار می گیرد . نحوه قرارگیری کاندوم مردانه به این صورت است که لازم است فرد آن را تا انتهای آلت تناسلی کشیده و فقط کاندوم کمی فضای خالی در نوک آلت تناسلی داشته باشد .

فضای خالی کاندوم باعث می شود که جایی برای مایع منی بعد از انزال وجود داشته باشد و از پاره شدن کاندوم جلوگیری شود . پس از انزال مرد و هنگام بیرون کشیدن آلت تناسلی از واژن ، لازم است کاندوم از ته آلت تناسلی گرفته شود تا مایع بیرون ریخته نشده و داخل واژن نرود .

کاندوم زنانه ، از طرف بسته آن وارد واژن می شود و حلقه دیگر آن که باز است در بیرون از واژن می ماند . در این صورت ، کاندوم دیواره های واژن را می پوشاند و مانعی میان اسپرم و دهانه رحم می گردد . کاندوم زنانه را می توان تا 8 ساعت قبل از رابطه جنسی وارد کرد و باید بلافاصله بعد از رابطه جنسی و قبل از ایستادن برداشته شود .

کاندوم های زنانه و مردانه نباید به طور همزمان استفاده شوند زیرا اصطکاک می تواند باعث پاره شدن آن ها شود به این صورت که کاندوم ها به یکدیگر می چسبند و باعث پارگی آن ها می شوند و اگر این اتفاق بیفتد ممکن است مایع منی وارد واژن شده و توان پیشگیری از بارداری یا بیماری های مراقبتی در کاندوم کمتر شود .



کاندوم چقدر در پیشگیری از بارداری موثر است ؟
در هر سال ، 15 زوج از 100 زوج که از کاندوم مردانه استفاده می کنند بارداری تصادفی داشته و حدود 21 زوج از 100 زوج که از کاندوم زنانه استفاده می کنند حاملگی تصادفی دارند . بسیاری از افراد برای محافظت بیشتر از کاندوم به همراه روش های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده می کنند مثل قرص های ضد بارداری یا IUD .

برای اینکه کاندوم ها بیشترین تاثیر را داشته باشند لازم است برای هر بار رابطه جنسی ، کاندوم عوض شود زیرا کاندوم قابل استفاده مجدد نیست . هر بار که زن و شوهر رابطه جنسی برقرار می کنند باید از کاندوم جدید از ابتدا تا انتها برای محافظت در برابر بارداری و بیماری های مقاربتی استفاده کنند .







همچنین استفاده از روان کننده ها همراه با کاندوم توصیه نمی شود زیرا باعث پاره شدن کاندوم می گردد و همچنین افراد باید مراقب باشند که با ناخن خود به کاندوم آسیب نزنند . اگر کاندوم هنگام بیرون آمدن از بسته ، خشک ، چسبنده یا سفت به نظر می رسد احتمالاً تاریخ انقضای آن گذشته است به همین دلیل باید آن را دور ریخته و به جای آن از یک کاندوم جدید استفاده کنید .



کاندوم چقدر در پیشگیری از بیماری های مقاربتی موثر است ؟
کاندوم های لاتکس ، پلی اورتان و پلی ایزوفرن می توانند در صورت استفاده صحیح از ابتلا به بسیاری از بیماری های مقاربتی جلوگیری کنند . کاندوم های ساخته شده از پوست بره برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن از جمله ایدز به خوبی کار نمی کنند .

همچنین کاندوم ها نمی توانند جلوی انتقال عفونت های پوستی را بگیرند که توسط کاندوم پوشیده نشده اند ( برای مثال در قسمت انتهای آلت تناسلی یا بیضه ها ) اما به هر حال افراد باید در هنگام رابطه جنسی ، از کاندوم برای جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی استفاده کنند حتی اگر از روش های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده می کنند . پرهیز از رابطه جنسی تنها روشی است که همیشه از بارداری و ابتلا به بیماری های مقاربتی پیشگیری می کند .



 نتیجه گیری

در نهایت ، همانطور که مطالعه کردید اطلاع از چگونگی استفاده از کاندوم در میزان اثربخشی آن به شدت موثر است به همین دلیل افراد علاوه بر اینکه لازم است از انواع کاندوم اطلاع داشته باشند باید بدانند که چه جنسی از آن برایشان مناسب تر بوده و چگونه باید از آن استفاده کنند .

از سوی دیگر ، علاوه بر کاندوم روش های دیگری نیز برای پیشگیری از بارداری موثر هستند که لازم است قبل از هر گونه رابطه جنسی ، از این روش ها آگاه باشید که برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: روش های پیشگیری از بارداری
سوالات متداول


1-  کاندوم چه انواعی دارد ؟
 کاندوم ها به دو دسته زنانه و مردانه تقسیم می شوند و نحوه استفاده هر کدام از آن ها متفاوت است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .




2-  کاندوم چقدر در پیشگیری از بارداری موثر است ؟
 استفاده از کاندوم به خصوص نوع مردانه آن تاثیر بسیار بالایی در پیشگیری از بارداری دارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  نحوه استفاده از کاندوم به چه صورت است ؟
 کاندوم مردانه آلت تناسلی مرد را می پوشاند و کاندوم زنان در داخل واژن زن قرار می گیرد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : کاندوم چیست و برای چه کاری استفاده می شود
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Gm07
نظرتان را بنویسید