معافیت پزشکی چشم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
معافیت چشم یکی از انواع مختلف معافیت های پزشکی است که شامل بیماری های مختلف چشمی است. بسته به شدت بیماری چشم، فرد ممکن است از خدمت سربازی و یا از رزم معاف شود. لازم به ذکر است که هر کدام از بیماری های چشمی شرایط مختلفی را برای دریافت معافیت دارند.



معافیت ها یکی از روش هایی هستند که مشمولان می توانند با کمک آن ها از انجام خدمت سربازی معاف شوند. یکی از متداول ترین معافیت هایی که معمولا مشمولان به دنبال آن ها می روند، معافیت پزشکی می باشد. معافیت های پزشکی خود در بیماری های مختلفی دسته بندی می شوند که یکی از انواع آن ها معافیت چشم می باشد.

معافیت پزشکی چشم خود دارای شرایط خاصی است. مشمولان در صورتی می توانند از معافیت چشم استفاده کنند که دارای شرایط معافیت پزشکی چشم باشند. معمولا معافیت چشم سربازی با توجه به نوع و شدت بیماری افراد داده می شود و شرایط دریافت آن در هر یک از انواع بیماری های چشمی متفاوت است. در ادامه مقاله برای آشنایی با لیست بیماری های چشم سربازی و نحوه دریافت معافیت پزشکی چشم، تمامی شرایط معافیت چشم و انواع این معافیت به طور کامل ذکر می شود.



لیست بیماری های معافیت چشم سربازی
همانطور که گفته شد، بیماری های مختلفی باعث معافیت سربازان می شوند. بعضی از بیماری ها موجب معافیت دائم سرباز و بعضی از بیماری های دیگر باعث می شوند که فرد از خدمت رزمی سربازی معاف شود. بیماری های چشمی نیز در انواع مختلفی وجود دارند که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، برای دریافت معافیت پزشکی چشم شرایط خاصی را برای هر کدام از این بیماری ها در نظر گرفته است.

بنابراین، اگر فکر می کنید که دارای شرایط لازم برای دریافت معافیت پزشکی هستید، حتما قبل از هر اقدامی باید با انواع بیماری ها و شرایطی که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای دریافت معافیت پزشکی چشم در نظر گرفته آشنا باشید. در ادامه لیست کامل بیماری های چشم که شامل معافیت چشم می شوند، را ذکر می کنیم.

  بعضی از بیماری های چشمی باعث می شوند که شما معاف از رزم شوید، اما بعضی از بیماری های دیگر باعث معافیت دائم شما می شوند. در واقع، شدت بیماری های مختلف است که تعیین می کند شما از رزم معاف می شوید یا از خدمت سربازی! پس اگر فکر می کنید که دارای بیماری چشمی هستید و می توانید معافیت پزشکی چشم دریافت کنید، لیست کامل بیماری ها و شرایط آن ها را به طور کامل مطالعه کنید.



لیست بیماری های چشم معاف از خدمت سربازی
هیپرمتروپی با سیکلوپلژی کامل ميوپی با سيكلوپلژی کامل
آستيگماتيسم ساده، مركب يا مخلوط با سيكلوپلژی كامل فقدان چشم
انواع بيماری های ملتحمه و پلك بیماری ناخنک پیشرفته
بیماری لک مرکزی قرنیه بیماری کلوبوم
بیماری ايريدكتومی يا اريدودياليز بیماری كاتاراكت چشم
بیماری کدورت عدسی و زجاجیه بیماری دژنرسانس های شبكيه و شب كوری
بیماری افتادگی پلک ها بیماری فلج چشم
بیماری كراتوكونوس تومورهای مختلف، آمبولی و خشکی چشم
بیماری گلوکوم، پیوند قرنیه و وجود اجسام خارجی در چشم بيماری های ناحيه ماكولا و عصب باصره
انفصال شبکیه و آمبولی شریان های چشم  بیماری فقدان عدسی در چشم ها


معافیت های پزشکی انواع مختلف داشته که باعث معافیت موقت یا دائم مشمولان از خدمت سربازی می شود. در مقاله زیر می توانید با این نوع از معافیت آشنا شده و در صورت واجد شرایط بودن، برای دریافت آن اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی



بیماری هیپرمتروپی معافیت چشم سربازی
شرایط دریافت معافیت چشم برای مشمولانی که دارای بیماری هیپرمتروپی با سیكلوپلژی کامل هستند با توجه به مقطع و نوع مدرک تحصیلی شان مشخص می شود. بر این اساس مشمولان برای اخذ معافیت به علت این بیماری با توجه به مدرک خود که در زیر توضیح داده شده است می توانند برای دریافت معافیت اقدام کنند.



مشمولانی که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی و بالاتر هستند: هیپرمتروپی بین 3 تا 8 دیوپتر باعث معافیت از رزم و هیپرمتروپی بالای 8 دیوپتر یک چشم باعث معافیت دائم این دسته از مشمولان می شود.



مشمولانی که فارغ التحصیل مقاطع زیر کارشناسی هستند: هیپرمتروپی بین 3 تا 6 دیوپتر باعث معافیت از رزم و هیپرمتروپی بالای 6 دیوپتر یک چشم باعث معافیت دائم این دسته از مشمولان می شود.







معافیت رزم سربازی متفاوت از معافیت دائم بوده و با وجود این که سرباز به محل خدمت اعزام می شود، اما از انجام برخی از فعالیت های رزمی معاف خواهد بود. برای اطلاع از این نوع معافیت و شرایط دریافت آن می توانید به مطالعه متن مقاله زیر بپردازید.

بیشتر بخوانید: معافیت رزم سربازی


بیماری ميوپی معافیت چشم سربازی
بیماری ميوپی با سيكلوپلژی کامل نیز مانند بیماری هیپرمتروپی، دارای شرایط خاصی برای هر یک از فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی است. بر این اساس فارغ التحصیلان هر مقطع با توجه به شرایط زیر موفق به دریافت معافیت چشم سربازی می شوند.


مشمولان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی و بالاتر: چشم مشمول باید دارای میوپی بالای 8 باشند، در این صورت فرد به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود. اگر میوپی بین 3 تا 8 باشد، فرد از خدمت رزمی، معاف می شود.


مشمولان فارغ التحصیل مقاطع پایین تر از کارشناسی: چشم مشمول باید دارای میوپی بالای 6 باشند، در این صورت فرد به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود. اگر میوپی بین 3 تا 6 باشد، فرد از خدمت رزمی، معاف شده و می تواند مراحل دریافت معافیت پزشکی را طی نماید.



بیماری آستيگماتيسم ساده و مركب معافیت چشم سربازی
مشمولان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی و بالاتر: اگر مجموع دیوپتر آستیگماتیسم ساده، مرکب و یا مخلوط برای یک چشم بیش از 7 باشد، فرد به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود؛ اما اگر این مجموع بین 3 تا 7 باشد، مشمول از خدمت رزمی معاف می شود.



مشمولان فارغ التحصیل مقاطع پایین تر از کارشناسی: اگر مجموع دیوپتر آستیگماتیسم ساده، مرکب و یا مخلوط برای یک چشم بیش از 5 باشد، فرد به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود؛ اما اگر مجموع موارد گفته شده برای یک چشم بین 3 تا 5 باشد، مشمول از خدمت رزمی معاف می شود.

بیشتر بخوانید: انواع معافیت های سربازی


بیماری فقدان چشم معافیت چشم سربازی
یکی از بیماری های معافیت پزشکی چشم، فقدان یکی از چشم ها می باشد. اگر مشمولی به علت بیماری های مختلف از داشتن یک چشم محروم باشد و یا در اثر بیماری های غیر قابل درمان، فاقد بینایی باشد، از خدمت سربازی به صورت دائم معاف می شود. لازم به ذکر است که ملاک فاقد بینایی بودن یک چشم دید کمتر از 10.1 و یا میدان بینایی کمتر از 10 درجه می باشد.



بيماری های ملتحمه و پلک معافیت چشم سربازی
اگر فردی دچار بیماری اورام ملتحمه فصلی آن هم به صورت شدید باشد، به طور کامل از خدمت سربازی معاف می شود. همچنین بیماری های مختلف چشمی دیگری مانند سيمبلفارون، آنتروپيون، گزروزيس و اكتروپيون نیز باعث معافیت افراد می شوند. البته اگر هر یک از این بیماری ها تنها یک چشم را درگیر کرده باشد، فرد از خدمت رزمی معاف می شود، ولی اگر دو چشم را درگیر کرده باشد، فرد به طور دائم از خدمت سربازی معاف می شود.







بیماری ناخنک پیشرفته معافیت چشم سربازی
یکی از شرایط معافیت پزشکی چشم در این بیماری این است که ناخنک تا مرکز قرنیه پیشرفت کرده باشد و با چشم غیر مسلح به سادگی دیده شود. اگر فرد دارای مدرک تحصیلی زیر کارشناسی باشد و بیماری ناخنک در دو چشم فرد وجود داشته و دید او را مختل کرده باشد، فرد به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود.

اما اگر بیماری ناخنک در یک چشم وجود داشته باشد فرد از خدمت رزمی سربازی معاف می شود. لازم به ذکر است که دارندگان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد، حتی اگر دو چشم آن ها دارای بیماری ناخنک باشد، تنها از خدمت رزمی معاف می شوند.

بیشتر بخوانید: شرایط معافیت سربازی


بیماری لک مرکزی قرنیه معافیت چشم سربازی
اگر بیماری لک مرکزی قرنیه در چشم شدید باشد و تقریبا تمام قرنیه را درگیر نموده باشد، فرد از خدمت سربازی به طور دائم معاف می شود. ملاک وسیع بودن این بیماری این است که لک بیش از 3 میلی متر مربع سطح قرنیه را پوشانده باشد. اگر بیماری لک مرکزی قرنیه خفیف تر از ملاک گفته شده باشد (کمتر از 3 میلی متر مربع)، فرد تنها از خدمت رزمی معاف می شود.



بیماری کلوبوم معافیت چشم سربازی
یکی دیگر از بیماری های چشم که شامل معافیت پزشکی سربازی است، بیماری کلوبوم مادرزادی مردمک می باشد. شرایط دریافت این نوع معافیت پزشکی چشم به صورت دائم این است که بیماری کولوبوم مادرزادی مردمک، شبکیه چشم را درگیر کرده باشد. اما اگر این بیماری شبکیه را درگیر نکرده باشد، فرد از خدمت رزمی معاف می شود.

بنابراین، اگر بیماری کلوبوم چشم، شبکیه را درگیر کرده باشد، فرد معافیت دائم دریافت می کند، ولی اگر شبکیه درگیر نباشد، فرد از خدمت رزمی معاف می شود.



بیماری ايريدكتومی يا اريدودياليز معافیت چشم سربازی
اگر مشمول در اثر حوادث و یا جراحی های مختلف به بیماری ايريدكتومی يا اريدودياليز مبتلا شده باشد، می تواند از معافیت پزشکی چشم استفاده کند. شرط استفاده از معافیت پزشکی دائم برای این بیماری این است که ايريدكتومی يا اريدودياليز باعث کاهش دید، ایجاد عوارض در قرنیه و عدسی شده باشد؛ اما اگر این بیماری باعث کاهش دید نشده باشد و قرنیه و عدسیه را هم درگیر نکرده باشد، فرد معافیت از رزم را دریافت می کند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت سربازی


بیماری كاتاراكت چشم معافیت سربازی
اگر بیماری کاتاراکت چشم ناشی از عوارض متابولیک، ضربه ای، مادرزادی و یا عمل شده باشد و باعث ایجاد اختلال در دید رتینوسکوپ شود، مشمول دارای این بیماری از اعزام به خدمت سربازی به طور دائم معاف می شود. در این زمینه تفاوتی بین مشمولانی که دارای مدرک مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا پایین تر هستند، نیست.
اگر این بیماری بعد از عمل عوارض دید خاصی را برای مشمولان ایجاد نکرده باشد و مشمول دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد، مشمول تنها از خدمت رزمی معاف می شود.



بیماری کدورت عدسی و زجاجیه معافیت چشم سربازی
یکی دیگر از بیماری های چشمی که می توان با آن معافیت پزشکی چشم را دریافت کرد، بیماری کدورت عدسی می باشد. اگر این بیماری باعث ایجاد اختلال در دید رتينوسكوپی شود، مشمول به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود. اگر کدورت در زجاجیه در یک یا دو چشم مشمول بر اثر بیماری های مختلف زمینه ای و یا تروما ایجاد شده باشد، مشمول به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت پدر


بیماری دژنرسانس های شبكيه و شب كوری معافیت چشم سربازی
یکی دیگر از بیماری های معافیت چشم، بیماری دژنرسانس شبكيه و شب كوری می باشد. البته باید این دو بیماری با نوار ERG به اثبات برسند. اگر افت ولتاژ در سیگنال ERG نسبت به حالت طبیعی نصف شده باشد، فرد به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود؛ اما اگر ولتاژ کمتر از نصف کاهش پیدا کرده بود، فرد از رزم معاف می شود. دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، اگر دارای بیماری شب کوری و کور رنگی باشند، از خدمت رزمی معاف خواهند شد.



بیماری افتادگی پلک ها معافیت چشم سربازی
برای اثبات بیماری افتادگی پلک، ابتدا 6 ماه به فرد معافیت موقت داده می شود و اگر بیماری هنوز وجود داشت، به فرد معافیت دائم یا معافیت از رزم تعلق می گیرد. اگر بیماری افتادگی پلک ها به اندازه ای باشد که نصف چشم را پوشانده باشد و دو چشم را درگیر کرده باشد، فرد به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود؛ اما اگر بیماری افتادگی پلک ها تنها یکی از چشم ها را درگیر کرده باشد، فرد از خدمت رزمی معاف می شود.



بیماری فلج چشم معافیت چشم پزشکی
اگر بیماری فلج چشم باعث ایجاد اختلال در دید شود، یا به عبارتی باعث شود که فرد دچار دوبینی شده باشد، جزء بیماری های شامل معافیت پزشکی محسوب می شود. اگر بیماری فلج چشم با شرایط گفته شده هر دو چشم مشمول را درگیر باشد، معافیت دائم به مشمول تعلق می گیرد، ولی اگر تنها یکی از چشم ها را درگیر کرده باشد، معافیت از رزم به فرد تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی


بیماری كراتوكونوس معافیت چشم سربازی
بیماری کراتوکونوس باید با روش های مختلفی از جمله توپوگرافی قرنیه، پنتا کم و یا orb scan به اثبات برسد. اگر این بیماری با کراتومتری قابل اندازه گیری نباشد و یا اگر باعث ایجاد عوارض شدید و واضح در قرنیه شده باشد و یا حتی اختلال در دید ایجاد کرده باشد، باعث معافیت دائم مشمول می شود؛ اما اگر این بیماری در این دسته قرار نگرفته باشد، فرد از خدمت رزمی معاف می شود.



تومور، آمبولی و خشکی چشم معافیت چشم سربازی
سه بیماری دیگر که موجب معافیت پزشکی چشمی می شوند، تومورهای مختلف، آمبولی و خشکی چشم می باشند. هر سه این بیماری ها باعث معافیت از رزم شدن مشمول می شوند. اگر تومور خوش خیمی در ناحیه چشم وجود داشته باشد، فرد از خدمت رزمی معاف می شود. اگر آمبولی در یک چشم یا دو چشم مشمول وجود داشته باشد، همچنان فرد از خدمت رزمی معاف می شود و در نهایت اگر خشکی چشم به علت بیماری های سیستمیک به وجود آمده باشد، باز هم فرد از خدمت رزمی معاف می شود.



بیماری گلوکوم، پیوند قرنیه و وجود اجسام خارجی در چشم معافیت چشم سربازی
بیماری گلوکوم با شرط اینکه توسط داده های پاراکلینیک به اثبات برسد، باعث می شود که فرد از خدمت سربازی به صورت دائم معاف شود. همچنین، اگر فردی قبل از اعزام به خدمت پیوند قرنیه انجام داده باشد، به صورت دائم از خدمت سربازی معاف می شود.
اگر اجسام خارجی مختلفی به چشم وارد شده باشند و باعث ایجاد اختلال در بینایی شده باشند و نتوان آن ها را عمل جراحی خارج کرد، باعث معافیت دائم سربازی مشمولان می شود.

بیشتر بخوانید: معافیت سربازی دانشجویان


بيماری های ناحيه ماكولا و عصب باصره معافیت چشم سربازی
یکی دیگر از بیماری های چشمی که باعث می شود فرد از خدمت سربازی معاف شود، بیماری های ناحیه ماکولا و عصب باصره می باشد. این بیماری ها با هر درجه و شدتی که باشند، باعث معافیت دائم سربازان می شود. این بیماری ها شامل موارد زیر می باشند.


•    آتروفی
•    سوختگی
•    سوراخ در ماکولا
•    خونریزی های مختلف در ناحیه ماکولا
•    آتروفی عصب اصره و ماکولا
•    هیپوپلازی



انفصال شبکیه و آمبولی شریان های چشم معافیت چشم سربازی
اگر انفصال در هر یک از شبکیه های چشم ایجاد شده باشد، باعث معافیت دائم مشمولان می شود. علت این بیماری برای دریافت معافیت پزشکی چشم مد نظر نمی باشد. همچنین، تفاوتی بین انفصال شبکیه عمل شده و نشده وجود ندارد.
آمبولی و یا وجود لخته خود در شریان های مرکزی و یا شاخه ای چشم و یا هر نوع واسکولیت مزمن در چشم ها باعث معافیت دائم سربازان می شود.



بیماری فقدان عدسی در چشم ها معافیت چشم سربازی
یکی دیگر از بیماری هایی که در شرایط معافیت چشم قرار می گیرد، بیماری فقدان عدسی در چشم ها می باشد. اگر یکی از چشم ها یا هر دو چشم های مشمول فاقد عدسی باشد، مشمول از خدمت سربازی به صورت دائم معاف می شود. همچنین بیماری لوكساسيون كامل يا ناقص عدسی و يا لنتیکونوس نیز باعث می شود که مشمولان به صورت دائم از خدمت سربازی معاف شوند.



کارشناسان سامانه مشاوره هیوا می توانند مشمولانی را که دارای یکی از بیماری های چشمی ذکر شده در متن مقاله هستند راهنمایی کرده تا با توجه به شرایط خویش موفق به دریافت معافیت سربازی شوند. برای دریافت هر گونه اطلاعات در این خصوص می توانید با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را از کارشناسان دریافت نمایید.

در ادامه بخوانید: استعلام معافیت تحصیلی



سوالات متداول


1- بیماری های مرتبط با معافیت چشم سربازی چه هستند ؟
بیماری های چشم سربازی دارای انواع مختلفی است که نوع و شدت آن بر معافیت درخواستی مشمولان تاثیر می گذارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از لیست بیماری های پزشکی چشم سربازی می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.




2- نحوه دریافت معافیت چشم سربازی چگونه است ؟
با توجه به متن مقاله، برای دریافت معافیت پزشکی نظام وظیفه در ابتدا باید نوع بیماری مشخص شود و سپس درخواست معافیت از رزم یا معافیت دائم توسط مشمول ارائه شود.




3- آیا مشمولان دارای آستیگماتیسم ساده نیز از سربازی معاف می شوند ؟
دریافت برخی از معافیت های چشم بر اساس سطح و مدرک تحصیلی مشمولان انجام می شود که یکی از آن ها همان بیماری آستیگماتیسم است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مطالعه متن مقاله بپردازید.

منبع : معافیت پزشکی چشم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jo6l
نظرتان را بنویسید